۴۷.۳ میلیون نفر از بزرگسالان آمریکایی از اسپیکر هوشمند استفاده می‌کنند

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که تعداد کاربران بزرگسال اسپیکرهای هوشمند در ایالات متحده به مرز ۵۰ میلیون نفر نزدیک شده است.

براساس گزارش جدیدی که هفته‌ی گذشته از سوی وب‌سایت Voicebot.ai منتشر شد، امروزه نزدیک به یک پنجم بزرگسالان آمریکایی به یک اسپیکر هوشمند دسترسی دارند. این بدین مفهوم است که پذیرش دستگاه‌های مجهز به دستیار صوتی در بین بزرگسالان آمریکایی در طول ۲ سال به ۴۷.۳ میلیون نفر یا ۲۰ درصد از جمعیت بزرگسالان آمریکایی افزایش یافته است.

در واقع، «دسترسی به یک اسپیکر هوشمند» بدین معنی است که بزرگسالان در خانه‌های خود صاحب یکی از این محصولات هستند؛ اما احتمال دارد خودشان کاربر اصلی آن به حساب نیایند. بنابراین، طبق این تحقیق همسر، هم‌اتاقی یا یکی از اعضای خانواده نیز می‌تواند به عنوان یک کاربر اسپیکر هوشمند به شمار آید.

Smart Speaker Adoption

این مسئله، نکته‌ی حائز اهمیتی به حساب می‌آید؛ مخصوصا اگر قصد انجام مقایسه بین تعداد کاربران اسپیکرهای هوشمند با کاربران دیگر محصولات فناوری نظیر گوشی‌های هوشمند یا پوشیدنی‌ها که معمولا تنها یک مالک دارند، وجود داشته باشد. در آن صورت، مقایسه‌ی پذیرش اسپیکرهای هوشمند با دیگر فناوری‌ها به صورت دقیق‌تری انجام خواهد شد.

برای مثال، ۱۳ سال طول کشید تا تعداد کاربران تلویزیون به مرز ۵۰ میلیون نفر برسد؛ در حالی که همین رقم برای اسپیکرهای هوشمند در مدت ۲ سال به‌دست آمد. علاوه بر این، ۴ سال طول کشید تا دسترسی به اینترنت در اختیار ۵۰ میلیون نفر قرار بگیرد؛ در حالی که فیسبوک همین تعداد کاربر را در مدت ۲ سال به‌دست آورد. البته با توجه به هزینه‌های دستیابی به هر محصول و همچنین سرعت شتابان پذیرش فناوری، قیاس این موارد با یکدیگر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. با این وجود، مشاهده‌ی جایگاه اسپیکرهای هوشمند در بین دیگر محصولات فناوری جالب توجه است.

US Smart Speaker Total Audience

یافته‌های این تحقیق براساس مطالعه‌ای از بین ۱۰۵۷ کاربر بزرگسال اینترنت آمریکایی در ژانویه‌ی ۲۰۱۸ به‌دست آمده است. با این حال، مالکیت دستگاه به جبران این حقیقت که کاربران بزرگسال اینترنت، ۸۸.۵ درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، پایین‌تر در نظر گرفته شده است.

این تحقیق علاوه بر مالکیت دستگاه، خصوصیات مالکان اسپیکرهای هوشمند را نیز مشخص کرده است.

برای مثال، در حال حاضر نفوذ این بازار بین دو جنس یکسان نیست؛ بدین صورت که ۵۷.۸ درصد از مالکان به عنوان مرد و ۴۲.۲ درصد نیز به عنوان زن شناسایی شده‌اند. اکثریت (نزدیک به دو سوم) تنها صاحب یک دستگاه هستند. این مسئله نشان می‌دهد که کاربران نیازی به گسترش این دستگاه‌ها در خانه‌های خود نمی‌بینند. این احتمال وجود دارد که مهاجرت نسل جوان به شهرها و آپارتمان‌های کوچک در این مسئله تاثیرگذار باشد.

Number of Speakers

این آمار برای تولیدکنندگان اسپیکرهای هوشمند نظیر آمازون و گوگل و اخیرا اپل، به معنی بازی با حاصل جمع صفر است؛ بدین مفهوم که سازندگان این دستگاه در حال نبرد برای تبدیل محصول خود به اسپیکر هوشمند خانگی هستند؛ زیرا افراد معمولا اقدام به خرید تنها یک اسپیکر می‌کنند.

بیش از ۶۷.۵ درصد از افراد صاحب یک دستگاه، ۱۹.۳ درصد صاحب دو دستگاه و درصد کم‌تری نیز صاحب سه یا چهار دستگاه هستند. در نتیجه به طور میانگین ۱.۸ دستگاه به ازای هر مصرف‌کننده وجود دارد. اما با توجه به نرخ پذیرش فعلی، سازندگان اسپیکر هنوز می‌توانند به مشتریان بالقوه‌ی بیشتری محصول خود را بفروشند.

Smart Speaker Location

مصرف‌کنندگان تمایل دارند تا از اسپیکرهای هوشمند در اتاق نشیمن (۴۵.۹ درصد)، در آشپزخانه (۴۱.۴ درصد)، در اتاق خواب (۳۶.۸ درصد) یا در اتاق کار (۱۰.۹ درصد) استفاده کنند.

برای توسعه‌دهندگان دستیارهای صوتی، این بدین معنی است که تمرکز بر موسیقی و سرگرمی در کوتاه‌مدت موجب فروش بیشتر خواهد شد. با این حال، این ارقام نشان می‌دهد که می‌توان برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های کسب‌وکار نیز چشم‌انداز مثبتی متصور شد. این دسته از اپلیکیشن‌ها هنوز نفوذ گسترده‌ای پیدا نکرده‌اند؛ اما می‌توانند آینده‌ی روشنی داشته باشند؛ به‌خصوص که آمازون برای گسترش نفوذ الکسا در ادارات برنامه‌هایی در سر دارد.

Smart Speaker Install Base

این گزارش همچنین مهر تایید مجددی بر پیشگامی آمازون در بازار اسپیکرهای هوشمند می‌زند. ۷۱.۹ درصد از اسپیکرهای هوشمند موجود در خانه‌ها ساخت آمازون است؛ در حالی که سهم گوگل ۱۸.۴ درصد و ۹.۷ درصد سهم باقیمانده نیز در اختیار دیگر شرکت‌ها است. این ارقام شامل دستگاه‌های مجهز به الکسا و گوگل اسیستنتِ ساخت دیگر شرکت‌ها در کنار دستگاه‌های اختصاصی آمازون و گوگل و دستگاه‌های مجهز به کورتانا می‌شود.

با این حال، در نظر داشته باشید که این ارقام تنها متعلق به آمریکا است. در حالی که همچون نبرد بین آیفون و گوشی‌های اندروید، گوگل در بازار دیگر کشورها از جمله کانادا، فرانسه و استرالیا (در سال ۲۰۱۷) دست بالا را دارد. با این حال، آمازون با اختلاف جزئی در بریتانیا و آلمان پیشتاز است.

Smart Speaker Market Share By Device

در این میان، آمازون اکو و اکو دات دو سوم سهم بازار را در اختیار دارند. مهم‌ترین علت اصلی محبوبیت این دو محصول، قدیمی‌تر بودن آن‌ها نسبت به رقبا است. با این حال، آمار جدید فروش نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان فرم فکتورهای کوچک‌تر و دستگاه‌های هوشمند ارزان قیمت‌تر نظیر اکو دات و گوگل هوم مینی را ترجیح می‌دهند؛ به نحوی که گوگل هوم مینی توانست در مدت ۳ ماه در میزان فروش از گوگل هوم پیشی بگیرد.

Smart Speaker Income

در پاسخ به این سوال که چه کسانی آمازون را در برابر گوگل انتخاب می‌کنند، باید گفت که ۷.۵ درصد احتمال بیشتری وجود دارد که افراد با درآمد بالای متوسط به سمت اکو بروند؛ در حالی که افراد با درآمد پایین‌تر از متوسط ملی تمایل به خرید یک اسپیکر هوشمند گوگل دارند.

Smart Speaker iPhone Users

اسپیکرها برای کاربران آیفون نیز یک محصول جذاب محسوب می‌شوند. در واقع، ۲۲ درصد احتمال دارد که این افراد صاحب یک اسپیکر باشند و ۳۰ درصد احتمال کمتری وجود دارد که یک اسپیکر هوشمند از گوگل خریداری کنند.

برای مطالعه‌ی کامل این گزارش می‌توانید به این نشانی مراجعه کنید.

منبع techcrunch

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید

تبلیغات