آمازون تراشه‌ای اختصاصی برای انجام محاسبات هوش مصنوعی می‌سازد

سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آمازون قصد دارد با ساخت یک تراشه اختصاصی جان تازه‌ای به الکسا، دستیار هوشمند صوتی‌اش، بدهد. این تراشه وظیفه انجام محاسبات هوش مصنوعی را به صورت آفلاین بر عهده خواهد داشت تا به این طریق سرعت پاسخگویی الکسا را بالا ببرد.
تبلیغات

آمازون با ارائه دستیار صوتی الکسا روی بلندگوهای هوشمند تحولی در صنعت محصولات مرتبط هوش مصنوعی ایجاد کرد، به گونه‌ای که با فاصله نه چندان زیادی شرکت‌های گوگل و اپل هم محصول مشابهی معرفی و روانه بازار کردند. حضور دستیار هوشمند صوتی روی بلندگوی هوشمندی که در خانه شما حضور دارد این امکان را فراهم می‌آورد تا شما بسیاری از کارهای خود را با استفاده از آن‌ها و از طریق صحبت کردن با این دستگاه‌ها انجام دهید. البته این دستیارها روی تلفن هوشمند، تبلت و حتی تلویزیون هوشمند شما هم می‌توانند حضور داشته باشند، اما نکته اشتراک تمام این وسایل چیست؟ اتصال دائم به اینترنت! همه این دستگاه‌ها برای پردازش دستورات و پاسخگویی به آن نیاز دارند اطلاعات را به سرورهای پردازش ابری ارسال کنند.

گزارش‌های به دست آمده نشان می‌دهد آمازون در حال کار روی تراشه‌ای است که بتواند پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی مورد نیاز الکسا (پردازش گفتار) را به صورت آفلاین و با سرعت بالا انجام دهد.

بلندگوی Echo آمازون

آمازون متخصصین لازم برای انجام این کار را نیز دارد. این شرکت سال گذشته یک شرکت اسرائیلی را با قیمت ۳۵۰ میلیون دلار به مالکیت خود در آورد که در زمینه طراحی و ساخت تراشه فعالیت می‌کرد. آمازون قبلا در اقدامی مشابه شرکت فعال در زمینه دوربین‌های امنیتی خانگی را به قیمت ۹۰ میلیون دلار خریداری کرده و با استفاده از فناوری آن محصول دوربین ابری (Cloud Cam) خود را ساخته بود. این شرکت حالا قصد دارد با استفاده از فناوری به دست آمده از خرید جدیدش قدم به عرصه طراحی تراشه بگذارد.

الکسا همین حالا هم یک کسب‌وکار بزرگ برای آمازون به‌حساب می‌آید. دستیار صوتی هوشمند آمازون کار خود را از آمازون اکو آغاز کرد؛ اما حالا بر روی گجت‌های مختلف آمازون و شرکت‌های دیگر حضور دارد. اکنون آمازون می‌خواهد با بهبود عملکرد آن و کاهش زمان پاسخ، آن را در عرصه رقابت با دستیار گوگل و سیری اپل باقی نگه دارد.

البته هنوز مشخص نیست پردازش‌های مربوط به تشخیص گفتار تا چه میزان قابل انجام به صورت آفلاین هستند،؛ اما قطعا برای بسیاری باور این‌که یک دستیار صوتی بدون اتصال به اینترنت از پس تمام کارهایش بر بیاید ممکن نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات