پتنت جدید گوگل: سیستم ردیابی چشم برای توصیف حالات چهره در هدست‌های واقعیت مجازی

یک‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هفته‌ی گذشته، گوگل، پتنت جدیدی به ثبت رسانده است که خبر از سیستم تعقیب چشم برای توصیف حالات چهره در هدست‌های واقعیت مجازی می‌دهد.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد روزی فرا خواهد رسید که گوگل از طریق سیستم تعقیب چشم (Eye Tracking) بتواند به توصیف حالت‌های چهره‌ی آواتار در هدست‌های واقعیت مجازی دست پیدا کند.

پتنت جدید گوگل که هفته‌ی گذشته به ثبت رسید، خبر از سیستمی برای «طبقه‌بندی حالات چهره با استفاده از دوربین‌های تعقیب چشم» می‌دهد. انتظار می‌رود که این سیستم جدید بتواند با استفاده از یک یا چند سنسور در دستگاه‌هایی که روی سر قرار می‌گیرند، به توصیف حالات چهره کاربر از طریق اسکن چشم‌ها بپردازد.  

پتنت گوگل

از آنجایی که انتظار می‌رود سیستم Eye-tracking یا ردیابی چشم‌ها، قابل اعتماد و دقیق باشد، در نتیجه می‌تواند یکی از ویژگی‌های اصلی و بزرگ در هدست‌های واقعیت مجازی نسل بعدی باشد. سیستم تعقیب چشم، به‌صورت کامل، قسمتی از نمایشگر را که کاربر به‌صورت مستقیم به آن نگاه می‌کند، اسکن کرده و تصاویری دقیق از آن تهیه می‌کند. سیستم جدید گوگل با استفاده از الگوریتم، حالات چهره‌ی کاربر را در زمان واقعی اسکن کرده و سپس حالات اسکن‌شده را برای آواتار مجازی ترجمه می‌کند و آواتار می‌تواند حالت‌های اسکن‌شده را نمایش دهد. براساس اطلاعات مندرج در پتنت،  امکان‌ شخصی‌سازی حالات چهره‌ی کاربر در این سیستم وجود دارد؛ در نتیجه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که توسعه‌دهندگان با توجه به نوع آواتار، واکنش‌هایی را برای سیستم تعریف کنند.

پتنت گوگل

اگر به تصاویر دقت کنید، متوجه می‌شوید که با تغییراتی جزئی در اندازه و شکل چشم‌ها، می‌توان شاهد تغییراتی در آواتار مجازی کاربر بود. اگر چنین سیستمی دقیق باشد می‌تواند انقلابی در کاربردهای اجتماعی هدست‌های واقعیت مجازی ایجاد کند که گوگل پیش از این چنین سیستمی با چنین ویژگی نداشته است. Google در حال حاضر هدست واقعیت مجازی با سنسور تعقیب چشم ندارد ولی اگر چنین سیستمی توسعه پیدا کند، می‌تواند کاربردهای متنوعی از این فناوری جدید را متصور شویم.

پیشتر گفته شده بود که لنوو از هدست واقعیت مجازی میراژ سولو مبتنی بر دی دریم گوگل رونمایی کرد و مشغول توسعه‌ی کنترلرهای 6DOF به آن است. انتظار نمی‌رود که به‌سرعت شاهد اجرایی‌سازی پتنت جدید باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات