نگاهی به سیستم صوتی، در ۷ نسل فولکس واگن گلف

پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
سیستم صوتی و رادیو که امروز با عنوان سیستم سرگرمی و اطلاعاتی شناخته می‌شود، روند پیشرفت جالبی را طی کرده است. در این مقاله سیستم‌های صوتی و رادیوی موجود در ۷ نسل مختلف از قولکس واگن گلف را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

از سال ۱۹۷۴ تا به امروز، هفت نسل از هاچ‌بک پرطرفدار فولکس واگن گلف عرضه شده است که در هر نسل، سیستم صوتی هر مدل متفاوت است. در دهه‌ی ۱۹۷۰ سیستم صوتی و رادیوی گلف، همانند بیشتر خودروهای اقتصادی آن دوران، به دو دکمه پیچشی و سه دکمه‌ی فشاری خلاصه می‌شد که در مقایسه با سیستم اطلاعاتی و سرگرمی و نمایشگر لمسی ۹.۲ اینچی نسل فعلی این هاچ‌بک آلمانی، بسیار ابتدایی است.

Volkswagen Golf / فولکس واگن گلف

سیستم صوتی نسل اول گلف، حتی قابلیت پخش نوار کاست را هم نداشت؛ در حالی‌که نسل هفت این مدل به قابلیت‌هایی چون تشخیص حرکت دست و اتصال بدون سیم تلفن همراه هوشمند به سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز است. در این مقاله به روند پیشرفت سیستم‌های صوتی فولکس واگن گلف، در ۷ نسل مختلف آن می‌پردازیم. بیش از ۴۰ سال از تولد این هاچ‌بک آلمانی می‌گذرد و بیشتر علاقمندان سرسخت دنیای خودرو، حداقل تجربه رانندگی با یک نسل از آن را داشته‌اند.

Volkswagen Golf / فولکس واگن گلف

شاید بتوان گفت که سیستم‌های صوتی در نسلهای بعدی گلف (یا دیگر خودروها) دکمه‌های فیزیکی خود را کاملاً از دست می‌دهند. حتی سیستم صوتی موجود در نسل فعلی گلف، با داشتن نمایشگر لمسی ۹.۲ اینچی تقریباً هیچ دکمه‌ی کنترلی فیزیکی ندارد؛ صحبت در مورد کنترل فرامین سیستم صوتی بسیار مشکل است. برخی وجود دکمه‌های فیزیکی را حداقل برای تنظیم صدا و موج رادیو لازم می‌دانند، ولی افراد زیادی هم هستند که این موارد برای آن‌ها بی‌اهمیت است.

نسل اول؛ Blaupunkt Braunschweig

Volkswagen Golf / فولکس واگن گلف

سال تولید: ۱۹۸۳-۱۹۷۴

در سال ۱۹۷۴ که نسل اول گلف عرضه شد، همه چیز ساده بود. سیستم صوتی و رادیوی نسل اول گلف که با نام «براونشوایگ» خوانده می‌شد، فقط چند دکمه‌ی کنترلی ساده داشت؛ یک دکمه در سمت چپ برای روشن/خاموش و تنظیم صدا، یک دکمه در سمت راست برای انتخاب ایستگاه رادیو و فرکانس، سه دکمه در وسط برای انتخاب موج متوسط و VHF. تولید نسل اول گلف تا سال ۱۹۸۳ ادامه یافت که در این مدت، سیستم صوتی و رادیوی گلف به Ingolstadt Stereo CR تغییر نام داد. کد «CR» مخفف رادیو کاست بود.

نسل دوم؛ فولکس واگن Gamma

Volkswagen Golf / فولکس واگن گلف

سال تولید: ۱۹۹۲-۱۹۸۳

نسل دوم گلف در سال ۱۹۸۳ و با سیستم صوتی و رادیوی پیشرفته‌تر (تا حدودی دیجیتال) عرضه شد. برخلاف نسل گذشته، در نسل دوم سیستم صوتی از ابتدا به همراه قابلیت پخش نوار کاست ارائه می‌شد. علاوه بر این نمایشگر کوچک LCD و دکمه‌ی «دالبی» به منظور کاهش نویز نوار کاست در کنار صدای استریوی 4 x 7 نیز وجود داشت.

نسل سوم؛ فولکس واگن Alpha

Volkswagen Golf / فولکس واگن گلف

سال تولید: ۱۹۹۷-۱۹۹۱

نسل سوم گلف در سال ۱۹۹۱ عرضه شد. در آن سال‌ها نوار کاست همچنان پرطرفدار بود که به همین دلیل، سیستم صوتی نسل سوم گلف قابلیت پخش این نوارها را به همراه داشت. از دیگر ویژگی‌های سیستم صوتی و رادیوی آلفا، می‌توان به جستجوی خودکار ایستگاه و فرکانس و اعلام وضعیت ترافیک اشاره کرد.

نسل چهارم؛ فولکس واگن Gamma

Volkswagen Golf / فولکس واگن گلف

سال تولید: ۲۰۰۳-۱۹۹۷

بیشترین پیشرفت نسل چهارم سیستم صوتی و رادیوی گلف (4 x 20 استریو)، CD چنجر بود. البته هنوز هم قابلیت پخش نور کاست وجود داشت. پس از ایجاد استانداردهای جدید در اندازه‌ی هدیونیت (پخش خودرو)، آپشن نمایشگر بزرگ و رهیاب ماهواره‌ای نیز در دسترس بود.

نسل پنجم؛ RCD 300 و MFD2

Volkswagen Golf / فولکس واگن گلف

سال تولید: ۲۰۰۸-۲۰۰۳

سیستم صوتی و رادیوی نسل پنچم گلف، قابلیت پخش CD را با نوار کاست تعویض کرد. علاوه بر سیستم RCD 300 سیستم MFD2 با ویژگی رهیاب ماهواره‌ای نیز برای انتخاب در دسترس بود. اتصالات ابتدایی تلفن همراه و البته اتصال مستقیم MP3 پلیر هم وجود داشت.

نسل ششم؛ RNS 510

Volkswagen Golf / فولکس واگن گلف

سال تولید: ۲۰۱۲-۲۰۰۸

نسل ششم فولکس واگن گلف در سال ۲۰۰۸ با سیستم صوتی و رادیوی RNS 510 به همراه نمایشگر لمسی رنگی LED و قابلیت پخش DVD عرضه شد. RNS 510 نسخه‌ی ابتدایی سیستم‌های اطلاعاتی و سرگرمی امروز بود؛ ویژگی‌هایی چون پورت USB، هارد درایو ۳۰ گیگابایتی، رادیوی دیجیتال (DAB) و سیستم دینامیک رهیاب ماهواره‌ای در این سیستم وجود داشت.

نسل هفتم؛ Discover Media

Volkswagen Golf / فولکس واگن گلف

سال تولید: ۲۰۱۶-۲۰۱۲

نسل فعلی گلف به سیستم سرگرمی و اطلاعاتی مدرن، با نمایشگر لمسی ۹.۲ اینچی، رادیو DAB پلاس، اتصال بلوتوث و وای‌فای هات‌اسپات (آپشن) مجهز است.

فیس‌ لیفت نسل هفتم؛ Discover Pro

Volkswagen Golf / فولکس واگن گلف

سال تولید: ۲۰۱۶ تا به امروز

در اواخر سال ۲۰۱۶، فیس لیفت نسل هفتم فولکس واگن گلف با چندین تغییر عرضه شد. سیستم اطلاعاتی و سرگرمی گلف اولین مدل در کلاس خودروهای خانوادگی کوچک (کامپکت کوچک) است که به ویژگی تشخیص حرکت دست مجهز شده است.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا بیننده‌ی ویدئویی کوتاه و جذاب از روند تغییر سیستم صوتی و رادیوی فولکس واگن گلف باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات