ارزان‌ ترین خودروهای دو دیفرانسیل در بازار جهانی

پنج‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
سیستم تمام چرخ محرک (AWD) یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات در خودروهای مختلف است. در این مطلب، به معرفی ۱۰ خودروی ارزان‌قیمت و پرفروش دنیا که به این سیستم مجهز هستند، می‌پردازیم.
تبلیغات

معمولاً با نزدیک شدن به فصل زمستان، تقاضا برای خودروهای مجهز به سیستم تمام چرخ محرک (AWD) در بازار جهانی رشد قابل توجهی پیدا می‌کند. همان‌طور که قبلا در مقاله‌ای به اهمیت خودروهای تمام چرخ محرک در مسیرهای برفی و بارانی پرداختیم، خودروهایی که مجهز به این فناوری یا سیستم دو دیفرانسیل (4WD) هستند، چسبندگی بیشتری با سطح جاده فراهم می‌کنند. فراموش نکنیم، با استفاده از تایرهای مخصوص زمستانی، خودروهای تک دیفرانسیل محور عقب و به‌خصوص محور جلو هم در فصل زمستان و مسیرهای برفی، عملکرد بهتری خواهند داشت.

بدون شک استفاده از خودروهای تمام یا چهار چرخ محرک گزینه‌ی بهتری است، ولی معمولاً این نوع خودروها در مقایسه با مدل‌های تک محور، قیمت بیشتری دارند و البته مصرف سوخت آن‌ها هم بالاتر است. با این‌حال هنوز هم گزینه‌های مناسبی در بازار جهانی یافت می‌شوند که البته اگر به ایران وارد شوند، طبق معمول با قیمت سرسام آور و غیرمنطقی، همراه خواهند بود.

در ادامه به معرفی ارزان‌ترین خودروهای دنیا که به سیستم تمام چرخ محرک مجهز هستند، می‌پردازیم. قیمت تمام شده‌ی هر مدل با احتساب هزینه‌ی حمل و نقل به امریکا محاسبه شده است و با توجه به اینکه نسخه‌های مختلف با آپشن‌های متنوع عرضه می‌شوند، ارزان‌ترین مدل هر خودرو، در نظر گرفته شده است.

۱۰- جیپ کامپس اسپرت مدل ۲۰۱۸

Jeep Compass Sport / جیپ

قیمت: ۲۳ هزار و ۵۹۰ دلار

نسل جدید کراس‌اور جیپ کامپس (Compass) در مقایسه با نسل گذشته، پیشرفت چشمگیری داشته است. به لطف وجود سیستم تمام چرخ محرک در مدل پایه و استاندارد، کامپس در آب‌و‌هوای نامساعد عملکردی خوبی را به نمایش می‌گذارد. البته نسخه‌های گران‌تر و با آپشن‌های بیشتر یا نسخه‌ی آف‌رود تریل‌هارک (Trailhawk) نیز در دسترس است.

۹- شورولت ترکس LS مدل ۲۰۱۸

Chevrolet Trax / شورولت

قیمت: ۲۳ هزار و ۴۹۵ دلار

شورولت با مدل مجهز و خوش قیمت ترکس (Trax) که شباهت‎های بسیاری به مدل لوکس‌تر و گران‌قیمت‌تر بیوک انکور (Encore) دارد، در کلاس کراس‌اورهای کامپکت کوچک شرکت کرده است. با اینکه شورولت ترکس بهترین خودروی موجود در کلاس خودش نیست، ولی با وجود تجهیزات رفاهی و البته قیمت مناسب، شایستگی‌های لازم برای حضور در این لیست را دارد. نسخه‌ی گران‌تر و لوکس‌تر ترکس پریمیر (Premier) نیز در کنار مدل استاندارد عرضه می‌شود.

۸- نیسان جوک S مدل ۲۰۱۷

Nissan Juke / نیسان جوک

قیمت: ۲۳ هزار و ۷۵ دلار

با توجه به رونمایی نیسان از کراس‌اور جادار کیکس (Kicks) احتمال توقف تولید مدل جوک (Juke) وجود دارد. با این‌حال این کراس‌اور با طراحی بحث‌برانگیزش، ارزان‌ترین خودروی تمام چرخ محرک در خانواده‌ی فعلی نیسان است. مدل جدید کیکس در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه می‌شود که البته هنوز قیمت رسمی آن اعلام نشده است. دیگر کراس‌اور کوچک نیسان، یعنی مدل روگ اسپرت (Rogue) به همراه سیستم تمام چرخ محرک قیمت بسیار بالاتری دارد.

۷- سوبارو لگاسی 2.5i مدل ۲۰۱۸

سوبارو لگاسی / Subaru Legacy

قیمت: ۲۳ هزار و ۵۵ دلار

سدان متوسط و زیبای لگاسی (Lagecy) به‌صورت استاندارد به سیستم تمام چرخ محرک مجهز است؛ در واقع شرکت ژاپنی سوبارو با سه خودروی پرطرفدار در این فهرست حضور پررنگی دارد. لازم است بدانیم که فقط تعداد کمی از سدان‌های کلاس متوسط امروزی، سیستم تمام چرخ محرک را به‌صورت آپشن ارائه می‌دهند، در حالی‌که سدان سوبارو به‌صورت استاندارد با این سیستم عرضه می‌شود. قیمت ذکر شده مربوط به مدل ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با قدرت ۱۷۵ اسب بخار است که در شهر ۹.۴ لیتر و در بزرگراه ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. نسخه‌ی دیگرسوبارو لگاسی با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۳.۶ لیتری با قدرت ۲۵۶ اسب بخار عرضه می‌شود که البته مصرف سوخت آن در ۱۰۰ کیلومتر ،۱۱.۶ لیتر در شهر و ۸.۴ لیتر در بزرگراه است.

۶- سوبارو کراس‌ترک 2.0i مدل ۲۰۱۸

Subaru Crosstrek / سوبارو کراس ترک

قیمت: ۲۲ هزار و ۷۱۰ دلار

سوبارو کراس‌ترک (Crosstrek) اساساً همان مدل هاچ‌بک ایمپرتزا است که افزایش ارتفاع پیدا کرده است و در طراحی بدنه تغییرات جزئی دارد. کراس‌اور سوبارو کراس‌ترک از نظر بسیاری از کارشناسان علاوه بر داشتن قیمت معقول و مناسب، توانایی‌های زیادی در جاده و خراج از جاده دارد. قیمت ذکر شده مربوط به مدل با جعبه‌دنده‌ی دستی است؛ مدل جعبه‌دنده‌ی خودکار CVT سوبارو کراس‌ترک ۲۳ هزار و ۷۱۰ دلار قیمت می‌خورد.

۵- هوندا HR-V LX مدل ۲۰۱۸

Honda HR-V / هوندا

قیمت: ۲۲ هزار و ۶۴۵ دلار

هوندا HR-V با اینکه بدنه‌ی نسبتاً کوچکی دارد، ولی فضای بار بسیار قابل توجهی در اختیار می‌گذارد؛ علاوه بر این حتی به همراه سیستم تمام چرخ محرک نیز، مصرف سوخت پایینی دارد. اگر مواردی چون سیستم سرگرمی و اطلاعاتی بی‌کیفیت و پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۴۱ اسب بخار را کنار بگذاریم، هوندا HR-V با داشتن فضای بسیار جادار و سیستم تمام چرخ محرک، یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای خرید است.

۴- فورد اکواسپرت S دو لیتری مدل ۲۰۱۸

Ford EcoSport S / فورد

قیمت: ۲۲ هزار و ۴۹۰ دلار

با اینکه مدل اکواسپرت مدتی است در خارج از آمریکا در حال فروش است، اما فورد زمان زیادی طول کشید تا وارد بازار خودروهای کراس‌اور کامپکت کوچک آمریکا شود. مدل جدید اکواسپرت که با الهام از مدل اسکیپ (Escape) طراحی شده است، در خط تولید فورد واقع در هندوستان ساخته می‌شود. مدل پایه‌ی اکواسپرت با پیشرانه‌ی ۳ سیلندر توربوشارژ یک لیتری عرضه می‌شود و سیستم تمام چرخ محرک فقط در مدل آپشن با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی در دسترس است. فورد اکواسپرت در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس سال ۲۰۱۶ رونمایی شد که بر اساس گفته‌ی مقامات فورد، در سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد.

۳- مزدا CX-3 اسپرت مدل ۲۰۱۸

Mazda CX-3 Sport / مزدا

قیمت: ۲۲ هزار و ۳۰۰ دلار

با توجه به ویژگی‌های کراس‌اور مزدا CX-3 باید گفت که این مدل در برابر هاچ‌بک مزدا 3 نکات منفی زیادی دارد: فضای کمتر سرنشینان عقب، فاضی کمتر صندوق عقب، قیمت بالاتر و از همه مهم‌تر مصرف سوخت بیشتر. با این وجود به لطف داشتن سیستم تمام چرخ محرک، طراحی کابین و بدنه‌ی زیبا و کیفیت سواری اسپرت گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

۲- جیپ رنگید اسپرت مدل ۲۰۱۸

جیپ رنگید JEEP renegade

قیمت: ۲۱ هزار و ۴۰ دلار

مدل رنگید (Renegade) ارزان‌ترین و کوچک‌ترین عضو خانواده‌ای جیپ است، اما توانایی‌های آن کاملا قابل قبول است؛ به‌خصوص نسخه‌ی تریل‌هاوک رنگید، عملکرد قابل توجهی در مسیرهای آف‌رود به نمایش می‌گذارد. با این‌حال رنگید در تمام نسخه‌ها، حتی در مدل پایه‌ی اسپرت و قیمت مناسب آن، طراحی، سرسختی و کاربرد یک جیپ تمام‌عیار را به همراه دارد.

۱- سوبارو ایمپرزا 2.0i سدان مدل ۲۰۱۸

سوبارو ایمپرتزا / Subaru Impreza

قیمت: ۱۹ هزار و ۳۵۵ دلار

شهرت سوبارو در استفاده از سیستم تمام چرخ محرک، شاید فقط کمی از آئودی کمتر باشد. در واقع تمام محصولات این شرکت ژاپنی (به جز مدل BRZ، برادر دوقلوی تویوتا GT86 و سایون FR-S) در بازار آمریکا به‌صورت استاندارد به سیستم تمام چرخ محرک مجهز هستند. ارزان‌ترین محصول سوبارو، مدل سدان ایمپرتزا (Impreza) با قیمت ۱۹ هزار و ۳۵۵ دلار است؛ مدل هاچ‌بک نیز با کمی افزایش، با قیمت ۱۹ هزار و ۸۵۵ دلار عرضه می‌شود. البته هر دو قیمت ذکر شده مربوط به نسخه‌ی پایه به همراه جعبه‌دنده‌ی دستی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات