AMD از نسل جدید پردازنده رایزن و کارت گرافیک وگا در CES 2019 رونمایی می‌کند

جمعه ۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
طبق برخی گزارشات منتشر شده، AMD در رویداد CES 2019 کنفرانسی جذاب برای علاقه‌مندان دنیای کامپیوتر‌، خواهد داشت.
تبلیغات

دنیای پردازنده‌های طی دو سال گذشته، شرایط بسیار متفاوتی را تجربه کرده است. از خیزش AMD با معماری Zen‌ و پردازنده‌های آن، تا مشکلات متعدد اینتل در مهاجرات به لیتوگرافی ۱۰ نانومتری باعث شده است تا دیگر با بازاری یک‌طرفه روبرو نباشیم. 

در حالی که اینتل از نقشه‌ی راه خود عقب مانده است و برای چندمین بار از تاخیر عرضه‌ی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خبر داد، AMD طبق برنامه‌ی قبلی خود حرکت می‌کند. تولید و عرضه‌ی پردازنده‌های ۷ نانومتری، معماری جدید Zen 2، نسل جدید پردازنده‌های سرور، دسکتاپ، ورک‌استیشن و کارت‌های گرافیک، همه‌گی طبق نقشه‌ی راه AMD در حال اجرا هستند. 

Lisa Su

نمایشگاه CES به عنوان یکی از مهم‌ترین رویداد‌های حوزه‌ی فناوری، نزدیک به ۱۰ روز دیگر آغاز به کار می‌کند. در همین حین اخبار ضد‌و‌نقیضی به گوش‌ می‌رسد که AMD خود را برای کنفرانسی جذاب آماده می‌کند. لیزا سو مدیرعامل AMD، در کنفرانس اختصاصی این شرکت از نسل جدید پردازنده‌های رایزن دسکتاپ که با کد ۳۰۰۰ آغاز خواهند شد، رونمایی می‌کند. احتمالا از لیتوگرافی ۷ نانومتری برای ساخت این پردازنده‌ها بهره گرفته می‌شود تا AMD موفق به ایحاد برتری نسبت به رقیب دیرینه‌ی خود شود.غول دنیای نیمه‌هادی‌ها از نسل جدید پردازنده‌های مجهز با واحد مجتمع گرافیکی خود نیز رونمایی خواهد کرد. سری ۳۰۰۰ APUهای رایزن با پردازنده‌های ۷ نانومتری نسل دوم Zen در کنار واحد گرافیکی بهبود یافته (احتمالا نسل دوم وگا)، با قیمت رقابتی خود قطعا گزینه‌ی به مراتب جذاب‌تری نسبت به انواع اینتل خواهد بود که در حال حاضر از هسته‌های ۱۴ نانومتری کافی‌لیک در کنار واحد گرافیکی نه چندان قدرتمند Intel HD تشکیل می‌شوند. طبق برخی اخبار، پردازنده و APU‌ جدید AMD در بازه‌ی زمانی کوتاهی پس از CES 2019 به بازار عرضه خواهند شد.

اما پردازنده‌های دسکتاپ تنها محصولی نیست که شاهد معرفی آن در کنفرانس AMD خواهیم بود. این شرکت پس از وقفه‌ای به‌نسبت طولانی، از پردازنده‌های نسل سوم مخصوص لپ‌تاپ و اوترابوک نیز رونمایی خواهد کرد. چندی پیش بنچمارک چند پردازنده‌ی جدید AMD که در لپ‌تاپ‌های اچ‌پی به کار گرفته شده بودند، نیز فاش شد که خبر از آماده‌ی عرضه‌ی آن‌ها می‌داد. نسل سوم پردازنده‌های لپ‌تاپ AMD ظاهرا از لیتوگرافی ۱۲ نانومتری (فرآیند ساخت فعلی پردازنده‌های رایزن دسکتاپ) و هسته‌های بهبود‌یافته‌ی وگا بهره خواهند برد.

معماری وگا vega

در کنار محصولات سری رایزن، AMD قطعا صحبتی از پردازنده‌های گرافیکی رادئون خواهد کرد. طبق پیش‌بینی کارشناسان، این شرکت قطعا نسل جدید کارت‌های گرافیک خود را رونمایی خواهد کرد. ظاهرا محصولات جدید AMD در بخش گرافیک Radeon Vega II نام خواهد داشت که نمونه‌ی عادی و تجاری شده‌ی پردازنده‌های وگا ۲۰ که پیش‌تر برای کسب‌و‌کار‌ها و شرکت‌ها عرضه شده بود. 

معرفی نسل جدید پردازنده‌های سری ورک‌استیشن تردریپر، پردازنده‌های گرافیکی با معماری جدید Navi و ارایه‌ی مشخصات نهایی پردازنده‌های مخصوص سرور اپیک با نام رُم (Rome) که پیش‌تر معرفی شده بود، از دیگر مواردی است که انتظار مشاهده‌ی آن در کنفرانس AMD (تاریخ ۹ ژانویه /۱۹ دی ماه) می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات