بازار تریلیون دلاری زیرساخت و نقش فناوری در آن

پنج‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
توسعه‌ی زیرساخت یکی از اساسی‌ترین مراحل پیشرفت دنیای دیجیتال است. این صنعت گردش مالی تریلیون دلاری دارد و فعالیت در آن، از پتانسیل مالی بالایی برخوردار است.
تبلیغات

در ۲۰ سال گذشته، بیش از یک تریلیون دلار برای توسعه‌ی زیرساخت هزینه شده و می‌توان گفت این صنعت بسیار پرسود بوده است. زیرساخت فناوری اطلاعات همه چیز را در دنیای ما تغییر داده است. پتانسیل‌های موجود برای سال‌های آینده، نشان می‌دهند که این بخش از دنیای فناوری هنوز جای زیادی برای فعالیت دارد و با تمرکز بر زیرساخت‌های فیزیکی، می‌توان درآمد هنگفتی به دست آورد.

سرعت پیشرفت زیرساخت فیزیکی به‌اندازه‌ی زیرساخت دیجیتال نبوده است. در حال حاضر زمینه‌ها برای پیوند دنیای فیزیکی و دیجیتال ما فراهم شده؛ اما زیرساخت‌ها برای تکمیل این فرآیند نیاز به به‌روزرسانی اساسی دارند. وقتی این به‌روزرسانی‌ها انجام شود، ساختمان‌ها قوی‌تر و هوشمندتر می‌شوند، جاده‌ها قابلیت تردد خودروهای بدون سرنشین را فراهم می‌کنند و شهرها برای مقابله با بلایای طبیعی مانند زلزله و طوفان مقاوم می‌شوند.

خوشبختانه، ارزش‌آفرینان و استارتاپ‌های متعددی در سال‌های اخیر به وجود آمده‌اند که بر این ادغام و ترکیب دنیای دیجیتال و زیرساخت فیزیکی تمرکز کرده‌اند. ارزش‌آفرینانی که قصد دارند به این صنعت پرسود و مفید وارد شود، باید در یکی از ۳ حوزه‌ی زیر تخصص داشته باشند:

فناوری‌های دیجیتال، فناوری مواد و هوش مصنوعی و رباتیک.

فناوری‌های دیجیتال

به‌طورکلی استفاده از فناوری دیجیتال در دنیای زیرساخت به معنای استفاده‌ی هوشمندانه از این فناوری‌ها در ساخت همه‌چیز از جاده‌ها گرفته تا خانه‌ها و تأسیسات شهری است.

واژه‌ی هوشمندانه یا «Smart» نقش مهمی در این فرآیند دارد. هوشمند شدن زیرساخت‌ها تغییرات جذابی در سبک زندگی مردم به وجود می‌آورد. آپارتمان شما قبل از رسیدنتان به منزل مطلع می‌شود و نه‌تنها چراغ‌ها را روشن می‌کند، بلکه می‌تواند دما فضای خانه را به مقدار مطلوب برساند و قهوه آماده کند. در محل کار، می‌توانید با استفاده از گوشی هوشمند خود یک قرار ملاقات تنظیم کنید و در عین حال اتاق کنفرانس را نیز رزرو کنید، تکنولوژی لازم را در اتاق را راه‌اندازی کنید و برای خود و مهمانان، ناهار سفارش دهید. تمام این اتفاقات در کنار کاهش مصرف انرژی، افزایش درآمد و ایجاد زمینه‌‌های شغلی جدید رخ خواهد داد.

دان باتلر، مدیر تیم فناوری و ارتباطات شرکت WSP که در زمینه‌ی مشاوره‌ی زیرساخت فعالیت می‌کند، معتقد است فناوری نه‌تنها پس از ساخته شدن، بلکه در تمام چرخه‌ی حیات زیرساخت نقش مؤثری خواهد داشت. فناوری‌های دیجیتال از ابتدای طراحی تا ساخت و بازرسی ساختمان‌ها مورد تحول قرار می‌دهند.

فناوری مواد

وقتی صحبت از برنامه‌ریزی برای ساخت می‌شود، انتخاب مواد نیز بسیار مهم خواهد بود. شرکت‌های زیادی در حال تحقیق و کار برای بهبود مواد استفاده‌شده در ساختمان‌ها هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند موادی برای ساختن خانه‌های مقاوم، سبک و دوستدار محیط زیست تولید کنند. به‌عنوان مثال، نانوتکنولوژی می‌تواند استحکام بتن را بالا ببرد و حجم مورد نیاز آن را کم کند.

دکتر جواد مستقیمی، پروفسور مهندسی مکانیک دانشگاه تورنتو، در حال مطالعه‌ی فواید نانوتکنولوژی در تولید مواد ساختمانی است. یکی از فناوری‌هایی که او کشف کرده، استفاده از تیتانیوم اکسید در ابعاد نانو است تا بتوان سطوحی خودتمیزشونده با پوشش متالیک تولید کرد.

Drone

هوش مصنوعی و رباتیک

در سال‌های پیش رو، فناوری‌هایی مانند پهبادها، بازوهای رباتیک قوی و ماشین‌‌آلات اتوماتیک که به شرایط آب و هوایی واکنش نشان می‌دهند، نقش مهمی در ساخت و ساز خواهند داشت. ربات‌های آینده خواهند توانستند در زمینه‌هایی که نیروی انسانی قدرت لازم را در ساخت ندارد، به کمک انسان‌ها بیایند.

شرکت سوئیسی Gramazio & Kohler در برنامه‌ای آزمایشی توانسته است به کمک ربات‌های پرنده، برجی کوچک بسازد. هدف این آزمایش بررسی همکاری پهبادها در تولید ساختمان بوده است. در فرآیندهای آینده، ربات‌ها عملیات تخریب و ساخت را انجام می‌دهند، پهبادها نقش ناظران ساختمان را ایفا می‌کنند و هوش مصنوعی نقش هماهنگ‌کننده‌ی فعالیت‌ها و تنظیم فرآیند انتقال و جابجایی مواد را بر عهده خواهد داشت.

در آینده‌ی صنعت زیرساخت، صرف‌نظر از هر یک از بخش‌های گفته‌شده، هزینه‌ی تولید و توسعه کاهش پیدا خواهد کرد، کارایی فرآیندها بیشتر خواهد شد و زندگی مردم هماهنگی بیشتری با سازه‌های فیزیکی خواهد داشت.

صنعت توسعه‌ی زیرساخت متکی به فناوری، هنوز در مراحل ابتدایی است و پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری و رشد دارد. مانند صنایع فین‌تک و فناوری پزشکی، این صنعت نیز پس از رشد شاهد ظهور شرکت‌هایی بزرگ خواهد بود که نقشی مهم در طول سالیان دراز و نسل‌های مختلف بشر خواهند داشت. در آینده‌ی ساخت و ساز، مانند امروز که نمی‌توانیم دنیای بدون اینترنت را متصور شویم، نخواهیم توانست دنیایی بدون خانه‌های هوشمند را تصور کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات