بیوگرافی دیتر زتچه، مدیرعامل دایملر و رئیس هیئت مدیره مرسدس بنز

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
دیتر زتچه، تاجر و مدیر آلمانی است که اکنون سمت مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ی دو شرکت بزرگ آلمانی را در اختیار دارد.
تبلیغات

دیتر زتچه که با نام دکتر زی نیز شناخته می‌شود، رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت خودروسازی مرسدس بنز است. او همچنین به‌عنوان مدیر شرکت دایملر ای‌جی مشغول به کار است. تغییراتی که او در سیستم مدیریتی مرسدس بنز ایجاد کرد، به دوران رکود این شرکت پایان داد و باعث سوددهی مجدد آن شد.

تولد و تحصیل

زتچه متولد پنجم می سال ۱۹۵۳ در ترکیه است. پدر او یک مهندس ساخت و ساز بود که در آن سال برای پروژه‌ی ساخت سد در ترکیه اقامت داشت. خانواده‌ی زتچه در سال ۱۹۵۶ به آلمان بازگشتند. دیتر زتچه در شهر اوبراورزل در نزدیکی فرانکفورت به مدرسه رفت. او در سال ۱۹۷۱ وارد دانشگاه کارلسروهه شد و در سال ۱۹۷۶ در رشته‌ی مهندسی برق از آنجا فارغ‌التحصیل شد. زتچه تحصیلات خود را ادامه داد و در سال ۱۹۸۲ در مقطع دکترا از دانشگاه پدربرن فارغ‌التحصیل شد.

علاوه بر دانش فنی، زتچه به زبان‌های متعددی از جمله فرانسه، لاتین، انگلیسی، اسپانیایی و پرتغالی مسلط است. 

فعالیت کاری

زتچه در سال ۱۹۷۶ به استخدام دپارتمان شرکت دایملر-بنز درآمد. او در سال ۱۹۸۱ به‌عنوان معاون مدیریت بخش توسعه مشغول به کار شد و در سال ۱۹۸۲ با جیزل زتچه ازدواج کرد و هنوز با او زندگی می‌کند.

دیتر زچه

مسئولیت بعدی او در سال ۱۹۸۶ اعطا شد و دیتر به‌عنوان مسئول توسعه‌ی بخش بین‌المللی دایملر-بنز مشغول به کار شد. او در سال ۱۹۸۷ به برزیل رفت و مدیر دپارتمان توسعه‌ی مرسدس بنز در این کشور شد. مسئولیت دیگر او در این شرکت جدید، مهندس ارشد بود. زتچه در سال ۱۹۸۸ به عضویت هیئت مدیره‌ی واحد برزیل مرسدس بنز درآمد و یک سال بعد، مدیر بخش آرژنتین این شرکت شد. 

زتچه اولین تجارب مدیریتی خود را در آمریکای لاتین کسب کرد

او پله‌های ترقی را به‌مرور طی کرد و در سال ۱۹۹۸ عضو هیئت مدیره‌ی شرکت دایملر-کرایسلر شد و از میانه‌ی سال ۲۰۰۰ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۰۵ به‌عنوان مدیرعامل گروه کرایسلر مشغول به فعالیت بود.

دیتر زچه

از ابتدای سال ۲۰۰۶، زتچه به‌عنوان مدیر گروه دایملر-کرایلسر (امروزه با نام دایملر ای‌جی شناخته می‌شود) جایگزین یورگن شرمپ شد. جایگاه او به‌عنوان مدیرعامل گروه کرایسلر نیز به توماس دابلیو.لاسوردا جایگزین رسید.

زتچه یکی از تأثیرگذارترین افراد در ادغام شرکت‌های دایملر و کرایسلر بود که با اجرای آن در سال ۲۰۰۷، شرکت جدید Daimler AG را تأسیس کرد. این مدیر جدید در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ با چالش‌های متعددی روبرو شد. کاهش سوددهی شرکت، کاهش فروش در چین و فشار از طرف اتحادیه‌ی کارگری، باعث شد قرارداد او به‌جای پنج سال، به مدت سه سال تمدید شود. البته زتچه در سال ۲۰۱۴ حقوق و مزایای مناسبی معادل ۱۴.۴ میلیون دلار دریافت کرد و در لیست مدیران حقوق‌بگیر آلمان در رتبه‌ی دوم قرار گرفت. پس از اینکه شرکت تحت مدیریت او در سال ۲۰۱۵ رکورد فروش خود را شکست، قرارداد زتچه تا سال ۲۰۱۹ تمدید شد.

مدیرعامل دایمر پس از تأسیس شرکت جدید، ایده‌های مفیدی در بخش محصولات ارائه کرد و به اجرا رساند. ایده‌های انقلابی او در خودروهای دایملر، تجربه‌ی رانندگی با محصولات این شرکت را دچار تحولات عظیمی کرد. یکی از ایده‌های انقلابی او، سیستم Forward-Thinking بود که ارتباط راننده با اتومبیل را به‌صورت مجازی گسترش می‌داد.

دیتر زچه

دیتر زتچه به خاطر تغییرات اساسی که در ساختار مرسدس بنز ایجاد کرده، مشهور است. مرسدس بنز حدود یک دهه با مشکلات کیفیت محصولات تولیدی و رضایت مشتریان دست به گریبان بود تا اینکه زتچه توانست این مسیر را تغییر دهد. دیتر زتچه در سال ۲۰۰۶ توسط مجله‌ی تایم در لیست ۱۰۰ فرد تأثیرگذار قرار گرفت.

از آخرین فعالیت‌های نوآورانه‌ی زتچه در مرسدس بنز می‌توان به طرح استفاده از هیدروژن در خودرو و دیگر فناوری‌های مدرن اشاره کرد. در تعریف کلی می‌توان زتچه را مدیری نامید که با وجود سن نسبتا زیاد، انعطاف‌پذیری بالایی در برابر طرح‌های نوآورانه دارد و مانند یک مدیر جوان، شرکت‌های تحت امرش را برای پیشرفت روزافزون هدایت می‌کند.

کمپین سؤال از دکتر زی

در تاریخ ۳۰ ژوئن سال ۲۰۰۶، گروه کرایسلر از کمپینی با نام «از دکتر زی بپرسید» (Ask Dr.Z) رونمایی کرد که دیتر زتچه به‌عنوان شخصیت اصلی تبلیغاتی و سخنگوی آن فعالیت می‌کرد. این کمپین در ابعاد بسیار بزرگ راه‌اندازی شد و حتی انیمیشن دکتر زی نیز در وب‌سایت گروه رونمایی شد. هدف از ایجاد کمپین، اهمیت دادن به حقوق مشتریان تمامی محصولات کرایسلر، جیپ و دوج بود.

شرکت در فعالیت‌های تبلیغاتی، شکست بزرگ زتچه در دوران فعالیتش بود

البته این کمپین چند ماه بعد به خاطر کاهش فروش شرکت متوقف شد. منتقدان در مورد این کمپین عنوان می‌کنند که استفاده از دیتر زتچه به‌عنوان شخصیت کمدی تبلیغات تلویزیونی، تصمیم اشتباهی بوده است. مؤسسه‌ی تحقیقات بازاریابی CNW در گزارشی به این نکته اشاره کرد که اکثر افراد تصور می‌کردند شخصیت دکتر زی واقعی نیست و توجهی به متون تبلیغاتی او نداشتند. اغلب افراد در درک لهجه‌ی آلمانی او با مشکل مواجه بوده‌اند. به هر حال این کمپین نمونه‌ای از برنامه‌ریزی‌های اشتباه دپارتمان بازاریابی یک شرکت بزرگ است.

دیتر زچه

فعالیت‌های متفرقه

دیتر زتچه علاوه بر فعالیت در صنعت خودروسازی، در هیئت مشاوره دویچه بانک نیز مشغول به کار است. شرکت تأمین انرژی RWE از دیگر شرکت‌هایی است که زتچه در آن فعالیت دارد. حوزه‌ی فعالیت او در این شرکت، عضویت هیئت نظارت است.

زتچه در سازمان‌های غیر انتفاعی مختلفی نیز مشغول به کار است. انجمن‌های خودروسازی و صنعتی آلمانی و اروپایی، مراکز آموزش عالی مدیریت و فناوری، نهاد بروکینگز در آمریکا و مؤسسه‌ی غیر انتفاعی «فرهنگ تغییر» در ترکیه، از سازمان‌هایی هستند که زتچه به‌عنوان عضو هیئت مدیره‌ی آن‌ها شناخته می‌شود.

زتچه در سال ۲۰۰۸ از طرف رسانه‌های آلمانی به‌عنوان کارآفرین برتر سال انتخاب شد. جایزه‌ی Eurostar و جایزه‌ی رهبری AICGS نیز در سال ۲۰۱۵ به او اهدا شده است. زتچه در کنار فعالیت‌های مدیریتی، مقالات تحلیلی و آموزشی متنوعی در وب‌سایت‌ شرکتش و همچنین پروفایل لینکدین خود منتشر می‌کند. این مقاله‌ها در حوزه‌های طراحی خودرو، مدیریت و نوآوری‌های جدید تألیف و منتشر می‌شوند.

دیتر زتچه یک بار در جریان مرگ یک مهندس شرکت، به قتل غیر عمد متهم شد. این مهندس در جریان تست رانندگی سرعت که یک کارآموز آن را هدایت می‌کرد دچار سانحه شد. البته این اتهام هیچ‌گاه اثبات نشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات