پردازنده‌های گرافیکی جدید AMD با فناوری ۷ نانومتری به طور رسمی معرفی شدند

چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
سرانجام انتظارها به پایان رسید و AMD طی مراسم هورایزن به صورت رسمی از آخرین پردازنده‌های گرافیکی خود با فناوری ۷ نانومتری رونمایی نمود.
تبلیغات

ای‌ام‌دی، دو تراشه‌ی جدید MI60 و MI50 را مستقیماً برای افزایش توان رقابت در بازار رایانه‌های پربازده و یادگیری ماشین تولید می‌کند. همان‌طور که گفته شد هر دو تراشه از فناوری ۷ نانومتری این شرکت بهره می‌برند که پیش از این نیز اطلاعات کاملی درباره‌ی آن‌ها داشتیم، اما حالا با معرفی رسمی آن‌ها جزییات بیشتری به‌دست آمده است. تراشه‌های جدید نسخه‌ی بهبود یافته معماری فعلی وگا شرکت AMD هستند که البته ویژگی‌هایی برای پاسخ‌گویی به نیاز بازار به آن‌ها افزوده شده است. اما به طور کلی این تراشه‌ها همچون نسل ۱۰ نانومتری، از ۶۴ هسته‌ی پردازشی (CU) و نسل دوم حافظه‌های پهنای باند بالا (HBM2) بهره می‌برد.

Vega GPU

اما اگر بخواهیم مقایسه‌ی دقیقی از تفاوت‌های MI60 و MI50 نسبت به نسل قبلی یعنی MI25 داشته باشیم، باید به چند تفاوت اشاره کنیم. اول این‌که در تراشه‌های جدید هسته‌هایی برای انجام محاسبات با دقت کمتر تعبیه شده است. هسته‌های INT4 و INT8 در واقع در الگوریتم‌های یادگیری ماشین که لزوما نیاز به دقت محاسبات بالا ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این ترتیب این الگوریتم‌ها می‌توانند با سرعتی تا چهار برابر اجرا شوند. البته هنوز نمی‌دانیم این هسته‌های از طریق چه دستورالعمل‌هایی (Instruction) در دسترس قرار دارند و بنابراین نمی‌توان به طور قطعی درباره‌ی بازدهی آن‌ها نظر داد. همه‌ی چیزی که AMD در این باره گفته این است که تراشه‌های جدید می‌توانند تا ۷/۴ ترا فلاپس عمل FP64 به همراه ۱۴/۷ ترا فلاپس عملیات FP32 و ۱۱۸ ترافلاپس عملیات INT4 در ثانیه انجام دهند.

Vega 7nm architecture

تغییر دوم بهبود قابلیت‌های ارتباطی با حافظه است. در تراشه‌های جدید یک جفت دیگر کنترل‌کننده حافظه HBM2 اضافه شده تا به این ترتیب تعداد این کنترل کننده‌های به ۴ عدد برسد. همزمان افزایش فرکانس کاری حافظه‌های به کار رفته به ۲ گیگابیت‌‌درثانیه پردازنده‌های جدید را به پهنای باند ۱ ترابایت‌درثانیه رسانده است. این پهنای باند حتی از پردازنده‌های گرافیکی جدید معرفی شده انویدیا نیز بالاتر است و AMD را در لبه‌ی بالاتری از پهنای باند قرار می‌دهد. از آن‌جایی که تراشه‌های جدید برای بازار رایانه‌های راندمان بالا طراحی شده‌اند، تراشه‌های جدید خواهند توانست الگوریتم‌های تشخیص و تصحیح خطا (ECC) در اطلاعات ذخیره شده را اجرا کنند.

Vega 7nm bandwidth

ویژگی‌های منحصر به فرد در ورودی/خروجی‌های تراشه‌های ۷ نانومتری وگا نیز یافت می‌شوند. AMD در این تراشه‌ها آخرین نسل رابط PCIe یعنی نسل چهارم آن که به تازگی استانداردسازی آن به پایان رسیده را نیز قرار داده است. PCIe 4 می‌تواند اطلاعات را با سرعت ۳۱/۵ گیگابایت‌درثانیه انتقال دهد. اما AMD به همین هم اکتفا نکرده و تراشه‌های خود را به یک جفت ارتباط خارجی Infinite Fiber link نیز مجهز نموده که امکان اتصال چند تراشه به یکدیگر را فراهم می‌کند. در این مورد هم هنوز اعداد و ارقام رسمی درباره‌ی سرعت مبادله‌ی اطلاعات نداریم اما به نظر می‌رسد سرعت این ارتباط حداقل ۵۰ گیگابایت‌در‌ثانیه باشد.

Vega 7nm Connectivity

و به عنوان آخرین نکته، چیزی که با نگاه کردن به تراشه‌های جدید متوجه آن خواهید شد اندازه آن‌ها است. به لطف فناوری ۷ نانومتری، تراشه‌های جدید به صورت محسوسی کوچکتر از نسل قبلی خود هستند. تراشه‌ی MI25 مساحتی در حدود ۴۸۴ میلی‌متر مربع داشت در حالی که تراشه‌ی جدید با وجود به‌کارگیری ۱۳/۲ میلیارد ترانزیستور مساحتی حدود ۳۳۱ میلی‌متر مربع دارد. البته تنها کوچکتر شدن در اندازه تراشه نیست. تراشه‌های جدید مصرف توان کمتری دارند و برای مقایسه می‌توان گفت در مصرف توان برابر، ۲۵ درصد کارایی بیشتری نسبت به نسل قبل از خود نشان می‌دهند. البته این مقایسه زمانی دقیق‌تر می‌شود که قابلیت‌هایی همچون انجام محاسبات با دقت پایین‌تر INT4 و INT8 نیز در نظر گرفته شوند.

Vega 7nm size power

در پایان باید اشاره کنیم که تراشه‌ی‌ MI60 در سه‌ماهه آخر سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد. AMD هنوز قیمتی اعلام نکرده اما انتظار نداریم این تراشه ارزان باشد. پردازنده‌ی MI50 در سه‌ماهه اول سال آینده میلادی عرضه خواهد شد احتمالا گزینه‌ای ارزان قیمت‌تر خواهد بود.

Vega 7nm MI60
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات