چگونه نسل پردازنده‌ اینتل را تشخیص دهیم

پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تشخیص نسل پردازنده‌ی کامپیوترهای ویندوزی به آسانی چند کلیک است؛ اما زمانی که قصد خرید یک دستگاه جدید دارید، دانستن آن بسیار ضروری است.
تبلیغات

برای آگاهی از نسل پردازنده‌ی اینتل، کافی است پس از باز کردن ویندوز اکسپلورر، روی آیکون This PC یا Computer (بسته به نسخه‌ی ویندوز) کلیک راست کنید. پس از باز شدن منو، گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید.

زیر عنوان مشاهده‌ی اطلاعات پایه‌ درباره‌ی کامپیوتر شما (View basic information about your computer)، بخشی به نام System مشاهده می‌کنید. در این قسمت اعدادی وجود دارند که معرف نام پردازنده و اطلاعات مربوط به نسل آن هستند. اما پرسش اصلی اینجا است که معنی این اعداد چیست؟

اینتل در وب‌سایت خود معنی تک‌تک این اعداد و حروف را به‌صورت زیر مشخص کرده است:

Intel CPU

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اولین رقم در عدد چهاررقمی پس از نام برند، نشان‌دهنده‌ی نسل پردازنده‌ی اینتل شما است. سه رقم بعدی، شناسه‌ی پردازنده یا در واقع معرف مدل پردازنده در همان نسل هستند. در نهایت حرف U مخفف ولتاژ بسیار پایین و نشان‌دهنده‌ی سری پردازنده است. پردازنده‌های سری U اینتل برای لپ‌تاپ‌های بسیار نازک و تبلت‌های هیبریدی طراحی شده‌اند؛ از این‌رو در مقایسه با مدل‌های دیگر عمر باتری بالاتری ارائه می‌دهند.

در اینجا ما یک پردازنده‌ی Core i7 داریم. با نگاه به عدد ۸ درمی‌یابیم که این مدل یک پردازنده‌ی نسل هشتم کبی‌ لیک ریفرش است.

چرا دانستن این موضوع مهم است؟

دانستن نسل پردازنده‌ی کامپیوتر به دلایل متعددی سودمند است. با آگاهی از این موضوع می‌توانید دریابید کدام نسخه از ویندوز روی کامپیوتر شما قابل اجرا است. اگر از طرفداران نسخه‌های قدیمی ویندوز هستید و هنوز به ویندوز ۱۰ مهاجرت نکرده‌اید، باید بدانید که نسل فعلی و نسل جدید پردازنده‌های اینتل با ویندوز ۷ سازگار نیستند.

مورد ‌مهم‌تر بعدی هنگامی است که قصد خرید یک کامپیوتر جدید دارید. اگر با اسامی پردازنده‌ها آشنا نباشید، ممکن است لپ‌تاپ یا کامپیوتر همراه با پردازنده‌ی قدیمی خریداری کنید. درحالی‌که به احتمال زیاد می‌توانید با همان بودجه اقدام به خرید لپ‌تاپ جدیدتری کنید. در نتیجه زمانی که برای خرید به فروشگاهی مراجعه می‌کنید، حتما به مشخصات پردازنده توجه کنید.

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌های مرکزی AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات