نگرانی آمریکایی ها از ضعف سیستم آموزشی در تربیت فعالان کسب و کار

پنج‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کارشناسان آمریکایی کسب و کار، معتقدند سیستم آموزشی این کشور، توانایی لازم برای آماده کردن افراد برای مشاغل را نداشته و نیاز به بازنگری دارد.
تبلیغات

کورتنی ویلیامز، کارآفرین و مدیرعامل استارتاپ، معتقد است در حال حاضر سیستم آموزشی ایالات متحده آمریکا با چالش‌های متعددی روبرو است. به عقیده‌ی او، اگرچه نشانه‌هایی از امید در این سیستم مشاهده می‌شود، اما وضعیت نظام آموزشی آمریکا روز به روز بدتر می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد که سیستم آموزش و پرورش آمریکا از لحاظ خروجی، در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته در جایگاه مناسبی قرار ندارد. این کشور در رتبه‌بندی اخیر سازمان PISA در رشته‌ی ریاضی در جایگاه ۴۱، در مطالعه در جایگاه ۲۴ و در بخش علوم در جایگاه ۲۵ کشورهای پیشرفته‌ی دنیا قرار دارد. ویلیامز معتقد است این آمارها برای کشوری مانند آمریکا با منابع و قدرت‌های گسترده، هشداری جدی و حتی یک تهدید است.

این کارآفرین آمریکایی، نکته‌ی منفی دیگر نظام آموزشی آمریکا را این نکته می‌داند که نوجوانان فارغ‌التحصیل شده از دبیرستان‌های این کشور، مهارت‌های لازم برای فعالیت در اقتصاد قرن ۲۱ را ندارند.

مشکلات ذکر شده، در قدم اول کارآفرینان و ارزش‌آفرینان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنها برای استخدام نیروهای جدید باید افرادی را پیدا کنند که مهارت‌های لازم برای انجام درخواست‌هایشان را داشته باشند و این کمبود مهارت در فارغ‌التحصیلان، رشد کسب و کارهای نوپا در این کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل نه تنها استارتاپ‌ها، بلکه کشورهای باسابقه و بزرگ آمریکایی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به بیان دیگر، شغل‌های آینده در آمریکا ساخت شده‌اند، اما افراد لایق برای تصدی آنها هنوز تربیت نشده‌اند.

تحصیل رایگان

نکته‌ی مهم این است که شغل‌های مورد نیاز در کسب و کار مدرن، نیاز به مدارک دانشگاهی نداشته اما نیاز به مهارت‌هایی اساسی دارند. برخی این مهارت‌ها عبارتند از منطق تصمیم‌گیری، آشنایی با وب مدرن، تکنولوژی‌‌های موبایل و مهارت‌های نرم‌افزاری. اگرچه این مهارت‌ها در ذهن برخی افراد ساده و پیش پا افتاده هستند، جالب است بدانید درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان دبیرستانی آمریکا، حتی توانایی مناسب برای صحبت کردن در جمع یا نگارش مطلبی ساده را ندارند.

درصد بسیار بالایی از فارغ‌التحصیلان آمریکایی توانایی‌های ابتدایی پاسخ دادن به یک مشتری را نیز دارا نیستند. آنها نمی‌دانند چگونه تماس یک مشتری را پاسخ دهند، به مشکلات او گوش دهند، اهمیت مشکلات را درک کرده و پس از آنالیز صحیح، راه‌حل مناسب را ارائه دهند.

این کارآفرین معتقد است عموم دانش‌آموزان و دانشجویان آمریکایی، حتی برای مشاغل خدماتی که مشاغل آینده نیستند نیز آماده نشده‌اند. با توجه به این که اینگونه شغل‌ها نیز به مرور در حال از بین رفتن هستند، تربیت دانش‌آموزان برای در اختیاز گرفتن شغل‌های مدرن‌تر، نه تنها یک ضرورت اقتصادی است، بلکه اهمیتی حیاتی برای جامعه است.

البته موسسه‌های آموزشی مختلفی در آمریکا برای حل این مشکل تاسیس شده‌اند. موسساتی مانند YouthForce Nola و Rooted School که تلاش می‌کنند دانش‌آموزان دبیرستانی را برای مشاغل حوزه‌ی علوم سلامت، فناوری و دیگر حوزه‌های پیشرفته آماده کنند. آنها دوره‌هایی تخصصی برای دانش‌آموزان طراحی می‌کنند تا آنها را در مسیری قرار دهند که به محض خروج از دبیرستان برای شغل‌های مورد نظر آماده باشند.

ویلیامز در انتهای صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که امید زیادی به برنامه‌های در حال اجرا دارد. او معتقد است آمریکایی‌ها در طول تاریخ همیشه با تکیه بر خلاقیت توانسته‌اند راه‌هایی جدید برای مشکلات پیدا کنند. البته در این مشکل، آنها با چالش زمان روبرو هستند و هر چقدر اجرای این برنامه‌ها با تاخیر روبرو شود، در رقابت با دیگر کشورهای پیشرفته به مشکل بر می‌خورند.

نظر شما چیست؟ آیا سیستم آموزشی کشور ما در مقایسه با کشورهای درحال توسعه، توانایی پرورش افراد برای مشاغل را دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات