بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ

سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 20 دقیقه
بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ، نسخه‌‌ی بزرگ‌تر و ۶.۲ اینچی از پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ کره‌ای‌ها که مدتی است وارد بازارهای جهانی شده است.
تبلیغات
مقاله‌های مرتبط:

گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس؛ کهکشانی‌های سامسونگ در سال ۲۰۱۷ نیز مانند روند چند سال اخیر، در دو نسخه معرفی شدند؛ اما این بار، برخلاف گذشته، خبری از نمایشگر مسطح نیست و هر دو نسخه‌ از پرچم‌دار کره‌ای‌ها از نمایشگری با لبه‌های خمیده بهره می‌برند. پیش از این در زومیت به بررسی گلکسی اس ۸ پرداخته بودیم؛ اما اکنون نوبت به برادر بزرگتر این گوشی رسیده است تا تجربه‌ی استفاده‌مان از آن را در اختیار شما همراهان همیشگی زومیت قرار دهیم.

گلکسی اس ۸ پلاس توسط دفتر سامسونگ در ایران، برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است. برای مقایسه محصولات مختلف و اطلاع از آخرین قیمت گوشی‌های سامسونگ در بین فروشگاههای مختلف به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

در ابتدا بهتر است تا پیش از شروع بررسی، به مشخصات فنی گلکسی اس ۸ پلاس نگاهی داشته باشیم. سامسونگ مطابق معمول، کهکشانی‌هایش را به همراه جدیدترین نسخه از تراشه‌ی اختصاصی و بالارده‌ی خود، یعنی اکسینوس ۸۸۹۵ روانه‌ی بازار کرده است؛ البته این گوشی‌ها در برخی از بازارها از جمله آمریکا با پردازنده‌ی بالارده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام عرضه می‌شوند.

مشخصات / گوشی 

گلکسی اس 8 پلاس

گلکسی اس 7 اج

گلکسی اس 8

گلکسی اس 7

پردازنده

Exynos 8895/Snapdragon 835

Exynos 8890/Snapdragon 820

Exynos 8895/Snapdragon 835

Exynos 8890/Snapdragon 820

سیستم‌عامل

Android 7.0

Android 6.0, 

upgradable to 7.0

Android 7.0

Android 6.0, upgradable to 7.0

حافظه‌ی رم

 4/6GB

4GB

4/6GB

4GB

صفحه‌نمایش

6.2-inches Curved Super AMOLED, 1440 x 2960 pixels

5.5-inches Curved Super AMOLED, 1440 x 2560 pixels

5.8-inch Curved Super AMOLED, 1440 x 2960 pixels

5.1 inches, Super AMOLED, 1440 x 2560 pixels 

محافظ صفحه

Corning Gorilla Glass 5

Corning Gorilla Glass 4

Corning Gorilla Glass 5

Corning Gorilla Glass 4

حافظه ذخیره‌سازی

64/128GB

32/64/128 GB

64/128GB

32/64 GB

microSD

up to 256GB

up to 256 GB

up to 256GB

up to 256 GB

دوربین اصلی

12MP, Dual-Pixel Autofocus, OIS, Laser Autofocus, f/1.7 aperture, 4K video recording

12 MP, f/1.7, 26mm, phase detection autofocus, OIS, LED flash

12MP, Dual-Pixel Autofocus, OIS, Laser Autofocus, f/1.7 aperture, 4K video recording

12 MP, f/1.7, 26mm, phase detection autofocus, OIS, LED flash

دوربین جلو

8MP, f/1.7 aperture, Autofocus

5 MP, Auto HDR

8MP, f/1.7 aperture, Autofocus

5 MP, Auto HDR

ارتباطات

4G LTE, dual-band Wi-Fi ac/a/b/g/n, GPS, NFC, USB Type-C, Bluetooth 5.0

4G LTE, 

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, GPS, NFC, microUSB

4G LTE, dual-band Wi-Fi ac/a/b/g/n, GPS, NFC, USB Type-C, Bluetooth 5.0

4G LTE, 

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, GPS, NFC, microUSB

سیم‌کارت

Nano SIM

Nano SIM

Nano SIM

Nano SIM

باتری

Non-removable Li-Ion 3500 mAh

Non-removable Li-Ion 3600 mAh battery

Non-removable Li-Ion 3

0

00 mAh

Non-removable Li-Ion 3000 mAh battery

وزن

173 g

157 g

152 g

152 g

ابعاد

159.5 x 73.4 x 8.1 mm

150.9 x 72.6 x 7.7 mm

148.9 x 68.1 x 8.0 mm

142.4 x 69.6 x 7.9 mm

رنگ‌ها

Black, Blue, Gold, Orchid Gray, and Silver

Black, White, Gold, Silver, Pink Gold, Black Pearl, Coral Blue

Black, Blue, Gold, Orchid Gray, and Silver

Black, White, Gold, Silver, Pink Gold

قیمت

€ 899.00

€ 570.00

€ 799.00

€ 500.00

طراحی

سامسونگ استفاده از ترکیب شیشه و فلز را در کهکشانی‌های خود، از نسل ششم آن‌ها شروع کرد و هر سال آن را با اعمال تغییراتی همچون خمیده کردن لبه‌های گوشی و کم کردن برآمدگی دوربین بهبود داد. همین روند در گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس نیز ادامه یافته است؛ اما امسال علاوه‌بر بهبود دو مورد قبل، یعنی حذف برآمدگی دوربین در پشت دستگاه و بهبود خمیدگی لبه‌های نمایشگر، شاهد باریک‌تر شدن حاشیه‌ی بالا و پایین نمایشگر، حذف دکمه‌ی فیزیکی هوم، اضافه‌شدن حسگر اثر انگشت به پشت دستگاه و شاید از همه تأثیرگذارتر، استفاده از نسبت تصویر جدید ۱۸.۵ به ۹ هستیم. اما این تغییرات چه تأثیری در جلوه‌ی ظاهری و تجربه‌ی کاربری کهکشانی‌های جدید دارند؟

گلکسی اس ۸ پلاس تقریبا ابعادی مشابه با آیفون ۷ پلاس دارد؛ اما برخلاف این گوشی که از نمایشگری ۵.۵ اینچی بهره می‌برد، کره‌ای‌ها موفق شده‌اند تا نمایشگری ۶.۲ اینچی را در گلکسی اس ۸ پلاس به‌‌کار گیرند. اگرچه گلکسی اس ۸ پلاس، ارگونومی برادر کوچک‌تر خود را ندارد؛ اما باز هم به لطف حاشیه‌های فوق‌العاده‌ باریک نمایشگر، کار کردن با آن به دشواری سایر فبلت‌های موجود در بازار نیست.

هنگامی که برای اولین‌بار گلکسی اس ۸ پلاس را در دست بگیرید، از کیفیت ساخت و طراحی فوق‌العاده‌ی آن شوکه می‌شوید. با وجود نمایشگر بزرگ، در دست گرفتن این گوشی بسیار لذت‌بخش است. بدون شک در حال حاضر سامسونگ با نسل هشتم کهکشانی‌های خود، به لحاظ طراحی، پیشروی دنیای موبایل است.

با وجود آنکه گلکسی اس ۸ پلاس با توجه به ابعاد ۶.۲ اینچی نمایشگر، در دسته‌ی فبلت‌های نسبتا بزرگ قرار می‌گیرد؛ اما به‌لطف داشتن عرضی کمتر نسبت به سایر فبلت‌های موجود در بازار، ارگونومی مناسبی دارد و از طرفی حذف حاشیه‌های کنار گوشی و باریک‌تر شدن حاشیه‌های بالا و پایین، باعث شده است تا به‌جای نمایشگر ۵.۵ اینچیِ اس ۷ اج، در گلکسی اس ۸ پلاس شاهد نمایشگر بسیار بزرگ ۶.۲ اینچی باشیم.

اولین باری که گلکسی اس ۸ پلاس را در دست می‌گیرید، باورتان نمی‌شود که با یک گوشی ۶.۲ اینچی طرف هستید؛ چرا که در گذشته نیز گوشی‌هایی با ابعاد بالای ۶.۰ اینچ وارد بازار شده‌ بودند؛ اما تمام آن‌ها را با توجه به بدنه‌ی بسیار بزرگی که داشتند، با کمی اغماض می‌توانستیم در دسته‌ی تبلت‌ها قرار دهیم! گلکسی اس ۸ پلاس بسیار خوب در دست جای می‌گیرد و استفاده از آن با یک دست نیز بسیار آسان است؛ البته به شرط اینکه نخواهید نوار اعلان را به سمت پایین بکشید، چرا که افزایش ارتفاع گوشی باعث شده است تا با یک دست نتوان قسمت بالای گوشی را لمس و نوار اعلان را فعال کرد. با این‌ حال سامسونگ برای حل مشکل یادشده، حالت کار کردن با یک دست را در نظر گرفته است که با سه بار لمس دکمه‌ی لمسی هوم فعال می‌شود.

گلکسی اس ۸ پلاس تنها ۸.۱ میلی‌متر ضخامت و ۱۷۳ گرم وزن دارد که برای فبلتی با این ابعاد، معقول به‌نظر می‌رسد. عرض و ارتفاع گلکسی اس ۸ پلاس نیز به ترتیب ۷۳.۴ و ۱۵۹.۵ میلی‌متر است. البته این گوشی نسبت به گلکسی اس ۷ اج در حدود ۱.۲ میلی‌متر عریض‌تر است که با توجه به افزایش ۰.۷ اینچی قطر نمایشگر، این مسئله قابل اغماض است.

پنل جلوی کهکشانی‌های جدید سامسونگ، صرف‌نظر از رنگ بدنه، کاملا مشکی است؛ این موضوع به همراه حذف دکمه‌ی فیزیکی و جایگزین شدن آن با دکمه‌ی لمسی، باعث شده‌اند تا هنگامی که نمایشگر خاموش است، شاهد طراحی زیبا و یکنواختی باشیم و از طرفی سنسورهای مختلف گوشی که در قسمت بالای نمایشگر جا گرفته‌اند، باعث به‌هم‌ریختگی در طراحی دستگاه نشوند.

فریم فلزی و مستحکم گوشی با دقتی مثال‌زدنی در دل پوشش شیشه‌ای جلو و پشت گوشی جای گرفته است تا شاهد یکپارچگی هرچه‌بیشتر بین بخش‌های مختلف محصول باشیم. دوربین اصلی دستگاه نیز به همراه فلش و حسگر اثر انگشت به‌خوبی در دل بدنه جای گرفته‌ است تا برآمدگی آن آزار دهنده نشود.

گلکسی اس 8

در پرچم‌داران امسال سامسونگ، دکمه‌ی پاور همچنان در لبه‌ی راست و دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدا در لبه‌ی چپ قرار دارند؛ اما سامسونگ در کهکشانی امسال، دکمه‌ای اختصاصی را نیز برای فعال‌کردن دستیار هوشمند تازه متولدشده‌ی این شرکت با نام بیکسبی (Bixby) در نظر گرفته است که پایین دکمه‌های حجم صدا قرار دارد؛ متاسفانه طرح خاصی روی آن در نظر گرفته نشده است؛ بنابراین ممکن است گاهی به اشتباه آن را به‌جای دکمه‌ی کم کردن حجم صدا فشار دهید. بیکسبی به شما کمک می‌کند تا به شکل هوشمندتری از گوشی خود استفاده کنید.

گلکسی اس ۸ پلاس نیز همانند برادر کوچک‌تر خود در برابر نفوذ مایعات و گردوغبار مقاوم است و در همین راستا، استاندارد IP68 را نیز از مؤسسه‌ی IEC کسب کرده است؛ بنابراین گوشی می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب دوام بیاورد. پشتیبانی از چنین قابلیتی باعث می‌شود تا با خیال راحت در زیر باران از گوشی خود استفاده کنید و نگران افتادن گوشی در جوی آب و مواردی از این دست نباشید. 

گلکسی اس ۸ پلاس به درگاه حافظه‌ی USB نوع C مجهز شده است و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیز در آن وجود دارد تا بتوانید از  هدفون AKG داخل جعبه‌ی گوشی یا هدفون‌ فعلی خود استفاده کنید. این گوشی از فناوری شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر

به‌‌طور معمول یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت گوشی‌‌های پرچم‌دار سامسونگ، نمایشگر آن‌ها است و کهکشانی‌های امسال کره‌ای‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. سامسونگ طی سال‌های اخیر به تبحر خاصی در ساخت پنل‌های امولد (AMOLED) رسیده‌ است. برخلاف سال گذشته که سامسونگ گلکسی اس ۷ را در دو نسخه و با نمایشگرهای مسطح (گلکسی اس ۷) و خمیده (گلکسی اس ۷ اج) روانه‌ی بازار کرد، امسال خبری از نمایشگر مسطح نیست و لبه‌های نمایشگر هر دو گوشی گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس خمیده هستند. البته انحنای این خمیدگی اندکی کمتر از گلکسی اس ۷ اج است و سامسونگ نیز با از بین‌بردن تأثیر منفی لمس ناخواسته‌ی لبه‌ها باعث شده است تا چنانچه در زمان استفاده، دست‌تان به لبه‌ها برخورد کرد، مشکلی در عملکرد گوشی ایجاد نشود.

نمایشگر گلکسی اس ۸ پلاس از نوع Super AMOLED، با رزولوشن ۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل یا +WQHD و ابعاد ۶.۲ اینچی است. این رزولوشن تراکم ۵۲۹ پیکسل بر اینچ را به ارمغان می‌آورد؛ بنابراین تصاویر و متون با وضوح فوق‌العاده بالایی به نمایش درمی‌آیند. به جرأت می‌توان گفت پرچم‌داران جدید سامسونگ، به یکی از بهترین نمایشگرهای دنیای گوشی‌های هوشمند مجهز شده‌اند.

نمایشگر گلکسی اس ۸ پلاس نیز همانند نمونه‌ی به‌کاررفته در نسخه‌ی کوچک‌تر این گوشی، تصاویر فوق‌العاده شارپ و پویایی به نمایش می‌گذارد و دقت رنگ‌های تولیدشده نیز در حد بسیار بالایی است. نمایشگر گلکسی اس ۸ از فناوری HDR نیز پشتیبانی می‌کند و از اتحاد UHD گواهی Mobile HDR Premium کسب کرده است که به‌موجب آن، تصاویر پویا و نزدیک به واقعیت نمایش داده می‌شوند؛ البته برای اینکه قادر به بهره‌گیری از قابلیت باشید، باید محتوای مورد نظرتان نیز HDR باشد.

روشنایی این نمایشگر در بالاترین حالت، به حدود ۶۵۰ نیت می‌رسد که عدد بسیار قابل توجهی است؛ بنابراین در محیط‌های روشن و زیر نور آفتاب، کار کردن با گوشی دشوار نخواهد بود. همان‌طور که از یک پرچم‌‌دار در سال ۲۰۱۷ انتظار می‌رود، نمایشگر گلکسی اس ۸ پلاس زاویه‌ی دید گسترده‌ای نیز به ارمغان می‌آورد و در زوایای مختلف، شاهد کاهش دقت رنگ‌ها نیستیم.

سامسونگ نسبت تصویر نامتعارف ۱۸.۵ به ۹ را برای گوشی‌های سری گلکسی اس ۸ در نظر گرفته است و این مسئله باعث شده است تا هر دو گوشی نسبت به نسل پیشین خود بلندتر به نظر برسند. سامسونگ نمایشگر گلکسی اس ۸ را Infinity Screen می‌نامد؛ نمایشگری که تقریبا از دو طرف بدون حاشیه است و حاشیه‌های بالا و پایین آن نیز بسیار باریک هستند، این مسئله باعث می‌شود تا کاربر تجربه‌ی فراگیری از تماشای محتوا در نمایشگر گلکسی اس ۸ پلاس داشته باشد.

نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹ مزایا و معایبی نیز با خود به همراه دارد؛ مزیت اصلی این است که به دلیل بلند‌تر بودن نمایشگر، فضای بیشتری برای مالتی‌تسکینگ و اجرای هم‌زمان دو اپلیکیشن در کنار یکدیگر، در اختیار کاربر قرار می‌گیرد؛‌ اما از آنجایی که در حال حاضر محتوای ویدیویی زیادی با نسبت ۱۸.۵ به ۹ در دسترس نیست؛ در اغلب مواقع، حین تماشای فیلم یا ویدئو، شاهد ظاهرشدن نواری مشکی در دو طرف تصویر خواهید بود که این امر ممکن است برای برخی خوشایند نباشد. البته سامسونگ برای این شرایط، قابلیتی نرم‌افزاری در نظر گرفته است که از طریق کراپ تصویر، امکان تماشای تمام‌صفحه‌ی آن را فراهم می‌کند؛ اما در این حالت، بخش‌هایی از تصویر را از دست می‌دهید.

گلکسی اس 8 پلاس

یکی دیگر از معایب نمایشگری با نسبت ۱۸.۵:۹ که در گوشی گلکسی اس ۸ نیز برایمان مشکل‌ساز بود، دشوار بودن دسترسی به نوار اعلان است؛ اما این مسئله در مورد گلکسی اس ۸ پلاس، با توجه به ابعاد بسیار بزرگ‌تر نمایشگر آن، نمود بیشتری می‌یابد 

اسپیکر

شاید بتوان یکی از معدود نقاط ضعف نسل‌ هشتم کهکشانی‌های سامسونگ را اسپیکر آن‌ها دانست. در شرایطی که اکنون شرکت‌هایی نظیر اپل، اچ‌تی‌سی و سونی در گوشی‌های خود از اسپیکرهای استریو یا دوگانه بهره می‌برند، سامسونگ کماکان به استراتژی پیشین خود وفادار مانده و در گلکسی اس ۸ از یک اسپیکر تکی استفاده کرده است. این اسپیکر همانند نمونه‌ی به‌کاررفته در گوشی‌های سری گلکسی اس ۷، در لبه‌ی پایینی گوشی و در کنار پورت USB نوع C قرار گرفته است. وضوح و کیفیت صدای این اسپیکر در حد قابل قبولی است؛ اما بلندی صدای آن را نمی‌توان با گوشی‌هایی با اسپیکر دوگانه مقایسه کرد.

سامسونگ هم‌چنان به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون وفادار مانده و در گوشی‌های گلکسی اس ۸ پلاس نیز از این جک استفاده کرده است. سامسونگ به‌همراه این گوشی هدفونی با برند AKG را نیز عرضه می‌کند که طبق ادعای کره‌ای‌ها، ارزش آن معادل ۱۰۰ دلار است؛ هدفون گوشی‌های گلکسی اس ۸ کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند و صدای خروجی از آن‌ها نیز از هردو نقطه‌‌نظر بلندی و کیفیت صدا، در حد بسیار مطلوبی قرارد دارد.

قابلیت‌های امنیتی

سامسونگ مجموعه‌ای متنوع از قابلیت‌های امنیتی بایومتریک را در اختیار کاربران گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس می‌گذارد؛ این قابلیت‌ها شامل حسگر اثر انگشت، حسگر تشخیص چهره و حسگر عنبیه‌ هستند. همان‌طور که در بخش طراحی اشاره کردیم، سامسونگ برای آنکه قادر به کاهش ضخامت حاشیه‌ی پایینی نمایشگر باشد، کلید‌های فیزیکی هوم و کلیدهای خازنی ناوبری را حذف کرده و آن‌ها را با نمونه‌های نرم‌افزاری جایگزین کرده است؛ بنابراین محل حسگر اثر انگشت از پنل جلو به پنل پشت و سمت راست دوربین تغییر کرده است. حسگر اثر انگشت به‌سادگی و در چند مرحله راه‌اندازی می‌شود و پس از اتمام فرایند راه‌اندازی، تنها با لمس حسگر، قفل گوشی در کسری از ثانیه باز می‌شود.

یکی از معدود نقص‌های موجود در طراحی نسل هشتم کهکشانی‌های سامسونگ، محل نامتعارف و نامناسب حسگر اثر انگشت آن‌ها است؛ این حسگر در سمت راست دوربین قرار گرفته و از آنجا که دوربین نیز هم‌سطح با بدنه است؛ بنابراین گاهی اوقات ممکن است به‌جای حسگر، دوربین را لمس کنید و این مسئله باعث به‌جا ماندن اثر انگشت روی پوشش دوربین می‌شود. اما با توجه به ابعاد بسیار بزرگ‌تر اس ۸ پلاس نسبت به برادر کوچک‌ترش، دسترسی به حسگر انگشت در آن کمی دشوارتر است.

شما می‌توانید برای اطلاع از عملکرد سایر قابلیت‌های امنیتی گلکسی اس ۸ پلاس، به بخش قابلیت‌های امنیتی در بررسی گلکسی اس 8 مراجعه کنید.

دوربین

سامسونگ همچون نسل‌های قبلی از دو حسگر متفاوت در گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس بهره برده است. تعدادی از این گوشی‌ها به حسگر IMX333 ساخت سونی مجهز هستند و برخی دیگر از حسگر 5K2L2 ISOCELL استفاده می‌کنند که توسط System LSI (یکی از شرکت‌های تحت کنترل سامسونگ) ساخته می‌شود. هر چند سنسورهای یادشده را دو شرکت متفاوت تولید می‌کنند؛ اما مشخصات فنی آن‌ها یکسان است: هر دو حسگر ۱۲.۲ مگاپیکسلی و ۱/۲.۵۵ اینچی هستند و از فوکوس بسیار سریع Dual Pixel، سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز موسوم به PDAF به همراه لنزی با f/1.7 پشتیبانی می‌کنند. سایز پیکسل‌ها نیز در هر دو نسخه یکسان بوده و برابر ۱.۲۲ میکرومتر است. آزمایش‌های انجام‌شده توسط کارشناسان مختلف نشان از آن دارند که تفاوت چندانی بین کیفیت تصویر و عملکرد این دو حسگر وجود ندارد و از این بابت جای نگرانی نیست.

گلکسی اس 8 پلاس / Galaxy S8 Plus

سامسونگ در گوشی‌های سری گلکسی اس ۸ تمرکز ویژه‌ای بر دوربین سلفی داشته است. کره‌ای‌ها یک حسگر ۸ مگاپیکسلی و ۱/۳.۶ اینچی به همراه لنزی با f/1.7 و قابلیت فوکوس خودکار در این گوشی‌ها به کار گرفته‌اند. سامسونگ قابلیت فوکوس خودکار هوشمند را نیز برای دوربین سلفی در نظر گرفته است تا حتی زمانی‌که از مونوپاد استفاده می‌کنید، همه‌ی افراد در فوکوس باشند. در این سیستم به‌صورت خودکار چهره‌ها تشخیص داده می‌شوند و روی آن‌ها فوکوس می‌شود.

برای بررسی دقیق‌ دوربین گوشی و مشاهده‌ی نمونه‌ی تصاویر دوربین، به بخش دوربین از بررسی گلکسی اس ۸ مراجعه کنید.

نرم‌افزار

سامسونگ گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ پلاس را به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۷.۰ نوقا روانه‌ی بازار کرده است؛ این سیستم‌عامل را نسخه‌ی ۸.۱ از رابط کاربری اختصاصی و جدید سامسونگ موسوم به Samsung Experience همراهی می‌کند. رابط کاربری جدید به‌هیچ وجه همانند تاچ‌ویز سنگین و کند نیست و همه‌چیز در آن بسیار سریع و روان اجرا می‌شود. زبان طراحی جدیدی که سامسونگ در رابط کاربری خود به‌ کار گرفته، بسیار مینیمالیستی است و در همان نگاه اول، شما را مجذوب سادگی خود خواهد کرد. متاسفانه سامسونگ باز هم تعدادی اپلیکیشن اختصاصی مانند تقویم، یادآور و گالری را روی این گوشی نصب کرده که گوگل نیز نمونه‌‌ی آن‌ها را برای سیستم‌عامل اندروید توسعه داده است.

نرم‌افزار گوشی گلکسی اس ۸ پلاس با اس ۸ کاملا یکسان است و از این رو می‌توانید برای اطلاع از ویژگی‌های نرم‌افزاری گوشی به بخش نرم‌افزار بررسی گلکسی اس ۸ مراجعه کنید.

بیکسبی

مهم‌ترین قابلیت نرم‌افزاری کهکشانی‌های هشتم سامسونگ را می‌توان دستیار دیجیتال جدید این شرکت، موسوم به بیکسبی دانست. به نظر می‌رسد این دستیار اهمیت زیادی برای سامسونگ دارد؛ چرا که کره‌ای‌ها حتی کلیدی اختصاصی نیز برای بیکسبی در نظر گرفته‌اند. سامسونگ بیکسبی را یک راهکار کاملا جدید برای تعامل کاربر با گلکسی اس ۸ یا اس ۸ پلاس می‌داند. شما می‌توانید از طریق صدا، متن یا لمس، خواسته‌ی خود را بیان کنید و بیکسبی همه‌ی آن‌ها را درک می‌کند. شما حتی می‌توانید خواسته‌ی خود را به کمک دوربین گوشی نیز جست‌وجو کنید. بیکسبی به‌طور کامل با گلکسی اس ۸ پلاس یکپارچه شده و از آنجایی که مبتنی بر هوش مصنوعی است، می‌تواند به‌مرور با شناخت شما، عملکرد خود را بهبود ببخشد.

بیکسبی

با فشردن دکمه‌ای که سامسونگ برای بیکسبی تدارک دیده است، وارد صفحه‌ی Bixby Home می‌شوید و در آنجا می‌توانید از طریق هریک از سه راهکار (صوت، نوشتار یا لمس) با بیکسبی به صحبت بپردازید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعاتی در مورد یک محصول خاص، پیدا کردن رستورانی در مجاورت خودتان یا ترجمه‌‌ی یک متن، از بیکسبی کمک بگیرید. با فشردن دکمه‌ی بیکسبی یا سوایپ از لبه‌ی سمت چپ نمایشگر، مجموعه‌ای از اطلاعات، نظیر قرارهای ملاقات، وضعیت هوا و یادآورها، در قالب تعدادی کارت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و بیکسبی می‌تواند به‌ مرور زمان و با شناخت بهتر شما، اطلاعات بهتر و مناسب‌تری در اختیار شما قرار دهد.

با این حال بیکسبی، صرف‌نظر از چند قابلیت جزئی، نظیر Bixby Vision‌ که یک موتور جستجوی تصویری، برای جستجوی اطلاعات مرتبط با تصاویر دلخواه کاربر است، امکانات متفاوتی نسبت به Google Now و Google Assistant در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد؛ بنابراین با توجه به سابقه‌ی به مراتب بیشتر گوگل در زمینه‌ی هوش مصنوعی، می‌توان حدس زد که بسیاری از کاربران، استفاده از سرویس‌های گوگل را به بیکسبی ترجیح دهند. البته هنوز هم پس از گذشت بیش از یک ماه از زمان بررسی گلکسی اس ۸، به جز تعدادی کارت در صفحه‌ی بیکسبی هوم، مانند مناسبت‌ها و وضعیت هوا، بخش عمده‌ای از قابلیت‌های بیکسبی، مانند فرمان‌های صوتی در دسترس نیستند.

بازده و عملکرد

گلکسی اس ۸ پلاس با دو مدل پردازنده‌ی مختلف، یکی با اسنپدراگون ۸۳۵ و دیگری اکسینوس ۸۸۹۵ در بازارهای مختلف عرضه می‌شود. اما نمونه‌هایی که وارد بازار کشور می‌شوند، به پردازنده‌ی اکسینوس مجهز شده‌اند؛ اما پردازنده‌ی Exynos 8895 برپایه‌ی فرایند ساخت ۱۰ نانومتری FinFET ساخته شده است که نسبت به پردازنده‌های ۱۴ نانومتری، مصرف انرژی بهینه‌تر و ابعاد کوچک‌تری دارد و گرمای کمتری ایجاد می‌کند. سامسونگ ادعا می‌کند که پردازنده‌های ۱۰ نانومتری این شرکت نسبت به نمونه‌های ۱۴ نانومتری‌ LPE FinFET حدود ۴۰ درصد مصرف انرژی کمتر و ۲۷ درصد بازده‌ بالاتری دارند. این تراشه از یک مودم LTE-A با قابلیت پشتیبانی از سرعت یک گیگابیت‌برثانیه نیز بهره می‌برد. اما پردازنده‌ی اکسینوس ۸۸۹۵ را ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی همراهی می‌کند که می‌توان این حافظه را از طریق درگاه کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت ارتقا داد.

شما می‌توانید جهت اطلاع از مشخصات فنی کامل پردازنده‌ی اکسینوس ۸۸۹۵ به بخش بازده‌ و عملکرد در بررسی گلکسی اس ۸ مراجعه کنید.

در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلفی را که روی گوشی گلکسی اس 8 پلاس اجرا کرده‌ایم، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PC Mark

Work 2.0

Overall /

Web Browsing 

Geekbench 4

Single / Multi

GFX Bench

  Manhaten 3.1

Offscreen / 

GFX Bench

Car Chase

Offscreen / 

GFX Bench

 T-Rex

OffScreen /  

Vellamo

Browser /

Metal

CF Bench

v1.3

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

7565

3209

58165

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

LG G5

128459

26152

4869

3465

65986

HTC 10

132456

24589

4568

3569

64589

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

باتری

با وجود آنکه ابعاد گلکسی اس ۸ پلاس کمی بزرگ‌تر از گلکسی اس ۷ اج است؛ اما در کمال تعجب، سامسونگ از باتری کوچک‌تری در فبلت بالارده‌ی خود استفاده کرده است. گلکسی اس ۸ پلاس از یک باتری با ظرفیت ۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعت بهره می‌برد که ظرفیت آن ۱۰۰ میلی‌آمپرساعت کمتر از باتری گلکسی اس ۷ اج است. برای آنکه میزان مصرف باتری گوشی در حد کنترل‌شده‌ و قابل قبولی بماند، سامسونگ رزولوشن نمایشگر آن را به‌صورت پیش‌فرض روی +FHD تنظیم کرده است؛ البته امکان انتخاب رزولوشن +WQHD‌ نیز وجود دارد؛ اما در این حالت پیغام خطایی مبنی بر افزایش میزان مصرف باتری نمایش داده می‌شود.

مطابق روال گذشته برای بررسی عملکرد باتری گلکسی اس ۸ پلاس، آن را به‌طور کامل شارژ کردیم و سپس ویدیویی را در حالی به‌صورت ممتد پخش کردیم که گوشی در حالت پرواز قرار داشت و روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود. در این شرایط، باتری گلکسی اس ۸ پلاس تا ۱۴ ساعت و ۲۷ دقیقه دوام آورد که عملکرد بسیار خوبی به حساب می‌آید.

#

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTerm Performance

PCMark

(h)

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

LG G6

QHD+ / "5.7

3300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

--

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "

5.8

3000

12:30

10:05

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3000

8:40

7:35

7:26

Huawei P10

1080p / 5.1"

3200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3450

11:10

9:30

8:16

Pixel Google

5" / 1080p

2770

11:20

8:10

7:43

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

Xperia XA Ultra

6.0" / 1080p

2,700

8:50

8:00

Huawei P9 Lite

5.2" / 1080p

3,000

11:06

11:30

Galaxy C5

5.2" / 1080p

2,600

8:20

9:00

در استفاده‌ی نسبتا سنگین، گلکسی اس ۸ پلاس می‌تواند تا یک روز دوام بیاورد که برای یک گوشی‌ هوشمند پرچم‌دار با نمایشگری ۶.۲ اینچی و همچنین مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند، بسیار خوب ارزیابی می‌شود؛ اما چنانچه استفاده‌ی شما از گوشی سنگین نباشد، می‌توان با یک بار شارژ کامل، تا دو روز از گوشی استفاده کرد. گلکسی اس ۸ پلاس از وجود فناوری شارژ سریع اختصاصی سامسونگ موسوم به Adaptive Fast Charging نیز بهره می‌برد که به موجب آن، گوشی در حدود ۹۰ دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شود.

گلکسی اس 8 پلاس در برابر گلکسی اس 8

به‌طور حتم می‌توان گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس را جذاب‌ترین کهکشانی‌های سامسونگ دانست که کره‌ای‌ها تاکنون روانه‌ی بازار کرده‌اند. سامسونگ برای نسل هشتم از کهکشانی‌های خود نمایشگری زیبا با حاشیه‌های فوق‌العاده باریک در نظر گرفته است و این نمایشگر زیبا را سخت‌افزاری قدرتمند و دوربینی باکیفیت همراهی می‌کنند. اما کدام‌یک از این گوشی‌ها برای ما مناسب است؟ هرکدام از گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس مزایا و معایبی دارند که در هنگام خرید می‌توانند بر انتخاب کاربر تأثیر بگذارند.

شاید بتوان مهم‌ترین مزیت گلکسی اس ۸ را ابعاد و وزن مناسب آن دانست. به‌لطف بهینه‌سازی‌های سامسونگ، عرض گلکسی اس ۸ کم‌تر از گلکسی اس ۷ بوده و وزن آن‌ها یکسان است. این موضوع باعث می‌شود تا اس ۸ با وجود داشتن نمایشگری ۵.۸ اینچی، ارگونومی بسیار مناسبی داشته باشد و کارکردن با آن نیز با یک دست به‌سادگی امکان‌پذیر باشد؛ اما ظرفیت باتری گلکسی اس ۸ تغییری نسبت به گذشته نداشته است و این مسئله ممکن است امتیازی منفی برای آن تلقی شود؛ هرچند که ما در بررسی گلکسی اس ۸، از عملکرد باتری آن رضایت داشتیم.

مهم‌ترین نقاط قوت گلکسی اس ۸ پلاس را می‌توان نمایشگر بزرگ‌تر و باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن دانست که شارژدهی بسیار مناسب و رضایت‌بخشی دارد. نمایشگر ۶.۲ اینچی اس ۸ نیز تجربه‌ی به‌مراتب‌ لذت‌بخش‌تری را از تماشای محتوای ویدیویی روی آن، در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ اما از سویی دیگر، با توجه به ابعاد بزرگ‌ این گوشی، کار کردن با آن، به‌خصوص برای افرادی با دستان کوچک، به‌راحتی گلکسی اس ۸ نخواهد بود.

Galaxy S8+ / گلکسی اس 8 پلاس

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده مشخصات فنی کامل، قیمت گوشی گلکسی اس ۸ پلاس در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی آن با دیگر محصولات از صفحه‌ی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ در دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید.

نکات مثبت

  • طراحی چشم‌نواز و زیبا
  • دوربین اصلی و سلفی کارآمد
  • نمایشگر بزرگ و بسیار باکیفیت
  • عملکرد سریع و روان

نکات منفی

  • محل نه‌چندان مناسب حسگر اثر انگشت برای دسترسی سریع
  • عدم سازگاری اپلیکیشن‌ها و نبود محتوای کافی سازگار با نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات