بیت کوین به‌تنهایی و در عرض 20 سال، فاجعه اقلیمی رقم خواهد زد

پنج‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
کارشناسان بر این باورند که ادامه‌‌ی استخراج این ارز دیجیتال، دمای جهان را تا سال ۲۰۳۳، بیشتر از ۲ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد بالا خواهد برد.
تبلیغات

یک مطالعه‌‌ی جدید که در مجله‌‌ی نیچر منتشر شده، نشان می‌دهد که چنانچه بیت‌کوین با سرعتی مشابه با سایر تکنولوژی‌‌ها به روند توسعه‌‌ی خود ادامه دهد؛ به‌تنهایی، قادر خواهد بود که مقدار گاز گلخانه‌ای مورد نیاز را برای افزایش دمای جهانی تا ۲ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد تولید کند.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات رایج و کاربردی دنیای ارز دیجیتال

رندی رولینز، یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه هاوایی در مانائو و یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید:

بیت‌کوین، یک ارز رمزنگاری‌‌شده با نیازهای سخت‌افزاری سنگین است و می‌‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای تقاضا برای مصرف برق تبدیل شود.

بیت‌کوین و چندین ارز رمزنگاری‌‌شده‌ی دیگر، نوعی ارز است که در فضای دیجیتال و به‌‌صورت کدگذاری‌شده، حضور دارد و خریدوفروش از طریق آن، نیازمند مصرف مقادیر زیادی برق خواهد بود. خرید بیت‌کوین، تراکنش‌هایی را ایجاد می‌کند که توسط گروهی از افراد که به‌عنوان ماینر شناخته می‌شوند، ثبت و پردازش می‌شود. ماینرها، هر تراکنش بیت‌کوین انجام‌‌شده در یک چارچوب زمانی خاص را در یک بلوک دسته‌‌بندی می‌‌کنند. سپس بلوک‌ها به «زنجیره»‌ای اضافه می‌شوند که به‌‌منزله‌‌ی یک دفتر کل است. ماینرها برای کشف گواه اثبات کار محاسباتی مورد نیاز در ازای دریافت بیت‌کوین با یکدیگر رقابت می‌‌کنند و انجام این فرایند، مستلزم مصرف مقادیر زیادی انرژی الکتریکی است.

بیت کوین / bitcoin

نیاز بیت‌کوین به برق، مشکلات قابل‌توجهی را ایجاد کرده‌ و بحث‌های گسترده‌‌ای در فضای مجازی، پیرامون تعیین محل مناسب برای نصب تأسیسات یا ریگ‌‌های محاسباتی گواه اثبات کار مربوط به بیت‌کوین شکل گرفته؛ اما مسئله‌‌ای که تاکنون، کمتر مورد توجه قرار گرفته، اثرات زیست‌محیطی ناشی از تولید این میزان برق است.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاوایی، اطلاعاتی از قبیل بازدهی توان در رایانه‌‌های مورد استفاده در استخراج بیت کوین، محل جغرافیایی ماینرهایی که در حال استخراج بوده‌‌اند و میزان دی‌‌اکسید کربن منتشرشده در فرایند تولید برق این کشورها را مورد بررسی قرار دادند. براساس این داده‌ها، پژوهشگران تخمین زدند که استفاده از بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷، باعث انتشار ۶۹ میلیون تن دی‌‌اکسید کربن شده است.

پژوهشگران همچنین سرعت جذب و پذیرش فناوری‌‌های دیگر را در جامعه بررسی کردند و سناریوهای مشابهی را برای برآورد میزان تجمعی انتشار کربن ناشی از رشد فناوری بیت‌کوین (مطابق با سرعت رشد فناوری‌‌های دیگر)، بازنویسی کردند.

این تیم دریافته است که در صورت پذیرش و جذب بیت‌کوین، حتی با اعمال کندترین سرعت رشدی که فناوری‌‌های دیگر تجربه کرده‌‌‌‌اند، میزان تجمعی انتشار ‌‌ناشی از آن، برای گرمایش ۲ درجه‌‌ای کره‌‌ی زمین طی بازه‌‌ی زمانی ۲۲ سال، کافی خواهد بود. اگر سرعت رشد بیت‌کوین، برابر با میانگین سرعت رشد تکنولوژی‌‌های دیگر در نظر گرفته شود، این بازه‌‌ی زمانی به ۱۶ سال تقلیل خواهد یافت.

global warming

کتی تالادی، یک دانشجوی کارشناسی ارشد از دانشگاه هاوایی و از مؤلفان این مقاله می‌‌گوید:

در حال حاضر، انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از صنایع حمل‌‌ونقل، مسکن‌‌ و غذا، بزرگ‌ترین عوامل مؤثر در تغییرات اقلیمی محسوب می‌‌شوند. این پژوهش نشان می‌دهد که بیت‌کوین را نیز باید به این فهرست اضافه کرد.

کامیلو مورا، دانشیار جغرافیا در کالج علوم اجتماعی از دانشگاه هاوایی و مؤلف اصلی این مطالعه می‌‌گو‌‌ید:

استفاده از بیت کوین در سال ۲۰۱۷، باعث انتشار ۶۹ میلیون تن دی‌‌اکسید کربن شده استما نمی‌توانیم آینده‌‌ی بیت‌کوین را پیش‌بینی کنیم؛ اما اگر برای آن سرعتی معادل با کمترین سرعت رشد تکنولوژی‌‌های دیگر در نظر بگیریم؛  باید منتظر اخبار بسیار بدی درمورد تغییرات اقلیمی و همچنین مردم و گونه‌‌های زیستی در معرض خطر باشیم. با درنظرگرفتن تخریب روزافزونی که از وضعیت اقلیمی خطرناک ناشی شده، بشر روزی با این واقعیت مواجه خواهد شد که تغییرات اقلیمی، بیشتر از آنچه که تصور می‌شد، مسئله‌ای واقعی و شخصی است. چنانچه واقعاً قصد داریم از عواقب ویرانگر گرمایش ۲ درجه‌‌ای کره‌‌ی زمین پیشگیری کنیم؛ هرگونه توسعه‌‌ی بیشتر ارزهای رمزنگاری‌شده باید با هدف کاهش تقاضای مصرف انرژی همراه شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات