به‌روزرسانی‌ امنیتی ماهانه‌ی اندروید چه فایده‌ای دارد

پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل هرماه با انتشار به‌روزرسانی‌ امنیتی برای سیستم‌عامل اندروید، کاربران را در برابر خطاها و حفره‌های سیستمی محافظت می‌کند.
تبلیغات

جدا از به‌روزرسانی‌ سالانه که نسخه‌ی سیستم‌عامل را تغییر می‌دهد، شرکت گوگل هرماه، یک به‌روزرسانی امنیتی هم برای اندروید منتشر می‌کند. مأموریت این آپدیت‌ها این است که دستگاه‌های اندروید را در مقابل خطاهای پیداشده در سیستم‌عامل یا مشکلات امنیتی مربوط به اپلیکیشن‌ها، محافظت کنند.

‌به‌روزرسانی‌های ماهانه چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه اندروید به سیستم‌عاملی امن تبدیل شود، گوگل برنامه‌ای برای توسعه و انتشار به‌روزرسانی‌ ماهانه در نظر گرفته است؛ این برنامه در سه مرحله اجرا می‌شود:

۱- در مرحله‌ی اول که توسعه (Development) نام دارد، خطاهای موجود شناسایی‌ می‌شود و مهندسین گوگل، آپدیت امنیتی را توسعه می‌دهند.

۲- در مرحله‌ی دوم یعنی آزمون (Testing)، گوگل این به‌روزرسانی را در اختیار شرکت‌های سازنده‌ی دستگاه‌های اندرویدی قرار می‌دهد. این شرکت‌ها، آپدیت توسعه‌یافته را روی دستگاه‌های خود نصب و بررسی می‌کنند.

۳- پس از آزمون، به‌روزرسانی برای کاربران ارسال‌ می‌شود (Distribution) و آن‌ها می‌توانند این آپدیت را به روش OTA (از طریق Wi-Fi و بدون نیاز به کامپیوتر) دریافت کنند؛ سپس در وب‌سایت رسمی اندروید، توضیحات مربوط به این به‌روزرسانی منتشر می‌شود.

امنیت

چه کسانی به‌روزرسانی ماهانه را پیاده‌سازی می‌کنند؟

عرضه‌ی این آپدیت امنیتی کاملا به شرکت‌های سازنده مربوط است؛ اگر شرکت‌های سازنده، این به‌روزرسانی را برای محصولاتشان عرضه نکنند، کاربران در معرض خطرهای امنیتی خواهند بود. در حال حاضر تنها تعداد محدودی از شرکت‌های سازنده وجود دارند که این به‌روزرسانی‌ها را منظم و به‌صورت ماهانه عرضه می‌کنند؛ اکثر شرکت‌ها، این آپدیت را تنها هرچند ماه یک‌بار، برای کاربران محصولاتشان منتشر می‌کنند.

اگر بخواهید این به‌روزرسانی‌های امنیتی را به‌صورت منظم و هرماه دریافت کنید، باید یکی از گوشی‌هایی را که خود شرکت گوگل عرضه کرده است بخرید؛ یعنی باید به سراغ سری‌های نکسوس یا پیکسل بروید. کاربران این دستگاه‌ها، پیش از بقیه به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کنند.

پیکسل

گوگل لیستی از ۴۲ دستگاه منتشر کرده است که تمام به‌روزرسانی‌های امنیتی را به‌صورت منظم دریافت می‌کنند:

  • گوگل پیکسل، پیکسل ایکس‌ال، نکسوس ۶ پی و نکسوس ۵ ایکس
  • بلک‌بری پریو
  • فوجیتسو F-01J
  • جنرال موبایل پلاس دی، پلاس، ۴ جی دو سیم‌کارت و ۴ جی
  • جیونی ای ۱
  • ال‌جی جی ۶، وی ۲۰، استایلو ۲ وی و جی‌پد ۷.۰ ال‌تی‌ای
  • موتو زد و موتو زد دروید
  • اوپو CPH1613 و CPH1605
  • سامسونگ گلکسی اس ۸ پلاس، اس ۸، اس ۷، اس ۷ اج، اس ۷ اکتیو، اس ۶ اکتیو، اس ۵ دو سیم‌کارت، سی ۹ پرو، سی ۷، جی ۷، آن ۷ پرو، جی ۲، ای ۸ و تب اس ۲ ۹.۷ اینچ
  • شارپ اندروید وان اس ۱ و ۵۰۷ اس‌اچ
  • سونی اکسپریا ایکس‌ای ۱ و اکسپریا ایکس
  • ویوو ۱۶۰۹، ۱۶۰۱ و وای ۵۵

به‌روزرسانی‌های امنیتی ماهانه چه ویژگی‌هایی جدیدی دارند؟

در حقیقت این به‌روزرسانی‌ها هیچ قابلیت یا ویژگی جدیدی به دستگاه‌های اندرویدی نمی‌افزایند؛ فقط خطاها و حفره‌های امنیتی سیستم‌عامل را اصلاح می‌کنند.

امنیت

برخی از حفره‌های امنیتی ممکن است کنترل گوشی را در اختیار اپلیکیشن خاصی قرار دهند

جدیدترین به‌روزرسانی امنیتی که اوایل ماه ژوئن سال جاری میلادی منتشر شد، ۱۰۱ خطا و حفره‌ی امنیتی اندروید را اصلاح کرد. این خطاها در نسخه‌های ۴ تا ۷.۱ اندروید وجود داشتند. از این ۱۰۱ ایراد امنیتی، ۲۷ مورد بسیار مهم ذکر شده که برخی از این خطاها ممکن است کنترل گوشی کاربر را در اختیار یک اپلیکیشن خاص قرار دهند؛ البته گوگل ادعا می‌کند که اخیرا هیچ گزارشی توسط کاربران مبنی بر این‌چنین موردی منتشر نشده است. اکثر ایرادات امنیتی، مربوط به کدهای شرکت کوالکام بوده است که به پردازنده‌ها و مودم‌های این شرکت برمی‌گردد. گوگل با همکاری کوالکام، این ایراد‌ها را برطرف می‌کند و در به‌روزرسانی‌های امنیتی ماهانه قرار می‌دهد. به‌علاوه، در آپدیت ماه ژوئن، مشکلات مربوط به بلوتوث با رابط کاربری هم برطرف شده است.

نظر شما در مورد به‌روزرسانی‌های امنیتی ماهانه‌ی گوگل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات