گزارش زومیت از رویداد سیداستارز اصفهان ۲۰۱۸

سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
رویداد سیداستارز اصفهان یکشنبه ۱۵ مهر در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی این شهر به میزبانی فضای کار اشتراکی آبی سفید برگزار شد.
تبلیغات

سیداستارز، رویدادی جهانی به همت یک شرکت سوئیسی به همین نام است که سالانه با برگزاری در کشورهای متعدد جهان، یک استارتاپ را برای دریافت جایزه‌ی ۵۰۰ هزار دلاری انتخاب می‌کند. این رویداد در کشور ما هم به‌‌صورت سالانه برگزار می‌شود و امسال، شهرهای اصفهان، شیراز و تهران میزبان Seedstars هستند.

رویداد سیداستارز اصفهان با هدف انتخاب برترین استارتاپ این شهر و اعزام تیم آن برای رقابت با برترین‌های شیراز و تهران برگزار شد. در واقع برنده‌ی رویداد اصفهان در ۲۱ مهرماه ۱۳۹۷ با تیم‌های برگزیده از شیراز و تهران رقابت می‌کند تا تیم اول ایران برای رقابت جهانی و جایزه‌ی ۵۰۰ هزار دلاری انتخاب شود. رویداد اصفهان به همت فضای کار اشتراکی آبی سفید و به میزبانی اتاق بازرگانی این شهر روز یکشنبه ۱۵ مهر برگزار شد.

علیرضا جوزی یکی از فعالان باسابقه‌ی اکوسیستم استارتاپی ایران و از منتورهای مسابقه‌ی جهانی سیداستارز، مجری رویداد سیداستارز اصفهان بود که پس از معرفی اجمالی این رویداد و نحوه‌ی برگزاری، از استارتاپ‌های برگزیده برای ارائه‌ی ایده و محصول، دعوت کرد. لازم به ذکر است در رویداد اصفهان، پس از مراحل پذیرش اولیه و کارگاه سیداستارز،  ۶ استارتاپ به مرحله‌ی نهایی راه پیدا کردند که در روز برگزاری نیز یک تیم از شرکت در رویداد انصراف داد و رقابت بین ۵ استارتاپ دیگر انجام شد.

سیداستارز اصفهان

روند اجرای مسابقه‌ی سیداستارز در تمامی رویدادهای جهانی یکسان است. در جریان رویداد، سخنگوی تیم استارتاپ ۳ دقیقه زمان برای معرفی ایده، تیم، محصول و موارد دیگر دارد. لازم به ذکر است این ارائه در تمام نقاط جهان به زبان انگلیسی اجرا می‌شود. پس از این ۳ دقیقه،‌ داوران رویداد که عموما از فعالان اکوسیستم کسب‌وکار آن شهر یا کشور هستند، ۵ دقیقه زمان برای پرسش و پاسخ از ارائه‌دهنده دارند.

داوران رویداد سیداستارز اصفهان علاوه‌بر علیرضا جوزی، ابوالفضل صفری مدیر گروه پذیرش سرمایه‌گذاری شرکت رهنما، امیرحسین مزروعی، سرمایه‌گذار و توسعه‌‌دهنده‌ی کسب‌وکار، میثم زرگرپور، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه سیناتک و مسعود نژادستاری از فعالان اکوسیستم کسب‌وکار اصفهان بودند.

سیداستارز اصفهان

استارتاپ‌های حاضر در رویداد سیداستارز اصفهان، باکس، ناربو، تپ‌پرشیا، اسمارتی پات و ام‌او‌سی بودند که به ترتیب به ارائه‌ی ایده و چشم‌انداز خود از آینده‌ی بازار و استارتاپ خود پرداختند. همان‌طور که گفته شد، سخنگویان این استارتاپ‌ها تنها ۳ دقیقه زمان برای ارائه‌ی خود داشتند.

سیداستارز اصفهان

ارائه‌ی اول توسط علی غوثی هم‌بنیان‌گذار و مدیر مارکتینگ استارتاپ BOKS انجام شد. غوثی ارائه‌ی خود را با طرح مسئله‌ای در مورد تبلیغات در مکان‌های عمومی مانند پاساژها، فرودگاه‌ها و موارد مشابه شروع کرد. او مشکل تبلیغات کنونی در این مکان‌ها را کمبود جذابیت و سرگرمی برای مردم عنوان کرد. راه‌حلی که استارتاپ باکس برای این چالش ارائه می‌کند، به نام Advergame یعنی ترکیبی از تبلیغات و بازی عنوان شد.

در واقع استارتاپ باکس، جعبه‌های هوشمندی را در مکان‌های عمومی تعبیه می‌کند که ترکیبی از تبلیغات و بازی را به کاربر ارائه می‌دهند. این جعبه‌ها با نام مگاباکس شناخته می‌شوند و به‌خاطر امکانات تعبیه‌شده در آنها، مانند یک گوشی هوشمند غول‌پیکر هستند. باکس تاکنون برای برندهای بزرگ ایرانی در چند منطقه به ارائه‌ی تبلیغات تعاملی و بازی-تبلیغ پرداخته که در ۶ ماه گذشته، درآمد ۳۰۰ میلیون تومانی را برای آنها به ارمغان آورده است.

طرح استارتاپ باکس برای توسعه و مقیاس‌پذیری، تولید مگاباکس نیست؛ بلکه آنها قصد دارند با همکاری شرکت‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی، محتوای مورد نیاز را برای این جعبه‌های هوشمند تامین کرده و از این همکاری درآمد داشته باشند. توسعه‌ی پلتفرم تحت وب برای سفارش محتوا و تبلیغات نیز از پیشرفت‌های آتی این استارتاپ خواهد بود.

سیداستارز اصفهان

استارتاپ بعدی MOC یا Magical Organ Cloner است که ارائه‌ی آن توسط مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ، دکتر موسوی انجام شد. این استارتاپ در حوزه‌ی طراحی و تولید بایوپرینتر فعالیت می‌کند و هدف خود را تامین این دستگاه‌ها برای حل چالش تامین اعضای حیاتی برای بدن عنوان می‌کند. این پرینترها با فناوری بسیار پیشرفته و شبیه به چاپگرهای سه‌بعدی فعالیت می‌کنند و تاکنون نمونه‌های اولیه‌ی آنها توسط استارتاپ تولید شده است.

اگرچه استراتژی نهایی برای عرضه‌ی این دستگاه‌ها یا محصولات آنها (یعنی ارگان‌های بدن) نیاز به کسب مجوزهای متعدد از سازمان‌های بهداشت و سلامت در سطح ملی و جهانی دارد، اما در حال حاضر می‌توان بایوپرینترها را در سطح آزمایشگاهی و تحقیقاتی استفاده کرد و از فروش آنها به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، درآمد کسب کرد. دکتر موسوی درنهایت برتری استارتاپ خود نسبت به رقبای جهانی را فناوری‌های مورد استفاده در دستگاه‌ها می‌داند که جوایزی را نیز برای آنها به ارمغان آورده است.

سلامت، تبلیغات، محتوا، گردشگری و اینترنت اشیاء از حوزه‌های فعالیت استارتاپ‌های اصفهانی بودند

ارائه‌ی بعدی رویداد سیداستارز اصفهان به استارتاپ ناربو اختصاص داشت که علیرضا کاظمی نیا بنیان‌گذار این استارتاپ ارائه را انجام داد. استارتاپ ناربو یک پلتفمر جمع‌سپاری (کراودسورسینگ) ترجمه است که از مدتی پیش، فعالیت خود را به‌صورت اپلیکیشن و وب‌سایت شروع کرده است. چالشی که ناربو هدف گرفته، ترجمه‌ی سریع و قابل اعتماد متون است که با تکیه بر هوش مصنوعی، یادگیری عمیق و جامعه‌ی بزرگ مترجمان خود به سمت آن حرکت می‌کند.

در واقع ناربو علاوه‌بر این که یک بستر شبیه وب‌سایت‌های آزادکاری برای انجام پروژه‌های ترجمه آماده کرده است، از فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نیز بهره می‌برد تا ترجمه‌ها را به بهترین نحو ویرایش کرده و به‌مرور، اشتباهات این بخش را کاهش دهد. ناربو در حال حاضر از اپلیکیشن اندروید و وب‌سایت خود رونمایی کرده است.

سیداستارز اصفهان

استارتاپ اسمارتی پات ارائه‌ی بعدی را در رویداد سیداستارز اجرا کرد که فائزه لعل مسئولیت این ارائه را بر عهده داشت. این استارتاپ، گلدان‌های هوشمندی تولید می‌کند که فرآیند تغذیه و آب‌رسانی گلدان را به‌صورت خودکار انجام داده و به اپلیکیشن هوشمند نیز متصل می‌شود. این گلدان‌ها طراحی جذاب و مدرنی نیز دارند و از قابلیت‌های متعددی همچون نورپردازی و صفحات کنترل لمسی نیز بهره‌مند هستند.

کاربر پس از کاشت گیاه مورد نظر در این گلدان‌ها، مخزن آب آنها را پر کرده و بقیه‌ی فرآیند آب‌رسانی توسط خود گلدان انجام می‌شود و از طریق اپلیکیشن قابل کنترل است. قدم بعدی استارتاپ اسمارتی پات، توسعه‌ی فناوری آبیاری هوشمند با خاک‌های غنی‌شده و پرورش گیاه‌های متعدد با استفاده از یک گلدان هوشمند است. اسمارتی پات از ۳ ماه پیش فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون تعدادی از گلدان‌های خود را نیز به‌فروش رسانده است.

آخرین ارائه‌ی رویداد سیداستارز ۲۰۱۸ اصفهان به استارتاپ تپ‌پرشیا اختصاص داشت. این ارائه توسط علی واثق‌نیا، عکاس و تامین‌کننده‌ی محتوا در تپ‌پرشیا انجام شد. این استارتاپ در حوزه‌ی گردشگری ایران فعالیت کرده و ادعا می‌کند که تمامی خدمات لازم برای گردشگران خارجی را از زمان ورود به ایران تا خروج، تامین خواهد کرد. در واقع تپ‌پرشیا همه‌ی فرآیندهای خرید بلیط،‌ رزرو هتل، رزرو تور و بسیاری خدمات دیگر مورد نیاز برای یک گردشگر خارجی را فراهم می‌کند.

سیداستارز اصفهان

بخش دیگر تمرکز استارتاپ تپ‌پرشیا، تهیه‌ی محتوا برای جذب گردشگر خارجی است. این استارتاپ تیمی از تامین‌کنندگان محتوا دارد که با تمرکز بر محتوای انگلیسی،‌ به معرفی ایران و جاذبه‌های گردشگری آن در رسانه‌های مختلف می‌پردازند. هادی ناجی بنیان‌گذار تپ‌پرشیا در مورد این بخش می‌گوید که هدف اصلی آنها، تغییر نگرش جامعه‌ی جهانی نسبت به ایران و جذب هرچه بیشتر گردشگر است.

پس از ارائه‌ی ۵ استارتاپ شرکت‌کننده در رویداد سیداستارز اصفهان، نوبت به پنل این رویداد با محوریت اکوسیستم استارتاپی رسید. شرکت‌کنندگان در این پنل، محمد کرمانی مدیر فضای کار اشتراکی آبی سفید و برگزارکننده‌ی رویداد، محمد آکوچکیان، مدیر شتاب‌دهنده‌ی هاب، پیمان کاظمی، مدیر شتاب‌دهنده‌ی اکسل در اصفهان و مهدی نیازی‌منش فعال اکوسیستم و برگزارکننده‌ی تدکس اصفهان بودند.

پنل گفتگو با محوریت شناخت و بررسی اکوسیستم استارتاپی ایران برگزار شد

محوریت اصلی پنل گفتگو، بررسی اکوسیستم استارتاپی ایران و خصوصا اصفهان بود. شرکت‌کنندگان در پنل باوجود اختلاف‌نظرهای جزئی در تعاریف و توصیف اکوسیستم استارتاپی، همگی بر لزوم حمایت بیشتر از توسعه‌ی این فضا تاکید داشتند. نکته‌ی قابل توجه در بحث‌های پنل این بود که فعالیت استارتاپ‌ها در وضعیت کنونی اقتصاد کشور، هم دشوار و هم سودآور شناخته شد. به بیان دیگر برخی از نظرات، فضای کنونی را به سمت دشواری فعالیت و جذب سرمایه برای این شرکت‌های نوپا می‌دانستند و برخی دیگر، وضعیت کنونی را فرصت مناسبی برای کسب درآمد از منابع خارجی (به‌خاطر افزایش نرخ دلار) عنوان می‌کردند.

سیداستارز اصفهان

موضوع دیگر مطرح‌شده در پنل، مهاجرت استارتاپ‌های شهرستانی به تهران بود. در این بحث اگرچه اغلب نظرات توسعه‌ی نهایی استارتاپ را منوط به مهاجرت به تهران می‌دانستند، آکوچکیان به این نکته اشاره کرد که استارتاپ، زمانی موفق خواهد بود که بدون محدودیت جغرافیایی، به فعالیت بپردازد؛ درواقع او اعتقاد داشت استارتاپ‌های شهرستانی، تمامی امکانات موجود برای پیشرفت را در اختیار دارند و تنها در مواردی خاص، به مهاجرت نیازمند خواهند بود.

استارتاپ ناربو به‌عنوان تیم برتر اصفهان به مسابقه‌ی کشوری راه یافت

پس از برگزاری پنل، نوبت به اعلام برنده‌ی رویداد سیداستارز اصفهان رسید. داوران با ابراز خرسندی از بررسی استارتاپ‌هایی قوی در اصفهان، همگی معتقد بودند که تمامی تیم‌های شرکت‌کننده، ایده‌ای جذاب و آینده‌‌ای روشن در پیش دارند. آنها به این نکته اشاره کردند که معیار اصلی انتخاب برنده‌ی سیداستارز، فاکتورهای شرکت سوئیسی بوده و شاید برخی از تیم‌ها، در معیارهای دیگر موفق‌تر باشند. در نهایت، تیم ناربو به‌عنوان پیروز رقابت سیداستارز اصفهان انتخاب شد. این تیم با حمایت ایرانسل روز ۲۰ مهر به تهران سفر می‌کند تا در دانشگاه شهید بهشتی با برترین‌های شیراز و تهران رقابت کند.

سیداستارز اصفهان

به‌روزرسانی:

طبق آخرین اخبار دریافت‌شده از مسئولان برگزاری سیداستارز شیراز و تهران، برگزاری رویداد در این دو شهر با مشکلاتی مواجه شده و به‌مدت یک ماه به تعویق افتاده است. خبرهای تکمیلی در مورد برگزاری این رویدادها، متعاقبا از طریق خبرهای داخلی زومیت به‌اطلاع کاربران می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات