آموزش مفاهیم منابع انسانی و یارکشی استارتاپی؛ قسمت دوم

چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 13 دقیقه
هدف اصلی عملیات مدیریت منابع انسانی، تیم‌سازی مؤثر و حداکثرسازی کارایی کارکنان برای دستیابی به اهداف استراتژیک شرکت است.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته و در اولین قسمت از آموزش یارکشی استارتاپی، فرایندهای مدیریت منابع انسانی استارتاپ را توضیح دادیم و گفتیم چگونه می‌توانیم کارمندان بالقوه را برای استخدام در کسب‌وکار خود بیابیم، با آن‌ها مصاحبه کنیم، بهترین داوطلبان را برگزینیم و سرانجام، استخدام کنیم. همچنین، از لزوم ساخت و توسعه‌ی فرهنگ‌ سازمانی و آموزش کارمندان صحبت کردیم. حالا مباحث قبلی را ادامه می‌دهیم.

تیم‌سازی

بیشتر اوقات بنیان‌گذاران، اعضای تیم و مدیران را انتخاب و مسئولیت و نقش آن‌ها را مشخص می‌کنند. سپس، شاید کارگاه آموزشی یک‌روزه نیز برگزار کنند؛ اما کار خود را در همین مرحله خاتمه می‌دهند. مشکل اینجا است که حتی بهترین تیم‌ها هم همه‌ی مهارت‌های لازم برای شروع و به موفقیت رساندن کسب‌وکار شما را ندارند. کارآفرین موفق باید به‌سرعت نیازهای آموزش و توسعه را شناسایی کند.

Building your team

برای شناخت هریک از اعضای تیمتان باید وقت بگذارید. به‌یاد داشته باشید با وجود نیت خیرتان، تضادهای شخصیتی به ناهماهنگی و ناسازگاری اعضای تیم منجر می‌شوند. به‌همین‌دلیل، هرچه زودتر به آن‌ها پی ببرید و راه‌حل ساده‌تر و مناسب‌تری برای این مشکل پیدا می‌کنید.

نقش مدیریت

توسعه‌ی منابع انسانی با رشد اعضای تیم معادل است؛ ولی شما در مقام بنیان‌گذار باید به همه‌ی جزئیات مهم و حیاتی استارتاپ توجه کنید. مطمئن شوید همه‌ی کارکنان از اهداف نهایی و میان‌مدت به‌طور واضح آگاهی دارند. این امر باعث می‌شود آن‌ها در زمان تصمیم‌گیری‌های مهم، اولویت‌های خود را بشناسند. اهداف تیم باید بسته به هر پروژه‌ی استارتاپ به‌صورت روزانه و هفتگی یا ماهانه مشخص شوند و به‌منظور بهینه‌سازی عملکرد اعضا، تبادل بازخورد سازنده در دستورکار قرار گیرد.

در رویکردهای پیشرفته‌ی مدیریتی، معمولا محدودیت‌های انسانی به‌رسمیت شناخته می‌شوند. این موضوع در کاهش خطاهای انسانی اهمیت بسزایی دارد. مهارت‌های رهبری شما درکنار سایر مهارت‌ها، به‌مرورزمان و با کسب تجربه و تمرین بهبود می‌یابد. افزون‌براین، باتوجه‌به فرایندهای اشاره‌شده در هفته‌ی گذشته، بهترین راه چیدمان و تعیین نقش افراد را باید پیدا کنید؛ به‌طوری‌که آن‌ها با مشارکت یکدیگر نتایج مدنظرتان را محقق کنند. این روند باعث می‌شود احترام و تحسین همکارانتان را نیز به‌دست آورید و تیم کاملی درکنار خود داشته باشید.

Performance management

مدیریت عملکرد

وقتی به سالگرد تأسیس یا راه‌اندازی استارتاپ نزدیک می‌شوید، تدبیری برای ابزارهای مدیریت عملکرد باید درنظر گرفته باشید؛ به‌طوری‌که شما و مدیران، بتوانید عملکرد شغلی کارمندان را ارزیابی کنید. تأکید می‌کنیم امروزه، مدیریت عملکرد صرفا به پرکردن فرم‌های ارزیابی و یادداشت‌های آخر هفته‌ی سرپرست تیم، مبنی بر تخصیص پاداش به کدام‌یک از کارکنان محدود نمی‌شود. برخی از استراتژی‌های سنّتی مدیریت عملکرد عبارت‌اند از:

  • شاخص‌های مهم عملکرد (KPIها)
  • ارزیابی عملکرد
  • بیانیه‌ی مأموریت و چشم‌انداز
  • داشبورد مدیریت
  • رویکردهای مدیریت ناب
  • یکی از فرایندهای مؤثر مدیریت عملکرد، سیستمی دقیق برای سنجش اعتبار و ارزش کارمندان و اختصاص پاداش‌های مناسب به‌منظور بهینه‌ترکردن عملکرد آن‌ها است. این سیستم موفقیت استارتاپتان را مستقیم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

    فعالیت‌های تیم‌سازی را به‌طور منظم ادامه دهید

    هیچ‌چیز به این اندازه مهم نیست که محیط کار فضایی سالم و دلگرم‌کننده باشد و کارمندان با انگیزه و آموزش، حداکثر ظرفیت خود را به‌کار بگیرند. وقتی کارمند به‌خوبی تعلیم‌ می‌بیند و باانگیزه و مشتاقانه کار می‌کند، سطوح عملکرد او بالاتر از سطوح متوسط سازمانی خواهد بود. فعالیت‌های منظم تیم‌سازی ابزاری عالی برای بهبود اعتمادسازی و انسجام اعضای تیم به‌شمار می‌روند.

    مدیریت رضایت شغلی کارمندان

     employee satisfaction

    کارمندانتان شادند؟

    کارمندان نقش بسیار مهمی در پیشرفت استارتاپ برعهده‌ دارند. آن‌ها سفیران و سخن‌گویان شرکت هستند و شهرت و اعتبار کسب‌وکارتان به کلام و کارهای آن‌ها بستگی دارد.

    فرهنگ عالی شرکت‌های بزرگ و شادی و رضایت‌خاطر کارمندان آن‌ها، غالبا از نوآوری و خطرپذیری و صرف هزینه‌های هنگفت ناشی می‌شود. بااین‌حال، درک این موضوع دشوار نیست که کارمندانتان به چه چیزی پاسخ بهتری می‌دهند. شاید آن‌ها با پاداش مالی یا سیاست‌های اداری یا پروژه‌ی اجتماعی خوشحال شوند. مهم این است هر گزینه را به‌صورت منحصربه‌فرد و خلاقانه مختص به استارتاپتان ارائه کنید.

    باید به کارمندان اجازه دهید جایگاه خود را در مجموعه پیدا کنند و خودشان را متعلق به گروهی بزرگ‌تر بدانند. کارمندان شاد بهره‌وری بیشتری دارند و حس واقعی حرکت را در تیم ترویج می‌کنند. بدین‌ترتیب، همه‌ی اعضا حس می‌کنند دستاورد مثبتی در زندگی شخصی و حرفه‌ایشان کسب می‌کنند.

    Judge the problem, not the person

    به‌جای کارمندان مشکلات را قضاوت کنید

    صرف‌نظر از اینکه چقدر روی کارمان انرژی و وقت می‌گذاریم، اشتباهات همیشه رخ می‌دهند. وقتی خطا یا اشتباهی اتفاق می‌افتد، بدترین کار ممکن این است که فرد خاطی را سرزنش و تنبیه کنید و مسیر را ادامه دهید. این درحالی‌ است که با صحبت‌کردن درباره‌ی موضوع و بهره‌گیری از این اتفاق به‌عنوان نکته‌ای آموزشی، استعدادهای پنهان نیروی کار مستعدتان را مشاهده خواهید کرد.

    با وضوح‌بخشیدن به نقش‌ها و مسئولیت‌ها و اهداف، از تضادها و تعارض‌ها اجتناب کنید

    اگرچه وقوع درگیری در هر محل کاری اجتناب‌ناپذیر است، وظیفه‌ی بنیان‌گذار این است که احتمال وقوع آن را کاهش دهد. نقش و مسئولیت کارکنان را شما تعیین می‌کنید. رهبران موفق افرادی هستند که نقش‌ها و وظیفه‌های اعضای تیم را به‌طور واضح و بدون همپوشانی یکدیگر به کارمندان تفهیم می‌کنند. این رهبران مأموریت‌های کاری را به فرایندهای هیجان‌انگیز و جذاب تبدیل می‌کنند. همچنین، به کارمندان اجازه می‌دهند درباره‌ی اهدافشان مباحثه و گفت‌وگو کنند. ملاقات منظم خود را با اعضای تیم ادامه دهید و حرکت آن‌ها را در مسیر اهداف پیگیری کنید. بررسی کنید  آیا آن‌ها به‌خوبی آموزش‌ دیده‌اند یا به آموزش جدیدی نیاز دارند یا خیر.

    قوانین زمین بازی را برای رفتار اعضای تیم مشخص کنید

    قوانین بازی منصفانه یا بازی سالم عملکرد تیم را بهبود می‌دهد و به تسریع رشد کسب‌وکار کمک می‌کند. این قوانین مرز رفتارهای پذیرفتنی و ناپذیرفتنی در محیط کار را تعیین می‌کنند. درواقع، قوانین زمین بازی به ایجاد استانداردها و انتظارات اعضای تیم کمک می‌کند و همچنین، تعهدات متقابل بین بنیان‌گذار و مدیران و اعضای تیم را روشن می‌کنند.

    قوانین زمین بازی خاتمه‌دهنده‌ی عواملی هستند که انگیزه‌ی تیم را نابود می‌کنند. همچنین، عوامل انگیزشی، مانند مشارکت اعضای تیم، کارهای هیجان‌انگیز و جالب، روابط مثبت شغلی و حرفه‌ای، رابطه‌ی مثبت با مدیریت، فرصت‌های رشد، آموزش و پیشرفت را تقویت می‌کنند. به‌علاوه، این قوانین به حل مناقشات و مشکلات و مسائلی نیز کمک می‌کند که در طول کار پیش می‌آید؛ زیرا هریک از اعضای تیم دقیقا می‌داند که چه انتظاری از او می‌رود.

    Reward & recognition

    برنامه‌های شناخت کارکنان و پاداش‌دهی

    چگونه درباره‌ی پاداش کارمندان تصمیم‌گیری می‌کنید؟

    حقوق و دستمزد هزینه‌ای است که بابت کار در وقت اداری به کارمندان پرداخت می‌شود؛ ولی مزایا و پاداش‌های مالی به آن‌ها انگیزه می‌دهد که کیفیت کار خود را در سطح مطلوب نگه‌دارند. بخش مهمی از استراتژی حفظ کارمندان به بسته‌های حقوق و دستمزد رقابتی برمی‌گردد که باید عوامل زیر را در تنظیم آن لحاظ کنید:

  • ساختار منصفانه برای تعیین حقوق
  • چهارچوب مزایای مناسب
  • سیاست‌های پرداختی برای اضافه‌کاری در روزهای تعطیل یا شیوه‌ی تغییر حقوق در دوران بیماری
  • مزایای بازنشستگی یا بهداشت و درمان (درصورت امکان)
  • البته بهتر است در ساختار تعیین حقوق و دستمزد، قوانین اداره‌ی کار را رعایت کنید. پس‌ازاینکه چندین کارمند استخدام کردید، همان‌طورکه برای متقاعدسازی سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان تلاش می‌کنید، برای حفظ کارمندان پرتلاش نیز برنامه‌ریزی کنید.

    سیستم تشخیص و پاداش کارکنان یکی از ابزارهای قدرتمندی است که برای افزایش کارایی و بهره‌وری اعضای تیم دراختیار دارید. پاداش‌های شرکتی در شکل‌های مختلفی دیده می‌شوند؛ مانند یادداشت تشکر، جوایز خاص برای بهترین عملکرد، افزایش حقوق، ترفیع و نظیر آن.

    برخی از پاداش‌ها مانند افزایش حقوق، آیتمی هزینه‌ای هستند و باید به‌درستی برآورد شوند. باوجوداین، قوی‌ترین سیستم تشخیص و شناسایی کارمندان برتر گواه و اثبات اجتماعی است؛ یعنی وقتی کارمند حس می‌کند سایر همکاران ارزش کار او را می‌دانند. بدین‌ترتیب کارمندان برتر عزت‌نفس بیشتری پیدا می‌کنند.

    درواقع رهبران موفق، رهبرانی هستند که اعتمادبه‌نفس کارمندان خود را در هر موقعیتی تقویت می‌کنند و به آن‌ها تصویری از خودشان را در میان گروهی بزرگ‌تر نشان می‌دهند؛ رهبرانی که تلاش کارمندان و اعتبار دستاوردهای آنان را به‌رسمیت می‌شناسند. به‌علاوه، این رهبران به کارمندان خود می‌گویند چقدر خوب کار می‌کنند. این امر باعث می‌شود اعضای تیم احساس خوبی به خودشان داشته باشند. رهبران عالی و موفق برای کارکنانشان یادداشت تشکر می‌فرستند و همدلی خود را به آن‌ها نشان می‌دهند و از تک‌تک افراد حمایت و مراقبت می‌کنند.

    HR administration

    امور اداری منابع انسانی

    درست در زمانی‌که مسئولیت کارمندان را مشخص می‌کنید، باید از برخی اطلاعات و آمار و ارقام نیز آگاهی پیدا کنید.

    باید بدانید چه تعداد کارمند را در استخدام خود دارید و به چه تعداد کارمند نیازمند هستید (برنامه‌ریزی نیروی کار). همچنین، باید اطلاعات بسیار دقیقی از امور مالی استارتاپ داشته باشید. البته، منظور این نیست که در جزئیات پولی و مالی غرق شوید؛ ولی باید مطمئن شوید از عهده‌ی حفظ نیروی کار فعلی برمی‌آیید.

    اگر موفق نشوید ارزش‌آفرینی کسب‌وکار خود را ثابت کنید، احتمال پیشرفت استارتاپتان نزدیک به صفر است. بنابراین، ارزش‌‌افزوده‌ی کار خود را به‌نمایش بگذارید و مسائل مربوط‌به کارمندان در محیط کار جدید را بسنجید و هر موفقیتی را به‌خوبی تبلیغ کنید.

    Payroll

    بخش حقوق و دستمزد

    در این حوزه، هیچ اشتباهی را نمی‌توان نادیده یا دست‌کم گرفت. وقتی اولین کارمند استارتاپ را استخدام می‌کنید، از طرفی باید به تعهدات قانونی پایبند بمانید و از طرف دیگر، می‌توانید حسابداری سنّتی دستمزد را به نرم‌افزارهای سازمانی بسپارید. درهرحال، بسیار ضروری است که مسائل زیر را کامل درک و اجرا کنید:

  • برنامه‌ی زمانی پرداخت حقوق و دستمزد را تنظیم کنید
  • سیستمی را درنظر بگیرید که وضعیت حضوروغیاب کارمندان را ثبت کند: کارمندان جدید، کارمندانی که شرکت را ترک کرده‌اند، کارمندانی که به‌علت بیماری غیبت کرده‌اند و نظیر آن.
  • روی نرم‌افزار مناسبی برای محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد سرمایه‌گذاری کنید. این نرم‌افزار باید با سیستم حسابداری استارتاپ سازگاری داشته باشد. اغلب سیستم‌های حسابداری امروزی حاوی بخش کوچک محاسبه‌ی حقوق کارکنان نیز هستند.
  • قوانین حقوقی و توافقنامه‌های قراردادهای خود را دوباره بررسی کنید و درصورت لزوم، مواردی مانند حق سرپرستی خانوار، حقوق دوران بارداری، حقوق دوران بیماری و حق بیمه‌های مختلف را لحاظ کنید.
  • پاداش‌ها و کمیسیون‌ها را محاسبه کنید.
  • چهارچوب مناسبی درباره‌ی نحوه‌ی رسیدگی به مخارج و هزینه‌ها داشته باشید.
  • سیستم امنیتی مطمئنی برای محافظت از اطلاعات حقوق و دستمزد کارکنان درنظر بگیرید.
  • همیشه از آخرین قوانین مصوب دولت در حوزه‌ی نیروی انسانی یا اداره‌ی کار مطلع باشید.
  • کارمندان را صحیح گروه‌بندی کنید

    وقتی مشغول استخدام کارمندان جدید هستید، مسلما آن‌ها را برای نقش‌های مختلفی نامزد می‌کنید. گروه‌بندی یا رده‌بندی صحیح کارمندان جدید نقش بسیار مهمی در محاسبه‌ی نرخ حقوق و دستمزد ایفا می‌کند.

    هر گروه یا رده، نشانگر سطح خاصی از شایستگی‌های فردی کارمندان در محیط کار و روابط شما با کارمندان یا پیمان‌کاران خواهد بود.

    Make use of technology

    بهره‌گیری از تکنولوژی

    در دنیای دیجیتال امروزی، باید سعی کنید هرچه بیشتر از فرایندهای کاغذی فاصله بگیرید و به برنامه‌های نرم‌افزاری روی بیاورید. به‌بیان‌دیگر، بهتر است برای حفظ و نگهداری پرونده‌ها و فایل‌ها یا انجام وظایف مربوط‌به حقوق و دستمزد یا سایر امور مرتبط‌با کارمندان نظیر حضوروغیاب، از ابزارهای دیجیتال استفاده کنید.

    نرم‌افزارهای منابع انسانی (HR) می‌توانند شما را در مدیریت فایل‌ها، حقوق و دستمزد، فهرست کارها و چرخه‌های آموزش هر کارمند یاری کنند. برخی از نرم‌افزارها یا اپلیکیشن‌ها نیز تخصصی برای استعدادیابی و پیگیری مشاغل باز، تبلیغات شغلی، انتخاب و استخدام کارمندان طراحی‌ شده‌اند. بدون بهره‌گیری از تکنولوژی، مدیریت همه‌ی فرایندهای بخش منابع انسانی بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود. بهتر است یاد بگیرید از آخرین فناوری‌های دردسترس استفاده کنید.

    Compliance, safety and security at work

    اجرای قانون و ایمنی و امنیت محیط کار

    از امنیت قانونی و فیزیکی محیط کار مطمئن شوید

    شرکت شما به‌لحاظ قانونی موظف است فضای کاری امنی برای کارکنان و بازدیدکنندگان فراهم کند. مسئولیت ایجاد فضای امن محیط کار، در درجه‌ی اول برعهده‌ی شما است. فراهم‌کردن محیط کاری امن و مطمئن، به این معنی است که کارمندانتان نه‌تنها به‌لحاظ فیزیکی، بلکه به‌لحاظ درگیری‌های اجتماعی نیز در امنیت کامل قرار داشته باشند. اجرانکردن قانون عواقب ناگواری به‌دنبال دارد که مطلوب و دلخواه هیچ‌کدام از ما نیست.

    روش‌های متعددی برای اطمینان از ایمنی و امنیت محیط کار وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها رفع خطرهای محل کار و رعایت استانداردهای بهداشت عمومی و ایمنی. برای اطمینان از اینکه شرکتتان محیطی امن برای کار محسوب می‌شود، به‌طور منظم در حفظ و به‌روزرسانی تجهیزات آن باید کوشا باشید.

    workplace leadership training

    لزوم پرورش رهبران آینده

    رهبری مؤثر یکی از عناصر ضروری موفقیت آینده‌ی هر کسب‌وکار است. باوجوداین، چرا کارشناسان توصیه می‌کنند مهارت‌های رهبری را به کارمندان خود نیز آموزش دهید؟ واقعیت این است که آموزش رهبری در محیط کار، رویکردی استراتژیک برای توسعه‌ی نیروی کار مستعد محسوب می‌شود. این آموزش‌ها نه‌تنها بهره‌وری کسب‌وکار را افزایش می‌دهد؛ بلکه برای کارمندان بلندپرواز نیز مزیتی جذاب به‌شمار می‌رود. در آخرین بخش آموزش یارکشی استارتاپی، به برخی از فواید آموزش رهبری در محیط استارتاپ اشاره می‌کنیم:

    ۱. حفظ کارمندان

    همه‌ی شرکت‌ها متمایل‌اند کارمندان برتر را جذب و حفظ کنند. بااین‌حال، کارمندان متخصص و حرفه‌ای نیز انتظارات خاصی از محیط کار خود دارند و اگر نتوانید این انتظارات را برآورده کنید، بهترین نیروهای مستعد خود را ازدست می‌دهید.

    با سرمایه‌گذاری روی رهبران آینده، به کارمندان خود نشان می‌دهید که ارزش آن‌ها را درک می‌کنید و به توانایی‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها اعتماد دارید. این امر به‌نوبه‌ی خود باعث می‌شود کارمندان حس تعامل و وفاداری بیشتری به شرکتتان پیدا کنند. شاید از این موضوع بترسید که ممکن است نیروی کار پس از دریافت این آموزش‌های زمان‌بر و هزینه‌بر شرکت را ترک کند. این تصور اشتباه به زیان کسب‌وکارتان تمام می‌شود؛ زیرا اگر آن‌ها در این استارتاپ فرصتی برای رشد و توسعه نیابند، درهرصورت مقصد دیگری را انتخاب می‌کنند.

    ۲. آماده‌سازی

    در هر استارتاپ، گاهی مجبور می‌شوید به‌طور غیرمنتظره به کارمندی ارتقا بدهید یا خیلی سریع کارمند جدیدی استخدام کنید. این سناریوها واقعا پیش‌بینی‌پذیر نیستند. وقتی می‌خواهید یکی از اعضای تیم را با نیروی جدیدی جایگزین کنید، معمولا آموزش‌های ضروری در اولویت قرار ندارند. در هر دو صورت، اگر اعضای تیم از مهارت‌های رهبری برخوردار باشند، به‌احتمال بیشتری شرایط را در کنترل می‌گیرند و نقش‌ها و مسئولیت‌های جدید را جهت‌دهی می‌کنند. دراین‌صورت، آموزش‌های درون‌سازمانی دائما درحال‌اجرا خواهند بود.

    ۳. فرهنگ

    وقتی کارمند جدیدی استخدام می‌کنید، خطر آسیب‌رسیدن به فرهنگ‌ سازمانی شما وجود دارد؛ مخصوصا اگر کارمندان جدید، چشم‌انداز و ارزش‌های اصلی کسب‌وکارتان را درک نکنند. البته، شما در زمان مصاحبه و تحقیقات درباره‌ی داوطلبان استخدام، دقت عمل لازم را به‌کار می‌برید. باوجوداین، متأسفانه بیشتر اوقات این ناسازگاری زمانی روشن می‌شود که مدت‌ها از استخدام کارمندان گذشته است.

    آموزش مهارت‌های رهبری باعث می‌شود اعضای تیم در درون خود شرکت ارزش‌های سازمانی را ترویج و توسعه‌ دهند. بدین‌ترتیب، با اطمینان‌خاطر بیشتری می‌توانید به استقبال نسل بعدی کارمندان بروید.

    workplace leadership training

    ۴. روابط قوی

    آموزش مهارت‌های رهبری در محیط استارتاپی به رهبران آینده‌ی شرکت شما فرصت می‌دهد روابط خود را با یکدیگر تقویت کنند. وقتی یکی از اعضا به جایگاه رهبری ارتقا پیدا کند، کارکنانی که درکنار یکدیگر آموزش‌ دیده‌اند، احتمالا او را بیشتر درک می‌کنند و به تصمیمات او احترام می‌گذارند. این امر نرخ به‌اشتراک‌گذاری ایده‌های کارآمد و تصمیم‌گیری‌های بهینه و مدیریت مؤثر پروژه را افزایش می‌دهد.

    ۵. چابکی سازمانی

    شاید فکر کنید آموزش رهبری، فقط احساس تعهد کارمندان را افزایش می‌دهد یا برای بهبود تفکر استراتژیک مفید است. باوجوداین، رهبری مؤثر در دوران بحران نیز کارایی خود را نشان می‌دهد. مدیریت هرگونه تغییرات جدی، اتفاقات، بازسازی‌ها، تراژدی‌های شخصی و کاهش نیروی کار مستلزم رهبری مؤثر است. اگر ازطریق آموزش، تیم رهبری استارتاپ را توسعه دهید، کسب‌وکارتان در طول دوران بحران و مسائل سخت مقاوم‌تر خواهد بود.

    ۶. حداکثرسازی بهره‌وری

    تلاش می‌کنید از همه‌ی دارایی‌های استارتاپ به بهترین نحو استفاده کنید. پس، چرا کارایی منابع انسانی‌تان را با آموزش‌های رهبری به‌حداکثر نرسانید؟ استارتاپ‌ها برای رشد در دنیای کسب‌وکار که به‌سرعت در‌حال‌گسترش است، باید از تمام ظرفیت‌های رهبری خود بهره‌مند شوند. آموزش رهبری مؤثر نه‌تنها الهام‌بخش کارمندان خواهد بود؛ بلکه کارایی و بهره‌وری آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. همان‌طورکه جین اسمارت، مدیر توسعه‌ی مؤسسه‌ی آموزش و مشاوره‌ی Capital City می‌گوید مهارت‌های عالی رهبری می‌توانند تفاوت شکست و پیروزی هر کسب‌وکار باشند. 

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات