بررسی سرفیس بوک i7 مایکروسافت

شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 16 دقیقه
بررسی نسخه‌ی ۲۰۱۶ از لپ‌تاپ سرفیس‌ بوک مایکروسافت که با پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندتر و باتری حجیم‌تر روانه‌ی بازار شده است.
تبلیغات

سال گذشته، مایکروسافت با رونمایی از نخستین لپ‌تاپ خود با نام Surface Book‌، از آن به‌عنوان «بهترین لپ‌تاپ» یاد کرد؛ البته تا حدودی نیز این ادعای مایکروسافت صحت دارد. این نوت‌بوک هیبریدی خوش‌ساخت با کیبورد راحت، عملکرد سریع و روان و نمایشگر جداشدنی خود که می‌تواند به‌خوبی نقش یک تبلت را نیز ایفا کند، طول عمر باتری مناسبی را نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

مایکروسافت اکتبر سال ۲۰۱۶، نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ای نیز از این لپ‌تاپ هیبریدی معرفی کرد. لپ‌تاپی که بیشتر تغییرات آن ازلحاظ فنی است و طبق ادعای مایکروسافت، توان پردازش گرافیکی آن دو برابر شده، فن دوم به آن اضافه شده و حجم باتری آن افزایش یافته است. باتری جدیدی که بزرگ‌تر از نسل پیشین است و بسته به مشخصات سخت‌افزاری دستگاه، کارکرد ۱۲ یا ۱۶ ساعته‌ را تضمین می‌کند. البته تغییرات یادشده باعث افزایش قیمت سرفیس‌بوک جدید به ۲۳۹۹ دلار برای مدل پایه شده است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی لپ‌تاپ جدید مایکروسافت بپردازیم.

لپ‌تاپ سرفیس‌بوک جدید مایکروسافت توسط شرکت امتداد پارسه برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است. 

طراحی

همانند بسیاری از دستگاه‌های نسل دومی، نمی‌توان سرفیس‌بوک جدید را «محصول جدیدی» نامید؛ چرا که این دستگاه صرفا نمونه‌ی ارتقاءیافته‌ای از نسل پیشین خود است. طراحی سرفیس‌بوک جدید با نسل اول این لپ‌تاپ تفاوت اندکی دارد. سرفیس‌بوک جدید همچنان همان کیفیت نسل قبل را دارد و بدنه‌ی آن از جنس منیزیمی ساخته شده است تا علاوه بر جذابیت‌های ظاهری، بسیار مستحکم باشد. کیبورد با کلیدهای هم‌رنگ با بدنه و مارمانند موسوم به «Fulcrum»، باعث شده‌اند تا سرفیس‌بوک همچنان جذاب و مسحورکننده‌ باشد.

سرفیس بوک / surface book

مشخصات فنی سرفیس‌بوک جدید مایکروسافت

  • پردازنده: Intel Core i7-6600U
  • پردازنده‌ی گرافیکی: Intel HD Graphics 520 + Nvidia Geforce 965M
  • نمایشگر: ۱۳.۵ اینچی با فناوری پیکسل‌ سنس و رزولوشن ۲۰۰۰ × ۳۰۰۰
  • حافظه‌ی رم: ۱۶ گیگابایت از نوع DDR3
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی: ۱ ترابایت از نوع SSD
  • ابعاد: ۲۲.۸ – ۱۴.۹ × ۲۳۲.۱ × ۳۱۲.۳ میلی‌متر
  • ظرفیت باتری: ۸۱.۴ وات‌ساعت (۶۳.۴ وات‌ساعت داخل کیبورد + ۱۸ وات‌ساعت داخل نمایشگر)
  • وزن: ۱.۶۴ کیلوگرم
  • سیستم‌عامل: ویندوز ۱۰، ۶۴ بیتی
  • دوربین اصلی: ۸ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۵ مگاپیکسل
  • پورت‌ها: دو درگاه USB 3.0، پورت مینی‌دیسپلی، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، درگاه کارت حافظه‌ی SDXC 
  • قیمت: مدل یک ترابایت با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و پردازنده‌ی Core i7 حدود ۱۴ میلیون تومان

 بعد از عرضه‌ی دو نسل از سرفیس‌بوک، کماکان بسیاری معتقدند که لولای بزرگ این لپ‌تاپ، نسبت به نمونه‌های مرسوم مزیتی ندارد و در عوض باعث ضخیم شدن دستگاه شده‌ است؛ ضمن آنکه در هنگام بستن لپ‌تاپ فاصله‌ی محسوسی بین صفحه‌کلید و صفحه‌نمایش، قابل مشاهده است. هر چند این موضوع سبب جلوگیری از برخورد کلیدهای کیبورد و روکش صفحه‌نمایش می‌شود؛ اما شرایطی را برای ورود گرد و غبار به این ناحیه فراهم می‌کند. بااین‌حال طراحی لولا فوق‌العاده زیبا و مکانیزم کار آن بسیار خوب است.

سرفیس بوک / surface book

همچنین ازآنجاکه باتری بزرگ‌تری در این لپ‌تاپ قرار داده شده و بخش بالایی صفحه‌نمایش نیز حالا بخشی از باتری را در خود جای داده، شکاف بین کیبورد و نمایشگر نسبت به نسل پیشین کاهش یافته است. 

همانند گذشته، مایکروسافت در ردیف کلید‌های  Function و کلید Delete، کلیدی تعبیه کرده است که کاربر با فشردن آن، قادر به جدا کردن نمایشگر از کیبورد می‌شود؛ در این حالت کاربر می‌تواند از نمایشگر به‌عنوان تبلت استفاده کند یا آن را برگرداند و روبه‌بیرون به کیبورد متصل کند.

برخی معتقد هستند که مایکروسافت باید در طراحی لولای این لپ‌تاپ از یوگا لنوو  الگو می‌گرفت: لپ‌تاپی که لولای آن امکان چرخش ۳۶۰ درجه‌ی نمایشگر و بدل‌شدن به تبلت را فراهم می‌کند؛ اما در این حالت، وزن ۱.۵۲ کیلوگرمی سرفیس‌بوک، آن را به تبلت بسیار سنگینی بدل می‌کرد. این در حالی است که در حالت کنونی، وزن بخش تبلت سرفیس‌بوک تنها ۷۲۶ گرم است، تبلتی با نمایشگر ۱۳.۵ اینچی که از پردازنده‌ی Core i7 بهره می‌برد. این یعنی به‌راحتی می‌توان از بخش تبلت به‌صورت مستقل استفاده کرد و نهایت لذت را از یک کامپیوتر قدرتمند ویندوزی برد.

سرفیس بوک / surface book

هنگامی که نمایشگر به کیبورد متصل است، چندان پایدار نیست و مقداری لقی دارد که در اکثر لپ‌تاپ‌ها امری معمول است؛ اما برای سرفیس‌بوک که نمایشگر آن لمسی است و از قلم نیز پشتیبانی می‌کند، می‌تواند نکته‌ای منفی به شمار رود.

همچنین زمانی‌که لپ‌تاپ را می بندید، بخش بالای نمایشگر با آهنربایی به کیبورد می‌چسبد و پس از جدا شدن آهنرباها از یکدیگر، لپ‌تاپ به‌راحتی و آرامی و بدون نیاز به نیروی اضافی باز می‌شود.

وزن نسل جدید سرفیس‌بوک با ۱۳۰ گرم افزایش، به ۱.۶۴ کیلوگرم رسیده است که به میزان قابل توجهی از لپ‌تاپ ۱.۳۶ کیلوگرمی مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی، سنگین‌تر است؛ البته این افزایش وزن به‌دلیل بزرگ‌تر شدن باتری و افزایش طول عمر آن بوده است.

سرفیس بوک / surface book

برخلاف مک‌بوک پروهای جدید که تنها به دو یا چهار پورت USB نوع C مجهز هستند، سرفیس‌بوک از دو پورت USB 3.0 فول‌سایز، یک پورت Mini Display، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری و یک درگاه کارت حافظه‌ی SDXC فول‌سایز بهره می‌برد. محل قرارگیری جک هدفون، گوشه‌ی بالا و سمت راست نمایشگر قرار دارد؛ این موضوع باعث می‌شود تا حین استفاده از دستگاه در حالت لپ‌تاپ، سیم هدفون از نمایشگر آویخته شود که حس ناخوشایندی به کاربر القاء می‌کند. وجود پورت‌های یادشده و افزایش عمر باتری، می‌تواند ضخیم‌بودن لپ‌تاپ را کاملا توجیه کند.

مایکروسافت همانند نسل پیش، در سرفیس‌بوک جدید از رابط برق مغناطیسی انحصاری خود استفاده کرده است. این رابط را آداپتور بسیار سبکی همراهی می‌کند؛ البته باتوجه‌به عمر باتری «۱۶ ساعته‌ی» سرفیس‌بوک جدید، به‌نظر می‌رسد که در کاربردهای روزمره نیازی به حمل آداپتور همراه لپ‌تاپ نباشد.

سرفیس بوک / surface book

دوربین اصلی لپ‌تاپ از حسگر ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد و پشت نمایشگر جای گرفته است، دوربین جلوی آن نیز از یک حسگر ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که در حاشیه‌ی بالای نمایشگر قرار گرفته است و از فناوری تشخیص چهره‌ی Windows Hello پشتیبانی می‌کند.‌

صفحه‌کلید و ترک‌پد

سرفیس‌بوک دارای کیبورد جزیره‌ای بسیار زیبایی است؛ فاصله بین کلید‌ها بسیار خوب است و با وجود اینکه با یک لپ‌تاپ بسیار باریک رو‌به‌رو هستیم، عمق کلیدها نیز قابل قبول است. پس از چند روز استفاده از صفحه‌کلید، به‌راحتی به آن عادت خواهید کرد و تجربه‌‌ی لذت‌بخشی از کار کردن با این کیبورد خواهید داشت.

نکته‌ی قابل‌توجه دیگر وجود نور پس‌زمینه در کیبورد این لپ‌تاپ است که کار در محیط‌های کم‌نور را راحت‌تر می‌کند. یکی از ایراد‌های معدودی که از کیبورد سرفیس‌بوک می‌توان گرفت، صدای نسبتا زیاد کلیدهای آن است؛ موضوعی که ممکن است به مذاق عده‌ای از کاربران خوش نیاید. البته این موضوع ممکن است برای برخی دیگر که به کیبوردهای مکانیکی علاقه دارند، به‌عنوان یک مزیت به‌شمار آید.

سرفیس بوک / surface book

ترک‌پد سرفیس‌بوک در یک کلام فوق‌العاده است. پس از مدت‌ها در یک لپ‌تاپ ویندوزی شاهد ترک‌پدی مشابه ترک‌پد مک‌بوک‌های اپل هستیم؛ ترک‌پدی بزرگ و با کیفیت فوق‌العاده که کار با آن بسیار لذت‌بخش است. این ترک‌پد از نمونه‌‌های به‌کاررفته در لپ‌تاپ‌های بالارده‌ی دیگری نظیر اسپکتر ایکس ۳۶۰ اچ‌پی نیز عملکردی دقیق‌تر و قابل اتکاتر دارد.

ترک‌پد سرفیس‌بوک چندلمسی است و به‌راحتی می‌توانید ژست‌های چندلمسی ویندوز ۱۰ را در آن اجرا کنید تا بدین ترتیب کنترل سیستم‌عامل به روش‌های گوناگون میسر شود؛ این ژست‌ها و فرامین دیگر به‌سرعت و با دقت بسیار بالایی اجرا می‌شوند. به‌طور کلی می‌توان ترک‌پد سرفیس‌بوک را از نقاط قوت آن به شمار آورد.

قلم سرفیس

قلم ارائه‌شده همراه سرفیس‌بوک جدید، مشابه نسخه‌ی پیشین است، این قلم از نقاط قوت اصلی لپ‌تاپ یادشده است تا مایکروسافت علاوه بر کاربران معمولی، بتواند نظر طراحان و هنرمندان را نیز به سمت لپ‌تاپ دو منظوره‌ی خود جلب کند. قلم سرفیس می‌تواند تا ۱۰۲۴ سطح فشار را تشخیص دهد که نشان از دقت و حساسیت بالای آن دارد.

تجربه‌ی کاربری با قلم سرفیس‌بوک بسیار شبیه به نوشتن با مداد شده است. اگر اهل یادداشت‌برداری در حجم زیاد هستید، سرفیس بوک در حالت تبلت یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار برای شما به حساب می‌آید؛ به‌خصوص که قابلیت تشخیص دست‌خط زبان انگلیسی ویندوز برای تبدیل دست‌نوشته به کلمات و تایپ آن‌ها، تا حدود زیادی بدون عیب و دقیق عمل می‌کند.

سرفیس بوک / surface book

سؤال اصلی که در این میان به وجود می‌آید، این است که آیا قلم سرفیس برای طراحی نیز همانند یادداشت‌برداری کاربردی است؟ پاسخ این سؤال به میزان کاربرد شما بازخواهد گشت. اگر کاربری شما در حد متوسط است، سرفیس پن می‌تواند به خوبی نیاز‌هایتان را پاسخ دهد؛ اما اگر پیش‌تر با قلم‌های حرفه‌ای وکوم (Wacom) کار کرده باشید و به‌دنبال جایگزین هستید، بهترین راهکار، استفاده از همان قلم حرفه‌ای خودتان است.

قلم سرفیس، دقیق و کاربردی و استفاده از آن لذت‌بخش است؛ اما این قلم حساسیت و دقت نمونه‌های حرفه‌ای بازار را ندارد. قلم سرفیس نسبت به قلم وکوم، برای آغاز طراحی به فشار بیشتری روی سطح نیاز دارد. همچنین یکی از نقاط ضعف دیگر آن دقیق نبودن نقطه‌ی آغاز خط است که این مسئله با زاویه گرفتن بیشتر قلم حاد‌تر می‌شود.

به‌طور خلاصه، استفاده از قلم سرفیس به‌همراه پاک‌کن تعبیه‌شده در انتهای آن بسیار جذاب است و می‌تواند برای یادداشت‌برداری یا طراحی‌های سطح پایین کمک شایانی کند؛ اما در زمینه‌ی طراحی‌ حرفه‌ای، مایکروسافت هنوز راه زیادی برای ارائه‌ی تجربه‌ای مشابه با بزرگان این صنعت دارد.

دوربین

شاید برای بسیاری وجود دوربین در پشت یک لپ‌تاپ ۱۳.۵ اینچی بسیار عجیب باشد؛ اما باتوجه‌به اینکه از سرفیس‌بوک می‌توان به‌عنوان یک تبلت مستقل نیز بهره برد، در این حالت شاید در برخی مواقع نیاز به عکاسی داشته باشید. دوربین موجود در پشت سرفیس بوک دارای حسگر ۸ مگاپیکسلی است که از نظر کیفیت قابل مقایسه با گوشی‌های هوشمند نیست.

سرفیس بوک / surface book

باتوجه‌به اینکه سرفیس‌بوک یک لپ‌تاپ است، کیفیت تصاویر ثبت‌شده با این دوربین قابل قبول است و می‌تواند در شرایط خاص مورد استفاده قرار گیرد؛ اما نباید انتظار زیادی از دوربین آن داشته باشید. دوربین جلوی این دستگاه نیز ۵ مگاپیکسل است که برای انجام تماس‌های ویدیوی کیفیت خوبی دارد.

نمایشگر و اسپیکر

نمایشگر سرفیس‌بوک جدید، همان نمونه‌ی به‌کاررفته در نسل پیشین این لپ‌تاپ است. این نمایشگر از نسبت عجیب طول به عرض ۳ به ۲ بهره می‌برد که در نگاه اول، باعث می‌شود ارتفاع نمایشگر کمی غیرعادی به‌نظر برسد؛ البته این نسبت عجیب و ارتفاع زیاد را می‌توان عاملی برای تکان‌های زیاد صفحه‌نمایش به‌خصوص هنگام کار با لپ‌تاپ روی پا دانست؛ چرا که ارتفاع زیاد نمایشگر باعث می‌شود قسمت بالاتر آن سنگین‌تر باشد.

سرفیس بوک / surface book

رزولوشن نمایشگر ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل است که تراکم ۲۶۷ پیکسل در هر اینچ ارائه می‌کند. نمایشگر سرفیس‌بوک بدون شک یکی از بهترین‌ نمونه‌های موجود در دنیای لپ‌تاپ‌ها است. دقت بالای رنگ‌ها، وضوح بالای نوشته‌ها، روشنایی بسیار بالا و زوایای دید عالی همگی باعث شده‌اند با یک نمایشگر فوق‌العاده رو‌به‌رو باشیم. در حقیقت نمایشگر سرفیس‌بوک حتی از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی رتینا شفاف‌تر است.

حداقل روشنایی نمایشگر نزدیک به صفر است تا بتوانید در محیط‌های تاریک به خوبی از آن استفاده کنید. ویندوز ۱۰ سیستم‌عاملی با پس‌زمینه‌ی تیره است و عمق بسیار بالای پنل IPS مورد استفاده در سرفیس‌بوک، باعث شده است کار با سیستم‌عامل ویندوز روی این لپ‌تاپ به تجربه‌ای لذت‌بخش بدل شود.

نسبت ۳ به ۲ در این صفحه‌نمایش، مرور صفحات وب و حتی خواندن متون را به تجربه‌ای فوق‌العاده‌ بدل می‌کند. بدون شک این لپ‌تاپ برای کسانی که وبگردی زیادی دارند یک لپ‌تاپ ایدئال است؛ اما نسبت ۳ به ۲ صفحه‌نمایش برای تماشای ویدئو نسبت مناسبی نیست؛ چرا که در بالا و پایین ویدئو شاهد وجود نوارهای مشکی‌رنگ اضافه هستیم. این موضوع امکان بهره‌گیری از تمام ابعاد صفحه‌نمایش، حین تماشای ویدئو را از بین می‌برد.

اسپیکرهای سرفیس‌بوک عملکرد متوسطی دارند و  برای انجام کارهای روزمره کفایت می‌‌کنند. حجم صدا در این اسپیکرها نسبتا خوب است؛ اما در حالتی که حجم صدا حداکثر است، مقداری از کیفیت صدا از دست می‌رود.

نرم‌افزار

بدون شک برای بسیاری از علاقه‌مندان سرفیس‌بوک این بخش یکی از جذاب‌ترین بخش‌های لپ‌تاپ جدید مایکروسافت است. مایکروسافت بهبودهایی در این سیستم‌عامل بوجود آورده است تا بیش‌ازپیش، کار با آن لذت‌بخش باشد. برای مثال آیکونی در تسک‌بار اضافه شده است تا ازطریق آن بتوانید همانند کلید فیزیکی روی کیبورد، نمایشگر را از بدنه‌ی دستگاه جدا کنید. در صورتی که باتری تعبیه‌شده در بخش نمایشگر دستگاه، شارژ کافی نداشته باشد یا لپ‌تاپ در حال استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی مجزای داخل کیبورد باشد، سرفیس‌بوک به‌صورت نرم‌افزاری اجازه‌ی جدا کردن نمایشگر را به شما نخواهد داد.

سرفیس بوک / surface book

تمامی ویژگی‌های مهم و جدید ویندوز ۱۰ از جمله Windows Ink در سرفیس‌بوک حاضر هستند؛ علاوه‌بر این می‌توانید با فعال کردن حالت تبلت و قرار دادن آن روی حالت خودکار، هنگامی که نمایشگر را از کیبورد جدا می‌کنید، ویندوز ۱۰ به‌صورت خودکار در حالت تبلت اجرا شود که در این حالت رابط کاربری ویندوز شباهت زیادی به ویندوز ۸ خواهد داشت.

موضوع جالب توجه در بخش نرم‌افزار، رفع‌شدن باگ‌های متعدد نرم‌افزاری است؛ باگ‌هایی نظیر از کار افتادن ویندوز حین فشردن کلید مخصوص جداکردن نمایشگر از کیبورد که در بررسی نسل اول این لپ‌تاپ شاهد بودیم. در طول مدتی که با نسل جدید سرفیس‌بوک کار کردیم، با هیچ‌کدام از باگ‌ها و ایرادات نرم‌افزاری نسل پیشین مواجه نشدیم.

بازده و عملکرد

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، سرفیس‌بوک جدید بیشترین تغییرات را در زمینه‌ی سخت‌افزار و مشخصات فنی دارد. مایکروسافت مدعی است که سرفیس‌بوک جدید Performance Base توان پردازشی گرافیکی تا دو برابر نسل پیش خود را ارائه می‌دهد. اما ادعای مایکروسافت تا چه اندازه صحت دارد؟

سرفیس بوک / Surface Book

مدلی که ما در حال بررسی آن هستیم به پردازنده‌ی نسل ششمی دو هسته‌ای Core i7 – 6600U با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز، واحد پردازش گرافیکی HD Graphics 520‌ اینتل، پردازنده‌ی گرافیکی مجزای Geforce GTX 965M انویدیا، حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی از نوع DDR3 و ۱ ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD مجهز شده است. در ادامه می‌توانید برخی از نتایج تست‌های بنچمارک را که توسط زومیت روی این لپ‌تاپ اجرا شده‌اند، مشاهده کنید:

لپ‌تاپ

رده

3D Mark ۲۰۰۶

PC Mark ۲۰۰۷

3D Mark ۲۰۱۱

Nova

Bench

3D Mark 2013

Ice / Cloud / Fire

Geekbench

Single-Core / Multi-Core

Geekbench OpenCL

GPU/dGPU

Surface Book i7

بالارده

20687

5505

5375

904

16486/9023/4345

3511/7191

17980/64218

iLife ZED Air

پایین‌رده

1979

2429

185

321

14955/1182/-

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

میان‌رده

9016

3053

1709

745

41527/5250/994

-

-

Asus Zenbook 3 UX390UA

بالارده

8205

5215

1564

750

14622/5707/840

-

-

(HP Spectre X360 (2016

بالارده

7885

5397

1304

791

36672/4538/731

-

-

Asus K550VX

بالارده

23052

3507

4700

1231

76035/15918/3437

-

-

Acer Aspire E 15

میان‌رده

11782

3609

2335

582

55907/4979/1193

-

-

Aspire V15 Nitro

میان‌رده

13038

4118

3911

639

58570/8389/2641

-

-

HP Envy K007NE

میان‌رده

11304

3851

2351

-

56206/5571/1360

-

-

Microsoft Surface book

بالارده

15297

5064

1444

831

16818/1862/225

-

-

ASUS ROG G551JM

بالارده

8334

3449

4866

653

82759 / 5741 / 2437

-

-

ASUS ZENBOOK UX303L

میان‌رده

10336

4991

2379

723

17667 / 5748 / 1318

-

-

ASUS X553

پایین‌رده

1988

1601

490

684

-

-

-

Lenovo Flex 2

میان‌رده

10101

2790

2316

684

47280 / 5.836 / 1288

-

-

Lenovo Yoga 2 Pro

پایین‌رده

5711

5274

1373

704

569 / 3412 / 23096

-

-

Asus ET2321 AIO

میان‌رده

8807

3784

1893

654

12230 / 4494 / 1032

-

-

همان‌طور که از نتایج بنچمارک‌ها پیدا است، سرفیس‌بوک برای انجام بازی‌های سنگین ساخته نشده است؛ بااین‌حال برای استفاده‌های روزمره و نیمه‌سنگین، سرفیس‌بوک به‌راحتی کاربر را راضی نگه خواهد داشت و از پس تمامی کارها برخواهد آمد.

سرفیس بوک / surface book

نکته‌ی جالب توجه، بهبود عملکرد سرفیس‌بوک جدید در اکثر تست‌ها نسبت به نسل پیشین آن است؛ موضوعی که مایکروسافت نیز در جریان معرفی این لپ‌تاپ، بدان اشاره داشت. در بخش عمده‌ای از مدت استفاده‌ی ما از لپ‌تاپ سرفیس‌بوک جدید، صدای فن به‌گوش نمی‌رسید؛ اما به‌محض آنکه نرم‌افزاری سنگین یا یک بازی گرافیکی روی آن اجرا می‌شد؛ سرعت فن و صدای آن به‌میزان قابل توجهی بالا می‌رفت که این موضوع ممکن است برای دسته‌ای از کاربران آزاردهنده باشد.

بازده و عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی

اکثر لپ‌تاپ‌های رده‌بالای کنونی از مقدار اندکی حافظه‌ی SSD به‌همراه دیسک سخت بهره می‌برند تا با نصب ویندوز روی آن، عملکرد و تجربه‌ی کاربری در محیط سیستم‌عامل ارتقا قابل توجهی داشته باشد. مایکروسافت در لپ‌‌تاپ‌های سرفیس‌بوک خود از حافظه‌های یک ترابایتی SSD استفاده می‌کند. نرخ انتقال داده روی حافظه‌ی SSD ‌این لپ‌تاپ بسیار سریع است، سرعت خواندن و نوشتن داده روی آن مناسب است و این امر باعث می‌شود اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها به سرعت اجرا شوند و سرعت بوت دستگاه هم بسیار بالا باشد. در ادامه می‌‌توانید نتایج تستِ سرعت خواندن اطلاعات در این لپ‌تاپ را مشاهده کنید:

 جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Q32T1

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

Read MB/s

Write MB/s

Surface Book i7

981.5

641.9

917.8

1728

1247

iLife ZED Air

90.1

38.5

71.0

Asus ASUSPRO P2430UJ

110.8

47.0

83.4

Lenovo E5180

114.5

37.6

86.7

Asus K550VX

132.2

52.9

100

Surface Book

846.7

206.4

632.9

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

Asus Transformerbook T100TAL

100.1

74.4

89.5

Aspire Aspire E15

112.3

46.7

87.1

Aspire V15 Nitro

113.1

26.4

87.4

HP ENVY 15-K007NE

116.4

55.6

91.4

Microsoft Surface 3

115.9

74.5

101.2

ASUS ROG G551JM

294.7

185.8

263

HP Pavilion 15 P062

110

43.6

86.1

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

Lenovo Flex 2

116.2

48.5

86.6

Lenovo Yoga 2 Pro

326.7

207.8

240.6

Lenovo ThinkPad Tablet 2

54.2

23.9

50.5

ET2321 INTH

190.2

23

138.5

Asus N550JV

107.5

18.3

80.5

Acer Aspire S7 2013

932.6

766.6

915.8

باتری

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که کاربران حین خرید لپ‌تاپ به آن توجه دارند، عمر باتری است. متأسفانه با وجود پیشرفت‌های متعددی که لپ‌تاپ‌ها در زمینه‌‌های مختلف مانند توان پردازشی داشته‌اند، هنوز هم عمر باتری یکی از نقاط ضعف این دستگاه‌ها محسوب می‌شود. 

مایکروسافت با بهره‌گیری از فضای حاصل از افزایش ضخامت پایه‌ی سرفیس‌بوک، ظرفیت باتری آن را با ۳۰ درصد افزایش نسبت به نسل پیشین، به ۶۳.۴ وات‌ ساعت رسانده است که درکنار باتری ۱۸ وات‌ ساعتی موجود در داخل نمایشگر، در مجموع ظرفیت باتری سرفیس‌بوک را به ۸۱.۴ وات‌ساعت می‌رساند که حجم فوق‌العاده‌ای به‌شمار می‌رود. مایکروسافت در زمان معرفی نسل جدید سرفیس‌بوک، مدعی شد عمر باتری آن نسبت به نسل پیشین افزایش یافته است و اکنون بسته به مشخصات سخت‌افزاری، لپ‌تاپ می‌تواند تا ۱۶ ساعت نیز دوام داشته باشد!

سرفیس بوک / surface book

برای بررسی صحت ادعای مایکروسافت، آزمایش پخش فیلم استاندارد زومیت را اجرا کردیم: یک فیلم HD را به‌صورت مداوم پخش می‌کنیم تا باتری دستگاه از ۱۰۰ درصد به صفر برسد. در این آزمایش که در حین اجرای آن تمام اتصالات مثل وای‌فای خاموش است و نور صفحه‌نمایش روی ۵۰ درصد تنظیم می‌شود، باتری لپ‌تاپ سرفیس‌بوک ۱۶ ساعت و ۴۰ دقیقه دوام آورد که برای یک لپ‌تاپ ویندوزی خارق‌العاده است. این موضوع نشان می‌دهد که باتری سرفیس‌بوک Peformance Base در استفاده‌های روزمره می‌تواند یک روز کاری دوام بیاورد و این امر کاربر را از حمل شارژر تا حدود زیادی بی‌نیاز می‌کند. در حالت استفاده از نمایشگر دستگاه به‌عنوان تبلت، باتری موجود در داخل آن، در شرایط مشابه قادر به شارژدهی به‌مدت ۱۴۲ دقیقه شد. در آزمایش Battery Eater نیز لپ‌تاپ سرفیس‌بوک توانست به‌مدت ۱۶۷ دقیقه دوام بیاورد.

جمع‌بندی

سرفیس‌بوک جدید با کیفیت ساخت فوق‌العاده، کیبورد راحت، نمایشگر پویا و زیبا، عملکرد سریع و روان و طول عمر باتری طولانی‌تر، نقص‌های بسیار کمی نسبت به نسل پیشین خود دارد؛ اما مطابق معمول برای خرید این لپ‌تاپ باید مبلغ بسیار زیادی پرداخت کنید.

سرفیس بوک / surface book

وزن نسبتا زیاد این لپ‌تاپ و توزیع جرم نامناسب آن، باعث می‌شود نسبت به لپ‌تاپ‌های سبک دیگر، قابلیت حمل کم‌تری داشته باشد؛ بااین‌حال عمر باتری مناسب و پورت‌های کامل سرفیس‌بوک، وزن آن را توجیه می‌کنند.

در پایان خاطر نشان می‌کنیم که شما میتوانید از بخش لپتاپ در دیتابیس محصولات زومیت برای مشاهده و مقایسهی قیمت و مشخصات فنی لپتاپهای مختلف از جمله ایسوس، ایسر، اپل، دل، لنوو و اچپی استفاده کنید.

نکات مثبت

  • نمایشگر بسیار باکیفیت
  • طراحی زیبا 
  • کیفیت ساخت بالا و بدنه‌ی مستحکم
  • عمر باتری بسیار بالا
  • تاچ‌پد دقیق و کیبورد راحت

نکات منفی

  • توزیع وزن نامناسب و سنگینی بخش نمایشگر
  • شارژ نشدن باتری داخل نمایشگر، توسط باتری بدنه‌ی اصلی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات