کامیون الکتریکی تسلا معرفی شد؛ انقلابی در صنعت خودروهای سنگین

جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، پیش از نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس و در رویدادی از اولین کامیون الکتریکی خود رونمایی کرد.
تبلیغات

با وجود تبلیغات فراوان که نشان از اشتیاق تسلا (Tesla) برای ورود به بازار خودروهای سنگین داشت، انتظار می‌رفت که این شرکت برنامه‌های عظیمی برای حمله به این بازار پررونق داشته باشد. وقتی ایلان ماسک در جریان رونمایی از طرح کامیون الکتریکی خود موسوم به Semi. از توانمندی‌های این کامیون صحبت می‌کرد؛ به سیستمی مبهم با نام BAMF اشاره کرد که سبب شد حاضرین به فکر فرو روند. اما این همه‌ی ماجرا نبود. هنگامی‌که ماسک از شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۵ ثانیه‌ای این کامیون سخن گفت، همه‌ی افراد مسحور عملکرد خارق‌العاده‌ی این خودرو شدند. اگرچه شتاب ۵ ثانیه‌ای این کامیون بدون حمل تریلر محقق می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشیم که Semi از آلفارومئو جولیای پر سروصدا و البته تمام کامیون‌های دیزلی تولیدی سریع‌تر است.

کامیون Semi تسلا

بر اساس ادعای تسلا؛ درحالی‌که تریلری به وزن ۳۶ تن به Semi متصل شود، ۲۰ ثانیه زمان لازم است تا این کامیون الکتریکی از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد که سبب می‌شود Semi به پدیده‌ای در دنیای خودروهای سنگین تبدیل شود. از دیگر ویژگی‌های خارق‌العاده‌ی این کامیون می‌توان به توانایی بالا رفتن از مسیری با شیب ۵ درصد با سرعت ثابت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اشاره کرد. توانایی‌های منحصربه‌فرد Semi به‌طور قطع سبب می‌شود که رانندگان بسیاری به این خودرو علاقه نشان دهند.

کامیون Semi تسلا

Semi با حفظ سرعت تعیین‌شده در بزرگ‌راه‌ها، با هر بار شارژ می‌تواند تا شعاع ۸۰۰ کیلومتر حرکت کند؛ البته این شعاع حرکتی در حالتی است که تریلری به Semi متصل نباشد. شعاع حرکتی Semi به‌عنوان یک کامیون الکتریکی از شعاع حرکتی کامیون‌های دیزلی با یک‌بار سوخت‌گیری بیشتر است. این نتیجه‌ی خارق‌العاده با کمک طراحی بدنه‌ی آیرودینامیک به‌ دست آمده است. از جمله بهینه‌سازی‌های آیرودینامیک صورت گرفته می‌توان به فلپ‌های کناری، حذف فاصله میان کامیون و تریلر و کف مسطح کابین اشاره کرد. بر اساس ادعای تسلا، تمام موارد ذکرشده باعث می‌شوند ضریب درگ (ضریب پسا) Semi با عدد ۰.۳۶، از بوگاتی شیرون بهتر باشد.

کامیون Semi تسلا

همواره دغدغه‌ی اصلی دوست‌داران خودروهای الکتریکی، مدت‌زمان شارژ این خودروها بوده و حساسیت این امر برای کامیون Semi به‌ دلیل ماهیت کاری این خودرو، بیشتر است. تسلا اعلام کرده است که ایستگاه‌های شارژ سریع این شرکت می‌تواند در مدت زمان سی دقیقه باتری‌های Semi را برای طی مسافت ۶۴۰ کیلومتر شارژ کند و با وجود شبکه‌ی ایستگاه‌های شارژ سریع در توقفگاه کامیون‌ها، طی کردن مسافت‌های طولانی با خودروهای الکتریکی دیگر یک رؤیا نیست.

کامیون Semi تسلا

صندلی راننده در مرکز کابین Semi قرار دارد و در دو طرف فرمان، دو نمایشگر لمسی برای کنترل قسمت‌های مختلف خودرو تعبیه شده است. دوربین‌های نصب‌شده در اطراف این کامیون سبب می‌شود راننده دیگر نگران نقاط کور نباشد. Semi نیز مانند دیگر خودروهای تسلا، با سیستم‌های ایمنی و کمکی بی‌شمار عرضه خواهد شد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سیستم خودران اشاره کرد. سیستم خودران Semi در سفرهای طولانی می‌تواند به موهبتی برای رانندگان تبدیل شود.

کامیون Semi تسلا

هنوز قیمت نهایی این کامیون اعلام نشده است؛ اما بر اساس اعلام تسلا، Semi در مقایسه با دیگر کامیون‌های دیزلی، در هر ۱.۶ میلیون کیلومتر رانندگی سبب صرفه‌جویی ۲۰۰ هزار دلاری در هزینه‌ی سوخت‌گیری خواهد شد. اگرچه مسافت ۱.۶ میلیون کیلومتر زیاد به‌نظر می‌رسد؛ اما این مسافت‌ در دنیای خودروهای سنگین کاملا عادی است.

بر اساس اعلام شرکت تسلا، تولید Semi از سال ۲۰۱۹ آغاز می‌شود و علاقه‌مندان هم‌اکنون با پرداخت ۵ هزار دلار می‌توانند اقدام به رزرو یک دستگاه کامیون Semi کنند. اگر تمام ویژگی‌های Semi کاملا مطابق با تبلیغات صورت‌گرفته باشد، می‌توان این کامیون الکتریکی را انقلابی در صنعت خودروهای سنگین دانست.

کامیون Semi تسلا
کامیون Semi تسلا
کامیون Semi تسلا
کامیون Semi تسلا
کامیون Semi تسلا
کامیون Semi تسلا
کامیون Semi تسلا
کامیون Semi تسلا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات