۲۵ خودروی جذاب دنیا که به زودی تولید می‌شوند (قسمت دوم)

سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
صحبت از محصولات آتی خودروسازان جهان همیشه جذاب بوده است. در این مطلب به بررسی برترین خودروهای دنیا می‌پردازیم که از چند ماه تا سه سال آینده آماده‌ی فروش می‌شوند.
تبلیغات

امروزه خودروسازان جهان، برنامه‌های آتی خود را در اختیار رسانه‌ها می‌گذارند تا علاوه بر ایجاد ارتباطی مفید با مشتریان و توضیح خط مشی خود، مدل‌هایی را که در آینده خواهند ساخت، برای بازار مشخص کنند. تجربه نشان‎‌ داده است که آگاهی عمومی از محصولات حال و آینده‌ی یک شرکت، بسیار بهتر از مخفی نگه‌داشتن آن‌ها برای برندهای خودروساز سودآوری خواهد داشت. در مطلب پیش رو، به بررسی ۲۵ خودروی مدرن جهان می‌پردازیم که به احتمال زیاد، در آینده‌ی نزدیک عرضه خواهند شد و تأثیر زیادی بر روند تولید خودروهای جهان خواهند گذاشت. با قسمت دوم از این مقاله همراه زومیت باشید.

۹. فورد موستانگ شلبی GT500

موستانگ شلبی GT500

بدون شک، مدل موستانگ مهم‌ترین خودروی تاریخ آمریکا محسوب می‌شود و یکی از شناخته‌شده‌ترین محصولات این کشور در سطح جهانی است. در میان بهینه‌سازی‌های مختلفی که روی این خودرو انجام می‌شود، هیچ شرکتی، سابقه و محبوبیت شلبی را ندارد. قدمت موستانگ شلبی، تقریبا برابر فورد موستانگ است و از حدود یک سال بعد از عرضه‌ی این خودرو در سال ۱۹۶۴، آن‌ را بهینه‌سازی و تقویت می‌کند.

این‌ روزها قوی‌ترین مدلی که از موستانگ توسط شلبی ارائه می‌شود، نسخه‌ی GT350 است که قابل مقایسه با رقبا نیست. دوج چلنجر با مدل هل‌کت، قدرت ۷۰۷ اسب بخار در اختیار می‌گذارد و شورولت کامارو ZL1 هم ۶۵۰ اسب بخار قدرت دارد؛ اما موستانگ GT350 با پیشرانه‌ی ۵۲۶ اسب بخار، تحقیر می‌شود. حالا نیاز به معرفی موستانگ GT500 بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.

پیشرانه و مشخصات فنی

برای اولین‌بار قرار است نسخه‌ی شلبی، تفاوت‌هایی بنیادین با مدل استاندارد داشته باشد. سیستم تعلیق، به خصوص در بخش عقب، طراحی اختصاصی خواهد داشت و کیت بدنه، ظاهری منحصربه‌فرد به GT500 می‌دهد تا علاوه بر بهبود آیرودینامیک، جذابیت بیشتری برای بازار داشته باشد. پیشرانه‌ی این خودرو هنوز رسانه‌ای نشده است، اما کارشناسان معتقدند که نوع ۸ سیلندر ۵ لیتری موسوم به کایوت برای آن در نظر گرفته شده است که از فناوری اکوبوست استفاده نمی‌کند و با دو توربوشارژ، قدرتی بیش از ۶۶۲ اسب بخار خواهد داشت. امید زیادی وجود دارد که قدرت این خودرو به مرز ۷۰۰ اسب بخار نزدیک شود و سلطنت دوج را به خطر بیندازد.

احتمالا موستانگ شلبی GT500 از جعبه‌دنده‌ی ۱۰ سرعته و اتوماتیک ساخت جنرال‌موتورز استفاده خواهد کرد که در شورولت کامارو ZL1 امتحان خود را پس داده است. ضمن اینکه جعبه‌دنده‌ی شش سرعته و دستی ساخت فورد جذابیت زیادی برای رانندگان حرفه‌ای خواهد داشت.

رقبا و قیمت

علاوه بر کامارو ZL1 و چلنجر هل‌کت، مرسدس AMG C63 S کوپه و بی‌ام‌و M4 هم برای علاقه‌مندان اسپورت‌های دودر جذاب هستند. بعید به نظر می‌رسد که GT500 شلبی به اندازه‌ی کامارو ZL1 فرمان‌پذیری خوبی داشته باشد و مسلما در تست‌های آینده امتیازی پایین‌تر از کامارو خواهد گرفت؛ اما هواداران موستانگ هرگز از خرید این مدل پشیمان نمی‌شوند و حتی با قیمتی بین ۶۵ تا ۷۰ هزار دلار، مشتاق رانندگی با آن خواهند بود.

۱۰. هوندا سیویک تایپ R

honda civic TYpe R

نوع هاچ‌بک هوندا سیویک همیشه یکی از محبوب‌ترین خودروهای دنیا برای جوانان و تیونرها محسوب می‌شود. قیمت مناسب و کیفیت ساخت عالی سیویک، این خودرو را در سبد محصولات هوندا ماندگار کرده است و نسخه‌ی تایپ R هم از ۲۰ سال پیش تاکنون برای علاقه‌مندان شتاب و قدرت بیشتر، همراه با کیت بدنه‌ی اسپرت، رینگ‌های بزرگ‌تر، بالچه‌ی عقب و لوگوی سرخ‌رنگ هوندا، به‌صورت پیوسته ارائه می‌شود.

حدود یک سال از معرفی دهمین نسل هوندا سیویک می‌گذرد و طرفداران آن در انتظار عرضه‌ی تایپ R هستند تا با یک اسپرت خوش‌قیمت، خودروهای آلمانی را تحقیر کنند. هوندا وعده داده است که نسخه‌ی جدید، سبک‌تر از مدل قبلی باشد و با سیستم تعلیق و فنربندی جدید، امکان تغییر ارتفاع را فراهم کند.

پیشرانه و مشخصات فنی

پیشرانه‌ی توربوشارژ ۲ لیتری با قدرت ۳۰۶ اسب بخار برای تایپ R استفاده خواهد شد که تفاوت چندانی با نسب قبل ندارد؛ اما به لطف وزن کمتر و بهینه‌سازی جعبه‌دنده، عملکرد بهتری خواهد داشت، ضمن اینکه با توجه به حضور رقبای متعدد برای این خودرو در اروپا، احتمالا نسخه‌ی مخصوص این ناحیه، کمی قدرتمندتر خواهد بود. این خودرو همچنان به‌صورت دیفرانسیل جلو تولید می‌شود و لذت دریفت برای آن مهیا نیست. جعبه‌دنده‌ی خودکار هم به احتمال فراوان قابل سفارش نخواهد بود تا فقط حرفه‌ای‌ها از تایپ R استفاده کنند و به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۵.۵ ثانیه برسند.

رقبا و قیمت

پیش‌بینی می‌شود که سیویک تایپ R با قیمتی در حدود ۳۵ هزار دلار تا چند ماه دیگر عرضه شود. واضح است که مهم‌ترین رقیب سیویک تقویت‌شده در بازار جهانی، نسخه‌ی R از فولکس گلف خواهد بود. فورد فوکوس RS و سوبارو WRX STI هم قابل مقایسه با سیویک تایپ R هستند؛ هرچند سوبارو بدنه‌ی بزرگ‌تری دارد. هم‌اکنون هوندا سیویک پایه با پیشرانه‌ی ۱۷۵ اسب بخار و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از ۷ ثانیه، ۲۰ هزار دلار قیمت دارد.

۱۱. اینفینیتی QX50

infinity qx50

نیسان خودروساز ارزانی به‌حساب نمی‌آید و طبیعتا برند لوکس اینفینیتی محصولاتی گران‌تر از شرکت مادر عرضه خواهد کرد؛ اما در عوض این خودروها همیشه مملو از آپشن‌های لوکس و فناوری‌های مدرن هستند. اهمیت سری جدید QX50 از آن‌ جهت خواهد بود که از سیستم نسبت تراکم متغیر در پیشرانه‌ی خود استفاده می‌کند تا علاوه بر داشتن شتابی مناسب، مصرف سوخت پایینی در هنگام حرکت با سرعت ثابت داشته باشد. بخشی از سهام گروه رنو نیسان، در اختیار دایملر است و این امر، موجب کمک فنی مرسدس بنز به اینفینیتی می‌شود که پیش‌تر در طراحی پلت‌فرم مدل QX30 و اشتراک آن با GLA انجام شد. این احتمال وجود دارد که شاسی و فناوری‌های QX50 نیز مشابه مرسدس GLC باشند.

پیشرانه و مشخصات فنی

جذاب‌ترین بخش کراس‌اوور جدید اینفینیتی، فناوری پیشرانه‌ی آن است که با VC-T مخفف Variable Compression Turbocharged به معنی توربوشارژ با نسبت تراکم متغیر همراه خواهد بود. به‌ لطف این فناوری، فشار توربو با توجه به نوع رانندگی تغییر می‌کند تا شتاب مناسب و مصرف حداقل فراهم کند. با تغییر کوچکی در میزان جابجایی پیستون‌ها در سیلندر، فشار حاصل از کمپرس مخلوط هوا و سوخت، متغیر خواهد بود. این فشار می‌تواند از ۸:۱ تا ۱۴:۱ به هنگام رانندگی تغییر کند تا قدرت ۲۷۰ اسب بخار فقط به هنگام نیاز راننده، برآورده شود و در مجموع حدود ۲۷ درصد کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.

رقبا و قیمت

آستانه‌ی قیمت QX50 حدود ۳۷ هزار دلار خواهد بود که در این حالت، جعبه‌دنده‌ی CVT و سیستم دودیفرانسیل دائمی (AWD) را به همراه خواهد داشت. نسخه‌ای که ۲۷۰ اسب بخار قدرت داشته باشد، قابل مقایسه با مرسدس GLC و پورشه ماکان محسوب می‌شود، اما مهم‌ترین رقیب آن، بی‌ام‌و X3 است.

۱۲. جگوار  I-Pace

جگوار   I pace

در ابتدای هزاره‌ی سوم، جگوار با مشکلات مالی زیادی دست به گریبان بود و خودروهای آن، به دلیل ضعف در طراحی و فقدان سرمایه‌گذاری در بخش فناوری، جذابیت زیادی نداشتند. از طرح‌های ناموفق آن زمان می‌توان به مدل لوکس S-Type اشاره کرد؛ اما امروزه با مالکیت شرکت قدرتمند تاتاموتورز هندوستان، مدل‌هایی مثل I-Pace در جگوار طراحی می‌شوند که قابل مقایسه با S-Type نیستند. حالا جگوار خیلی سریع دست به تولید مدل‌های مدرن می‌زند و با کراس‌اوور F-Pace در بازار شاسی‌بلندها حضور دارد و به‌زودی روی همان پلت‌فرم، پیشرانه‌ای تمام‌الکتریکی خواهد گذاشت. خودروی I-Pace قرار است همراه با تسلا مدل X، از معدود کراس‌اوورهای تمام‌ الکتریکی دنیا باشد.

پیشرانه و مشخصات فنی

طرح مفهومی I-Pace قدرت ۴۰۰ اسب‌ بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن‌متر به همراه دارد که از دو موتور الکتریکی حاصل می‌شود. طبق ادعای جگوار، این مدل می‌تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، کمتر از ۴ ثانیه ثبت کند و توانایی حرکت تا مسافت  ۳۶۰ کیلومتر با هر بار شارژ باتری‌های ۹۰ کیلووات ساعت داشته باشد. به‌دلیل کوچک بودن پیشرانه‌ی I-Pace، طول بدنه کاهش یافته است و صندوق عقب مناسب به لطف قرار گرفتن باتری‌ها در کف، سطح بالای فناوری‌های به‌کاررفته در آن را نشان می‌دهد.

رقبا و قیمت

این خودرو قرار بود سال ۲۰۲۰ ساخته‌شود؛ اما با توجه به سرعت‌ گرفتن ساخت خودروهای تمام‌ الکتریکی در دنیا و به‌خصوص در میان برندهای آلمانی؛ جگوار اعلام کرده است تا نیمه‌ی سال ۲۰۱۸ مدل I-Pace را برای فروش آماده خواهد کرد. قیمت این خودرو نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار اعلام شده است و چنانچه با مشخصات مدل مفهومی عرضه شود، کار را برای تسلا سخت خواهد کرد. جگوار برنامه دارد در سال ۲۰۲۵، بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید خود را به مدل‌هایی با پیشرانه‌ی تمام الکتریکی اختصاص دهد.

۱۳. جیپ واگونیر

جیپ واگونیر

مدل واگونیر (Wagoneer) در تاریخ جیپ، نام جدیدی نیست و خودروهای آهو و سیمرغ که در ایران وجود داشتند، درواقع برگرفته از واگونیر مدل ۱۹۷۴ بودند. حالا که جیپ با قدرت به روزهای اوج بازگشته است و فروش خوبی در سطح جهانی دارد، نبود یک شاسی‌بلند پهن‌پیکر با سه ردیف صندلی در آن احساس می‌شود. خبر خوب این است که واگونیر در دو مدل استاندارد و گرند (با بدنه‌ی بزرگ‌تر) عرضه خواهد شد و خبر بد این‌ است که برنامه‌ی تولید واگونیر، تا چهار سال دیگر به نتیجه می‌رسد. این خودرو احتمالا روی شاسی وانت دوج رم پیاده خواهد شد و در فضای داخلی، سرشار از آپشن‌های لوکس و تزئینات چرم و چوب خواهد بود.

پیشرانه و مشخصات فنی

صحبت از قوای خودرویی که فاصله‌ی زیادی با خط تولید دارد، ساده نیست، اما جیپ اعلام کرده است که نسل جدید پیشرانه‌های کرایسلر؛ موسوم به پنتاستار به حجم ۳.۶ لیتر با قدرت ۳۰۵ اسب‌؛بخار، در مدل‌های پایه‌ی واگونیر وجود خواهد داشت و نسخه‌های گران‌تر با پیشر‌انه‌های قدرتمند همی (Hemi) به حجم‌های ۵.۷ لیتر و ۶.۴ لیتر قابل سفارش خواهند بود.

رقبا و قیمت

این خودرو برای رقابت با شاسی‌بلندهای لوکس آمریکا، هم‌چون کادیلاک اسکالید و لینکلن نویگیتور (Lincoln Navigator) آماده می‌شود و احتمالا آستانه‌ی قیمت ۶۵ هزار دلار خواهد داشت.

۱۴. کیا استینگر

کیا استینگر

این خودرو به تولید انبوه بسیار نزدیک است و تا چند ماه دیگر وارد بازارهای جهانی خواهد شد. مدل استینگر شرایط ورود به ایران را هم دارد و احتمالا تا ۲ سال دیگر، شاهد حضور آن در کشورمان خواهیم بود؛ هرچند اخبار خودروی ایران قابل پیش‌بینی نیست. اولین بار در سال ۲۰۱۱، کیا از خودروی مفهومی GT رونمایی کرد و سه سال بعد مدل مفهومی دیگری به نام استینگر GT4 را در نمایشگاه خودروی دیترویت معرفی کرد تا ثابت کند برای حضوری قدرتمند در کلاس سدان‌های اسپرت، برنامه‌ریزی کرده است.

طرح نهایی استینگر در نمایشگاه دیترویت امسال معرفی شد و به‌تازگی مدل کوپه و دودر آن‌ هم رونمایی شده است. طراحی ظاهری استینگر از K900 الهام می‌گیرد که لوکس‌ترین خودروی کیا محسوب می‌شود و از سویی دیگر با شیب زیبای سقف و شیشه‌ی عقب، حالتی اسپرت و جوان‌پسند، شبیه به مازراتی دارد که به فست‌بک معروف است.

پیشرانه و مشخصات فنی

این خودرودر حالت استاندارد با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری و مجهز به توربوشارژ ارائه می‌شود که ۲۵۵ اسب‌ بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. علاوه بر این، پیشرانه‌ی ۳.۳ لیتری ۶ سیلندر به قدرت ۳۶۵ اسب‌ بخار و با گشتاور ۵۱۰ نیوتن‌متر هم برای استینگر قابل سفارش خواهد بود که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت را ممکن می‌کند. این خودرو به‌صورت دیفرانسیل عقب یا دودیفرانسیل هوشمند دائمی (AWD) و همراه با جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ی اتوماتیک عرضه خواهد شد.

رقبا و قیمت

مدل ۴در استینگر تا دو ماه دیگر عرضه‌ی جهانی خواهد شد و شروع قیمت رقابتی ۳۵ هزار دلار خواهد داشت. طرح بدنه‌ی فست‌بک، آن‌ را قابل مقایسه با آئودی A۴ می‌کند و قیمت مناسب، خریداران بی‌ام‌و سری ۳، لکسوس IS و اینفینیتی Q50 را جذب کیا استینگر خواهد کرد.

۱۵. لامبورگینی هوراکان پرفورمانته

لامبورگینی پرفورمانته

شکی نیست که پرفورمانته، خبرسازترین مدل لامبورگینی در سال‌های اخیر بوده است و رکوردشکنی آن در نوربرگ‌رینگ فراموش نخواهد شد. خودرویی که از ترکیب جدید آلومینیوم و فیبر کربن در بدنه استفاده می‌کند و با وزن ۱۳۸۲ کیلوگرم، ۴۰ کیلوگرم سبک‌تر از هوراکان استاندارد است. آیرودینامیک پرفورمانته در شرایط مختلف، نسبت به سرعت و جهت حرکت خودرو تغییر می‌کند و با سیستم پویای آیرودینامیک لامبورگینی به نام Aerodinamica Lamborghini Attiva عمل می‌کند.

پیشرانه و مشخصات فنی

پرفورمانته از پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری ساخت آئودی استفاده می‌کند که در دور موتور ۸۰۰۰ دور بر دقیقه، ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. لامبورگینی مدعی است که در مدل پرفورمانته با سیستم دو دیفرانسیل دائمی، بیش از ۷۰ درصد از تمام گشتاور پیشرانه از دور موتور ۱۰۰۰ دور بر دقیقه، در اختیار راننده خواهد بود. با این تفاسیر، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۲.۹ ثانیه و شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۸.۹ ثانیه اعلام شده، درحالی‌ که نهایت سرعت به ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

رقبا و قیمت

درحالی‌که سوپراسپرت‌های فراری و مک‌لارن از پیشرانه‌های توربوشارژ استفاده می‌کنند، لامبورگینی با یک پیشرانه‌ی تنفس طبیعی و قدرتی کمتر از ۷۰۰ اسب بخار، ثابت کرده است که همه‌چیز در پیشرانه و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خلاصه نمی‌شود و با پرفورمانته می‌تواند یک ستاره‌ی دست‌نیافتنی در پیست باشد. قیمت نهایی این نسخه از هوراکان هنوز مشخص نیست و در حالی‌ که مدل استاندارد در حدود ۲۰۵ هزار دلار قیمت دارد، برای پرفورمانته قیمت ۲۷۵ هزار دلار پیش‌بینی می‌شود و در صورت تولید محدود آن با کمتر از ۵۰ دستگاه، ممکن است تا ۳۵۰ هزار دلار فروخته شود تا رقیبی جدی برای فورد GT، فراری 488 اسپشیاله، مک‌لارن 720S و 675LT باشد.

ادامه دارد...

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات