ایجاد رابط کاربری با کمک هوش مصنوعی روی سطوح مختلف

یک‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
استارتاپ انگلیسی هایپرسرفیسز قصد دارد تا نحوه‌ی تعامل ما با محیط اطراف را دگرگون کند و چند ویدیوی نمایشی از عملکردش نشان می‌دهد که ممکن است به این هدف بلندپروازانه دست پیدا کرده باشد.
تبلیغات

استارتاپ Hypersurfaces که در لندن واقع شده، اخیراً فناوری جدیدی را به نمایش گذاشته که می‌تواند هر جسمی را به نوعی رابط کاربری (UI) تبدیل کند. این روش به کاربر اجازه می‌دهد تا بتواند از هر واسطی برای ارتباط با سیستم کامپیوتری استفاده کند؛ از دیوار شیشه‌ای گرفته تا درب خودرو و حتی یک جالباسی فلزی. این فناوری پتانسیل آن را دارد تا وابستگی ما را به صفحه‌کلیدها، صحفات لمسی و دکمه‌ها برای همیشه از بین ببرد.

این سیستم از دو بخش تشکیل شده است؛ سنسورها و یک SoC یا سیستم روی چیپ.

سنسورها لرزش‌های ایجادشده در اثر لمس یا ضربه روی سطح شیء را شناسایی می‌کنند و SoC هم با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعات این سنسورها را پردازش می‌کند و چون تمام پردازش را سیستم روی چیپ انجام می‌دهد و برای مثال در فضای ابری انجام نمی‌شود، اطلاعات تقریباً به‌طور لحظه‌ای به‌دست می‌آیند.

مدیرعامل این استارتاپ، برونو زمبورلین، می‌گوید که همین چند سال پیش انجام چنین کاری ممکن نبود. او در صحبت با تک‌کرانچ گفت:

الگوریتم‌های مورد استفاده‌ی هایپرسرفیسز به‌‌دست‌آمده از دانش و تحقیقات روز، در زمینه‌ی یادگیری عمیق (Deep Learning) هستند. علاوه‌بر این، توان پردازشی میکروچیپ‌ها در چند سال اخیر رشد چشم‌گیری داشته و اکنون به جایی رسیده است که الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌توانند در محل و به‌صورت بلادرنگ (Real-Time) اجرا شوند و همزمان هزینه‌ها هم پایین بمانند. چنین کارهایی امروز ممکن هستند و سه یا پنج سال پیش ممکن نبودند.

در ویدیوهای زیر می‌بینیم که سیستم روی چیپ اطلاعاتی را که تشخیص داده توسط یک لپ‌تاپ اعلام می‌کند، مانند «ضربه زدن به دیوار» و «برخورد توپ با دیوار».

دانلود 240p | 480p | 720p

دانلود 240p | 480p | 720p

دانلود 240p | 480p | 720p

پس از دیدن این ویدیوها، کاربردهای متنوعی را می‌توان برای این فناوری متصور شد. مثلاً با این تکنولوژی کارهایی مانند یک بار زدن به دیوار برای روشن کردن سیستم صوتی منزل و کشیدن انگشت روی دیوار برای تنظیم صدای موسیقی، ممکن می‌شود.

ظاهراً این استارتاپ هم از پتانسیل این فناوری مطلع است. در وب‌سایت Hypersurfaces، آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است لوازم الکترونیکی، اینترنت اشیا، خرده‌فروشی‌ها، سیستم‌های حمل‌ونقل، واقعیت مجازی و بسیاری زمینه‌های دیگر برای همیشه دستخوش تغییر شوند.

به‌نظر شما این فناوری در چه زمینه‌هایی می‌تواند بیشترین تغییر را ایجاد کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات