استیبل کوین؛ آینده‌ صنعت ارز دیجیتال

پنج‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
مطالعه 4 دقیقه
رمزارزهای پایدار با قیمت ثابت و با پشتوانه‌ی دارایی‌های واقعی، مشکل نوسان قیمت رمزارزهایی مانند بیت کوین را حل کرده‌اند.
تبلیغات

هنگامی‌که معامله‌گران، بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال مشابه را به‌عنوان یکی از روش‌های پرداخت خود معرفی کردند، به‌سرعت با مشکل قابل توجه «نوسان قیمت» مواجه شدند.

مواردی مانند نمایندگی فروش کالاهای لوکس، پیش از این بیت‌کوین را برای فروش محصولات خود می‌پذیرفتند، اما ناگهان شاهد جهش حدود ۳۳ درصدی ارزش خودروی فراری خود طی یک دور آزمایشی در پیست بودند. این شرکت که White Company نامیده شده، بعدها به روند رایج راه‌اندازی یک «Stablecoin»، (ترکیبی از بلاک‌ چین و پول بدون پشتوانه) پیوست که وعده‌ی حفاظت از ترازنامه‌های خود در مقابل تأثیرات نوسان قیمت را می‌داد.

استیبل‌کوین چیست؟

استیبل‌کوین، نسل جدیدی از ارزهای مبتنی بر بلاک‌چین است که قیمت آن به‌جای نوسان بر اساس گمانه‌زنی‌های معامله‌گران، ثابت بوده و به دارایی‌های پایدار در دنیای واقعی (از کالاها گرفته تا ارزهای رایج) وابسته است. به‌عنوان مثال، کاربران می‌توانند یک استیبل‌کوین را به قیمت یک دلار خریداری کرده و بعدا آن را به همین قیمت نیز بفروشند و در نتیجه، مشکل نوسان قیمت رمزارزها را حذف کنند.

صنعت رمزارزهای پایدار پس از سقوط ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ محبوب و رایج شد، رکودی که با کاهش ۸۰ تا ۹۰ درصدی ارزش رمزارزهای مهم بازار مانند بیت‌کوین و اتریوم طی یک سال همراه بود. اکثر سرمایه‌گذاران خرد که این دارایی‌های رمزنگاری‌شده‌ی ناپایدار را در اختیار داشتند، تصمیم گرفتند آن‌ها را به‌عنوان بخشی از استراتژی مدیریت ریسک خود، با رمزارزهای پایدار مبادله کنند. هنگامی‌که نوسانات فروکش کرد، معامله‌گران برای خروج از بازار رمزارزها با حداقل زیان، رمزارزهای پایدار خود را با ارزهای دیجیتال و نیز ارزهای فیات جایگزین کردند.

stablecoin / رمزارز پایدار

سرمایه‌گذاری در رمزارزهای پایدار

استیبل‌کوین‌ها به‌عنوان دارایی‌های سوداگرانه هیجان‌انگیز نیستند، عمدتا به این دلیل که پشتوانه‌های آن‌ها فقط بخشی را که می‌توانند در مقابل یک دارایی پایدار واقعی حمایت شود، تامین می‌کنند. این ابزار زمانی بسیار جذاب هستند که صحبت از حفظ کیفیت شبکه‌های پرداخت مبتنی بر بلاک‌چین به منظور انتقال و هجینگ (پوشش ریسک) به میان می‌آید.

بازیگران نهادی متوجه پتانسیل‌های رمزارهای پایدار شده‌اند. در ماه نوامبر، کل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در فضای رمزارزهای پایدار، سه میلیارد دلار گزارش شد. این امر به معرفی بیش از ۱۲۰ پروژه رمزارز پایدار در سال جاری منجر شده است.

برای مثال Winklevoss Twins، یک رمزارز پایدار را برای تبادل بیت‌کوین جمینی خود در ماه سپتامبر راه‌اندازی کرد. همچنین Circle، یک گروه رمزنگاری تحت حمایت گلدمن ساکس، با یک Coinbase مبادله بیت‌کوین آمریکا برای راه‌اندازی یک USD Coin همکاری کرد.

stablecoin / استیبل کوین

ارزیابی دقیق پیش از سرمایه‌گذاری

تقریبا هر بازیگر جدیدی در بازار رمزارزهای پایدار با پوشه‌ای از گزارشات ارزیابی در دستش پیش می‌آید، که حاوی اطلاعاتی است که نشان می‌دهد شرکتی که قصد انتشار رمزارزهای پایدار خود را دارد، دارایی‌های کافی را به عنوان پشتوانه‌ی آن در اختیار دارد. حتی برخی از پروژه‌های کوین، ویژگی‌هایی را به وجود آورده‌اند که به آن‌ها امکان حذف کوین‌ها را برای مبارزه با اقدامات پولشویی می‌دهد.

درعین‌حال، «تتر» پروژه‌ی محبوب رمزارز پایدار، انتقادهایی را مبنی بر عدم توافق برای حسابرسی ترازنامه‌های خود توسط یک نهاد مستقل دریافت کرده است. این امر موجب ایجاد رقابت کاملا جدیدی شده است که شامل پروژه‌های رمزارزهای پایدار مدرن‌‎تری همچون TrueUSD، Paxos و Maker، علاوه‌بر Gemini Dollar و USD Coin (که در بالا اشاره شد) می‌شود.

همان‌طور که نظارت رگولاتوری بهبود می‌یابد و شرکت‌ها ممیزی‌های دقیق را جدی می‌گیرند، سال ۲۰۱۹ می‌تواند سال رمزارزهای پایدار باشد. مدعیان معتقدند که در دراز مدت تقریبا تمام صنایع سنتی می‌خواهند یک راه‌حل استیبل‌کوین را با سیستم‌های خود ادغام کنند.

گریک هیلمن، سرپرست تحقیقات در شرکت کیف رمزارز بلاک‌چین، به FT می‌گوید:

بیمه و بانک. . . این‌ها بعضی از حوزه‌هایی هستند که می‌توانند رشد تریلیونی را شروع کنند.

فیسبوک غول رسانه‌ی اجتماعی پیش از این اعلام کرده است که یک استیبل‌کوین برای پرداخت‌های P2P در پیام‌رسان واتساپ معرفی خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات