IBM بلاک چین را برای استفاده در سازوکار دولت آمریکا آماده می‌داند

یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
شرکت IBM سعی دارد دولت آمریکا را در زمینه‌ی کاربردهای گسترده بلاک‌چین به‌جز پول‌های دیجیتال متقاعد کند.
تبلیغات

شرکت IBM کاربرد بلاک‌چین را بسیار بیشتر از استفاده‌ در ارزهای رمزپایه‌ای مثل بیت‌کوین می‌داند و از دولت می‌خواهد این فناوری را وارد کار خود کند تا در زمان، هزینه و خطرپذیری، صرفه‌جویی کند.

شرکت IBM جزو آن دسته‌ از ارائه‌دهندگانی است که فناوری بلاک‌چین را به‌عنوان یک سرویس ارائه می‌دهند. این سرویس به تشکیلات اقتصادی اجازه می‌دهد بدون سرمایه‌های کلان مربوط‌ به سخت‌افزار و توسعه درمحل، از فناوری بلاک‌چین استفاده کنند.

بلاک‌چین با توجه‌ به تکثیر پروژه‌ها، تغییر می‌کند

یکی‌ از اعضای IBM به‌نام جری کومو، به کمیته‌ی دانش، فضا و فناوری آمریکا گفته است که بلاک‌چین قابلیت تغییرپذیری و تبدیل‌ شدن به موارد دیگر را دارد و کمپانی او در بیش‌ از ۴۰۰ پروژه‌ی بلاک‌چین در صنعت‌های مختلف از قبیل زنجیره‌ی تأمین، خدمات مالی، مراقبت‌های بهداشتی و دولتی حضور دارد. از آنجایی‌که دولت آمریکا حرف اول را در توسعه‌ی بلاک‌چین می‌زند، کومو از این دولت خواست تلاش بیشتری برای توسعه و به‌کارگیری این فناوری انجام دهد. 

به‌عنوان مثال بلاک‌چین کنگره‌ای رایزنش در سال ۲۰۱۶ آغازبه‌کار کرد و اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعات از پروژه‌های بلاک‌چینی است که می‌تواند به افراد کمک کند تا به‌طور ایمن برای خودشان هویت به‌ وجود بیاورند، پرداخت‌های آنلاین داشته باشند (مثل پرداخت مالیات) و ساختار جدیدی در زنجیره‌ی تأمین به‌وجود بیاورند.

سیسیا سیگری، محقق اصلی پژوهش ۴۵۱، در مصاحبه‌ای با کامپیوترورلد گفت دولت‌ها مزایای استفاده‌ از این فناوری را دیده‌اند: دیجیتال کردن اسناد و دسترسی‌ سریع‌تر و آسان‌تر به خدمات عمومی و صرفه‌جویی در پول و زمان.

سیگری خاطرنشان کرد که کشور استونی نیز از فناوری بلاک‌چین برای برنامه‌ی ای‌-استونی یا شهروندی الکترونیکی استونی استفاده کرده است. این برنامه پرداخت‌های آنلاین مالیات، آی‌دی دیجیتال، انتخابات الکترونیکی و سوابق سلامتی و بهداشتی را به‌صورت الکترونیک برای افراد فراهم می‌کند. او گفت:

امروزه اکثر روندهای اداری و بوروکراتیک (البته احتمالا به‌جز ازدواج و طلاق) این قابلیت را دارند که به‌صورت آنلاین انجام شوند و این کار طبق گزارش‌های سالانه تقریبا در دو درصد از تولید ناخالص ملی صرفه‌جویی می‌کند. تمامی پایگاه‌های داده (تحصیلی و آموزشی، مراقبت‌های بهداشتی، مالیات، پلیس و ...) به‌صورت دیجیتال به پلتفرم مبادله داده‌های ایکس‌رود متصل هستند.

سیگری می‌گوید دولت دبی نیز در حال کار روی یک بلاک‌چین شهری به‌همراه IBM و کنسنسین است تا کار تأیید آی‌دی را آسان‌تر کند و بدین ترتیب زمان ثبت‌ نام تجاری کاهش یابد. این دولت همچنین درحال دیجیتال کردن و پیگیری سوابق مربوط‌ به سلامتی، تمایلات، قراردادها و دارایی‌های شهروندان خود است.

کومو همچنین به کنگره هشدار داد تا به‌ دنبال تنظیم مقررات شدیدی برای این صنعت باشد؛ چراکه بازار ارزهای رمزپایه کاملا غیر قابل پیش‌بینی و بی‌ثبات است. او توضیح داد که توکن‌های دیجیتال (زمانی‌که متکی‌ به بلاک‌چین باشند) پتانسیل این فناوری را نشان نمی‌دهند. قانون‌گذاران عرصه‌ی ارزهای رمزپایه باید اطمینان حاصل کنند که هیچ‌گونه عواقب ناخواسته‌ای مانع پیشرفت این فناوری و توسعه بلاک‌چین نشود.

دولت‌ها به‌دقت وضعیت ارزهای رمزی را زیر نظر دارند

کشورهای آمریکا، چین و ... اخیرا شیوه‌های قانون‌گذاری زیادی درمورد ارزهای رمزپایه به‌کار برده‌اند تا کنترل نوعی توکن دیجیتال را که ممکن است به هرج‌ومرج کشیده شود، در دست بگیرند. نگرانی درمورد ارز رمزپایه بدین خاطر است که می‌تواند تهدیدی برای سیستم مالی جهان از‌ طریق گمانه‌زنی بدون‌ کنترل و قرض‌ گرفتن غیر ایمن توسط مشتریانی باشد که به‌ دنبال خرید از طریق پول مجازی هستند.

کومو می‌گوید IBM درحال حاضر با سازمان غذا و داروی آمریکا، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و اداره مدیریت پرسنل کار می‌کند تا پی ببرد که بلاک‌چین چگونه می‌تواند پیچیدگی اوضاع را کاهش دهد. کومو اظهار می‌کند:

اول و مهم‌تر از همه باید در نظر داشت که بلاک‌چین در حال تغییر دادن بازی است. هیچ مؤسسه واحدی در دنیای شبکه‌بندی‌شده‌ی دیجیتال امروز، در انزوا کار نمی‌کند. با توجه به این نکته، در مرکز بلاک‌چین، یک دفتر کل تغییر ناپذیر اشتراکی وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید، تمامی اعضای شبکه‌ی بلاک‌چین دارای نسخه‌ی کپی یکسانی از دفتر کل هستند. بنابراین تمامی اعضای درگیر در یک تعامل، دفتر کل به‌روزشده‌ای در اختیار دارند که معاملات اخیر را نشان می‌دهد و این معاملات زمانی‌که وارد بلاک‌چین شدند، دیگر در دفتر کل قادر‌ به ‌تغییر یافتن نیستند.

کومو تأکید کرد که یک بلاک‌چین برای اینکه پتانسیل‌های خودش را شکوفا کند باید باز و بر اساس فناوری نرم‌افزارهای غیر انحصاری باشد که با ارائه دادن سازگاری و قابلیت همکاری خود، این صنعت گسترده را به‌ خود جذب کند.

IBM یکی‌ از اعضای گروه ۱۸۰ عضوی این صنعت در پروژه هایپرلجر است. این پروژه یک پلتفرم بلاک‌چین متن‌ باز است که ازطرف بنیاد لینوکس حمایت و پشتیبانی می‌شود.

پروژه‌های موفقیت‌آمیز بلاک‌چین

کومو برای اینکه ارزش این فناوری را نشان دهد، شراکت مرسک (بزرگ‌ترین کمپانی حمل‌ونقل دنیا) در این عرصه را توصیف می‌کند. مرسک از یک پلتفرم تجاری وابسته‌ به بلاک‌چین بر اساس خدمات IBM برای کسب‌وکار حمل‌ونقل اقیانوسی خود استفاده می‌کند. این بلاک‌چین جایگزین سیستم ردیابی حمل‌ونقل مبتنی‌ بر کاغذ شده است.

یک دفتر کل توزیع‌شده الکترونیکی جدید بر اساس بلاک‌چین، می‌تواند با جایگزین کردن تبادل اطلاعات الکترونیکی و سیستم مبتنی‌ بر کاغذ برای ردیابی بارها و دریافت تأیید مقامات بندری، در یک سال میلیاردها دلار در هزینه‌های صنعت حمل‌ونقل صرفه‌جویی کند.

مایکل وایت، رئیس سابق مرسک لاین در آمریکای شمالی و مدیرعامل بخش سرمایه‌‌ی خطرپذیر جدید IBM، می‌گوید بلاک‌چین به‌طور چشمگیری اثربخشی و امنیت را افزایش می‌دهد؛ زیرا در همان زمانی که این شبکه برای افراد باز است، از رمزنگاری و ثبات دوبرابری استفاده می‌کند و باعث می‌شود کاربران به آن اعتماد کنند.

بلاک‌چین‌ها بسته‌ به سطح امنیتی مورد نیاز، می‌توانند رمزنگاری شوند یا نشوند، اما سوابق آن‌ها قابل بررسی و رسیدگی است؛ چراکه داده‌های داخل پایگاه‌های داده نمی‌توانند تغییر کنند و به تمامی اعضای معتبر داخل زنجیره وابسته هستند. وایت در مصاحبه‌ای با کامپیوترورلد گفت:

اگر هرچیزی در سندی تغییر کند ...، فورا برای همه آشکار می‌شود.

ثبات و تغییرناپذیری بلاک‌چین به‌عنوان یک دفتر کل توزیع‌شده همچنین می‌تواند یک سیستم دنباله‌ی حسابرسی خودکار برای قانون‌گذاران به‌ وجود بیاورد. این سیستم چیزی است که بسیاری‌ از صنعت‌ها، شامل خدمات مالی، برای آن تلاش کرده‌اند. کومو درمورد مشخصه‌های بلاک‌چین، لیست زیر را برای کمیته توضیح داد:

  • در زمان صرفه‌جویی می‌شود؛ چراکه معاملات چندحزبی می‌توانند خیلی سریع به نتیجه برسند و از هماهنگ‌سازی مالی خسته‌کننده که روز‌ها و حتی ماه‌ها طول می‌کشد، دوری کنند.
  • هزینه‌ها کاهش می‌یابند؛ چراکه روند تجارت‌به‌تجارت، مخارج کلی ناشی‌ از طرف شخص واسطه و میانجی را حذف می‌کند.
  • ریسک و خطر کار کاهش می‌یابد؛ چراکه دفتر کل به‌عنوان یک سیستم دنباله‌ی حسابرسی غیر قابل تغییر عمل می‌کند و شانس‌های دستکاری و تقلب را کاهش می‌دهد.
  • آزمایشگاه تحقیقاتی IBM همچنین درحال بررسی بلاک‌چین به‌عنوان روشی برای تأیید اعتبار دارایی‌های فیزیکی است: مثلا نوعی الماس، نفت یا بخش تولیدشده به‌عنوان دارایی دیجیتال مربوطه در یک شبکه‌ی بلاک‌چین برای کمک‌ به اطمینان‌ از منشأ و منبع دارایی.
  • از فناوری هوش مصنوعی گوشی‌های هوشمند نیز می‌توان برای اسکن کردن آیتم‌های با ارزش بالا استفاده کرد. استفاده‌ از تحلیل طیف نوری برای ثبت و ضبط دارایی‌های میکروسکوپی، ویسکوزیته و سایر شناسه‌ها، یک اثر انگشت دیجیتال به‌ وجود می‌آورد که می‌تواند برای تأیید اعتبار و جلوگیری‌ از تقلب‌ در اسناد یا محصولات جعلی جایگزین، مورد استفاده قرار گیرد.
  • IBM همچنین با سکیورکی و بنیاد ساورین برای ساخت یک اکوسیستم جهانی از شبکه‌های هویت بلاک‌چین کار می‌کند. این شبکه‌ها تحت پوشش استانداردهای صنعت هستند تا این اطمینان به‌ وجود بیاید که تنها اطلاعات مورد نیاز به‌ اشتراک گذاشته می‌شود. با به‌کارگیری بلاک‌چین، دزدی هویت و کلاهبرداری کاهش چشمگیری خواهد داشت و میزان تأثیرگذاری قوانین دولتی برای شناخت مشتری و اقدامات ضد پول‌شویی افزایش خواهد یافت و این قوانین بهبود خواهند یافت.
  • سابقه‌ی تغییرناپذیری بلاک‌چین، ذاتا قابل بررسی است و به اعضا اجازه می‌دهد قوانین و مقرران دولتی موجود را دنبال کنند و بدان پایبند باشند. از قوانین این‌چنینی می‌توان به قانون قابلیت انتقال و مسئولیت بیمه‌ی سلامت و مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی اشاره کرد.
  • مایکروسافت به‌تازگی از برنامه‌اش برای به‌کارگیری یک پلتفرم آی‌دی دیجیتال بر اساس بلاک‌چین پرده برداشت. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد دسترسی به اطلاعات حساس آنلاین را از طریق یک مرکز داده‌ی رمزی، کنترل کنند.
رمزگذاری و بلاک چین زنجیره بلوکی

بلا‌ک‌چین فراتر از چیزی است که به‌ نظر می‌رسد و هنوز نیازمند کارهای بیشتری است

پتانسیل بلاک‌چین برای تغییر صنعت هنوز در مرحله‌ی ظهور قرار دارد؛ ولی اخبار زیادی درمورد آن منتشر می‌شود. بسیاری از تشکیلات اقتصادی در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که هنوز نیاز واقعی آن‌ها به بلاک‌چین یا حساب هزینه‌های آن را بررسی و شناسایی نکرده‌اند.

مارتا بنت، تحلیل‌گر اصلی تحقیقات فورستر می‌گوید:

ما در این زمینه دیگر نوزاد نیستیم؛ ولی زمانی‌که با کمپانی‌های متمرکز بر پروژه‌های بلاک‌چین صحبت می‌کنیم (کمپانی‌هایی که سال‌ها پیش وارد پروژه‌های بلاک‌چین شده‌اند) متوجه می‌شویم که هرچه میزان کار کردن این کمپانی‌ها با این نوع پروژه‌ها زیادتر می‌شود، مسائل بیشتری برای حل و اصلاح شدن به‌ وجود می‌آیند.

بنت اخیرا در وبیناری، فناوری بلاک‌چین را به‌عنوان چیزی توصیف کرد که یک بار نوشته شده و نیازمند الحاقات و ضمیمه‌های زیادی از ذخیره‌‌ی سوابق است. یک سابقه می‌تواند تنها یک مورد آشفته باشد، معامله‌ای باشد که در همه‌جا وجود دارد یا می‌تواند تمامی داده‌های معامله باشد و اینکه شاید هم یک فایل تصویری باشد.

یکی‌از بزرگ‌ترین چالش‌ها، مدل اداره کردن شبکه‌ی مبتنی‌ بر بلاک‌چین است

اما موضوع برای بلاک‌چین از نظر تغییرپذیری، بسیار ساده است. تغییر دادن هرچیزی در محیط بلاک‌چین آنقدر گران و هزینه‌بر است که می‌توان گفت ممنوع است؛ چراکه هر تغییر باید به‌ تأیید اکثریت اعضای بلاک‌چین برسد. به‌علاوه، به‌طور پیش‌فرض تمامی داده‌های روی زنجیره در معرض خطر قرار ندارند؛ حتی اگر زنجیره از نوع بلاک‌چین مجاز و غیر عمومی‌ مثل بیت‌کوین باشد. مشکلات دیگری هم برای بلاک‌چین وجود دارد. به‌عنوان مثال، بلاک‌چین متن‌ باز اتریوم به‌دنبال راه‌هایی برای اصلاح مسائل عملکردی ذاتی مرتبط‌ با این فناوری است. بنت می‌گوید:

صحبت‌های زیادی درمورد فناوری بلاک‌چین مطرح است که آیا اصلا این فناوری حقیقی و تمام‌شده است که شما بتوانید در آن یک سیستم CRM بخرید. اما درمورد بلاک‌چین اینگونه نیست. بلاک‌چین هنوز نیاز به‌ پیشرفت دارد.

یکی‌از بزرگ‌ترین چالش‌ها مربوط‌ به مدل اداره کردن شبکه‌ی مبتنی‌ بر بلاک‌چین است. به‌عنوان مثال، حقوق افراد داخل زنجیره چیست؟ وظایف و تعهدات آن‌ها چیست؟ تضادها چگونه حل می‌شوند؟ بدهکاری و مسئولیت‌ها چگونه کنترل می‌شوند؟ بنت می‌گوید:

اگر باگی در سیستم پیدا شد یا قرارداد هوشمندی با یک قرارداد هوشمند دیگر به‌طور غیرقابل پیش‌بینی‌ تعامل داشت، چه تصمیماتی برای جبران آن‌ها باید گرفته شود؟ این بخش‌های جدا ازهم باید در کنار هم قرار بگیرند.
فناوری بلاک چین

قراردادهای هوشمند که یکی‌ از جنبه‌های جذاب فناوری بلاک‌چین هستند، فرمی‌ از اتوماسیون کسب‌وکاری محسوب می‌شوند که در آن‌ها قوانین برای اجرای اتوماتیک اقدامات لازم، مثلا زمانی‌ که شرایط مشخص بین دو حزب تجاری مشخص شد، به‌طور اتوماتیک ایجاد می‌شوند. بنت توضیح می‌دهد:

قراردادهای هوشمند اصلا هوشمند یا اصلا از نظر قانونی قرارداد نیستند. به‌همین دلیل است که برخی‌ توسعه‌دهندگانی که با معماری‌های مبتنی‌ بر بلاک‌چین کار می‌کنند می‌گویند ما هنوز حتی به‌ آن سمت نرفته‌ایم. برای سایرین هم زمینه‌هایی وجود دارد که خواستار رسیدن به آن‌ها درسال ۲۰۱۸ هستند.

کومو همچنین به کنگره هشدار می‌دهد که مسائل مربوط‌ به امنیت بلاک‌چین نیز باید بررسی شود. هر ماه اخباری حاکی از نقض امنیتی بلاک‌چین وجود دارد. او می‌گوید:

هرچه همه بکوشند تا افراد با نیت بد و مخرب را از این زمینه حذف کنند، باز هم فایده‌ای نخواهد داشت و این کار غیر ممکن خواهد بود.

یک شبکه بلاک‌چین تشکیلات اقتصادی، باید الگوریتم‌هایی مانند کراش و تحمل خطای کسب‌وکار را پیاده‌ کند تا حتی با وجود عوامل بد یا سهل‌انگاری بتواند به ادامه‌ی کار شبکه کمک کند. این کار در هایپرلجر فابریک ارائه می‌شود. این هایپرلجر، یکی‌از چارچوب‌های پروژه‌ی هایپرلجر است. کومو گفت:

بلاک‌چین برای دولت آماده است. اکنون باید دولت را برای بلاک‌چین آماده کرد. باید بادقت سیاست‌های مربوط‌به ارزهای رمزپایه را ارزیابی کرد تا اطمینان‌ حاصل شود که هیچ عواقب ناخواسته‌ای برای جلوگیری‌ از این نوآوری و توسعه‌ی بلاک‌چین وجود ندارد. سیاستی که بادقت بررسی نشود، می‌تواند موقعیت رهبری آمریکا در این زمینه را به‌ خطر بیندازد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات