اپل به دنبال بستن قراردادهای بزرگ و طولانی‌مدت خرید کبالت است

جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با ورود غول‌های خودروسازی به بازار خرید فلز کبالت، اپل احساسا خطر کرده است و قصد دارد انبارهای خود را سرشار از کبالت کند.
تبلیغات

بر اساس گزارشی از بلومبرگ، اپل در حال صحبت با معدن‌داران است تا کبالت را به‌صورت مستقیم از آن‌ها خریداری کند. این اقدام اپل در راستای جلوگیری از کمبود کبالت به‌ خاطر رشد ناگهانی خودروهای برقی است. کبالت یک ماده‌ی حیاتی در ساخت باتری‌ لیتیوم-یونی است و به نقل از بلومبرگ، اپل به دنبال بستن قراردادی برای چندین هزار تن کبالت به مدت پنج سال یا بیش‌تر است. اولین صحبت‌ها برای بستن قرارداد بیش از یک سال پیش انجام شد؛ از طرفی منبعی دیگر به بلومبرگ گفت ممکن است این معامله صورت نگیرد.

اگر اپل به‌صورت مستقیم کبالت خریداری کند، این کار را در رقابت با سازندگان خودرو و باتری‌ساز‌ها انجام می‌دهد که به دنبال مواد خام هستند. غول‌های خودروسازی مثل بی‌‌ام‌و و فولکس‌واگن هم به دنبال قراردادهایی چندین ساله هستند تا اطمینان حاصل کنند کبالت کافی برای رسیدن به اهداف خود در تولید خودروهای برقی را دارند. بر اساس گزارش‌ بلومبرگ، باتری‌ گوشی‌ هوشمند حدود هشت گرم کبالت تصفیه‌شده دارد؛ اما باتری یک خودرو برقی به بیش از هزار برابر این میزان نیاز دارد.

دوسوم از منابع کبالت از معادن کنگو استخراج می‌شود که دارای مشکلات اخلاقی و حقوق بشری است. سازمان عفو بین‌الملل در یکی از تحقیقات خود متوجه شد کبالتی که توسط کارگران کودک در کنگو استخراج می‌شود، ممکن است وارد زنجیره‌ی منابع کمپانی‌هایی مانند اپل، سامسونگ، مایکروسافت و فولکس واگن شود. اپل پس از این گزارش عنوان کرد تا وقتی اطمینان حاصل نکند حمایت‌های لازم صورت نپذیرفته است، اجازه نخواهد داد کبالت از معادن کوچک وارد زنجیره منابع آن‌ بشود. کمپانی آمریکایی لیست راهنمایی از منابع خود منتشر کرد که بر اساس آن، کبالت مورد نیاز خود را در سال ۲۰۱۶ تکمیل کرده است. اپل پیش از این، خرید کبالت را به کمپانی‌هایی که باتری‌های گوشی‌های آن را تولید می‌کردند سپرده بود. بلومبرگ عنوان کرد حدود یک‌چهارم از تولید جهانی کبالت در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد و اپل مشتاق است منابع کبالت خود را ذخیره کند تا برای تولید باتری‌های آیفون و آیپد موجودی کافی داشته باشد.

این نخستین باری نیست که اپل قصد دارد یکی از مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت دلخواه جمع و همیشه در دسترس بودن آن را تضمین کند. اپل در سال ۲۰۰۵ هم برای حافظه‌ی فلش NAND که در محصولاتی مثل آیپادها و آیفون‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، قراردادی بلندمدت بست که در نهایت منجر به کمبود آن‌ در بازار شد. در حال حاضر کبالت موجود در دستگاه‌های هوشمند ما به اندازه فلز تخیلی وایبرانیوم کشور واکاندا در کمیک‌های مارول، اهمیت دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات