کوالکام و سامسونگ به دنبال توسعه‌ی پردازنده‌های 7 نانومتری هستند

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌دنبال استفاده‌ی اپل و هواوی از پردازنده‌های ۷ نانومتری، کوالکام و سامسونگ قصد دارند پردازنده‌های اختصاصی خود را با این لیتوگرافی توسعه‌ دهند.
تبلیغات

پس از آنکه اپل در آیفون‌های XS و XS Max و XR برای نخستین‌بار از پردازنده‌‌ی A12 با لیتوگرافی ۷ نانومتری رونمایی کرد، دیگر تولیدکننده‌های مطرح گوشی‌های هوشمند نیز برای استفاده‌ی سریع‌تر از این این پردازنده‌ها در محصولاتِ خود به تکاپو افتاده‌اند. 

بر اساس گمانه‌زنی‌ها، انتظار می‌رود که شرکت هواوی در ماه جاری از چهار مدل جدید گوشی‌های هوشمند خود رونمایی کند. طبق گفته‌ی مینگ چی کو، تحلیلگر مطرح حوزه‌ی فناوری، این احتمال وجود دارد که هواوی در محصولات آتی خود از تراشه‌ی کرین ۹۸۰ استفاده کند؛ این پردازنده مانند A12 Bionic از لیتوگرافی ۷ نانومتری بهره می‌برد.

مینگ چی کو باور دارد که پردازنده‌ی جدید کرین ۹۸۰ نیز توسط TSMC به‌ تولید خواهد رسید؛ شرکتی که همکاری چندین ساله‌ای را برای تولید تراشه‌های سری A با اپل دارد.

در صورت وقوع اتفاق یادشده، هواوی پس از اپل دومین شرکتی خواهد بود که از پردازنده‌ی ۷ نانومتری در محصولات خود استفاده کرده است؛ این اتفاق علاوه بر مزایایی که برای محصولات این شرکت خواهد داشت، باعث ایجاد فشار بیشتر بر دیگر شرکت‌های فناوری خواهد شد که تاکنون محصولاتشان را با تراشه‌های نسبتاً قدیمی ۱۰ نانومتری روانه‌ی بازارها می‌کردند.

خوب است بدانید که کرین ۹۸۰ از معماری کورتکس A76 استفاده می‌کند و در کنار پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G76، فرامین کاربر را انجام می‌دهد. تمامی موارد فوق در کنار هم دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند تا از نظر بهره‌وری انرژی و عملکرد کلی، با‌ نتیجه‌ی خوبی نسبت به نسل‌های پیشین روبرو باشیم. پردازنده‌ی کرین ۹۸۰ از دو سوپرهسته، دو هسته‌ی بزرگ و ۴ هسته‌ی کوچک برای بهبود بهره‌وری استفاده می‌کند که جابه‌جایی بین آن‌ها به نیاز لحظه‌ای کاربر در استفاده از دستگاه بستگی دارد. افزون بر این‌، واحد پردازش عصبی این تراشه با هسته‌ی دوگانه پردازش وظایفِ مربوط به یادگیری ماشین را برعهده دارد؛ وظایفی نظیر شناسایی چهره و اشیاء و دسته‌بندی تصاویر برای بهبود فرآیند عکاسی از سوژه‌ها.

در این میان، کوالکام و مدیاتک به‌عنوان دو تولیدکننده‌ی بزرگ تراشه‌های موبایلی عرضه‌ی پردازنده‌ی ۷ نانومتری خود را تا سال ۲۰۱۹ به تعویق انداخته‌اند.

سامسونگ نیز به‌عنوان یکی از سازندگان تازه‌نفس پردازنده‌های موبایلی به‌سختی در حال تلاش برای تولید تراشه‌ی ۷ نانومتری خود هست تا از این طریق بتواند دوباره سفارشات اپل را از سر بگیرد؛ سفارشاتی که چندسالی است که به‌دلیل محدودیت‌های سامسونگ قطع شده و به‌دست شرکتی تایوانی با نام TSMC سپرده شده است. در سویی دیگر اینتل قرار دارد که از این منظر چندین سال عقب‌تر است. طبق‌ گفته‌ی این شرکت‌، آن‌ها در تلاش برای ساخت پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود هستند؛ اما انتظار نمی‌رود که این پردازنده‌ها زودتر از ۲۰۱۹ در دسترس قرار گیرند.

در حالی که حرکت به سوی فرآیند ۷ نانومتری باعث افزایش سرعت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود؛ اما گذر از مرز پردازنده‌های ۱۰ نانومتری برای تولیدکنندگان بسیار پرهزینه خواهد بود. در یک گزارش، های‌سیلیکون اعلام کرده که اینتل در حال برنامه‌ریزی برای صرف حداقل ۳۰۰ میلیون دلار در راستای طراحی یک SoC مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری است که هزینه‌ی بالایی محسوب می‌شود.

با این اوصاف، مینگ چی کو در یادداشت اخیر خود بیان داشته که تراشه‌ی ۷ نانومتری کرین ۹۸۰ باعثِ کاهش فاصله‌ی بینِ اپل و هواوی از منظر تجربه‌ی کاربری خواهد شد؛ افزون بر این، اتفاق فوق محصولات این تولیدکننده‌ی چینی را نسبت به دیگر گوشی‌های اندرویدی بازار متمایز می‌کند.

انتظار می‌رود که در هر دو گوشی میت ۲۰، میت ۲۰ پرو و میت ۲۰ پورشه، Kirin 980 مورد استفاده قرار گیرد؛ این در حالی است که برطبق گمانه‌زنی‌ها، میت مکس تنها گوشی خواهد بود که از پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ۶۳۶ بهره می‌برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات