خودروهای چینی با طراحی کپی محصولات برندهای مختلف

دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 24 دقیقه
در طول یک دهه‌ی گذشته، خودروسازان چینی بارها از طراحی مدل‌های متنوع برندهای مختلف، در محصولات خود کپی کرده‌اند؛ در این مقاله با نمونه‌هایی از کپی‌کاری‌های چین آشنا خواهید شد.
تبلیغات

بر کسی پوشیده نیست که کپی از طراحی محصولات شرکت‌های معتبر و شناخته‌شده صنایع مختلف، در چین انجام می‌شود. علاوه‌بر این، همه می‌دانیم که کپی‌های چینی در برابر کیفیت محصولات اصلی، حرفی برای گفتن ندارند. یکی از بحث‌برانگیزترین کپی‌کاری‌های شرکت‌های چینی، طراحی خودروهای برندهای مختلف است؛ تا امروز انواع خودروهای سدان، شاسی‌بلند، هاچ‌بک و ... ساخت چین با طراحی مشابه محصولات خودروسازان بزرگ عرضه شده است. البته در چند نمونه، مثل خودروهای بازی ویدئویی GTA، ترکیب طراحی چند مدل در یک محصول پیاده شده است.

China

باوجود شکایت قربانی‌های کپی چینی، هنوز هم خودروهای ساخت این کشور با ظاهر آشنای شرکت‌های دیگر تولید می‌شوند. درواقع هنوز قانون جهانی و جامع حق نشر یا کپی‌رایت نهایی نشده است، تنها توافقنامه‌های بین‌المللی مانند پیمان‌نامه برن (Berne Convention) وجود دارند. البته باز هم قوانین کپی‌رایت در کشورهای مختلف متفاوت است؛ علاوه‌بر این، ثابت کردن کپی بودن، به‌راحتی انجام نمی‌شود. شرکت‌های قربانی کپی‌برداری‌های صنعت خودروسازی چین، باید زمان و هزینه‌ی لازم را برای اثبات کپی بودن طراحی و ابهام در مورد خلاقیت طراح، بپذیرند.

اخیراً نمایشگاه خودروی گوانگ‌ژو، صحنه‌ی نمایش جدیدترین کپی‌های چینی بود. در این مقاله تعدادی از واضح‌ترین خودروهای چینی با طراحی کپی یا الهام‌گیری بیش از حد از محصولات برندهای مختلف جهان را معرفی می‌کنیم.

بی‌وای‌دی یوآن EV360

فورد اکوسپرت

بی‌وای‌دی یوآن EV360
فورد اکواسپرت

یوآن (Yuan)، محصول جدید BYD به‌خصوص در نمای عقب و نیمرخ، شباهت زیادی به نسل دوم فورد اکواسپرت (Ecosport) دارد. جالب است که اکواسپرت محصول سال ۲۰۱۴، یکی از ناامیدکننده‌ترین محصولات فورد محسوب می‌شود. کراس‌اور ساب کامپکت فورد اکواسپرت که در هندوستان، رومانی، برزیل، تایلند، چین و روسیه خط تولید دارد، سال ۲۰۱۳ به بازار رسید. البته این نمونه از کپی خودروسازی چین، حداقل با فناوری برقی همراه است.

چانگان Eado GT

مزدا 3

چانگان Eado GT
 مزدا 3

علاقه‌مندان دنیای خودرو، تنها پس از چند ثانیه تماشای محصول جدید چانگان چین (Changan)، به یاد مزدا 3 خواهند افتاد. مزدا 3 که گاهی به‌عنوان رقیب فولکس واگن گلف و فورد فوکوس شناخته می‌شود، یکی از خوش‌فرمان‌ترین سدان‌ها و هاچ‌بک‌های خانوادگی بازار با پیشرانه تنفس طبیعی است. به‌زودی نسل جدید مزدا 3 رونمایی می‌شود؛ ولی طراحان چانگان فعلا به کپی از نسل سوم این خودروی ژاپنی، بسنده کرده‌اند.

بایک BJ40 Plus

جیپ رنگلر

بایک BJ40 Plus
 جیپ رنگلر
جیپ چروکی

با اینکه چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی BJ40 به جیپ چروکی شباهت دارد، اما بدنه‌ی محصول هلدینگ خودروسازی پکن یا بایک (BAIC)، کاملاً از رنگلر کپی شده است. بعید است که حتی خود چینی‌ها، BJ40 را به رنگلر سرسخت ترجیح دهند.

چانگان CS85

بی‌ام‌و X4

چانگان CS85
 بی‌ام‌و X4

پس از تب داغ شاسی‌بلند و کراس‌اور که البته همچنان هم وجود دارد، در چند سال اخیر خودروهای با ارتفاع بلند از زمین و طراحی کوپه، عضو تازه‌وارد هستند. اروپایی‌ها پرچم‌دار کلاس شاسی‌بلند-کوپه هستند که حالا به‌نظر می‌رسد خودروسازان چینی هم هرچند با ادوات نه چندان مناسب، به این لشکر وارده شده‌اند. چانگان CS85 در نمایشگاه امسال توجه زیادی به خود جلب کرد که البته بخش زیادی از آن، متوجه شباهت طراحی نیمرخ این مدل به X4 بی‌ام‌و است. البته باید منصف باشیم؛ CS85 در بخش‌های دیگر به X4 شباهت ندارد. بی‌ام‌و X4 در سال ۲۰۱۴ عرضه شد که عمر طولانی هم نداشت: نسل دوم این شاسی‌بلند-کوپه سال گذشته رونمایی شد.

چند خودرویی که معرفی کردیم، جدیدترین کپی‌کاری خودروسازی چین بود که در نمایشگاه گوانگ‌ژو ۲۰۱۸ به‌نمایش در آمدند. در ادامه‌ی مطلب با دیگر مدل‌های چینی که چند سالی است که علاقه‌مندان دنیای خودرو را متعجب کرده‌اند، آشنا خواهیم شد.

بایک BJ80

مرسدس بنز G63 AMG 6x6

بایک BJ80
Mercedes Benz G63 AMG 6×6

طراحی شاسی‌بلند ۶ چرخ مرسدس بنز ماندگار است و نیازی به بحث در مورد کپی بودن یا نبودن BJ80 نیست. باید گفت که محصول هلدینگ خودروسازی پکن، یکی از نامناسب‌ترین کپی‌های تاریخ چین خواهد بود. احتمالاً صحبت با خریداران BJ80 بسیار جالب است؛ اولین سؤالی که باید از این افراد پرسید: چرا؟ بایک BJ80 در نسخه‌ی چهار چرخ هم، کپی مرسدس بنز G کلاس است.

لندویند X7

رنجرور ایوک

لندوایند / Landwind X7
Range Rover Evoque / رنجرور ایوک

یکی از جنجال‌برانگیزترین کپی‌های خودروسازی چین، شاسی‌بلند لندویند (Landwind) است. سال ۲۰۱۴ با رونمایی این مدل و شباهت بالای آن به رنجرور ایوک (Evoque)، بسیاری از کارشناسان دنیای خودرو در کنار مقامات لندرور، حیرت‌زده شدند. خودروسازان چینی کپی بودن طراحی X7 از ایوک را انکار کردند و سرانجام این مدل عرضه شد؛ تأثیر مهم محصول لندوید، تغییر استراتژی لندرور در معرفی و رونمایی مدل‌های مفهومی و تولیدی آینده بود. برای مثال، نسل دوم رنجرور ایوک روز گذشته بدون انتشار تصاویر رسمی پیش از موعد، رونمایی شد تا چند روز بعد، در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس ۲۰۱۸ به‎نمایش گذاشته شود.

چانگان X70A

لندرور دیسکاوری سری 4

چانگان X70A
 لندرور دیسکاوری سری 4

به‌نظر می‌رسد که حتی مدل‌های قدیمی شرکت‌های مختلف که تولید آن‌ها متوقف شده است هم از دست طراحان چین، در امان نخواهند بود. طراحی شاسی‌بلند سایز متوسط X70A چانگان را باید ترکیبی از لندرور دیسکاوری سری 4 و تویوتا لندکروزر دانست. دیسکاوری 4 با پیشرانه‌‌های ۶ و ۸ سیلندر سال ۲۰۱۶ از خط تولید خارج شد، اما چانگان X70A با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری، به‌تازگی متولد شده است.

ویکورویی V7

فولکس واگن Up

ویکورویی V7 فولکس واگن Up

کامپکت ویکورویی (Wei Ke Rui) یک کپی کامل از فولکس واگن برقی Up است. درواقع طراحان V7 حتی زحمت تغییر نشان فولکس واگن را هم به خود نداده‌اند.

زوتی SR9

پورشه ماکان

زوتی SR9 پورشه ماکان

خودروساز چینی زوتی (Zotye) در مدل SR9 یک کپی واضح از پرفروش‌ترین محصول پورشه انجام داده است. البته با توجه به پیشرانه ساخت میتسوبیشی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ زوتی SR9 با قدرت ۱۸۷ اسب بخار (BHP) و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر، این کپی‌کاری تنها در طراحی بدنه پورشه ماکان امکان‌پذیر بوده است.

لیفان 320

مینی

لیفان 320
 مینی

مدل شهری و اقتصادی لیفان 320 سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد. با وجود تغییر چراغ‌های جلو، لیفان 320 مجهز به پیشرانه‌ی ۱.۳ لیتری از همان روز اول رونمایی، یک کپی مشخص از نسخه مدرن هاچ‌بک مینی بریتانیا شناخته شد. جالب این است که شباهت لیفان 320 فیس‌لیفت جدید با مینی کمتر شده اما از طرفی بیشتر به فیات 500 نزدیک شده است.

شوانگوان CEO

بی‌ام‌و X5

شوانگوان ceo
بی‌ام‌و X5

کراس‌اور شوانگوان (Shuanghuan) مصداق کامل ترکیب طرحی چند مدل در یک خودرو است؛ از نمای رو‌به‌رو، نسل اول لکسوس RX را می‌بینیم اما در نمای عقب و جانبی، بی‌ام‌و X5 جلب توجه می‌کند. CEO در مقایسه با دیگر کپی‌کاری‌های خودروسازی چین، سرنوشت متفاوتی داشت. بر اساس شکایت مقامات بی‌ام‌و، فروش شوانگوان CEO کاملاً در آلمان ممنوع شد.

Ch Auto لیتیا

آئودی R8

Ch Auto لیتیا آئودی R8

تصور طراحی نمای جانبی خاص آئودی R8 روی خودرویی دیگر مشکل است، اما سوپراسپرت برقی چینی Lithia این مأموریت را با موفقیت پشت سر گذاشته است. نمای رو‌به‌رو و عقب لیتیا به R8 شباهت ندارد، اما نیمرخ آن، کاملاً یادآور کوپه‌ی V10 آئودی است.

جیلی بیوتی لئوپارد

هیوندای کوپه

 هیوندای کوپه
جیلی بیوتی لئوپارد
تویوتا سوپرا
تویوتا سوپرا / Toyota Supra
هیوندای کوپه

یکی از ناشیانه‌ترین کپی‌کاری‌های صنعت خودروسازی چین، قطعاً بیوتی لئوپارد (Beauty Leopard) جیلی است. فقط تصور کنید؛ ترکیب جلوپنجره‌ی هیوندای کوپه (نسل دوم سال ۲۰۰۲) با چراغ‌‌های عقب تویوتا سوپرا. خوشبختانه جیلی پس از دراختیار گرفتن برند ولوو، رویکرد خود را تغییر داد.

یوکسیا رنجر X

تسلا مدل S

Youxia Ranger X)
Tesla Model S
tesla model S/ تسلا مدل S
لکسوس LC 500
لکسوس / Lexus LC 500h
Youxia Ranger X

رنجر ایکس یوکسیا (Youxia Ranger X) برادر چینی تسلا مدل S در طراحی بدنه و حتی کابین است که البته دقیقاً چراغ‌های عقب لسکوس LC500 را انتخاب کرده است. بر اساس ادعای سازنده، این مدل تمام‌برقی چینی با شعاع حرکتی ۴۶۰ کیلومتر، در زمان ۵.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مقامات تسلا در مورد کپی مدل S واکنشی نشان نداده‌اند. 

شوانگوان نوبل

اسمارت فورتو

شوانگوان نوبل
 اسمارت فورتو

نوبل (Noble) در دنیای خودرو، یادآور شرکت کوچک بریتانیایی و سوپراسپرت‌های قدرتمند آن است. اما نوبل شوانگان چین، نه در عملکرد و نه در طراحی مشابه نوبل بریتانیا نیست، بلکه نسخه‌ای متفاوت از اسمارت فورتو (FotTwo) آلمانی محسوب می‌شود. درواقع شوانگان نوبل با ظرفیت چهار سرنشین عرضه می‌شود، اما فورتو دو صندلی دارد؛ البته در مورد راحتی چهار صندلی نوبل نمی‌توان اظهارنظر کرد.

دوجو پایونییر

استون مارتین سیگنت

دوجو پایونییر استون مارتین سیگنت

تصور بر این است که اگر به دنبال کپی از محصولات استون مارتین باشیم، سیگنت (Cygnet) آخرین مدل باشد. کپی استون مارتین سیگنت، مدل تمام برقیDojo Pioneer است. نکته‌ی مهم این است که سیگنت بر اساس تویوتا iQ ساخته شده است که تفاوت زیای با کپی دارد؛ مرز الگوبرداری از یک خودرو با کپی، کاملا در استون مارتین سیگنت و تویوتا iQ مشخص است. 

یوگومو S325

رنجرور ایوک

یوگومو S325

احتمالاً طراحان چینی، علاقه‌ی خاصی به رنجرور ایوک دارند. مدل Yogomo S325 نمای جلو و عقب شاسی‌بلند ایوک را با بدنه‌ی خودروی شهری ترکیب کرده است.

یوگومو 330

کیا پیکانتو

یوگومو 330
کیا پیکانتو

یوگومو 330 و کیا پیکانتو، یکی از کامل‌ترین کپی‌های خودروسازی چین است. نسل سوم پیکانتو سال گذشته عرضه شد، اما یوگومو 330 کپی نسل دوم، محصول سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ است.

جیلی مری 300

مرسدس بنز C کلاس

جیلی مری 300 مرسدس بنز C کلاس

در نمای عقب، جیلی Merrie 300 یکی دیگر از خودروهای چینی عجیب و ناآشنا است، اما در نمای رو‌به‌رو و جلوپنجره، بدون هیچ تغییری مرسدس بنز C کلاس را می‌بینیم. حتی طرح نشان ستاره‌ی سه‌پر مرسدس هم روی کاپوت کپی شده است. با نگاهی کوتاه به نمای جانبی، رینگ و تایرها، سدان ناهماهنگ جیلی در سطح دیگری قراری می‌گیرد.

هوآنسو C60

لامبورگینی اوروس

Huansu C60
لامبورگینی اوروس / Lamborghini Urus

کاملاً مشخص است که C60 بر اساس اوروس طراحی یا درواقع، تقلید شده است. طرح جلوپنجره‌ی C60 مشابه لامبورگینی اوروس دیده می‌شود و فقط تغییرات کوچکی چون چراغ‌های LED و نمای طولی به‌جای شکل ۶ ضلعی صورت گرفته است. چراغ‌های جلو در C60 ساده‌تر هستند اما طرح کلی یکسان است. در نمای جانبی C60، دریچه‌های هوا مثلثی‌شکل اوروس به طرحی مانند بیل تبدیل شده‌اند؛ خطوط تهاجمی گلگیرهای عقب در C60 تقریباً از بین رفته‌اند تا شباهت این دو مدل از نمای عقب کمتر باشد. چراغ‌های عقب C60 نمای کلی اوروس را دارند؛ اما اصلاً مانند شاسی‌بلند لامبورگینی تهاجمی و جذاب نیستند. در نمای عقب برادر چینی لامبورگینی اوروس، دریچه‌های هوا و دیفیوزر بزرگ دیده نمی‌شود. شرکت خودروسازی هوآنسو (Huansu) به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی پکن (BAIC) فعالیت می‌کند.

KDC رگولا

مک‌لارن 570GT

KDC رگولا
مک‌لارن 570GT

چراغ‌ها، درها و حتی رنگ مدل اسپرت برقی و مفهومی KDC Regola تفاوتی با مدل 570GT مک‌لارن ندارد؛ اما برخلاف شباهت بالای این دو مدل، رگولا به مرحله‌ی تولید انبوه نخواهد رسید. شاید سازنده‌ی چینی با نمایش این مدل، توانایی کپی کردن خود را به رخ می‌کشد.

مدل مفهومی هنگ‌چی

مرسدس میباخ 6

مدل مفهومی هنگ‌چی
مرسدس میباخ 6

خودروسازان چینی تنها به اصطلاحاً «الگوبرداری» به سبک خود از برندهای بزرگ دنیا بسنده نکرده‌اند و در اقدامی عجیب، مدل‌های مفهومی و کانسپت را هم کپی می‌کنند. شرکت هنگ‌چی (Hongqi) زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی فاو (FAW)، از مدل مفهومی مرسدس میباخ 6 در طراحی کانسپت برقی خود الهام گرفته است. مرسدس میباخ 6 به‌عنوان مدل مفهومی و پیش نمایش گرندتورر آینده‌ی مرسدس بنز طراحی شده است، اما هدف از نمایش کانسپت هنگ‌چی دقیقاً چه می‌تواند باشد؟

دانگ فنگ جینگی S50

فولکس واگن پاسات

دانگ فنگ جینگی S50
 فولکس واگن پاسات

گروه خودروسازی دانگ فنگ (Dongfeng) در طول‌های گذشته، با برندهای معتبر جهان نظیر نیسان، هوندا و رنو همکاری داشته است. اما سدان Jingyi S50، حاصل همکاری‌های گذشته نیست، بلکه کپی مشخص یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های غول خودروسازی آلمان؛ فولکس واگن پاسات (Passsat) است. 

دانگ فنگ فنگشن AX4

ام جی GS

دانگ فنگ فنگشن AX4 ا
 ام جی GS

شاسی‌بلند Fengshen دانگ فنگ در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۷ رونمایی شد؛ بسیاری از کارشناسان خودرو، طراحی این مدل را کپی از MG GS توصیف کردند. جزئیات کروم مه‌شکن و جلو پنجره V شکل کاملاً مشابه محصول ام جی هستند؛ درواقع با دقت بیشتر به خطوط بدنه، ردپای سانگ یانگ تیوولی هم در AX4 دیده می‌شود.

چانگان CS55

لندرور دیسکاوری اسپرت

چانگان CS55
لندرور دیسکاوری اسپرت

زبان طراحی جگوار لندرور، نظر خودروسازان چینی را جلب کرده است؛ درواقع این شرکت بریتانیایی را باید بزرگ‌ترین قربانی کپی‌برداری طراحان چین بدانیم. مقامات چانگان با تکرار اظهارات همیشگی، معتقد هستند که مدل CS55 از طراحی دیسکاوری اسپرت، الهام گرفته است. 

بسترن X40

مزدا CX-5

بسترن X40
Mazda CX-5

کراس‌اور Besturn X40 شباهت بالایی با مزدا CX-5 دارد؛ اما این مدل با دیگر کپی‌برداری‌های خودروسازان چینی تفاوت بزرگی دارد. درواقع بسیاری از خودروهای بسترن بر اساس پلتفرم‌های قدیمی مزدا تولید می‌شوند؛ نکته‌ی جالب این است که گروه خودروسازی فاو به‌عنوان شرکت مادر بسترن، همکاری مستقیمی با فولکس واگن دارد. شاید در آینده‌ای نزدیک، خودروی چینی جدید با طراحی ترکیب مزدا و فولکس واگن هم ببینیم.

زوتی T600

فولکس واگن تیگوان

زوتی T600
 فولکس واگن تیگوان

زمان رونمایی زوتی T600 در سال ۲۰۱۵، بسیاری از افراد طراحی این مدل را مشابه آئودی Q5 و فولکس واگن تورارگ (Touareg) توصیف کردند. دو سال بعد در نمونه‌ی تولیدی، برادر دوقلو و چینی فولکس واگن تیگوان (Tiguan) ظاهر شد. سرعت الهام‌گیری طراحان چینی از محصولات مختلف، واقعا قابل تحسین است!

مدل مفهومی هن تنگ 

جگوار I-Pace

مدل مفهومی هن تنگ
جگوار / Jaguar I-PACE

شرکت هن تنگ (Hanteng) سال ۲۰۱۳ بنیان گذاشته شد و در سال ۲۰۱۶، اولین محصول خود را عرضه کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد که طراحان و مهندسان این شرکت چینی، راه ۸۳ سال رشد جگوار را در مدت ۱۲ ماه طی کرده‌اند. کانسپت هن تنگ، کپی نه چندان زیبا از جگوار I-Pace تمام برقی، سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.

لیفان Xuanlang

فورد S-Max

لیفان Xuanlang
 فورد S-Max

مینی ون لیفان Xuanlang سال گذشته در نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی شد؛ از شباهت بدون انکار این مدل و فورد S-Max که بگذریم، نکته‌ی جالب این است که Xuanlang پیش از رونمایی در نمایشگاه خودرو، به بازار چین عرضه شده بود. 

جک A6

آئودی A6

جک A6
آئودی A6

بسیاری از مقامات شرکت‌های خودروسازی چینی، کپی‌برداری محصولات دیگر برندها را انکار می‌کنند؛ اما مدیران ارشد جک، یه قدم جلوتر یا عقب‌تر رفته‌اند و نام مدل را هم تغییر نداده‌اند. اگر کد A6 را نادیده بگیریم، بازهم نمی‌توان از شباهت آشکار چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی جک A6 با آئودی A6 چشم‌پوشی کرد.

بی‌وای‌دی S7

لکسوس RX

BYD S7
لکسوس RX

باید به طراحان بی‌وای‌دی برای مخفی کردن کپی‌برداری تبریک گفت. S7 در نگاه عموم، شباهتی به لکسوس RX ندارد؛ اما اگر عینک عشق به خودرو را بزنید و با دقت بیشتری نگاه کنید، متوجه کپی کامل انحنای بخش انتهایی و چراغ‌های عقب خواهید شد. 

جیلی GE

رولز رویس فانتوم

جیلی GE
 رولز رویس فانتوم

سدان جیلی GE، تلاش طراحان این شرکت برای ارائه‌ی خودروی فوق لوکس رولز رویس فانتوم با قیمت پایین است؛ البته این کاهش قیمت، به‌معنی شباهت GE و فانتوم در طراحی بدنه و نشان اکستازی روی کاپوت است و نه بیشتر. 

چری Riich M1

تویوتا یاریس

چری Riich M1
 تویوتا یاریس

هاچ‌بک شهری چری Riich M1 به‌عنوان یک خودروی اقتصادی تولید شده است؛ با اینکه طرح‌ چراغ‌های جلوی این مدل تغییر داده شده، اما طراحان این شرکت در نمای جانبی و عقب، تلاش زیادی نکرده‌اند. همان‌طور که انتظار می‌رود، کپی‌برداری چری از نسل دوم تویوتا یاریس تنها در طراحی خلاصه شده است و Riich M1 رقیبی برای هاچ‌بک خوش ساخت تویوتا نخواهد بود.

برلیانس V5

بی‌ام‌و X1

برلیانس V5
 بی‌ام‌و X1

شرکت برلیانس، همکار رسمی بی‌ام‌و در چین است و درحقیقت کراس‌اور کامکپت X1 در این کشور عرضه شده است. با این وجود، این مورد باعث نشده است تا برلیانس رقیب خود را برای X1 تولید نکند. اگر بخواهیم به زبان طراحان و مقامات شرکت‌های خودروساز چینی صحبت کنیم، V5 قطعاً «باتوجه به ویژه به X1 بی‌ام‌و» طراحی شده است؛ به زبان ساده‌تر و قابل درک در سطح جهانی، برلیانس V5 کپی چینی و ارزان‌قیمت بی‌ام‌و X1 در طراحی بدنه است. 

نشان تجاری BYD

BYD BMW

اما در پایان مطلب، بد نیست به نشان خودروسازی BYD از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ هم بپردازیم. الگوبرداری بی‌وای‌دی از نشان بی‌ام‌و، از طرح بیضی تا رنگ‌بندی کاملا مشخص است؛ بی‌ام‌و از سال ۲۰۰۷ با نشان جدید قرمز رنگ شناخته می‌شود. برند پوشاک چینی BMN هم با شکایت مقامات بی‌ام‌و، پس از پرداخت بیش از ۴۳۰ هزار دلار جریمه‌ی تخلف نشان تجاری، لوگوی خود را تغییر داد.

خودروهایی که در این مقاله با آن‌ها آشنا شدید، تنها بخشی از کپی‌برداری‌های صنعت خودروسازی چین را شامل می‌شوند؛ بنابراین این فهرست کامل نیست. اگر از نمونه‌های دیگر خودروهای چینی با طراحی مشابه محصولات برندهای دیگر اطلاع دارید، حتماً در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات