تعداد کاربران پیامرسان‌های داخلی در حال کاهش است

یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
نتایج نظرسنجی ملی ایسپا نشان می‌دهد با وجود فیلترینگ، هنوز هم ۴۷.۳ درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند و استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی کاهش چشمگیری داشته است.
تبلیغات

تحقیقات مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد با وجود فیلترینگ در ماه‌های گذشته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی کاهش چشمگیری داشته و همچنان بیش از ۴۷ درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند.

طبق اعلام روابط عمومی ایسپا، طرح نظرسنجی «بررسی مسائل روز کشور از منظر افکار عمومی مردم ایران» در مهرماه ۱۳۹۷ با پرسش از ۱۲۸۱ نفر از افراد بالای ۱۸ سال کشور و به شیوه‌ی تلفنی انجام شد و بخشی از این طرح به میزان استفاده‌ی مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی اختصاص داشته است.

طبق نتایج بررسی‌های صورت‌گرفته در مهر ماه ۱۳۹۷، ۶۲.۵ درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند قبل از فیلتر تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می‌­کردند. در نظرسنجی خرداد ماه این مرکز نیز ۶۲.۴ درصد پاسخگویان گفته بودند قبل از فیلتر، از تلگرام استفاده می‌­کردند. حال بعد از گذشت حدود پنج ماه از فیلتر تلگرام، بر اساس نتایج این نظرسنجی ۴۷.۳ درصد کل پاسخگویان همچنان از تلگرام استفاده می‌­کنند. این عدد نسبت به خرداد ماه تقریبا ثابت مانده است و زنان و مردان تقریبا به یک میزان از تلگرام استفاده می­‌کنند.

تلگرام

همچنین طبق نظرسنجی ملی ایسپا استفاده از واتساپ بعد از فیلتر تلگرام افزایش یافته است. پیش از فیلتر تلگرام ۱۲ درصد کاربران از واتساپ استفاده می‌کردند اما تعداد آن‌ها در خرداد و مهر ماه به ترتیب به ۲۵ درصد و ۳۰.۱ درصد افزایش پیدا کرده است. میزان استفاده از اینستاگرام نیز بعد از فیلتر تلگرام از ۱۷.۷ درصد در فروردین ماه به ۳۲.۲ درصد رسید و رشد صعودی داشت، اما طبق نتایج اخیر ایسپا از خرداد تا مهرماه نسبتا ثابت مانده است.

نتیجه‌ی تحقیقات این مرکز همچنین نشان می‌دهد استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی داخلی از خردادماه تا مهرماه کاهش پیدا کرده است. پیام‌رسان سروش در فروردین ماه و پیش از فیلتر تلگرام حدود دو درصد عضو داشت، در خرداد ماه این رقم به ۱۳.۵ درصد رسید اما در مهرماه سال جاری به ۴.۳ درصد کاهش پیدا کرد.

پیام‌رسان‌های داخلی دیگر نیز وضعیت مشابهی داشته‌اند. ایتا از ۲.۹ درصد به ۰.۹ درصد رسید. آی‌گپ از ۲.۵ درصد به ۰.۴ درصد رسید. بله از ۱.۸ درصد به ۰.۴ درصد رسید. گپ از ۱.۴ درصد به ۰.۲ درصد رسید. بیسفون و ساینا نیز هرکدام از ۰.۶ درصد به ۰.۱ درصد رسیدند.

گفتنی است ۶۳.۷ درصد پاسخگویان اعلام کرده­‌اند حداقل عضو یکی از شبکه­‌های اجتماعی مجازی هستند؛ یعنی ۳۶.۳ درصد پاسخگویان گفته‌اند در حال حاضر از هیچ‌کدام از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات