اپل با چه مشکلاتی در صنعت رسانه روبه‌رو است؟

چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل به‌زودی با محصولی جدید به دنیای رسانه وارد خواهد شد؛ اما پیش از شروع کار جدی در این صنعت، باید مشکلات بزرگی را حل کند.
تبلیغات

اپل برنامه‌ای جدی برای ورود به بازار خدمات مصرف‌کننده دارد. چنین تغییر مسیری قطعا درآمد زیادی برای آن‌ها به‌همراه خواهد داشت؛ اما فعالیت در صنعت رسانه، به خدماتی بسیار فراتر از خدمات و محصولات عادی کوپرتینویی‌ها نیاز دارد.

خبرها حاکی از آن است که اپل در سال آینده‌ی میلادی، سرویس اختصاصی خود را برای مطالعه‌ی اخبار عرضه خواهد کرد. برای عضویت در سرویس مخصوص اپل ۹.۹۹ دلار تخمین زده می‌شود و احتمالا طرح‌های متنوع‌تر بیشتری نیز برای کاربران علاقه‌مند عرضه خواهد شد. به‌هرحال، صرف‌نظر از تمامی امکانات و طرح‌های درآمدی اپل، این شرکت باید پیش از عرضه‌ی سرویس رسانه‌ای خود، برخی از مشکلاتش را حل کند.

کاربران اپل در اکثر نقاط جهان، با علاقه‌ی فراوانی اپلیکیشن‌های عرضه‌شده در اکوسیستم iOS را می‌خرند. یکی از دلایل اصلی کاربران برای این علاقه، امنیت تضمین‌شده‌ی محتوا است. در بازار اپلیکیشن‌ها، اپل سهمی از فروش را دریافت و حفظ امنیت داده را تضمین می‌کند. چنین روندی را اپل در ارائه‌ی موسیقی و کانال‌های تلویزیونی و فیلم دنبال می‌کند که در آن، ۳۰درصد از قیمت محتوا برای مواردی همچون پهنای باند و پردازش و هزینه‌های دیگر به اپل پرداخت می‌شود.

مدل درآمدی اپل از انواع محتوای قبلی انتقاداتی را نیز به‌همراه داشت. یکی از بحث‌ها، تولید یا تولیدنکردن ارزش افزوده‌ به‌وسیله‌ی اپل در محتوا بود. در برخی موارد نیز، تولیدکنندگان محتوا به سبک درآمدی اعتراض داشتند. آن‌ها معتقد بودند سهم ۳۰درصدی برای اپل در فروش محتوا بیش‌ازحد زیاد است. حتی پرونده‌های حقوقی نیز برای بررسی این اعتراضات جریان دارد.

اپل درمقابل انتقادات به سبک درآمد از محتوا ادعا می‌کند پایگاهی بزرگ و قوی از مشتریان را دراختیار تولیدکنندگان محتوا قرار داده است. درواقع آن‌ها با چنین پایگاه قدرتمندی، میلیاردها دلار درآمد برای توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان فراهم کرده‌اند.

عرضه‌ی سرویس استریم آیتونز

نقش مهم ارتباطات

روی دیگر مهم خدمات، ارتباطات است. وقتی اپلیکیشنی را به‌صورت آنلاین از توسعه‌دهنده‌ای می‌خرید، به‌نوعی ارتباطی شخصی با او برقرار کرده‌اید. در فروشگاه‌های محتوایی اپل، شرکت بین شما و تولیدکننده‌ی محتوای استفاده‌شده قرار می‌گیرد.

امنیت کاربران از شکل‌گیری ارتباط مناسب با ناشران جلوگیری می‌کند

نداشتن ارتباط با تولیدکنندگان محتوا در فروشگاه‌های اپل، برخی اوقات موضوعی درخورتوجه محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال، علاقه‌ای به ارتباط شخصی با تولیدکننده‌ی DVD یا تهیه‌کننده‌ی تلویزیون یا پخش‌کننده‌ی موسیقی نداریم. درواقع، برای آن ارتباطات از شبکه‌های اجتماعی، همچون توییتر استفاده می‌کنیم. به‌بیان‌دیگر، هنرمند یا تولیدکننده‌ی خود را پیدا و او را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنیم.

به‌هرحال، ارتباطات برای انواع دیگر محتوا، به‌ویژه در زمینه‌ی اخبار و روزنامه‌ها و مجلات،‌ معانی بیشتری دارد. این نوع از محتوا، نیازمند ارتباط شخصی و خصوصی با خواننده‌ها است. درواقع، مخاطبان اخبار و به‌طور کلی صنعت رسانه، قهرمانان، تحلیل‌گران، منابع، منتقدان و مشتریان تولیدکنندگان محسوب می‌شوند.

نکته‌ی مهم دیگر در بحث رسانه آن است که مدل کسب‌وکار اکثر فعالان صنعت، پیرامون توسعه‌ی پایگاه مشتریان اختصاصی و محدود طراحی می‌شود. گفتنی است نگه‌داری آن گروه خاص ارزش فراوانی برای تولیدکنندگان دارد. تبلیغ‌دهندگان به صاحبان رسانه‌ها هزینه پرداخت می‌کنند تا محصول خود را به گروه خاص مخاطب آن رسانه نشان دهند.

fight fake news

مشکلی اصلی حداقل در سرویس اخبار و دیگر سرویس‌های اپل، نبود امکان برای ناشران به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات مخاطبان است. به‌دلیل این مشکل، ناشران نمی‌توانند اطلاعات اولیه‌ی لازم برای تولید بهتر محتوا را دراختیار داشته باشند.

مانعی به‌نام اپل

همان‌طورکه گفته شد، نوع ارائه‌ی سرویس اپل آن شرکت را دربرابر ارتباط با خوانندگان قرار می‌دهد. درواقع، آن‌ها مانع ارتباط شخصی می‌شوند که برای ساخت محتوایی عالی لازم است. درنتیجه، خلأیی اجتماعی ایجاد می‌شود که تولیدکنندگان اخبار دروغین و اظهارنظرهای افراطی به‌راحتی از آن استفاده می‌کنند.

تولیدکنندگان محتوا از سهم زیاد اپل در درآمدها راضی نیستند

البته، مانع‌شدن اپل در ارتباط شخصی بین مخاطب و ناشر مزیت‌هایی هم دارد. مواردی همچون حریم خصوصی و امنیت و از همه مهم‌تر، جلوگیری از سوءاستفاده‌ی شرکت‌های واسط برای تغییر دیدگاه‌های مردم با چنین مانعی فراهم می‌شوند. درواقع، دنیای فناوری امروز درمعرض انتقادات شدیدی قرار دارد تا حداقل مشکل آخر مذکور، یعنی تأثیرگذاری برخی شرکت‌ها روی دیدگاه‌های مردم را با راه‌حل‌های فناورانه برطرف کند.

رخدادهای متعددی در تاریخ دنیای فناوری نشان داده‌اند حتی اطلاعات جمع‌آوری‌شده با اهداف خوب و انسانی نیز درمعرض سوء‌استفاده قرار دارند. به‌هرحال، ناشران نیاز شدیدی به آن اطلاعات دارند تا مدل‌های انتشار اخبار خود را با هدف جذب بیشتر تبلیغات طراحی کنند. اگر این مشکلات به‌خوبی حل و کسب درآمد ازطریق محتوا برای ناشران تضمین نشود، درنهایت روند تولید محتوای رسانه‌ای کاهش خواهد یافت.

اپل

به‌هرحال، دنیای رسانه به بازیگران متعدد و متفاوت نیاز دارد تا انواع نظارت‌ها بر جامعه منتشر شوند. تنها با چنین روندی می‌توان جلو گسترش اخبار دروغین و اظهارنظرهای افراطی را گرفت. برای رسیدن به چنین مقصودی نیز باید مدل کسب‌وکار پایدار و بلندمدتی طراحی شود.

مشکلاتی که باید حل شوند

تاکنون بازخوردهایی که از سرویس اخبار اپل دریافت شده، دیدگاه‌های مثبت ناشران، خصوصا در بحث درآمد، را به‌همراه نداشته است. درواقع، درآمد آن‌ها در سرویس اپل کمتر از سرویس‌های دیگر خواهد بود؛ به‌همین‌دلیل، تمایل برای استفاده از سرویس کوپرتینویی‌ها تاحدودی در نزد ناشران کاهش می‌یابد. البته، آن‌ها از تعداد چشمگیر مخاطبانی رضایت دارند که اپل برایشان فراهم می‌کند.

به‌هرحال، دریافت ۳۰درصد از هزینه‌ی محتوا و ارائه‌نکردن اطلاعات کامل درباره‌ی مخاطبان و نداشتن مدل تبلیغاتی شفاف، سرویس اخبار و رسانه‌ی اپل را با این سه پرسش ناشران مواجه می‌کند:

  • چگونه درآمد بیشتری کسب کنیم؟
  • چه افرادی محتوای ما را می‌خوانند؟
  • چرا شما (اپل) سهم زیادی از پول را دریافت می‌کنید و چگونه با این پول به تولید بهتر محتوا کمک می‌کنید؟ اپل چگونه در روزنامه‌نگاری و صنعت رسانه سرمایه‌گذاری می‌کند؟
پیام رسان / Messenger

پاسخ به پرسش‌های مذکور، قدم اولیه‌ی اپل برای موفقیت در سرویس رسانه‌ای محسوب می‌شود. البته، هم‌اکنون نیز دلایل بسیاری برای موفقیت اپل در این صنعت وجود دارد. به‌‌احتمال زیاد میلیون‌ها مشتری راضی از اپل (شامل هزاران فعال رسانه‌ای) به مشارکت در آن تمایل دارند.

به‌هرحال، اگر تولیدکنندگان محتوا همچون ناشران و روزنامه‌نگاران و انواع فعالان رسانه‌ای نتوانند درآمد مناسبی از ارائه‌ی محتوا در سرویس اپل کسب کنند، موفقیت آن با مشکلی جدی مواجه می‌شود. در بهترین حالت، سرویس خبری اپل محل ارائه‌ی محتوای برندهای مشهور می‌شود که مقدار محدودی از نیازهای مخاطبان را برطرف خواهد کرد.

درنهایت، تصمیم اپل برای نوع کسب درآمد از سرویس خبر و رسانه، آینده‌ی آن را تاحدزیادی مشخص می‌کند. این تصمیم‌گیری برعهده‌ی معاون اول شرکت، یعنی ادی کو است تا بین ایجاد تنوع در فضای رسانه یا تثبیت و ادغام بیشتر در آن یکی را انتخاب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات