نسل جدید تویوتا کرولا و مزدا 3؛ فصلی تازه از رقابت جذاب ژاپنی‌ها

یک‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
دو خودروساز اصیل ژاپن با نسل جدید تویوتا کرولا و مزدا 3 به رقابت همیشگی در کلاس خودروهای کامپکت اقتصادی ادامه می‌دهند.
تبلیغات

در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس ۲۰۱۸، عصر جدیدی از رقابت دو خودروساز ژاپنی مزدا و تویوتا در کلاس خودروهای کامپکت سدان و هاچ‌بک اقتصادی آغاز شد. تویوتا قبل از برگزاری نمایشگاه، نسل جدید کرولا (Corolla) را رونمایی کرد؛ اما مزدا 3 جدید در لس‌آنجلس رونمایی و برای اولین‌بار به‌نمایش عمومی گذاشته شد.

Mazda 3 2019

نسل جدید تویوتا کرولا و مزدا 3 در مدل‌های هاچ‌بک و سدان، دقیقا برای رقابتی ژاپنی جذاب تولید شده‌اند. هر دو مدل براساس زبان طراحی جدید برند طراحی شده‌اند و با تجهیز به آخرین مهندسی ساخت و فناوری، بازار مشخص خودروهای کوچک با قیمت اقتصادی و رقابتی را هدف گرفته‌اند. در این مقاله، به‌دنبال بررسی و مقایسه‌ی نسل جدید این دو مدل براساس اطلاعات رسمی منتشرشده هستیم. البته باید درنظرگرفت مقام‌های تویوتا در انتشار مشخصات کرولای جدید دست‌ودل‌باز بوده‌اند؛ ولی هنوز اطلاعات کامل مزدا 3 جدید اعلام نشده و فعلا باید از طراحی زیبای و درعین‌حال ساده‌ی آن لذت برد.

پیشرانه و قوای فنی؛ دو چهار سیلندر متفاوت

Mazda 3 2019
مقاله‌های مرتبط:

اولین نمونه‌های مزدا 3 جدید با پیشرانه‌ی چهار سیلندر ۲.۵لیتری عرضه می‌شوند. زمان دقیق عرضه‌ی پیشرانه‌ی انقلابی اسکای‌اکتیو اکس (Skyactiv-X) هنوز مشخص نیست؛ اما این فناوری به مزدا 3 خواهد رسید. در اسکای‌اکتیو اکس مزدا مانند پیشرانه‌های دیزل، خبری از شمع نیست و ازطریق روش‌های نوین مخلوط هوا و بنزین متراکم و شعله‌ور می‌شود. وجود این پیشرانه در مزدا 3 جدید تأیید شده؛ اما هنوز مشخصاتش مانند حجم موتور اعلام نشده است. اوایل سال ۲۰۱۸، نمونه‌ی اولیه‌ی این پیشرانه با حجم دو لیتر و چهار سیلندر و مجهز به سوپرشارژر برای آزمایش دراختیار رسانه‌های ویژه‌ی خودرو قرار گرفته بود که عملکردش تحسین کارشناسان را هم برانگیخت.

Toyota Corolla Hatchback / تویوتا کورولا هاچبک

برخلاف رویکرد مسئولان مزدا، مشخصات فنی پیشرانه‌های مختلف تویوتا کرولای جدید اعلام شده است: نمونه‌های چهار سیلندر ۱.۸ و ۲لیتری درکنار مدل هیبرید نیروبخش کرولا خواهند بود. نسل جدید مزدا و تویوتا کرولا هرکدام از ویژگی خاصی هم برخوردارند. مدل هیبرید با مصرف سوخت حداقل ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر و تأثیرنداشتن نصب موتوربرقی در اشغال حجم فضای داخلی و کابین، ویژگی منحصربه‌فرد کرولای جدید است. وجود سیستم انتقال قدرت تمام‌چرخ محرک (AWD)، ویژگی خاص مزدا 3 جدید خواهد. علاوه‌براین، امکان خرید نسل جدید مزدا 3 با سیستم تمام‌چرخ محرک و جعبه‌دنده‌ی دستی هم وجود دارد. مشخصات فنی رسما تأییدشده‌ی این دو خودروی ژاپنی بدین‌شرح است:

پیشرانه مزدا 3 2019

مزدا 3

  • پیشرانه‌ی چهار سیلندر با حجم ۲.۵ لیتر
  • جعبه‌دنده‌ی شش‌سرعته‌ی دستی و خودکار
  • قدرت و گشتاور و مصرف سوخت اعلام نشده است.

    تویوتا کرولا

  • پیشرانه‌ی چهار سیلندر با حجم ۱.۸ لیتر و قدرت ۱۳۹ اسب‌بخار
  • پیشرانه‌ی چهار سیلندر با حجم ۲ لیتر و قدرت ۱۶۹ اسب‌بخار
  •  مدل هیبرید با پیشرانه‌ی چهار سیلندر ۱.۸ لیتر و دو موتوربرقی و ۱۲۱ اسب‌بخار قدرت
  • جعبه‌دنده‌ی شش‌سرعته‌ی دستی و CVT
  • گشتاور و مصرف سوخت اعلام نشده است.

    تجهیزات رفاهی و کمک راننده؛ پکیج کامل هر دو خودرو

    Mazda 3 2019
    Mazda 3 2019
    Mazda 3 2019
    Mazda 3 2019
    Mazda 3 2019

    ارائه‌ی آخرین تجهیزات رفاهی و ایمنی مدرن حتی در کلاس کامپکت، عامل مهمی در فروش خودرو و رقابت با محصولات متنوع برندهای مختلف محسوب می‌شود. مزدا 3 جدید به نمایشگر عریض ۸.۸ اینچ سیستم اطلاعات و سرگرمی در بالای داشبورد مجهز است که با دکمه‌ی چرخشی کنترل می‌شود. این دکمه در کنسول مرکزی و پشت دسته‌دنده قرار دارد. سیستم صوتی با هشت بلندگو به‌صورت استاندارد وجود دارد؛ اما نمونه‌ی قدرتمندتر با دوازده بلندگو آپشن محسوب می‌شود. پکیج تجهیزات ایمنی و کمک راننده‌ی تویوتا موسوم به i-Activsense هم به‌صورت آپشن دردسترس است. در این پکیج، این تجهیزات ارائه می‌شوند: دوربین کابین برای بررسی وضعیت راننده و هشدار درصورت خواب‌آلودگی و خستگی، هشدار عبور خودرو از رو‌به‌رو و کروزکنترل هوشمند انطباقی با قابلیت کنترل خودکار سرعت و ترمز و فرمان در سرعت‌های پایین.

    Toyota Corolla Sedan 2020
    Toyota Corolla Sedan 2020
    Toyota Corolla Sedan 2020
    Toyota Corolla Sedan 2020
    Toyota Corolla Sedan 2020

    تویوتا کرولا به‌صورت استاندارد به نمایشگر ۸ اینچ سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز است؛ اما تیپ L، نمونه‌ی ۷ اینچ لمسی را دراختیار دارد. تیپ‌های گران‌تر کرولا با جدیدترین نسخه از نرم‌افزار Entune تویوتا با قابلیت اپل کارپلی و ویژگی‌هایی مانند وای‌فای هات‌اسپات از سرنشینان پذیرایی می‌کنند. با انتخاب تیپ‌‌های XSE و XLE، تجهیزات رفاهی بیشتری نظیر راهیاب ماهواره‌ای و سیستم صوتی حرفه‌ای JBL با نُه بلندگو دردسترس خواهند بود. گفتنی است در تیپ‌های دیگر به سیستم صوتی با شش بلندگو مجهز هستند.

    مزدا 3 تویوتا کرولا

    کرولای جدید از نمایشگر ۴.۲ اینچ در پنل پشت فرمان هم استفاده می‌کند که البته با پرداخت مبلغی بیشتر، امکان سفارش نمونه‌ی ۷ اینچ با قابلیت‌های مشابه پنل فرمان تمام‌دیجیتال هم وجود دارد. تمام تیپ‌های نسل جدید تویوتا کرولا با پکیج تجهیزات ایمنی Safety Sense 2.0 عرضه می‌شوند. این پکیج آپشن‌هایی ازاین‌دست را شامل می‌شود: ترمز اضطراری خودکار، کروزکنترل هوشمند انطباقی، هشدار انحراف مسیر، جلوگیری از انحراف مسیر، فناوری چراغ نوربالای خودکار و سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی. در تیپ‌های گران‌قیمت‌تر، تجهیزات ایمنی بیشتر همچون سیستم بررسی و هشدار نقطه‌ی کور هم وجود دارد.

    طراحی خارجی و داخلی؛ زیبا و جذاب با دو رویکرد کاملا متفاوت

    Mazda 3 2019
    Mazda 3 2019
    Mazda 3 2019
    Mazda 3 2019
    Mazda 3 2019

    به‌طور کلی باید گفت مزدا 3 و تویوتا کرولای جدید، هر دو در خیابان جلب توجه می‌کنند؛ اما باید قبول کرد طراحان مزدا مسیر جالب‌تر و پرماجراتری از رقیب خود انتخاب کرده‌اند. درمقایسه‌با نسل گذشته، کرولای جدید قطعا انقلابی محسوس در طراحی تجربه کرده است. طرح کلی نمای رو‌به‌رو تقریبا دست‌نخورده؛ اما سپر، دماغه، چراغ‌ها و جلوپنجره زیرورو شده‌اند. تفاوت‌های طراحی کرولای قدیم و جدید در نمای جانبی و نیم‌رخ انگشت‌شمار محسوب می‌شود. درعوض، نمای عقب با تمرکز ویژه بر زاویه‌های تیز و بزرگ‎نما طراحی شده است.

    Toyota Corolla Sedan 2020
    Toyota Corolla Sedan 2020
    Toyota Corolla Sedan 2020
    Toyota Corolla Hatchback / تویوتا کورولا هاچبک
    Toyota Corolla Hatchback / تویوتا کورولا هاچبک

    افزون‌براین به‌جز طرح هاچ‌بک پنج‌در و سدان چهاردر، مزدا 3 نسل گذشته و جدید تفاوت درخورملاحظه دارند. با الهام‌گیری مشخص از مدل مفهومی Kai محصول سال ۲۰۱۷، مزدا 3 جدید به دماغه‌ای با ارتفاع کمتر و جلوپنجره‌ی بزرگ و چراغ‌های جذاب با ظاهر تهاجمی مزین شده است. ستون C در این مدل بسیار بزرگ‌تر شده که نقش مهمی در زیبایی مزدا 3 ایفا می‌کند. همین ویژگی ممکن است عامل مهمی در دید کمتر راننده به بیرون، به‌‌ویژه در تغییر مسیر شمرده شود. البته، باید منتظر بررسی کامل این ویژگی پس از عرضه‌ی مزدا 3 باشیم.

    کلام آخر

    هنوز اطلاعات رسمی از قیمت مدل‌های مختلف و زمان دقیق عرضه اعلام نشده است. براساس گفته‌های مقام‌های تویوتا، کرولای جدید اوایل سال ۲۰۱۹ با قیمت پایه‌ی کمتر از بیست‌هزار دلار به بازار خواهد آمد. شایان ذکر است فقط عرضه‌ی نسل جدید مزدا 3 در اوایل سال ۲۰۱۹ تأیید شده و هیچ اطلاعاتی از قیمت پایه و مدل‌های مختلف دردسترس نیست.

    Toyota Corolla Hatchback

    با نگاهی کوتاه به مشخصات ناقص منتشرشده، می‌توان مطمئن بود این دو خودروساز ژاپنی با ادامه‌دادن رقابت دیرینه‌‌شان در کلاس خودروهای کوچک اقتصادی، همچنان گزینه‌ی اول بسیاری از افراد در انتخاب خودرو خواهند بود. مزدا 3 با طراحی جذاب و پیشرانه‌ی جدید و انقلابی و احتمالا فرمان‌پذیری بی‌نظیر همچنان خودرویی مناسب برای نسل جوان خواهد بود. کرولا نیز با استهلاک پایین، طراحی قابل‌بحث اما جدید و تجهیزات رفاهی و ایمنی فراوان بازهم گزینه‌ای وسوسه‌انگیز برای خانواده‌های کم‌جمعیت محسوب خواهد شد. با وضعیت فعلی تحریم‌ها و صنعت خودروسازی کشورمان، تقریبا می‌توان مطمئن بود بازهم از تجربه‌ی رانندگی و خرید دو مدل از بهترین‌های مزدا و تویوتا محروم خواهیم شد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات