گوگل با تکنولوژی استریت ویو به مقابله با گرمایش زمین می‌رود

جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل با همکاری صندوق دفاع از محیط‌ زیست، پروژه‌ای مشترک کلید زده‌اند که حال پس از گذشت پنج سال، نتایج آن می‌تواند تأثیرات مثبتی در اوضاع جوی کره‌ی زمین داشته باشد.
تبلیغات

آلایندگی گازهای طبیعی به نسبت سوخت‌های فسیلی کمتر است و پاک‌تر می‌سوزند؛ ولی درعین‌حال نشت متان می‌تواند تأثیرات بسیار مخربی داشته باشد که فواید آن را بی‌اثر می‌کند. به گفته‌ی صندوق دفاع از محیط ‌زیست (EDF):

 متانی که در حین تولید، انتقال و مصرف نشت کند، این پتانسیل را دارد تا بسیاری از فواید حاصل از جایگزینی گاز طبیعی با سوخت‌های فسیلی را خنثی کند.

در سال ۲۰۱۲ پروژه‌ای مشترک میان گوگل و صندوق دفاع از محیط‌زیست به‌صورت آزمایشی کلید خورد که طی آن تاکنون بیش از ۵۵۰۰ محل نشت گاز یافت شده است. EDF با تجهیز خودروهای عکس‌برداری گوگل به حس‌گرهای تشخیص متان،‌ توانست نقشه‌ای از محل‌های نشت این گاز در ۱۱ شهر تهیه کند.

google street view methane map

محل‌های نشست گاز در شهر بوستون

شناسایی این مناطق، می‌تواند تأثیر زیادی بر تغییرات آب‌وهوایی داشته باشد. EDF دراین‌باره می‌گوید:

متان، ۱۰۰ برابر  نسبت به گاز کربن دی‌اکسید در گرمایش زمین تأثیر بیشتری دارد و یکی از عوامل اصل تغییرات آب‌وهوا به دست بشر است.

متان پس از نشت، طی فعل‌وانفعالاتی و با تبدیل‌ شدن به کربن دی‌اکسید به‌ مرور زمان، حتی پس از گذشت ۲۰ سال، ۸۴ برابر قدرت بیشتری نسبت به CO2 در گرمایش زمین خواهد داشت و جالب‌ توجه است که این گاز حتی پس از گذشت صد سال باز هم آثار مخرب خود را حفظ و تا ۲۸ برابر قوی‌تر از کربن دی‌اکسید عمل خواهد کرد.

این نقشه‌ها می‌توانند به اولویت‌بندی در تخصیص منابع در صنایع برای اداره‌ی هرچه بهتر نقاط نشت گاز کمک کنند. همچنین محدوده‌ی همکاری گوگل و EDF، وسعت بیشتری خواهد یافت و مأموریت جدید آن‌ها سنجش کلی کیفیت هوا خواهد بود. دو سال بعد از اولین قرارداد، گوگل ناوگان خودروهای عکس‌برداری خود را به پلتفرم سیار هوش زیست‌محیطی مجهز کرد.

برای دهه‌ها، مبارزاتی که برای دفاع از زمین در برابر تغییرات آب و هوایی صورت گرفته با سختی‌های زیادی همراه بوده است و اقدام اخیر ترامپ مبنی بر خروج از توافق آب و هوایی پاریس تنها یک نمونه از این واقعیت تلخ است.

بااین‌حال،‌ تلاش‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود مانند آنچه از سوی گوگل و EDF صورت گرفته است،‌ بی‌تأثیر نبوده و نتایجی همچون افزایش شناخت مردم از محیط ‌زیست و آلاینده‌های آن و حمایت ۷۰ درصدی مردم آمریکا از توافق پاریس به همراه داشته است. همچنین این نقشه‌ها می‌توانند اطلاعات مفیدی به فعالان محیط ‌زیست در مورد محل فعالیتشان بدهند تا با دانشی کامل‌تر و با تلاش بتوانند مشکلات جوامع خود را حل کنند؛ چراکه این فعالیت‌های محلی،‌ به‌نوبه‌ی خود قادرند تأثیرات بزرگی بر سرنوشت محیط‌ زیست زمین بگذارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات