جستجوی امن گوگل از ۳ میلیارد دستگاه محافظت می‌کند

سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سرویس جستجوی امن غول دنیای جستجوگرهای اینترنتی، حالا از حدود ۳ میلیارد دستگاه در برابر تهدیدهای امنیتی مثل بدافزارها محافظت می‌کند.
تبلیغات

امروز گوگل اعلام کرد سرویس جستجوی امن این کمپانی که اولین‌ بار در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شده است، حالا از بیش از ۳ میلیارد دستگاه محافظت می‌کند. این در حالی است که تعداد دستگاه‌های محافظت‌شده توسط سرویس مورد بحث تا ماه می ۲۰۱۶ معادل ۲ میلیارد بود.

سرویس جستجوی امن گوگل، لیست آدرس‌های اینترنتی را که در آن‌ها بدافزار یا محتوای جعلی وجود دارد، در اختیار مرورگرهای کروم، فایرفاکس و سافاری و همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت (ISP) قرار می‌دهد. امکان دسترسی به سرویس یادشده از طریق API عمومی یا به‌طور مستقیم و با تغییر دستی آدرس URL سایتی که قصد بررسی آن را دارید نیز وجود دارد. گوگل طی چند سال گدشته، سرویس جستجوی امن را به سایر محصولات و خدمات خود اضافه کرده است. از جمله سرویس‌های گوگل که از جستجوی امن این کمپانی بهره می‌برند، می‌توان به سیستم عامل اندروید، تبلیغات، سرویس آنالیتیکز، جیمیل، گوگل پلی و ... اشاره کرد. گوگل امروز علاوه بر اعلام آمار مربوط به سرویس جستجوی امن، اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه موفق شده این سرویس را تا به این حد و با چنین سرعتی گسترش دهد نیز به اشتراک گذاشته است. این کمپانی همچنین جزئیاتی در مورد آینده‌ی جستجوی امن ارائه کرده است. مهم‌ترین عامل رشد بسیار چشم‌گیر سرویس مورد بحث، رشد بسیار بالای دستگاه‌های موبایل بوده و طبیعتا آینده‌ی این سرویس نیز از هوش مصنوعی بهره خواهد برد.

به دلیل محدودیت‌هایی که در موبایل‌ وجود دارد، تیم امنیتی گوگل باید سرعت کم برخی اتصالات اینترنتی، قیمت بالای پلن‌های دیتای موبایل و ظرفیت باتری این محصولات را نیز در نظر بگیرند. این موارد باعث شد گوگل قابلیت مورد اشاره را در دسامبر سال ۲۰۱۵ ابتدا در مرورگر اندروید کروم ارائه کند؛ ولی حالا این سرویس در همه‌جا مورد استفاده قرار گرفته است. مرور امن اطلاعات محافظتی حیاتی را به دستگاه‌های مورد نظر ارسال و آن را تا جایی که امکان دارد فشرده می‌کند؛ این مراحل هم در دسکتاپ و هم در موبایل‌ به همین شکل انجام می‌شود.

جستجوی امن گوگل در بیشتر موارد بدون اینکه حتی کاربر متوجه شود، کار خود را انجام می‌دهد. این یعنی شما موارد مشکوک و آلوده را در نتایج جستجوی وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها اندروید پلی استور، پیام‌های جیمیل و ... مشاهده نخواهید کرد؛ زیرا موارد نا‌امن به‌سادگی توسط سرویس جستجوی امن گوگل فیلتر می‌شوند. در موارد دیگر و هنگام مواجه‌ شدن با وب‌سایت‌های آلوده به بدافزار، احتمال دارد با صفحه‌ای شبیه به تصویر زیر مواجه شوید.

جستجوی امن گوگل

اگر قصد بازدید از وب‌سایتی دارید و پس از وارد کردن آدرس آن وب‌سایت با صفحه‌ای شبیه به تصویر بالا مواجه شدید، به احتمال زیاد این سایت به دنبال بیرون کشیدن اطلاعات، نصب یک بدافزار یا دانلود نرم‌افزارهای ناخواسته است. این نوع وب‌سایت‌ها در مرورگرهایی مثل گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس و اپل سافاری مسدود شده‌اند؛ البته کاربران این امکان را در اختیار دارند که به‌طور دستی مسدودیت وب‌سایت مورد نظر خود را رفع کنند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های تحت وب و نیز توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل (مثلا اسنپ‌چت) با بهره گرفتن از سرویس جستجوی امن گوگل، پیش از ارائه‌ی آدرس‌ سایت‌ها به کاربران، این URL-ها را از نظر مسائل امنیتی بررسی می‌کنند.

جستجوی امن گوگل از چند سال با استفاده از قابلیت‌های فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، انواع مختلفی از تهدید‌های امنیتی را تشخیص می‌دهد. گوگل جزئیات زیادی در مورد روش استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی تهدیدهای امنیتی ارائه نکرده است؛ اما این کمپانی اشاره کرده که جستجوی امن، اولین سرویس است که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و تیم سازنده‌ی این سرویس به‌طور دائم در حال ارزیابی و استفاده از روش‌های جدیدی است تا بتواند تجربه‌ی یک جستجوی امن را به کاربران ارائه کند.

نظر شما در مورد سرویس جستجوی امن گوگل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات