حذف دکمه‌ی لایک از توییتر، به‌این زودی‌ رخ نخواهد داد

دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
ساعاتی پیش خبری مبنی بر حذف دکمه‌ی لایک توییتر در آینده‌ای نزدیک منتشر شد؛ حال اعلام شده است که این اتفاق قرار نیست به‌این‌زودی‌ها رخ دهد، اما امکان عملی شدنش وجود دارد.
تبلیغات

دکمه‌ی لایک (همان آیکون زیر توییت‌ها که به شکل قلب دیده می‌شود) یکی از محبوب‌ترین و البته قدیمی‌ترین بخش‌های شبکه‌ی اجتماعی توییتر است؛ ساعاتی پیش، تلگراف خبری مبنی بر حذف این دکمه از توییتر در آینده‌ای نزدیک منتشر کرد که تعجب بسیاری از افراد را به دنبال داشت.

توییتر اما لحظاتی قبل اعلام کرد که حذف دکمه‌ی لایک قرار نیست به‌این‌زودی‌ها اتفاق بیافتد. مقامات این شبکه‌ی اجتماعی گفته‌اند که گرچه آن‌ها از مدتی قبل، به انجام کاری جدید به‌منظور حذف دکمه‌ی لایک فکر کرده‌اند (تا جایی که جک دورسی، مدیرعامل توییتر، طی چند ماه اخیر بارها به این موضوع اشاره کرده است)، اما فعلاً زمان دقیقی برای عملی کردن این کار مشخص نشده است؛ به‌عبارتی دیگر، حذف دکمه‌ی لایک توییتر قرار نیست در آینده‌ای نزدیک به‌وقوع بپیوندد.

حساب کاربری Twitter Comms به‌ تازگی نوشته است:

همانطور که از مدتی قبل این موضوع را مطرح کرده‌ایم، ما قصد داریم به‌ منظور اطمینان‌ حاصل‌کردن از تشویق کاربران برای انجام مکالمات سالم، تغییرات عمده‌ای را در سرویس‌مان اعمال کنیم، تغییراتی که شامل حال دکمه‌ی لایک هم می‌شود. ما هنوز در مراحل اولیه‌ی کارمان هستیم و در این لحظه قصد نداریم اطلاعات خاصی را به‌اشتراک بگذاریم.

دکمه‌ی لایک توییتر در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵) طی اقدامی بحث برانگیز، از فرمِ ستاره‌ای‌شکل به شکل قلب تغییر پیدا کرد. این دکمه که روزانه توسط میلیون‌ها نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد، راهی کوتاه و سریع برای بیان احساس رضایت فرد نسبت به توییت‌ها به‌شمار می‌آید. 

سوءاستفاده از فضای مجازی برای رسیدن به اهدافی خاص، تقریباً در همه‌جا فراگیر شده است. به‌ دفعات دیده‌ایم که توییت‌هایی که محتوای نامناسب داشته‌اند، پس از ریتوییت بسیار توسط کاربران، بیش از پیش دیده شده‌اند و این نکته‌ای منفی به‌شمار می‌آید. از طرفی، اگر افراد (یا در برخی مواقع، ربات‌ها) زیادی، یک توییت خاص را لایک کنند؛ این موضوع می‌تواند توییت یادشده را وارد الگوریتم توییت‌های محبوب توییتر کند تا بیشتر از قبل دیده شود؛ این الگوریتم، چنین توییتی را در لیست‌های مختلف و حتی در بخش نوتیفیکیشن‌ها به‌ کاربران نشان می‌دهد.

دکمه لایک توییتر / Twitter Like Button

توییتر مدت‌ها است که روی این موضوع کار می‌کند تا بتواند فضای مکالمات را سالم‌‌تر کند. این شبکه‌ی اجتماعی در همین راستا، چند ماه پیش قابلیت جدیدی به نام «بوک‌مارک‌ها» را معرفی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد توییت‌هایی را که فرم اجتماعی کمتری دارند، به‌صورت خصوصی ذخیره کنند. 

حذف کردن نحوه‌ی تعامل کاربران با هر توییت، اندکی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ چرا که این اقدام تا حد زیادی برخلاف آن‌ چیزی است که مردم از یک پلتفرم گفتگو‌ محور انتظار دارند. توییتر می‌تواند قبل از اقدام به حذف دکمه‌ی لایک، سایر گزینه‌های موجود را نیز بررسی کند؛ برای مثال، این شبکه‌ی اجتماعی می‌تواند همچون فیسبوک، گزینه‌های متعددی را برای تعامل با توییت در اختیار کاربر قرار دهد، یا این‌که تغییراتی را در الگوریتم خود برای معرفی توییت‌های محبوب به کاربران، اعمال کند.

نظر شما در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات