بررسی لپ تاپ ال جی گرم 15 اینچی

جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 17 دقیقه
ال‌جی گرم، لپ‌تاپی فوق سبک با نمایشگر بدون حاشیه و بدنه‌ی باریک است که می‌تواند انتخابی مناسب برای طیف گسترده‌ای از کاربران با کاربری‌های روزمره باشد.
تبلیغات

وزن یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در طراحی و ساخت یک وسیله‌ی قابل‌حمل مثل لپ‌تاپ به شمار می‌رود. وزن و ضخامت کم مهم‌ترین ویژگی‌های یک اولترابوک محسوب می‌شوند از این رو شرکت‌ها همواره به‌دنبال بهینه کردن محصولات خود در این دو ویژگی هستند. وزن نخستین چیزی است که پس از شنیدن نام gram به ذهن خطور می‌کند؛ ال‌جی و لپ‌تاپ‌های سری گرم آن در سال‌های اخیر استانداردهای وزنی اولترابوک‌ها را به چالش کشیده‌اند. نام ال‌جی را بارها در بین اولین‌ها و ترین‌‌ها شنیده‌ایم،‌ حال این غول کره‌ای نام خود را به‌عنوان تولید‌کننده‌ی سبک‌ترین لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی جهان نیز ثبت کرده است.

رسیدن به یک یا چند ویژگی ممتاز عموما به از دست رفتن برخی دیگر منجر می‌شود. ال‌جی گرم لپ‌تاپ سبک، زیبا و نازکی است اما این مسئله قطعا به‌معنای یک لپ‌تاپ بی‌نقص و کامل نیست زیرا یک لپ‌تاپ برای جلب رضایت کاربرش نیازند ویژگی‌های دیگری نیز خواهد بود. لپ‌تاپ مورد بررسی ما محصول سال ۲۰۱۷ بوده و به پردازنده‌ی نسل هفتمی Core i5 مجهز شده است. این نسخه از ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از نوع SSD بهره می‌برد.

ال جی گرم / LG Gram

وزن فوق‌العاده اندک گرم به‌عنوان اصلی‌ترین ویژگی آن در نگاه اول بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد اما آیا این مولفه به‌تنهایی رقبا را شکست خواهد داد؟ آیا ال‌جی گرم ویژگی‌های ممتاز دیگری نیز دارد؟‌ این‌ها سوالات تنها بخشی از نکاتی است که در بررسی زومیت از نسخه‌ی ۱۵ اینچی ال‌جی گرم ۲۰۱۷ به آن‌ها پرداخته خواهد شد. پیش از شروع بررسی از شما دعوت می‌کنیم نگاهی گذرا به مشخصات این لپ‌تاپ داشته باشید:

بررسی ویدیویی

مشخصات / لپ‌تاپ

ال‌جی گرم ۱۵

صفحه‌ی نمایش

نمایشگر ۱۵.۶ اینچی

IPS LCD

رزولوشن

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

تراکم ۱۴۱ پیکسل بر اینچ

نسبت تصویر ۱۶:۹

سیستم‌عامل

ویندوز 10

پردازنده

Intel Core i5-7200U نسل ۷

Intel Core i7-7500U نسل ۷

فضای ذخیره‌سازی

۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت SSD

حافظه‌ی رم

۸ یا ۱۶ گیگابایت

۲۱۳۳ مگاهرتز DDR4

گرافیک

Intel HD Graphics 620

دوربین جلو

۷۲۰‌پی

اسپیکر

اسپیکرهای استریوی ۱.۰ واتی

DTS Headphone: X

پورت‌ها

دو عدد پورت USB 3.0 سایز کامل، یک پورت USB 2.0 سایز کامل

یک عدد پورت USB Type-C

پورت HDMI

جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

یک درگاه میکرو اس‌دی

اترنت RJ45

شبکه

Wi-Fi: 802.11 ac Dual Band

LAN: 10/100 or Gigabit with RJ45 Gender

Bluetooth Wireless 4.1 technology

وزن (کیلوگرم)

۱۰۹۰ گرم

ابعاد (میلی‌متر)

۱۶.۸∼۱۴.۵ × ۲۲۸.۴ × ۳۵۷.۶

ال‌جی گرم توسط شرکت مادیران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی

بدنه‌ی مات و یکپارچه‌ی ال‌جی گرم در نگاه اول شاید پلاستیکی به‌نظر برسد اما این غول کره‌ای از آلیاژ نانوکربن منیزیوم برای ساخت بدنه استفاده کرده است؛‌ چنین انتخاب موادی برای ساخت ال‌جی گرم یکی از دلایل وزن اندک آن محسوب می‌شود. LG gram آن حس استحکام و پریمیوم بودن لپ‌تاپ‌های بالارده‌ی آلومینیومی را نمی‌دهد بااین‌حال هنوز هم یک محصول زیبا و خوش‌ساخت است. برای مقایسه‌ی وزن یک کیلو و هشتاد گرمی این لپ‌تاپ با دیگر رقبا می‌توان به وزن ۲.۱ کیلیوگرمی لپ‌تاپ ۱۵ اینچی XPS اشاره کرد.

سبک‌ترین لپ‌تاپ ۱۵ اینچی دنیا با طراحی زیبا و مینیمال

ال‌جی گرم در سه نسخه‌ی ۱۳،۱۴ و ۱۵ اینچی روانه‌ی بازار می‌شود، این سه مدل از نظر ظاهری مشابه یکدیگر هستند. گوشه‌های تیز، طراحی مینیمال و رنگ خاکستری خاص جلوه‌ی زیبایی به ال‌جی گرم داده است؛ ساخت لپ‌تاپی با این وزن نیازمند یک شاسی نازک و استفاده از مواد سبک است اما این موارد گاهی اوقات به استحکام و صلب به‌نظر رسیدن دستگاه صدمه می‌زند. خوشبختانه تغییر وضعیت چندانی در هنگام تایپ کردن و قرار گرفتن دو دست روی دستگاه مشاهده نمی‌شود اما بخش در لپ‌تاپ آن صلبیت لازم را ندارد. خبر خوب این است که ال‌جی گرم از تست‌های MIL-STD 810G سربلند بیرون آمده و مقاوت بالایی در برابر فشار، نفوذ گرد و خاک، ارتعاش، شوک و دمای بالا دارد.

ال‌جی گرم با طول ۳۶۰ و عرض ۲۳۰ میلی‌‌متری ابعادی مشابهی با XPS 15 دارد اما ضخامت آن تقریبا ۱.۵ میلی‌متر کمتر از لپ‌تاپ دل است؛ لپ‌تاپ دل به پردازنده‌ی HQ مجهز شده و یک اولترابوک قوی محسوب می‌شود. وزن و ضخامت کم یک لپ‌تاپ،‌ طراحی لولای خاصی را می‌طلبد؛ خوشبختانه لولای استوانه‌ای ال‌جی گرم حداقل‌های لازم را دارد و لرزش زیادی در تکان‌های ساده و استفاده‌ی عادی در آن مشاهده نمی‌شود؛ لولا به گونه‌ا‌ی طراحی شده است که در لپ‌تاپ به‌راحتی با یک دست و بدون گرفتن بخش پایینی آن باز می‌شود؛ با وجود اینکه لولای ال‌جی گرم هنوز یک سر و گردن پایین‌تر از مک‌بوک‌های اپل است اما استفاده از چنین لولایی توسط ال‌جی یک قدم مثبت است.

ال جی گرم / LG Gram
ال جی گرم / LG Gram
ال جی گرم / LG Gram
ال جی گرم / LG Gram

اولین چیزی که با بازکردن در لپ‌تاپ نظر شما را جلب خواهد کرد، حاشیه‌های اندک دور نمایشگر است؛ ال‌جی حاشیه‌‌ی بالای نمایشگر را برای قرار دادن وب‌کم کافی ندانسته است از این رو آن را به روی لولای نمایشگر انتقال داده است؛ این مکان غیر متعارف با وجود زاویه‌ی مناسب به خوبی بالای نمایشگر نیست و همین مسئله استفاده از وب‌کم را دشوارتر از نمونه‌های مرسوم کرده است. از نظر تنوع‌ با یکی از اولترابوک‌های خوب بازار رو‌به‌رو هستیم؛ ال‌جی‌ گرم درکنار دو درگاه USB 3.0 به یک درگاه USB 2.0 و USB نوع C مجهز شده است؛ یکی از درگاه‌های USB نیز قادر به شارژ کردن سریع‌تر دستگاه‌های متصل به آن است. که درگاه USB نوع C دستگاه قادر به شارژ کردن دستگاه نیست و تنها برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. ال‌جی در نسل جدیدتر گرم از درگاه USB نوع C با پشتیبانی از تاندربولت ۳ استفاده کرده است.

ال‌جی همچنین خروجی فول‌سایز HDMI و درگاه میکرو اس‌دی را نیز در لپ‌تاپ فوق سبک خود تعبیه کرده است؛ استفاده از درگاه اس‌دی در ‌ال‌جی گرم تصمیم درست‌تری به‌نظر می‌رسد. جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و قفل کنسینگتون نیز مجموعه‌ی پورت‌های ال‌جی گرم را کامل می‌کنند. ال‌جی همچنین یک آداپتور برای اتصال به درگاه USB نوع C و استفاده از آن برای ارتباطات اترنت درنظر گرفته است. چراغ‌های اعلام وضعیت دستگاه در لبه‌ی سمت چپ لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند و متاسفانه در زمان استفاده از لپ‌تاپ به هیچ‌وجه قابل مشاهده نیستند.

نمایشگر

ال‌جی، ‌خود پنل استفاده شده در لپ‌تاپش را ساخته است، این پنل IPS بهترین نمونه‌ی استفاده شده در لپ‌تاپ‌های پریمیوم نیست و این مسئله در اولین استفاده از آن کاملا ملموس است. تمام مدل‌های ال‌جی گرم به نمایشگرهایی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ مجهز شده‌اند و خبری از گزینه‌های QHD و UHD نیست؛ گرم همچنین در دو نسخه‌ی لمسی و غیر لمسی در بازار جهانی عرضه شده است؛ که نمونه‌‌ی مورد بررسی در زومیت غیر لمسی بود. تراکم ۱۴۲ پیکسل بر اینچ برای یک لپ‌تاپ بالارده‌ی عرضه شده در سال ۲۰۱۷ و نبود گزینه‌‌ای با رزولوشن بالاتر یکی از ایرادهای وارد به این لپ‌تاپ است؛ در عمل اگر چندان به رزولوشن حساس نباشید، مرز پیکسل‌ها تنها از فاصله‌ی نزدیک قابل مشاهده خواهند بود.

نمایشگری با کنتراست مناسب و روشنایی متوسط

وقتی نمایشگر لپ‌تاپ را برای اولین‌بار روشن کنید دو نکته نظر شما را به خود جلب خواهد کرد؛ روشنایی نه چندان بالا و مشکی عمیق نمایشگر کاملا واضح است. برای بررسی این موارد طبق روال بررسی‌های اخیر، ال‌جی گرم را برای سنجش مولفه‌های روشنایی در آزمایشگاه زومیت بررسی کردیم. حداکثر روشنایی نمایشگر ال‌جی گرم ۲۱۶ نیت بدست آمد که رقمی پایین‌تر از میانگین لپ‌تاپ‌های پریمیوم بازار محسوب می‌شود بااین‌حال این رقم برای استفاده در محیط‌های داخلی و کاربردهای عادی کافی به‌نظر می‌رسد؛ در مقام مقایسه باید گفت مک‌بوک‌‌های اپل با رسیدن به روشنایی ۵۰۰ نیتی پرچم‌دار این بخش محسوب می‌شوند. عملکرد نمایشگر در تولید رنگ مشکی قابل ستایش است به‌طوری‌که نسبت کنتراست ۱۱۶ را با وجود روشنایی نه چندان بالا به ارمغان آورده است.

ال جی گرم / LG Gram

نمایشگر ال‌جی گرم به دلیل استفاده‌ از پوشش براق و روشنایی متوسط آن،‌ گزینه‌ای ایدئال برای استفاده در محیط‌های باز و پر نور نخواهد بود. ال‌جی در بحث زاویه‌ی دید سربلند است و لپ‌تاپ فوق باریکش به لطف پنل IPS آن زاویه‌‌ی دید مناسبی دارد؛‌ به جز در مواردی که زوایای بسیار تند به نمایشگر نگاه کنید تغییر رنگ یا کاهش روشنایی قابل توجهی مشاهده نخواهید کرد. متاسفانه حداقل روشنایی نمایشگر نزدیک به ۱۱ نیت است بااین‌حال استفاده از قابلیت «Reader Mode» ال‌جی تا حدودی از آزاردهنده بودن این روشنایی در محیط‌های کم‌نور کاسته می‌شود. خوشبتانه خبری از نشت نور قابل‌توجه در نمایشگر ال‌جی گرم نیست.

دقت رنگ و توانایی تولید رنگ‌های مختلف از دیگر مولفه‌های مهم برای سنجش نمایشگر محسوب می‌شوند. در تست‌های ال‌جی گرم نزدیک به ۷۸ درصد از طیف رنگ sRGB را پوشش می‌داد؛ درصد بالاتر به‌معنای قابلیت نمایشگر در تولید رنگ‌های بیشتری از طیف است. خطای نمایش رنگ در این نمایشگر نیز کمی بالاتر از استانداردهای رایج در لپ‌تاپ‌های پریمیوم است؛ خطای میانگین نمایش رنگ‌ها در ال‌جی گرم ۸.۴ بود. در بین سه رنگ اصلی، بهترین عملکرد را رنگ قرمز در دقت و اشباع داشت.

تست نمایشگر بررسی ال جی گرم

صفحه‌کلید و ترک‌پد

ال‌جی در گرم از صفحه‌کلید کامل با کلیدهای جهت نیم سایز استفاده کرده است. برای توصیف عمق حرکتی کلیدها و بازخورد آن‌ها عبارت «رضایت‌بخش» کافی است؛ به این معنی که عمق حرکتی کلید پس از فشردن نه به اندازه‌ی بهترین‌های این بخش زیاد است که تایپ کردن را لذت‌بخش کند و نه آنقدر کم است که حس تایپ کردن را القا نکند. ال‌جی در نسخه‌ی ۱۵ اینچی گرم از دو سطح مختلف نور پس‌زمینه برای صفحه‌کلید استفاده کرده است. کلیدها در این لپ‌تاپ حساس هستند و برای فشردن آن نیاز به نیروی زیادی نیست. ابعاد کلیدها با استانداردهای این کلاس از لپ‌تاپ‌های همخوانی دارد.

ال جی گرم / LG Gram

صفحه‌کلید کامل و ترک‌پد نه چندان بزرگ با عملکردی معمولی

ال‌جی کلیدهای NumPad را با عرض کمتری طراحی کرده است تا فضای کافی برای کلیدهای اصلی لپ‌تاپ وجود داشته باشد. فاصله‌ی کلیدها از یکدیگر نیز در نسخه‌ی ۱۵ اینچی کافی است و در تایپ‌ کردن خللی ایجاد نمی‌کند.

ال جی گرم / LG Gram

تقریبا تمام رقبای مستقیم ال‌جی‌ گرم ترک‌پدهای بزرگی دارند اما ال‌جی به استفاده از یک ترک‌پد سایز متوسط با طول و عرض ۱۰.۳ و ۶.۹ سانتی‌متر اکتفا کرده است؛ با اینکه ابعاد ذکر شده با استانداردهای لپ‌تاپ‌های پریمیوم مطابقت ندارد اما از نظر دقت و سرعت عمل عملکرد رضایت‌بخشی ارائه می‌دهد؛ البته نمونه‌های استفاده‌کننده از درایور پرسیژن مایکروسافت علاوه بر عمکرد بهتر، برای اجرای ژست‌های حرکتی نیز مناسب‌تر هستند. سطح ترک‌پد صاف است و انگشت به‌راحتی روی آن حرکت می‌کند اما چسبناک بودن دست‌ها استفاده از ژست‌های حرکتی روی ال‌جی گرم را دشوار می‌کند. کلیدهای مخفی پایین ترک‌پد نیز کمی سفت به‌نظر می‌رسند و برای جلوگیری از پرش نشانگر در زمان کلیک باید دقیقا بخش پایینی ترک‌پد را فشرد.

اسپیکر و قابلیت‌های صوتی

اسپیکر در غالب اوقات نقطه‌ی قوت اولترابوک‌ها نیست و گرم نیز از این قضیه مستثنی نیست. دو اسپیکر کوچک ۱ واتی در کنارهای دستگاه قرار گرفته که صدای تولید شده توسط آن‌ها تنها برای کار در یک اتاق کوچک کافی است. این دو اسپیکر در پخش صداهای بم و تولید بیس عملکرد خوبی ندارند. البته برای بهینه کردن صدای خروجی می‌توان از اپلیکیشن «DTS Audio» استفاده کرد اما این مسئله تفاوت فاحشی در تجربه‌ی صوتی فرد از اسپیکرها ایجاد نمی‌کند.

اسپیکرهای کوچک و فناوری DTS Headphone: X

خوشبختانه عملکرد ال‌جی گرم پس از اتصال هدفون به لطف پشتیبانی از «DTS Headphone: X» مناسب است. این فناوری با ایجاد صدای فراگیر ۱۱.۱ کاناله صدایی شفاف را به کاربر ارائه می‌دهد؛ برای استفاده از این ویژگی نیازی به داشتن هدفون‌های خاص و سیستم حرفه‌‌ای نیست و خروجی آن کاملا رضایت‌بخش است.

بازده و عملکرد

قلب تپنده‌ی لپ‌تاپ‌‌‌‌های گرم در سال ۲۰۱۷، پردازنده‌های نسل هفتمی اینتل موسوم به کبی‌لیک هستند؛ البته ازآنجاکه Gram در دسته‌ی اولترابوک‌ها قرار می‌گیرد؛ بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که کره‌ای‌ها سری U از پردازنده‌های اینتل را برای آن برگزیده‌اند. این دسته از پردازنده‌ها به‌ٔ‌دلیل توان طراحی گرمایی (TDP) پایین و تعداد هسته‌های کم‌تر خود نسبت به نمونه‌های سری H، به سیستم خنک‌کننده‌ی به‌مراتب کوچک‌تری نیاز دارند و مصرف انرژی نیز در آن‌ها بسیار پایین است، وجود چنین مشخصه‌هایی در پردازنده‌ی لپ‌تاپ که اصلی‌ترین قطعه در سخت‌افزار آن به‌شمار می‌رود، زمینه را برای طراحی محصولاتی باریک‌ و سبک را فراهم می‌کند.

نسخه‌ای از لپ‌تاپ گرم که برای بررسی دراختیار زومیت قرار دارد، از پردازنده‌ی Core i5 – 7200U بهره می‌برد که طی سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۶ به‌همراه سایر پردازنده‌های نسل هفتمی سری U روانه‌ی بازار شده است. این پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری دو هسته‌ی پردازشی با فرکانس پایه‌ی ۲.۵ گیگاهرتز را در بطن خود دارد که به‌لطف فناوری HyperThreading در مجموع، می‌توانند به‌صورت هم‌زمان چهار ترد را پردازش کنند.

توان طراحی گرمایی پردازنده‌ی ۶۴ بیتی Core i5 – 7200U معادل ۱۵ وات است که بیشترین‌ گرمای تولیدی توسط این پردازنده‌ی کم‌مصرف محسوب می‌شود. اگرچه بیشینه‌ی فرکانس کاری تراشه‌ی 7200U در حالت توربو (فرکانس بیشینه‌ی تنها یک هسته)، به حدود ۳.۱۰ گیگاهرتز می‌رسد؛ اما به‌دلیل پایین‌بودن TDP، نمی‌تواند به‌مدت زیادی با این فرکانس، کارکرد خود را ادامه دهد و به‌سرعت به گلوگاه عملکرد نزدیک می‌شود و به‌فرکانس پایه‌ی خود بازمی‌گردد.

ال جی گرم / LG Gram

اولترابوک سبک‌وزن ال‌جی فاقد واحد گرافیکی مجزا است و از این حیث به واحد پردازش گرافیکی مجتمع در پردازنده‌‌ی Core i5 – 7200U‌ موسوم به Intel HD Graphics 620 با فرکانس پایه‌ی ۳۰۰.۰ مگاهرتزی و فرکانس بیشینه‌ی یک گیگاهرتزی اتکا دارد. این GPU در مجموع از ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی مشترک‌ پشتیبانی می‌کند و بالاترین رزولوشن خروجی از آن معادل ۲۳۰۴×۴۰۹۶ پیکسل با نرخ نوسازی ۲۴ هرتز یا 4K و ۶۰ هرتز است.

عملکرد پایین‌تر از انتظار، بهای رسیدن به وزن کم

همان‌طور که در ادامه در بخش بنچمارک‌ها نیز مشاهده خواهید کرد، مجتمع‌بودن GPU و پایین‌بودن TDP پردازنده باعث می‌شود تا این واحد صرفا گزینه‌ای قابل اتکا برای کاربری‌های روزمره، مانند تماشای فیلم، وب‌گردی، مطالعه یا ویرایش اسناد باشد و نتوان از آن انتظار اجرای بازی‌های سنگین یا انجام تسک‌های سنگین GPU-محور را داشت.

تراشه‌ی دو هسته‌ای 7200U به ۳ مگابایت حافظه‌ی کش سطح L3 مجهز شده است و به‌لطف معماری SmartCache اینتل، هر دو هسته به‌صورت پویا به آخرین سطح کش دسترسی دارند. تراشه‌ی نسل هفتمی به‌کاررفته در ال‌جی گرم از ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم دو کاناله پشتیبانی می‌کند؛ اما ال‌جی لپ‌تاپ سبک‌وزن خود را به ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتزی مجهز کرده است که برای کاربری‌های قابل تصور برای این لپ‌تاپ، کافی به‌نظر می‌رسد.

لپ‌تاپ / بنچمارک

3DMark06

PCMark7

3DMark11

NovaBench

3DMarkBasic

Ice/Cloud/Fire/Sky

Geekbench

Single/Multi

Geekbench OpenCL

GPU/dGPU

PCMark8

Home/Work/Creative

CineBench

OpenGL/CPU

LG Gram 15 2017

6107

4665

1298

762

34699/5642/739/3421

3270/5736

-/15913

4331/-/5196

23.62/273

IdeaPad 320

15487

5707

4169

1211

38534/9543/3006/9364

4250/13975

20057/46066

3832/-/4938

83.54/481

Razer Blade 2017

28007

6320

11619

1342

93600/25113/9250/23819

4433/14821

4433/14821

4018/5156/5196

92.33/741

Razer Blade Stealth

10222

5876

1710

937

65528/6917/986/4218

4301/8574

-/19697

3671/4555/4760

46.88/363

MacBook Pro 13 2017

12147

Failed

1834

818

52594/7363/1152/3591

4479/9478

-/29688

4017/4560/5409

36.53/376

Surface Laptop

8378

4974

1489

724

37027/5733/736/3646

3760/7434

-/18004

3338/4174/4246

39.81/326

Galaxy Book 10.6

6000

4055

946

643

26249/3962/498

2522/3925

-/13889

Surface Pro 2017

12224

4745

897

1103

56545/3648/779

4574/9315

-/29527

Surface Book i7

20687

5505

5375

904

16486/9023/4345

3511/7191

17980/64218

Surface Pro 4

11038

4895

1389

644

39913/5620/791

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

9016

3053

1709

745

41527/5250/994

-

-

Asus Zenbook 3 UX390UA

8205

5215

1564

750

14622/5707/840

-

-

(HP Spectre X360 (2016

7885

5397

1304

791

36672/4538/731

-

-

Asus K550VX

23052

3507

4700

1231

76035/15918/3437

-

-

Acer Aspire E 15

11782

3609

2335

582

55907/4979/1193

-

-

Aspire V15 Nitro

13038

4118

3911

639

58570/8389/2641

-

-

HP Envy K007NE

11304

3851

2351

-

56206/5571/1360

-

-

Microsoft Surface book

15297

5064

1444

831

16818/1862/225

-

-

ASUS ROG G551JM

8334

3449

4866

653

82759 / 5741 / 2437

-

-

ASUS ZENBOOK UX303L

10336

4991

2379

723

17667 / 5748 / 1318

-

-

ASUS X553

1988

1601

490

684

-

-

-

Lenovo Flex 2

10101

2790

2316

684

47280 / 5.836 / 1288

-

-

Asus ET2321 AIO

8807

3784

1893

654

12230 / 4494 / 1032

-

-

ال‌جی لپ‌تاپ ۱۵ اینچی گرم را در دو نسخه با پردازنده‌ی Core i5 و Core i7 درکنار حافظه‌های SSD ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی روانه‌ی بازار می‌کند؛ همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نسخه‌ی Core i5 این لپ‌تاپ با حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی برای بررسی دراختیار ما قرار دارد. ما برای بررسی عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی این لپ‌تاپ، نرم‌افزارهای HD Tune Pro و CrystalDiskMark را روی آن اجرا کردیم:

جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

Read MB/s

Write MB/s

LG Gram 15 2017

355.5

174.4

298.5

555.8

265

Ideapad 320

236.0

79.5

382.5

547.2

198.4

Razer Blade Stealth

1296.9

1397.4

1462.6

3101

1593

MacBook Pro 13 (2017)

355

124.7

192.8

2996

718.9

Surface Laptop (128GB)

170.4

93.7

121.6

425.6

128.2

Galaxy Book 10.6

224.8

66.2

124

272

149

Surface Pro 2017

1045.4

829.4

1017.1

1711

977.2

Surface Book i7

981.5

641.9

917.8

1728

1247

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

iLife ZED Air

90.1

38.5

71.0

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

110.8

47.0

83.4

-

-

Lenovo E5180

114.5

37.6

86.7

-

-

Asus K550VX

132.2

52.9

100

-

-

Surface Book

846.7

206.4

632.9

-

-

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

Asus Transformerbook T100TAL

100.1

74.4

89.5

-

-

Aspire Aspire E15

112.3

46.7

87.1

-

-

Aspire V15 Nitro

113.1

26.4

87.4

-

-

HP ENVY 15-K007NE

116.4

55.6

91.4

-

-

Microsoft Surface 3

115.9

74.5

101.2

-

-

ASUS ROG G551JM

294.7

185.8

263

-

-

HP Pavilion 15 P062

110

43.6

86.1

-

-

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

-

-

Lenovo Flex 2

116.2

48.5

86.6

-

-

Lenovo Yoga 2 Pro

326.7

207.8

240.6

-

-

Lenovo ThinkPad Tablet 2

54.2

23.9

50.5

-

-

ET2321 INTH

190.2

23

138.5

-

-

Asus N550JV

107.5

18.3

80.5

-

-

Acer Aspire S7 2013

932.6

766.6

915.8

-

-

باتری

ال‌جی گرم از یک باتری ۶۰ وات‌ساعتی بهره می‌برد که از نمونه‌های به‌کاررفته در اولترابوک‌هایی همچون سرفیس لپ‌تاپ (۴۷ وات‌ساعت) و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی (۴۹.۳ وات‌ساعت)، ظرفیت بالاتری را ارائه می‌دهد. ازآنجاکه ال‌‌جی در لپ‌تاپ سبک‌وزن خود از تراشه‌ی کم‌مصرف ۱۵ واتی و نمایشگر Full HD بهره برده است؛ از این رو روی کاغذ می‌توان از شارژدهی مناسب این لپ‌تاپ اطمینان داشت؛ به‌طوری که کره‌ای‌ها نیز مدعی هستند که این کامپیوتر می‌تواند تا ۱۲.۵ ساعت کاربر را همراهی کند؛ اما باتری این لپ‌تاپ در دنیای واقعی چه عملکردی از خود به نمایش می‌گذارد؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، تست‌های باتری زومیت را روی این دستگاه اجرا کردیم.

ال جی گرم / LG Gram

طبق روال همیشگی بررسی‌های زومیت، ویدیویی با رزولوشن HD را در شرایطی روی ال‌جی گرم پخش کردیم که میزان روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد قرار داشت، کلیه‌ی ارتباطات بی‌سیم لپ‌تاپ قطع شده بودند و تنظیمات عملکرد نیز در حالت Balanced قرار داشت. فرایند پخش ویدئو را تا رسیدن باتری از ۱۰۰ به صفر درصد ادامه دادیم. در این تست، ال‌جی گرم توانست قبل از اتمام کامل شارژ، ۱۰ ساعت دوام بیاورد که برای لپ‌تاپی سبک‌وزن و فوق‌ باریک، مدت‌زمان بسیار خوبی به‌حساب می‌آید؛ اما نسبت به سرفیس لپ‌تاپ و مک‌بوک پرو ۱۳ با شارژدهی ۱۲.۵ و ۱۰ ساعت و ۲۴ دقیقه‌ای اندکی پایین‌تر است.

باتری ۶۰ آمپر ساعتی و عمکلردی خوب در شارژدهی

ال‌جی گرم در آزمایش Battery Eater، با ثبت ۲۴۱ دقیقه با اختلاف بسیاری نسبت به سرفیس لپ‌تاپ (۱۷۶ دقیقه) و مک‌بوک پرو (۱۵۰ دقیقه در حالت اجرای ویندوز ۱۰)، عملکرد به مراتب بهتری را به نمایش گذاشت. کره‌ای‌ها با انتخاب قطعاتی کم‌مصرف و بهینه برای اولترابوک سبک‌وزن خود، به‌خوبی توانسته‌اند آن را ازلحاظ شارژدهی، به محصولی توانمند و قابل اتکا بدل کنند؛ چرا که این لپ‌تاپ در استفاده‌‌‌های روزمره، نظیر مطالعه یا ویرایش اسناد، استریم موسیقی و تماشای فیلم، به‌راحتی می‌تواند یک روز کاری، شما را همراهی کند.

جمع‌بندی

ال‌جی همواره به‌دنبال ثبت‌ نام خود در لیست «ترین‌ها» دنیای فناوری است، ال‌جی گرم به‌عنوان لپ‌تاپی فوق سبک یکی از تلاش‌های قابل ستایش این کمپانی کره‌ای در عرصه‌ی لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌رود. وزن اندک و طراحی مینیمال دستگاه اصلی‌ترین ویژگی ال‌جی گرم برای رقابت با بزرگان دنیای لپ‌تاپ‌ها است اما رسیدن به وزن یک کیلو و هشتاد گرمی در نسخه‌ی ۱۵ اینچی این دستگاه دست سازندگان را برای پیشرو کردن لپ‌تاپشان در بخش‌‌های بیشتر تا حدودی بسته است. استفاده از اسپیکرهای کوچک و عملکرد متوسط سخت‌افزار کم مصرف دستگاه تنها نمونه‌‌ای از چیزهایی محسوب می‌شود که ال‌جی آن‌ها را فدای وزن کرده است.

ال جی گرم / LG Gram

نمایشگر گرم در نوع خود یکی از نمونه‌های خوب برای استفاده‌ی عادی است که با وجود روشنایی کمتر از استاندارد بازار، کنتراست رضایت‌بخشی ارائه می‌دهد و رنگ مشکی را به خوبی به نمایش می‌گذارد. صفحه‌کلید و ترک‌پد LG gram پا را فراتر از عادی بودن نگذاشته‌اند و به واسطه‌ی برخی ایرادات تنها می‌توان از لفظ رضایت‌بخش برای آن‌ها استفاده کرد. نمونه‌ی مورد بررسی ما به پردازنده‌ی ۱۵ واتی سری U مجهز شده است بنابراین نباید انتظار عملکرد خوبی از آن داشت و نتایج متوسط و گاها ضعیف این لپ‌تاپ در بنچ‌مارک‌ها نیز گواهی بر همین مسئله است.

استفاده از باتری ۶۰ وات ساعتی در لپ‌تاپی با این وزن و ابعاد را ستایش می‌کنیم؛ خوشبختانه در عمل نیز با یک اولترابوک خوب از نظر شارژدهی رو‌به‌رو هستیم. در پایان باید گفت پیش از خرید لپ‌تاپ ابتدا باید نیازهای خود را بشناسید، اگر وزن لپ‌تاپ و حمل آن برای شما مهم است محصولی مانند گرم برای شما ساخته شده است از طرف دیگر اگر عملکرد قوی و سخت‌افزار پرچم‌دار را طلب می‌کنید، ال‌جی گرم بهترین گزینه‌ی شما نخواهد بود.

شما میتوانید از بخش لپتاپ در دیتابیس محصولات زومیت برای مشاهده و مقایسهی قیمت و مشخصات فنی لپتاپهای مختلف از جمله ایسوس، ایسر، اپل، دل، لنوو و اچپی استفاده کنید.

نکات مثبت

  • فوق‌العاده سبک و حمل آسان
  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت خوب
  • شارژدهی خوب
  • کنتراست مناسب نمایشگر

نکات منفی

  • سخت‌افزار نه‌چندان قدرتمند
  • اسپیکرهای کوچک
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات