اظهارنظر ساندار پیچای درباره موتور جستجوی سانسورشده برای چین و همکاری‌های نظامی

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
مطالعه 4 دقیقه
مدیرعامل گوگل، ایجاد موتور جستجوی سانسورشده برای چین را در راستای اهداف این شرکت برای رساندن اطلاعات به جهان می‌داند. او اعلام کرده که برخی از پروژه‌های نظامی گوگل نیز ادامه پیدا می‌کنند.
تبلیغات

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، روز دوشنبه در جریان بیست‌وپنجمین کنفرانس WIRED اعلام کرد که نتایج آزمایش‌ها داخلی موتور جستجوی سانسورشده برای چین بسیار امیدوارکننده بوده‌اند. به‌گفته‌ی پیچای:

مشخص شده است که ما می‌توانیم پاسخگوی بالغ بر ۹۹ درصد از تقاضاهای جست‌وجو باشیم. در بسیاری از حوزه‌ها، ما اطلاعاتی بهتر از آنچه اکنون در دسترس کاربران قرار دارد ارائه می‌دهیم.

برای مثال، پیچای به نتایج جست‌وجو برای «درمان‌های سرطان» در موتورهای جستجوی فعلی در چین اشاره کرد و گفت:

امروزه [وقتی کاربران به جست‌وجو در رابطه با درمان‌های سرطان می‌پردازند] یا به درمان‌های ساختگی دست پیدا می‌کنند؛ یا اطلاعات مفیدی دریافت می‌کنند.
گوگل

هرچند پروژه‌ی موتور جستجوی اختصاصی چین (موسوم به پروژه‌ی Dragonfly) پروژه‌ای بحث‌برانگیز بوده‌ است؛ اما پیچای از صحبت کردن در رابطه با این پروژه امتناع نمی‌ورزد و آن را هم‌راستا با اصول کاری این شرکت جهت رساندن اطلاعات به جهان می‌داند. مدیرعامل گوگل در این‌باره می‌گوید:

به‌واسطه‌ی هدفی که داریم، ناگزیر هستیم تا اطلاعات را در اختیار همگان قرار دهیم و چین نیز ۲۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.

البته مدیرعامل ۴۶ ساله‌ی گوگل اذعان دارد که ساخت چنین موتور جستجویی، تصمیمی چالش‌برانگیز برای گوگل بوده‌ است. وی معتقد است که هرچند مردم این مسئله را به‌طور کامل درک نمی‌کنند؛ اما گوگل همواره در هر کشور جدیدی در حال حفظ تعادل میان مجموعه‌ای از ارزش‌ها است. پیچای از دسترسی به اطلاعات، آزادی بیان و حریم‌ شخصی کاربران به‌عنوان برخی از این ارزش‌ها یاد کرد؛ ولی در ادامه گفت:

اما ما همچنان از قوانین هر کشوری پیروی می‌کنیم.

 تصمیم کنونی غول دنیای جست‌وجو در تضاد با تصمیم هشت سال پیش این شرکت است. در آن زمان گوگل ویژگی جست‌وجو را به‌صورت سانسورشده در اختیار کاربران چینی قرار می‌داد؛ اما در نهایت تصمیم گرفت تا از این بازار خارج شود. به‌گفته‌ی پیچای، اکنون زمانی است برای ارزیابی مجدد تصمیمی که هشت سال پیش گرفته‌شد. او می‌گوید:

این بازار، یک بازار فوق‌العاده و خلاق است. ما می‌خواهیم بدانیم که حضورمان در چین چگونه خواهد بود؛ پس این موتور جست‌وجو را درون شرکت توسعه دادیم. با توجه به اهمیت این بازار و تعداد کاربران حاضر در آن، ما خود را ملزم می‌دانیم تا با دقت به این مسئله فکر کنیم و نگاهی طولانی‌مدت داشته باشیم.
پروژه دفاعی گوگل / Google Defense Project

وقتی نوبت به صحبت کردن در رابطه با همکاری گوگل با وزارت دفاع رسید، مدیرعامل گوگل نشان داد که نمی‌خواهد تمرکز زیادی بر حوزه‌ی دفاعی داشته باشد. یکی از موارد مطرح‌شده در این زمینه، قرارداد بحث‌برانگیز گوگل با وزارت دفاع بود که با نام پروژه‌ی Maven شناخته می‌شد. این پروژه با هوش مصنوعی و فناوری تشخیص چهره مرتبط بود؛ دو فناوری که می‌توانند در جنگ‌افزارهای کنترل از راه دور مورد استفاده قرار گیرند.

کارکنان گوگل و جامعه‌ی فناوری از جمله گروه‌هایی بودند که به دلائل اخلاقی با این پروژه مخالفت می‌کردند. پس از این مخالفت‌ها، گوگل در خردادماه (ژوئن) سال جاری تصمیم گرفت تا این پروژه را تمدید نکند. اوائل ماه جاری میلادی نیز گوگل از شرکت در مناقصه‌ی برنامه‌ی جدید وزارت دفاع آمریکا موسوم به «برنامه‌ی دفاع سازمانی مشترک» یا JEDI انصراف داد؛ هرچند که یکی از دلائل انصراف گوگل، شانس بالای آمازون برای پیروزی در این مناقصه بود.

درون گوگل / Google Drone

با این حال، پیچای نیز اظهار داشت که بازخورد دریافت شده از کارکنان یکی از دلائل انصراف از پروژه‌های Maven و JEDI نبود. پیچای در این‌باره گفت:

در تمام تاریخ گوگل، ما حق اظهارنظر زیادی به کارکنان خود داده‌ایم؛ اما این شرکت را با برگزاری رفراندوم اداره نمی‌کنیم. [البته] بازخوردهای کاربران مهم هستند و آن‌ها را جدی می‌گیریم. [ولی در زمینه‌ی Maven] این بیشتر مباحثه‌ای در جامعه‌ی هوش مصنوعی بود؛ اینکه کارهای ما در این زمینه چگونه دیده می‌شوند.

در عین حال، مدیرعامل غول دنیای جست‌وجو اعلام کرد که همکاری‌های نظامی این شرکت به پایان نرسیده‌اند. وی ادعا کرد که پروژه‌های این شرکت در زمینه‌ی امنیت در فضای مجازی، حمل‌ونقل و آماد و پشتیبانی ادامه خواهند یافت؛ چرا که گوگل از توانایی کافی در این زمینه‌ها برخوردار است. اما تنها زمینه‌ای که باید در آن «سنجیده‌تر» عمل کرد، استفاده از هوش مصنوعی در تسلیحات خودکار است.

پیچای پیشرفت‌های کنونی در هوش مصنوعی را با پیشرفت‌های حاصل شده در زیست‌شناسی مقایسه کرد. به‌گفته‌ی پیچای وقتی بسیار زود به یک فناوری قدرتمند دست پیدا می‌کنید، گاهی باید برای کنترل خودتان قوانینی وضع کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات