پردازنده Wear 3100 کوالکام با پشتیبانی از فناوری ردیابی چشم معرفی می‌شود

سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده Wear 3100 کوالکام با قابلیت پشتیبانی از فناوری ردیابی چشم مخصوص ساعت‌ هوشمند و گجت‌‌های پوشیدنی،‌ هدست‌ واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، به‌زودی معرفی خواهد شد.
تبلیغات

کوالکام سعی دارد در حوزه طراحی و ساخت پردازنده‌ها حرف اول را در بازار بزند. بر اساس خبرهای منتشرشده،‌ این شرکت در تلاش است تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، پردازنده اسنپدراگون Wear 3100 خود را که از فناوری ردیابی چشم پشتیبانی خواهد کرد،‌ به بازار معرفی کند. بر اساس گزارش منتشرشده از سوی WinFuture، این پردازنده در آینده نزدیک در ساعت‌های هوشمند و همچنین عینک‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی گوگل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ظاهرا ویژگی‌های آن به صورتی است که برای هدست‌‌های واقعیت افزوده بسیار مناسب است و این هدست‌ها، در اولویت تجهیز شدن با این تراشه قرار خواهند گرفت. 

البته ناگفته نماند که این شرکت کالیفرنیایی،‌ تکنولوژی ردیابی چشم را قبلا در تراشه‌های سری اسنپدراگون ۸۰۰ معرفی کرده بود؛ ولی چالش اصلی در مورد پردازنده‌های مخصوص ساعت‌ هوشمند و گجت‌های پوشیدنی عموما میزان مصرف شارژ باتری آن‌ها است. گجت‌های پوشیدنی باید مصرف انرژی بهینه‌ای داشته باشند و هر چقدر شارژ باتری آن‌ها دیرتر تمام شود،‌ کاربران استقبال بیشتری نشان خواهند داد. از آنجایی که عموما باتری گجت‌های پوشیدنی از گوشی‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت افزوده کوچک‌تر است،‌ نقش پردازنده‌ها در مصرف بهینه شارژ باتری بیش از پیش خودش را نشان می‌دهد. ظاهرا این پردازنده جدید می‌تواند در این حوزه در بازار خودنمایی کند و مصرف انرژی آن بهینه است. 

به‌علاوه فناوری ردیابی چشم اجازه می‌دهد هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کارایی بیشتری داشته باشند. ویژگی موسوم به Foveated rendering در فناوری ردیابی چشم به‌ کار برده می‌شود که قابلیت جالبی دارد. در این ویژگی تنها قسمت‌هایی از صحنه که چشم کاربر روی آن تمرکز کرده است،‌ در صفحه با رزولوشن بالا و در زمان واقعی نشان داده می‌‌شود. همین ویژگی می‌تواند در مصرف بهینه شارژ باتری نقش بسزایی داشته باشد.

پردازنده اسنپدراگون Wear 3100 مشخصاتی مشابه اسنپدراگون ۲۱۲ کوالکام دارد. البته اسنپدراگون ۲۱۲ مخصوص گوشی‌های هوشمند است. پردازنده اسنپدراگون Wear 3100،‌ مجهز به چهار هسته ARM کورتکس A7 است و به نظر می‌رسد ساعت‌های هوشمند پیکسل در آینده نزدیک با این پردازنده به بازار عرضه شوند. انتظار داریم در رونمایی بعدی این شرکت،‌ ساعت هوشمند بعدی گوگل با این پردازنده معرفی شود. 

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، شرکت گوگل،‌ قصد دارد از سه مدل گوشی هوشمند جدید رونمایی کند که دو مدل آن احتمالا پیکسل 3 و پیکسل 3XL‌ خواهند بود. احتمال می‌رود این گوشی‌های هوشمند در ماه اکتبر رونمایی شوند. از قرار معلوم همزمان با این رونمایی،‌ ایرباد پیکسل جدید این شرکت هم معرفی خواهد شد. این اطلاعات توسط افشاگر معروف ایوان بلاس منتشر شده است. باید ببینیم ساعت هوشمند بعدی گوگل نیز با پردازنده جدید همزمان با این محصولات رونمایی خواهد شد یا خیر. 

شرکت کوالکام پیش از این اعلام کرده بود که پردازنده مخصوص گجت‌های پوشیدنی را تا پایان سال ۲۰۱۸ رونمایی خواهد کرد؛‌ لذا باید منتظر رونمایی از اولین ساعت هوشمند مجهز به این تراشه در تعطیلات بعدی سال نو میلادی باشیم. کوالکام ادعا کرده است که تراشه طراحی‌شده این شرکت برای گجت‌های پوشیدنی، اولین پردازنده بازار خواهد بود که امکان پشتیبانی از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن را در ساعت‌های هوشمند فراهم می‌کند. باید ببینیم این تغییرات تا چه حد می‌تواند بازار ساعت‌های هوشمند، گجت‌های پوشیدنی و همچنین هدست‌های واقعیت مجازی را گرم کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات