یادگیری ماشین به کمک صنعت ساختمان‌ سازی می‌آید

چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
صنعت ساخت‌وساز در جهان با قوانین متعدد محدود می‌شود. در این شرایط، علوم کامپیوتر برای آسان‌ترکردن فرایند ساختمان‌سازی نیز کاربرد خواهد داشت.
تبلیغات

ساختمان‌سازی در همه‌ی جهان پیچیدگی‌های فنی و قانونی خود را دارد. درواقع، طراحی و ساختن خانه هیچ‌گاه به‌آسانی آنچه نخواهد بود که در برنامه‌های تلویزیونی ایده‌ی دکوراسیون خانه می‌بینیم. یکی از بخش‌های مهم‌ این پیچیدگی، قوانین و مجوزهای متعدد لازم برای پیش‌تأیید نهایی ساختمان است. این قوانین در کشورهای مختلف و حتی مناطق مختلف هر کشور تفاوت دارند و نیازمند زمان و صبر زیادی هستند.

سازمان‌ها و اداره‌های متعدد خصوصی و دولتی در کشورهای مختلف، قوانین ساخت‌وساز را برای افزایش امنیت ساختمان نهایی تصویب می‌کنند. افراد برای شروع ساخت خانه یا هر ساختمان دیگری، باید زمان زیادی را برای اخذ مجوز و اجرای قوانین و نیز بررسی‌های کارشناسانه‌ی مأموران هر سازمان صرف کنند.

در سال‌های دور، ساختن خانه به دشواری امروز نبود. در آن زمان، افراد فقط با داشتن زمین و دردسرهای کمتر و برخی اوقات بدون نیاز به طراح و مهندس خانه می‌ساختند. قوانینی که به‌مرور برای ساختمان‌سازی تصویب شدند، اغلب به افزایش امنیت آن‌ها کمک می‌کنند؛ اما همین قوانین یکی از دلایل افزایش قیمت خانه و ساختمان در کشورهای مختلف، خصوصا کشورهای توسعه‌یافته بوده‌اند.

استارتاپ‌ها که اکثر صنایع سنّتی جهان را هدف ساختارشکنی‌های خود قرار داده‌اند، در صنعت ساختمان نیز وارد می‌شوند. برخی از شرکت‌های نوپا در کشورهایی همچون آمریکا، چشم‌انداز اصلی خود را روی ساده‌سازی قوانین و ساخت هرچه بهتر خانه‌ها استوار کرده‌اند. شاید در آینده‌ی نزدیک، صنعت‌ ساختمان‌سازی به‌همان اندازه که به مصالح اولیه نیاز دارد، به یادگیری ماشین و کامپیوترها نیز نیاز داشته باشد.

3D printed house- living in nature

قوانینی که به مانع تبدیل شدند

شهرها زمانی تمام جنبه‌های طراحی و ساخت خانه را به‌صورت قوانین و دستورالعمل برای شهروندان ارائه می‌کردند. قانون‌گذاران این پیش‌نیازها را براساس عواملی همچون جنس خاک و آب‌وهوا و خطرهای ساختمان‌سازی در همان منطقه تدوین می‌کردند. پس از مدتی، سازمان‌های قانونی در ابعاد بزرگ‌تر مانند استان و ایالت و نیز شرکت‌های خصوصی و بیمه نیز قوانین مخصوص خود را در این بخش تدوین کردند.

تعدد سازمان‌های درگیر در فرایند ساختمان‌سازی و قوانین پیچیده‌ی آن‌ها، دشواری طراحی و ساخت خانه‌ها را دوچندان می‌کند. این قوانین در برخی مواقع برای تقسیم‌بندی‌های کوچک‌تر شهری اختیاری هستند؛ اما در برخی مواقع دیگر، قوانین شهرهای کوچک با استان یا ایالت سازگاری ندارد.

دستورالعمل‌های ساختمان در شهرها و مناطق مختلف تفاوت و تداخل دارند

برای درک کلی درباره‌ی پیچیدگی و دشواری قوانین شهری، شهر نیویورک را درنظر بگیرید. دستورالعمل ساختمان‌سازی در این شهر، پنج بخش دارد که از ۷۶ فصل و ۳۵ پیوست و ۶۷ به‌روزرسانی در تاریخ‌های مختلف تشکیل می‌شود. این قوانین به‌صورت کتابی ۱۵۵دلاری در آمریکا فروخته می‌شوند.

به‌هرحال پیچیدگی‌های مذکور، دشواری‌های متعددی برای مردم ایجاد می‌کند. قوانین ساختمان‌سازی در شهرهای مختلف باهم متفاوت هستند و برخی اوقات، هم‌پوشانی یا تداخل نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال، شاید ساختن خانه در شهری ازلحاظ قانونی منعی نداشته باشد؛ اما در شهری دیگر، قوانین بخش‌هایی از طراحی آن را منع کنند.

design

بخش‌هایی از پیچیدگی‌های ساختن خانه در همه‌جای جهان اجتناب‌ناپذیر هستند. برای نمونه، یکپارچگی زیرساختی خانه وابستگی زیادی به همه‌ی بخش‌های آن از دیوارها تا فرسایش خاک و حتی جریان باد دارد. همچنین، تعداد زیادی مواد و فناوری در ساختمان‌سازی به‌کار می‌رود که همیشه در‌حال‌پیشرفت و تغییر هستند.

ترکیب پیچیدگی‌های متعدد قانونی و فنی، طراحی و ساخت خانه را به فرایندی متشکل از تصمیم‌گیری‌های متعدد تبدیل کرده است. در این فرایند، باید پیچیدگی‌های مختلف را شبیه‌سازی کرد تا علاوه‌بر رعایت دستورالعمل‌ها، بازدهی مالی و کارایی خانه نیز لحاظ شود. درنتیجه، افراد برای ساخت خانه به مشاورانی مراجعه می‌کنند که دستمزدهای عموما هنگفتی درخواست خواهند کرد. این مشاوران طراحی براساس پیش‌نیازهای مذکور را تضمین می‌کنند؛ اما ازلحاظ مالی برای سازنده‌ی خانه به‌صرفه نیستند.

در روند ساخت خانه چالش‌های متعدد بازطراحی و بازسازی مطرح می‌شوند

پس از رفع موانع اولیه‌ی طراحی، نوبت به ساخت خانه می‌رسد که آن‌هم دشواری‌های خاص خود را دارد. در این مسیر، مشکلات مختلف بُروز پیدا می‌کنند. به‌عنوان مثال، می‌توان به درخواست‌های مأموران قانون مبنی بر طراحی مجدد یا بازسازی، تأخیر در تحویل و... اشاره کرد که قطعا بازهم ازلحاظ مالی برای سازنده به‌صرفه نیست.

استارتاپ‌هایی در مسیر تسهیل خانه‌سازی

شرکت‌های نوپا در کشورهای مختلف، برای حل مشکلات خانه‌سازی شروع به‌کار کرده‌اند. درواقع، ناکارآمدی و دشواری و مشکلات متعدد قانونی، استارتاپ‌ها را برآن داشته تا مشکلات مردم را با استفاده از نرم‌افزار حل کنند. آن‌ها قوانین ساختمان‌سازی را به‌صورت مستقیم در نرم‌افزارهای خود وارد و بخش‌های مختلفی از فرایند را تسهیل می‌کنند.

Machine Learning Can Boost Marketing

برخی از استارتاپ‌های صنعت ساختمان، از یادگیری ماشینی در پلتفرم‌های خود استفاده می‌کنند. این پلتفرم‌ها، سناریو‌های مختلف را درباره‌ی قوانین بررسی می‌کنند و بهترین طراحی را به مشتری پیشنهاد می‌دهند. درواقع، پلتفرم با یادگیری قوانین انواع طراحی را برای سازگاری با آن‌ها بررسی می‌کند تا مشتری نیازی به مطالعه و یادگیری تک‌تک آن پیش‌نیازها نداشته باشد.

استارتاپ Cover نمونه‌ای از شرکت‌های نوپا در صنعت ساختمان است. این استارتاپ در بخش خانه‌های پیش‌ساخته فعالیت می‌کند و با بررسی قوانین محلی، طراحی و ابعاد حیاط پشتی را در مناطق مختلف به کاربران پیشنهاد می‌دهد.

استارتاپ‌های متعددی در این صنعت حضور دارند که در طراحی و ساخت ساختمان‌های بزرگ‌تر به مشتریان کمک می‌کنند. برای مثال، استارتاپ Cove.Tool قوانین بخش انرژی را برای ساختمان‌ها تحلیل می‌کند. قوانین انرژی براساس منطقه‌ی ساخت و شرایط ساختمان متغیر هستند. سرویس‌های استارتاپ با تحلیل تمام این ورودی‌ها، بهترین انتخاب را برای بهره‌وری حداکثری از انرژی درکنار سازگاری با قوانین پیشنهاد می‌دهد.

فناوری‌های جدید و شرکت‌هایی که آن‌ها را به‌کار می‌گیرند، پا را از آسان‌سازی رعایت قوانین ساختمان‌سازی فراتر گذاشته‌اند. دستورالعمل‌های بخش‌بندی ساختمان و تقسیمات شهری نیز بخش دیگری است که استارتاپ‌هایی همچون Envelope برای مشتریان انجام می‌دهند.

درنهایت، باید به این نکته اشاره کرد که قوانین و دستورالعمل‌های خانه‌سازی به‌خودی‌خود ایرادی ندارند. درواقع، تمامی این قوانین برای امن‌ترشدن و سازگارترشدن ساختمان‌ها تدوین شده‌اند. دراین‌میان، سؤال مهم آن است که چرا پیچیدگی قوانین و هم‌پوشانی آن‌ها به‌حدی می‌رسد که برای رعایت به هوش مصنوعی و ابرکامپیوتر نیاز داریم؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات