آمازون با معرفی دو سرویس AMB و QLDB رسما وارد دنیای بلاک چین شد

یک‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
آمازون روز گذشته با رونمایی دو سرویس مبتنی بر بلاک‌چین به‌ نام‌های AMB و QLDB به‌صورت رسمی وارد دنیای این فناوری کاربردی شد.
تبلیغات

در پی انتشار پلتفرم توسعه‌ی بلاک‌چین IBM برای سرویس‌های مبتنی بر وب آمازون (AWS)، ورود رسمی این غول آمریکایی را به دنیای بلاک‌چین می‌شد حدس زد؛ اما حال به‌صورت رسمی این موضوع تأیید شده است. شرکت Amazon با رونمایی دو سرویس مبتنی بر بلاک‌چین، به‌صورت رسمی حضورش را در دنیای این فناوری اعلام کرد.

این دو سرویس جدید که از آن‌ها به نام‌های AMB (بلاک‌چینِ مدیریت‌شده‌ی آمازون) و QLDB (دیتابیس دفترکل کوانتومی) یاد می‌شود، روز گذشته و در کنفرانس re:Invent 2018 رونمایی شدند. 

طبق اطلاعات یادشده در وب‌سایت رسمی AMB، این پلتفرم درواقع قرار است «سرویس کاملا مدیریت‌شده» را به کاربر ارائه دهد تا بتواند به‌راحتی «شبکه‌های مبتنی بر بلاک‌چین در مقیاس مختلف» را توسعه دهد. با شنیدن این جمله ممکن است فکر کنید سرویس AMB دقیقا همان چیزی است که امروزه Blockchain از آن بی‌بهره است و می‌‌تواند به‌دلایل زیادی پراهمیت باشد. باوجوداین بهتر است قبل از هر اظهارنظری، کمی به این سرویس وقت دهیم تا ببینیم چه عملکردی از خود برجای می‌گذارد. 

amazon

آمازون گفته سرویس AMB قرار است از فریم‌ورک متن‌باز هایپرلجر فابریک استفاده کند. البته این موضوع چندان هم دورازانتظار نبود؛ چراکه همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، آی‌بی‌ام به‌تازگی پلتفرم توسعه‌ی بلاک‌چین خود را برای سرویس‌های مبتنی بر وب آمازون منتشر کرده است. آمازون اعلام کرده در آینده‌ای نزدیک،‌ سرویس ای‌ام‌بی با اتریوم همگام‌سازی خواهد شد.

شایان ذکر است سرویس QLDB را نمی‌توان به‌معنای واقعی کلمه، سرویس مبتنی بر بلاک‌چین مستقل به‌حساب آورد. QLDB درواقع یکی از اجزای AMB به‌شمار می‌آید که وظیفه‌اش نگه‌داری تاریخچه‌ی تغییرات اعمال‌شده روی داده‌های این سرویس است. آمازون مدعی شده سرویس QLDB می‌تواند بسته به وضعیت‌های مختلف و در مواقع نیاز، از ظرفیت بیشتری درمقایسه‌با حد معمول بهره‌مند شود. البته درصورت نیاز، حتی خلاف این وضعیت نیز ممکن است و می‌توان ظرفیت آن را کمتر کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند درخواست ثبت‌نام برای این دو سرویس را اینترنتی ثبت کنند؛ اما بهتر است به‌خاطر داشته باشند که AMB و QLDB فعلا به مرحله‌ی پایانی توسعه‌ی خود نرسیده‌اند و آنچه هم‌اکنون ارائه می‌دهند، بیشتر شبیه پیش‌نمایشی از سرویس اصلی است. درصورتی‌که ثبت‌نام را آمازون تأیید کند، علاقه‌مندان خواهند توانست شبکه‌ی مبتنی بر بلاک‌چین خود را تولید کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات