هفته کاری چهار روزه چه تاثیری بر عملکرد کارمندان دارد

پنج‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
یک شرکت نرم‌افزاری، زمان کاری کارمندان را به چهار روز در هفته کاهش داده و نتایج مثبتی را دریافت کرده است.
تبلیغات

شرکت نرم‌افزاری Wildbit در فیلادلفیا در ۱.۵ سال گذشته، سیاست سه روز تعطیل را برای کارمندان خود در نظر گرفته است. این شرکت با محصولاتی همچون سرویس Postmark شناخته می‌شود. سیاست جدید تعطیلات آن‌ها، در ۱۸ ماه گذشته تأثیرات مثبتی را نشان داد.

هم‌بنیان‌گذار شرکت نرم‌افزاری، ناتالی ناجیل نام دارد که در پیاده‌سازی سیاست‌های جدید روزهای کاری در شرکتش، از کتاب Deep Work الهام می‌گیرد. در این کتاب، ادعا می‌شود که کارمندان خلاق، تنها با چهار ساعت کار در روز توانایی تمرکز کافی و انجام وظایف معنادار را خواهند داشت. ناتالی درباره‌ی الهام از این مفهوم می‌گوید:

با خودم فکر کردم اگر بتوان این سیاست را پیاده‌سازی کرد، پس ما با ۳۲ ساعت کار، می‌توانیم وظایف کنونی را انجام دهیم. درنتیجه می‌توانیم از زمان اضافی ایجادشده برای استراحت استفاده کنیم. این زمان، برای بهبود زندگی شخصی ما و توانایی برای بازیابی انرژی، مفید خواهد بود.
شرکت وایلدبیت / Wildbit

شرکت وایلدبیت پیش از پیاده‌سازی سیاست چهار روز کار در هفته، قوانینی برای حفظ تعادل زندگی شخصی و کاری کارمندان داشت. به‌‌عنوان مثال کارمندان آن‌ها، ساعت کاری انعطاف‌پذیر داشتند و برای مرخصی‌های ساعتی در بین روز با هدف ورزش یا هر کار شخصی، مانع خاصی بر سر راه آن‌ها نبود. وایلدبیت پیش از پیاده‌سازی برنامه‌ی هفته‌ی کاریچهار روزه، به کارمندان اعلام کرد که بیش از ۴۰ ساعت در هفته کار نکنند؛ به‌علاوه کار کردن در شب یا تعطیلات آخر هفته نیز ممنوع بود.

ناجیل درباره‌ی سیاست‌های شرکتش می‌گوید:

ما همیشه مشتاق این بودیم که به مفهوم تمرکز در کار برسیم. هدف ما، استفاده‌ی حداکثری از ساعات کاری بود. به‌علاوه، این استفاده‌ی حداکثری با توانایی کارمندان برای سپری کردن زمان در خارج از کار، ترکیب می‌شد. سپری کردن زمان در خارج از محیط کاری، بخش مهمی از زندگی ما به‌عنوان انسان‌های اجتماعی محسوب می‌شود. درواقع این ساعات کاری ۹ تا ۵ مرسوم، تنها بخش کوچکی از شخصیت ما را تشکیل می‌دهد.
شرکت وایلدبیت / Wildbit

شرکت وایلدبیت از ماه می سال ۲۰۱۷ (اردیبهشت ۱۳۹۶) با تعطیل اعلام کردن جمعه‌ها، هفته‌های کاری چهار روزه را برای کارمندان اجرا کرد. در ابتدا به‌خاطر قرار گرفتن در فصل تابستان و پایین‌تر بودن سرعت و شدت کارها، این سیاست به‌خوبی پیش رفت. با شروغ فصل پاییز، نیاز به حضور بیشتر برخی کارمندان حس شد و به‌همین دلیل، برخی کارمندان بخش پشتیبانی جمعه‌های مشغول بوده و دوشنبه‌ها تعطیل هستند. درواقع، شرکت باید این سیاست را پیاده کند چون نمی‌توان به مشتری‌ها گفت که روزهای جمعه، روز تعطیلی وایلدبیت است و پشتیبانی انجام نمی‌شود.

علاوه‌بر کاهش روزهای کاری، راهکارهای افزایش بهره‌وری هم باید بررسی شوند

Wildbit علاوه‌بر کاهش روزهای کاری کارمندان، راهکارهای افزایش بهره‌وری آن‌ها را نیز بررسی کرد. دراین بخش، کاهش جلسات بی‌فایده‌ی کاری و برنامه‌ریزی زودتر پروژه‌ها انجام شد. اکثر اعضای تیم وایلدبیت نیز به‌صورت دورکاری استخدام شده‌اند. درنتیجه، برای افزایش بهره‌وری، الزام آن‌ها به چک کردن اسلک و ایمیل‌ها نیز کاهش داده شد.

ناجیل درباره‌ی سیاست‌های افزایش بهره‌وری می‌گوید:

من الزامی ندارم که همیشه در اسلک، آنلاین باشم. چک کردن دائمی، به‌مقدار زیادی باعث حواس‌پرتی می‌شود. درنتیجه‌ی پیاده‌سازی این قانون، هوشیاری و دقت اعضای تیم افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد. به‌همین دلیل، مزاحم یکدیگر نشدن یکی از اهداف اصلی ما شد و به‌جای چک کردن دائمی، موارد را به‌صورت ایمیل برای هم ارسال می‌کنیم.
شرکت وایلدبیت / Wildbit

شرکت وایلدبیت پس از پیاده‌سازی سیاست جدید، به بررسی و تحلیل دائمی آن ادامه می‌دهد. به‌علاوه، تغییر سیاست‌ها براساس رویکردهای جدید نیز انجام می‌شود. به‌عنوان مثال در زمستان‌ها که روزهای کوتاه‌تری دارند، جابه‌جایی روزهای تعطیل با ساعت‌های کاری کمتر، در دستور کار قرار خواهد گرفت. آن‌ها احتمالا با قوانین جدید، در زمستان ۵ روز کاری تا ساعت ۳ بعدازظهر و در تابستان ۴ ساعت کاری خواهند داشت.

تمرکز کارمندان به‌خاطر محدودیت روزهای کاری افزایش می‌یابد

برخی از شرکت‌ها در نقاط دیگر جهان همچون سوئد، سیاست‌های ساعت کاری کمتر را به‌کار گرفته‌اند. آن‌ها با پیاده‌سازی قانون روزهای کاری ۶ساعته، بهره‌وری کارمندان را افزایش داده‌اند. وایلدبیت نیز در مسیر خود دائما درحال بررسی و تحلیل بهترین قانون برای بیشترین بهره‌وری است.

برخی از شرکت‌هایی که پیش از این سیاست هفته‌های کاری چهار روزه را اجرا کرده بودند، درحال بازگشت به هفته‌های عادی هستند. یکی از آن‌ها شرکت Treehouse در پورتلند بود که البته به‌خاطر اتفاقات متعدد همچون اخراج برخی کارمندان و تعدیل نیرو، مجبور به بازگشت به سیاست قبلی شد. درمثالی متناقض، یک شرکت نیوزیلندی این سیاست را تحت بررسی یک تیم دانشگاهی انجام داد و شاهد افزایش رضایت کاری کارمندان شد. در وایلدبیت نیز تاکنون نتایج مثبت بوده‌اند.

شرکت وایلدبیت / Wildbit

ناجیل درپایان درباره‌ی پیامدهای پیاده‌سازی قانون چهار روز کار در هفته می‌گوید:

ما یک سال اول پس از پیاده‌سازی، قانون را بررسی کردیم. نتیجه‌گیری اولیه این بود که قابلیت‌های بیشتری را نسبت به سال گذشته به محصولات خود اضافه کردیم. نتیجه‌ی به‌دست‌آمده باعث شگفتی ما شد و تصمیم گرفتیم که روند را ادامه دهیم. مزیت اصلی قانون جدید، ایجاد فشار سالم روی کارمندان و اجبار به استراحت است. از آنجایی که تنها چهار روز برای انجام کارها زمان داریم، هوشمندانه‌تر عمل کرده و از حواس‌پرتی‌ها دوری می‌کنیم. به‌علاوه، با سه روز تعطیلی، همه‌ی کارمندان انرژی لازم را برای شروع هفته‌ی بعد کسب می‌کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات