علوم داده را به یکی از ستون‌های تیم خود تبدیل کنید

یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
امروزه علوم داده یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیشرفت کسب‌وکار است و شما برای حفظ مزیت شرکت، باید راه‌های استفاده از داده را به کارمندان آموزش دهید.
تبلیغات

اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰، کارفرمایان برای استخدام نیروی کار، بیش از هر قابلیت دیگری به دنبال «تجربه‌ی مکینتاش» یا «مهارت‌های عالی کامپیوتری» بودند. هرچند این مهارت‌ها خیلی زود به مهارت‌های غیرتخصصی و همگانی تبدیل شدند و کارمندان در هر صنعت و هر رده‌ی شغلی، برای حفظ موقعیت خود باید آن‌ها را یاد می‌گرفتند.

امروز، ضرورت تخصص در علوم کامپیوتر بسیار بیشتر شده: تقاضا برای نیروی کاری که با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری به تجزیه‌وتحلیل امور می‌پردازد و بر اساس داده‌ها، تصمیم‌گیری‌های کسب‌وکار را پیش می‌برد، بسیار بالا است. علوم داده رشته‌ای است که به‌سرعت رشد می‌کند و درواقع، برای نیروی کار یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

رهبران شرکت‌ها کاملاً متقاعد شده‌اند که جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل مؤثر اطلاعات، سودآوری آن‌ها را مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای اثبات این واقعیت می‌توانیم به گزارش‌های روزانه‌ی کارمندان فکر کنیم، یا شاخص‌های کلیدی عملکرد که برای تصمیم‌گیری بهتر هزینه‌های کسب‌وکار مورداستفاده قرار می‌گیرند، یا نظارت و ارزیابی ارتباطات مشتری که به تنظیم پیشنهادات محصول کمک می‌کنند. اغلب شرکت‌های امروزی، روی استخدام متخصصین داده و آموزش این علوم در سراسر سازمان، سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌دهند.

Data science

شکی نیست که داده‌ها، گام مهمی در تکامل کسب‌وکار شما محسوب می‌شوند. اما شما بدون هزینه‌های بالای مشاوران این حوزه و استخدام تمام‌وقت متخصصان نیز می‌توانید مهارت‌های علوم داده را در میان کارمندان خود توسعه دهید. این پروسه، با تفکر دقیق در مورد اینکه کارکنان شما چگونه انگیزه می‌گیرند آغاز می‌شود. چگونه می‌توانید سیستم پاداش‌دهی شرکت را برای رسیدن به اهداف مطلوب تنظیم کنید؟

پنج سال پیش، جک ولش سه‌راه اساسی را برای انگیزه بخشیدن به کارمندان توصیه کرد: پاداش‌های مالی، سیستم شناخت کارکنان برتر و بیانیه‌ی واضح مأموریت. برخلاف جک ولش که ۴۱ سال در جنرال الکتریک خدمت کرد، کارمندان امروزی تا قبل از ۴۰ سالگی به‌طور متوسط ۱۰ شغل را تجربه می‌کنند. به همین دلیل باید یک اصل انگیزشی را به لیست فوق اضافه کرد: رشد و توسعه‌ی شخصی.

اما چگونه می‌توان این اصول را در حوزه‌ی مهارت‌های داده‌ی اعضای تیم به کار گرفت؟

برای پاسخ به این سؤال باید از اصول اولیه شروع کنیم. ایجاد هرگونه تغییر فرهنگی، مستلزم تعهد بلندمدت است. از ابتدای کار، باید انتظارات همه‌ی افرادی که در هدایت سازمان به عصر داده سهیم هستند، مشخص شود. اگر فرض کنیم که این گام مهم برداشته‌شده است، پس‌ازآن می‌توانید موفقیت آینده‌ی خود را با توجه به این نکات تضمین کنید:

Data science

هماهنگ ساختن شرکت با مأموریت جدید

رهبران سازمان مهم‌تری نقش را در دوران گذار ایفا می‌کنند. در مراحل بعد، آموزش تیم‌ها و پرسنل و آشنا کردن آن‌ها با روش‌های مبتنی بر داده و ایجاد عادت‌های جدید، از طریق رهبری در عمل ادامه می‌یابد.

در اولین جلسه‌ی کار هر هفته، همه‌ی سرپرستان و رهبران تیم‌ها و همه‌ی اعضای تیم را دورهم جمع کنید. جلسه‌ی اصلی شرکت، بهترین فرصت برای به اشتراک گذاشتن به‌روزرسانی‌های مهم، اصلاح اهداف کوتاه‌مدت و انگیزه بخشی به تیم‌ها است. شما فرصتی عالی در اختیار دارید تا استراتژی‌های تغییر را به بهترین نحو برای اعضای شرکت توضیح دهید.

به‌عنوان‌مثال فرض می‌کنیم شرکت می‌خواهد بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از تیم فروش، یک هدف تجاری جدید را دنبال کند. با بهره‌گیری از این فرصت، به سایر تیم‌های سازمان آموزش دهید که چگونه می‌توان با استفاده از داده‌ها، تقاضای کسب‌وکار جدید را ساخت یا برآورد کرد. مثلاً مصاحبه با مشتریان، واردکردن پاسخ‌ها به یک صفحه‌ی گسترده و ارزیابی داده‌ها.

با این قدم، شما به دیگران انگیزه می‌دهید. آن‌ها به این موضوع فکر می‌کنند که چگونه در نقش‌های خود، از راهکارهای مشابه استفاده کنند. در پایان این تیم فروش است که با اقدامات صحیح، باید وجه تمایز خود را در جلسه‌ی کاری نشان دهد. اما درعین‌حال شما می‌توانید رهبران و مدیران تیم را تشویق کنید که در مورد نتایج موفقیت‌آمیز استفاده از داده‌ها، بیشتر فکر کنند.

زمانی که مدیر فروش در حال ردیابی عملکرد فروش هدف تجاری جدید است، باید به‌سرعت دیدگاه‌های ارزشمند سایر بخش‌های سازمان را که به پیشرفت پروسه کمک می‌کنند جمع‌آوری کند. یک مثال واضح از اینکه داده‌ها چگونه به درآمدزایی سازمان کمک می‌کنند: «در طول هفته‌ی گذشته، پس‌ازاینکه دو نمایندگی اصلی فروش را روی یک بخش خاص از مشتریان متمرکز کردیم، متوجه شدیم که زمان عقد قرارداد با یک مشتری، از پنج روز به دو روز کاهش‌یافته و سایز قرارداد نیز به‌طور متوسط ۵۰۰ تومان افزایش پیداکرده است.»

data science

پررنگ کردن این پیروزی‌ها، چند مزیت مهم دارد: اول اینکه باعث اعتمادسازی میان کارمندان می‌شود، زیرا آن‌ها به‌وضوح می‌بینند که سازمان چگونه تصمیمات مهم را با اندیشه و تدبیر اتخاذ می‌کند. دوم اینکه کارمندان انگیزه می‌گیرند تا در کنار سایر همکاران خود، در جلسات آگاهی بخشی شرکت، حضور پیدا کنند.

رهبری باید سرپرستان دپارتمان‌های مختلف را تشویق کند تا رویکرد مشابهی را در ارتباطات خود در پیش بگیرند. هر جلسه‌ی تیمی، فرصت خوبی برای به اشتراک‌گذاری راهکارهای جدید است. به‌عنوان‌مثال شما به‌تازگی مطلع شده‌اید که شرکت رقیب، از یک ابزار جدید برای بهینه‌سازی کانال بازاریابی خود استفاده می‌کند. این مطالعات موردی را با تیم به اشتراک بگذارید. سپس آن‌ها را تشویق کنید که به راه‌ها، ابزارها و فرایندهای جدیدی فکر کنند که در همان سطح شغل آن‌ها، به شرکت کمک می‌کند.

یکی دیگر از راه‌های توسعه‌ی فرهنگ داده محور، به نمایش کشیدن آن در سراسر سازمان است. به این منظور یک تلویزیون را با چندین داشبورد داده، در سازمان نصب کنید. آیا نرخ به‌روز شده‌ی ترافیک وب، یکی از فاکتورهایی است که اعضای تیم باید مدنظر داشته باشند؟ یک داشبورد را از Google Analytics بارگیری کنید و آن را همیشه در حال اجرا نگه‌دارید. به‌تدریج کارمندان به روندها توجه می‌کنند. مثلاً اوقاتی در روز که فعالیت رسانه‌های اجتماعی در اوج قرار دارد، ترافیک افزایش می‌یابد. سپس آن‌ها می‌توانند مباحثات فکر شده‌ای را در خصوص بهبود وضعیت شروع کنند.

هنگامی‌که کارمندان به اهمیت «تفکر از طریق لنز داده» پی می‌برند، برخی از آن‌ها تمایل شخصی خودشان را به یادگیری مهارت‌های جدید داده نشان می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که رشد حرفه‌ای و یادگیری مهارت‌های سخت، به رضایت شغلی بیشتر منجر می‌شود. به همین دلیل یکی از بهترین راه‌های ایجاد انگیزه در کارکنان، فراهم کردن فرصت‌هایی برای توسعه حرفه‌ای آن‌ها است.

Focusing on people’s personal growth

تمرکز بر رشد شخصی کارمندان

گوگل با قانون ۲۰ درصدی خود، روی رشد شخصی کارمندانش تمرکز کرده است. به این صورت که کارمندان مجاز هستند ۲۰ درصد از وقت خود را به پروژه‌ی شخصی اختصاص دهند. به‌طور مشابه، شما هم می‌توانید با کمک مدیران یا رهبران شرکت، فرهنگی را در سراسر سازمان توسعه دهید که در آن کارمندان، بخشی از وقت خود را به تحصیل مهارت‌های داده بپردازند.

از کارمندان بخواهید که محتوای مرتبط با چگونگی استفاده از داده در نقش‌های سازمانی خود را تمرین کنند و در گروه‌های چت درون‌سازمانی؛ مقالات جالبی را که در این زمینه خوانده‌اند، به اشتراک بگذارند.

اگر برخی از کارمندان علاقه‌مند بودند که در یک حوزه‌ی خاص، بیشتر مهارت کسب کنند، به آن‌ها در طول هفته زمان بدهید تا گواهی ابزارهای مربوطه را دریافت کنند. مدیران نیز می‌توانند امکان شرکت آن‌ها را در سمینارها و دوره‌های آنلاین ارزان‌قیمتی که برگزار می‌شود، فراهم کنند. این امر نشان‌دهنده‌ی آن است که واقعاً سرمایه‌گذاری روی نیروی کار خود را مهم میدانید. اگر می‌خواهید یک‌قدم بیشتر هم بردارید، می‌توانید هزینه‌ی کلاس‌های فشرده آموزش علوم داده را که غالباً در آخر هفته برگزار می‌شود بپردازید.

هرچه پروسه‌ها تخصصی‌تر شوند، بعضی از اعضای تیم خلاقیت و استعداد بیشتری از خود نشان می‌دهند و از سایرین متمایز می‌شوند. این فرصتی عالی است که به کارمندان اجازه دهید از یکدیگر یاد بگیرند.

اگر متوجه شدید که یکی از کارمندان، با دست‌کاری در داده‌ها بینش‌ها و راه‌حل‌های جدیدی ارائه می‌کند، پلتفرمی را در اختیار او بگذارید تا به همکاران خود آموزش دهد. او را تشویق کنید که دانش خود را در سراسر تیم، یا حتی سازمان به اشتراک بگذارد. کارمندان از چنین مسئولیت‌هایی استقبال می‌کنند و از اینکه به‌عنوان یک متخصص داده، دیده‌شده‌اند، احساس مثبتی خواهند داشت.

یکی از راه‌های قدرتمندی که کارمندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برنامه‌های تشخیص کارکنان برتر است.

Private and public recognition

برنامه‌های عمومی و خصوصی شناخت کارمندان

تشخص و به رسمیت شناختن تلاش‌های عالی کارمندان؛ نقش بسیار مهمی در انگیزه پیدا کردن آن‌ها دارد. این هدف نیز از طریق کانال‌های مختلفی حاصل می‌شود.

در درجه‌ی اول، به مدیران آموزش دهید که به‌صورت خصوصی، کارمندان استثنایی و برتر خود را شناسایی کنند. یک جلسه‌ی هفتگی بین مدیر بخش و کارمندان، به شناسایی چالش‌ها و پیشنهاد راه‌حل‌ها کمک می‌کند. این فرصتی عالی است که در چند دقیقه‌ی اول هر جلسه، به کارمندی که در ردیابی داده‌ها یا ارائه‌ی گزارش‌های حیاتی و به‌موقع، موفق بوده، تبریک بگویید.

جایزه‌ی ویژه‌ای را با عنوان «کارشناس داده‌ی هفته» در برنامه‌ها منظور کنید. طی یک جلسه‌ی ایستاده، یا از طریق ایمیل یا همان چت، داستان موفقیت کارکنان مذکور را برای همه‌ی  اعضای شرکت تعریف کنید. حتی می‌توانید یک انگیزه‌ی مالی، مثلاً یک کارت هدیه را برای فرد منتخب هر هفته در نظر بگیرید. به‌این‌ترتیب کارمندان ساعی حس می‌کنند از طرف همکاران خود موردتقدیر قرارگرفته‌اند و درعین‌حال، کمی انگیزه‌ی مالی نیز پیدا می‌کنند.

در صورت امکان می‌توانید یک جایزه‌ی سه‌ماهه یا سالانه را نیز برای افرادی که واقعاً اقدامات خاص و قابل‌توجهی انجام داده‌اند، برنامه‌ریزی کنید. برای مثال تیم مهندسی، زمان زیادی را به یک راهکار جدید اختصاص داده که معیارهای موردنظر کاربران را در اپلیکیشن شما ردیابی می‌کند. شما می‌دانید که این اطلاعات به درک مشتریان می‌کند، پس با پاداش دادن به اعضای تیم مهندسی، سایر تیم‌ها را به ابتکارات مشابه تشویق کنید.

راه‌های بسیار زیادی برای بهره‌گیری از داده و خلق ارزش وجود دارد. شکی نیست که به‌تدریج، داده‌ها به بخش مهم‌تری از زندگی روزمره‌ی کاری ما تبدیل می‌شوند. جک ولش، راه‌های انگیزه بخشی به کارمندان برای انجام کارهای بزرگ را در اختیار ما قرار داده است. به کارمندان انگیزه بدهید که بیش‌ازپیش به حوزه‌ی علوم داده وارد شوند و شناخت بیشتری از آن پیدا کنند. این تنها راهی است که به کمک آن می‌توانید از مزایای فوق‌العاده‌ی این عرصه بهره ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات