تلاش برای اصلاح شرکت‌های بزرگ فناوری توسط کارمندان سابق آن‌ها

پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در پی نگرانی‌ زیاد در مورد تأثیر مخرب شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های جدید، گروهی از متخصصان تصمیم به ایجاد جنبشی برای اصلاح شرکت‌های فناوری گرفته‌اند.
تبلیغات

گروهی از متخصصان و مهندسان سیلیکون ‌ولی که سابقا از کارکنان گوگل و فیسبوک بوده‌اند اخیرا در مورد تأثیر مخرب شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند هشدار داده‌اند و گرد هم آمده‌اند تا شرکت‌هایی را که خود باعث رشدشان شده‌اند، تغییر بدهند.

این گروه در حال جمع کردن افرادی با دغدغه‌های مشابه تحت عنوان مرکز فناوری‌های انسانی هستند. این افراد همچنان در نظر دارند با همکاری گروه‌های نظارتی غیر انتفاعی نظیر کامن سنس مدیا، در ۵۵ هزار مدرسه آمریکایی کارزار ضد اعتیاد به فناوری راه‌اندازی کنند.

این کارزار با نام حقیقت فناوری، بودجه‌ای معادل هفت میلیون دلار از محل سرمایه‌های کامن سنس مدیا و مرکز فناوری‌های انسانی دریافت می‌کند. کامن سنس همچنین موفق به جمع‌آوری ۵۰ میلیون دلار از طریق کمک‌ شرکت‌هایی مانند کامکست و دایرکت‌ تی‌وی شده است. قرار است این مبلغ برای آموزش دانش‌آموزان، والدین و معلم‌ها در مورد خطرهای فناوری از جمله افسردگی ناشی از استفاده بیش از حد شبکه‌های اجتماعی هزینه شود.

تریستن هریس، متخصص اخلاق حرفه‌ای که سابقا در شرکت گوگل مشغول به کار بود، از افرادی است که اخیرا به عضویت گروهی که پیشتر گفته شده درآمده. هریس عنوان می‌کند که افرادی مانند او به‌خوبی از سازوکارها و نگرش شرکت‌هایی نظیر گوگل اطلاع دارند و می‌دانند که جهت‌گیری مهندسی این شرکت‌ها چگونه است.

تأثیر فناوری به‌ویژه بر جوانان، در چند ماه اخیر از بحث‌های داغ بسیاری از محافل بوده است. برای مثال در ماه ژانویه سال جدید میلادی، دو سرمایه‌گذار بزرگ وال‌ استریت از اپل خواستند که تأثیر فناوری‌های خود بر سلامت افراد را بررسی و راه را برای محدود ساختن کودکان در استفاده از ابزارهایی مانند آیفون و آیپد هموار کند. متخصصان اطفال و سلامت روانی، هفته گذشته از فیسبوک خواسته‌اند از عرضه پیام‌‌رسان جدید خود برای کودکان صرف نظر کند. گروه‌های فعال در عرصه تربیت کودکان نیز در مورد تأثیرات و محتوای نامناسبی که یوتیوب کودکان (YouTube Kids) عرضه می‌کند، هشدار داده‌اند.

هریس همچنین در مورد وجود بزرگ‌ترین ابرکامپیوترهای دنیا در شرکت‌های گوگل و فیسبوک نگران است؛ زیرا به عقیده او قدرت این کامپیوترها مستقیما ذهن ما و کودکان ما را هدف گرفته است.

مدیران اجرایی سیلیکون ولی برای سال‌ها شرکت‌های خود را عضوی از یک خانواده واحد می‌دانستند و به‌ندرت به شکل عمومی علیه هم اظهار نظر می‌کردند؛ اما به نظر می‌‌رسد این رویه در حال تغییر است. کامات پالیاپیتیا، سرمایه‌گذارِ کارآفرین و کارمند سابق فیسبوک، در ماه فوریه سال ۲۰۱۷ عنوان کرد که شبکه‌های اجتماعی در حال گسستن تار و پود اجتماع از هم هستند.

سیستم مکان‌یاب گوشی‌های هوشمند و اطلاع از جزئیات زندگی افراد، از نکات منفی فناوری‌های امروزی محسوب می‌شوند 

مرکز فناوری‌های انسانی از اتحاد بی‌سابقه کارمندان پیشین برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری امروز تشیکل شده است. علاوه بر هریس، افراد دیگری مانند سندی پاراکیلاس (مدیر عملیاتی سابق در فیسبوک)، لین فاکس (مدیر اجرایی ارتباطات در اپل و گوگل)، دیو مورین (از مدیران اجرایی سابق فیسبوک)، جاستین روزن‌استاین (خالق دکمه لایک فیسبوک و از بنیان‌گذاران شرکت آسانا)، راجر مک‌نامی (از سرمایه‌گذاران سابق فیسبوک) و رنه دیرستا (متخصص و محقق در زمینه بات‌ها) در این سازمان عضو هستند.

این گروه به شکل خوش‌بینانه‌ای انتظار دارد که تعداد اعضایش روز به روز افزایش پیدا کند. اولین پروژه‌ی این گروه برای اصلاح دنیای فناوری و شرکت‌های امروزی، تأسیس وب‌‌سایتی برای گردآوری آسیب‌های فناوری‌های مختلف است. مهندسان فعال در دنیای فناوری از طریق این وب‌‌سایت می‌‌توانند از آسیب‌های احتمالی پروژه‌هایی که از آن‌ها خواسته می‌شود آگاهی یابند. این وب‌سایت شامل اطلاعاتی است که افراد را از تأثیرات مختلف فناوری بر سلامت افراد و روش‌های توسعه سالم‌تر آن آگاه می‌سازد.

جیم استیر، مدیرعامل و مؤسس کامن سنس، می‌گوید کارزار حقیقت فناوری، بر اساس مدل حرکت‌های ترک سیگار شکل گرفته است و به علت آسیب‌پذیری بیشتر کودکان، روی آن‌ها تمرکز دارد. وی امیدوار است که این حرکت سبب تغییر تدریجی در مدیران دنیای فناوری شود. تیم کوک، مدیرعامل اپل، ماه گذشته در مصاحبه‌ای با گاردین اظهار داشت که مانع حضور برادرزاده‌اش در شبکه‌های اجتماعی می‌شود. شان پارکر، از سرمایه‌گذاران سابق فیسبوک هم اخیرا از تأثیرات مخرب این شبکه اجتماعی بر ذهن کودکان ابراز نگرانی کرد.

این گروه تازه تأسیس همچنین می‌کوشد با تأثیرگذاری و نفوذ بر قانون‌گذاران، قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری را محدود سازد. این گروه کار خود را با تمرکز به تصویب دو قانون جدید شروع خواهد کرد. اولین قانون لایحه‌ای است که توسط ادوارد جی مارکی، نماینده دموکرات ایالت ماساچوست، مبنی بر تحقیقات در زمینه تأثیر فناوری بر سلامت کودکان ارائه شده است. دومین قانون، لایحه پیشنهادی باب هرتزبرگ، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا، مبنی بر ممنوع کردن استفاده از بات‌ها بدون احراز هویت است.

مک‌نامی، دلیل پیوستن خود به مرکز فناوری‌های انسانی را نگرانی از تأثیراتی دانست که فیسبوک بر زندگی انسان‌ها می‌گذارد و او به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران، خود را در قبال این تأثیرات مسئول می‌داند. به عقیده مک‌نامی، فیسبوک از طریق محرک‌های ترس و خشم، مستقیما سیستم لیمبیک مغز انسان را درگیر می‌کند. او سیستم مکان‌یاب گوشی‌های هوشمند و اطلاع از جزئیات زندگی افراد را از دیگر نکات منفی دنیای فناوری‌های امروزی می‌داند. او موقعیت پیش‌آمده را فرصتی برای اصلاح اشتباه گذشته خود محسوب می‌کند و می‌گوید افرادی که باعث به وجود آمدن و رشد چنین فناوری‌هایی شده‌اند، باید قبل از وارد آمدن آسیب‌های بیشتر جلوی این فناوری‌ها را بگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات