افزایش میزان بهره‌ وری بدون نیاز به کار بیشتر

شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
چگونگی کار کردن شما بیشتر از مدت‌زمانی که کار می‌کنید اهمیت دارد. افراد باهوش خودشان را برای یک هفته پرانرژی آماده می‌کنند و میزان بهره‌وری خود را بالا می‌برند.
تبلیغات

احتمالا شما هم دیده‌اید که بعضی از مردم در مدت‌زمان کمتری نسبت به دیگران کارهای خود را انجام می‌دهند. مقدار کاری که توسط آن‌ها انجام می‌شود، حتی نسبت به کسانی که ۱۰ یا ۲۰ ساعت بیشتر از آن‌ها در طول هفته کار می‌کنند نیز بیشتر است. درواقع آن‌ها قادرند بدون اینکه شب‌ها بیدار باشند یا اینکه تعطیلات آخر هفته خود را خراب کنند، حجم زیادی از کار انجام‌شده را تحویل دهند. نتیجه یکی از تحقیقات دانشگاه استنفورد نشان داده است با افزایش میزان ساعات کاری به بیش از ۵۰ ساعت در طول هفته، مقدار بهره‌وری بسیار کاهش پیدا می‌کند. افرادی که در هفته ۷۰ ساعت یا بیشتر کار می‌کنند، همان نتیجه‌ را می‌گیرند که یک شخص با ۵۵ ساعت کار در طول هفته از عملکرد خود می‌گیرد.

افراد باهوش می‌دانند که باید آخر هفته‌ها به خوبی استراحت کنند و انرژی لازم برای کار در طول هفته را ذخیره کنند. در ادامه این مقاله زومیت راه‌هایی برای نحوه استراحت در آخر هفته و ذخیره انرژی آورده شده است.

disconnecting

۱- قطع کردن وابستگی‌ها

قطع کردن تمامی ارتباطات با محیط کار یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های انرژی گرفتن از روزهای آخر هفته است. در غیر این صورت، شما هیچ‌ موقع دفتر کار خود را ترک نکرده‌اید. ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته در دسترس بودن به ‌معنای قرار گرفتن در معرض استرس همیشگی است. بنابراین، آخر هفته‌ ایمیل‌ها و تلفن‌های کاری را کنار بگذارید. در صورت لزوم، ساعات خاصی از روز مانند ۱ ساعت بعد از شام را به این کار اختصاص دهید و بقیه ساعات روز از استرس و فشار دور باشید.

۲- به حداقل رساندن کارهای خانه

اکثر کارمندان کارهای خانه را به آخر هفته موکول می‌کنند. این کارها هیچ‌ موقع تمام نمی‌شوند و تنها زمان استراحت را از شما می‌گیرند. سعی کنید برای کارهای خانه خود برنامه‌ریزی کنید و آن‌ها را در طول هفته انجام دهید. اگر فرصت نکردید همه آن‌ها را در روزهای معمولی و بعد از اتمام ساعت کاری انجام دهید، بخشی از آن‌ها را آخر هفته انجام دهید.

exercise

۳- ورزش کردن

آخر هفته‌ یک زمان ایده‌آل برای ورزش کردن است. حتی ۱۰ دقیقه ورزش کردن میزان استرس شما را به‌اندازه چشم‌گیری کاهش می‌دهد. ورزش کردن فکر شما را باز خواهد کرد و ایده‌های جدید به ذهنتان خواهد آورد. بسیاری از افراد موفق می‌دانند فعالیت‌هایی که در فضای باز انجام می‌شوند، ذهن آن‌ها را خلاق‌تر می‌کند. دویدن، دوچرخه‌سواری و حتی باغبانی میزان ترشح هورمون اندورفین را بالا می‌برند. فقط کافی است فعالیت فیزیکی موردعلاقه خود را بیابید و آن را تبدیل به روتین آخر هفته خود کنید.

۴- فکر کردن

فکر کردن یکی از بهترین راه‌های پیشرفت است. ساعاتی از روزهای آخر هفته خود را به فکر کردن درباره کار و عواملی اختصاص دهید که می‌توانند باعث پیشرفت شما شوند. از این زمان استفاده کنید و برای اهداف خودتان در طول هفته برنامه‌ریزی کنید.

۵- تفریح کردن

آخر هفته‌ها خودتان را استرس دور کنید و کارهایی را که برای انجام دادن آن‌ها شور و اشتیاق زیادی دارید، انجام دهید. این کار میزان استرس در شما را به‌شدت کاهش می‌دهد و ذهن شما را باز می‌کند. کارهایی مانند نقاشی کردن، نوشتن، کتاب خواندن، ساز زدن و حتی بازی کردن انگیزه شما را برای کار کردن در طول هفته بالا می‌برند.

family

۶- در کنار خانواده بودن

روزهای معمولی به‌اندازه‌ای شلوغ هستند که متوجه گذر آن‌ها نخواهید شد. بنابراین سعی کنید آخر هفته‌‌ها را به خانواده اختصاص دهید. فرزندان خود را به پارک ببرید و والدین خود را ملاقات کنید. با انجام این کارها میزان انرژی‌تان برای شروع هفته جدید چندین برابر خواهد شد.

۷- برنامه‌ریزی برای ماجراجویی

بلیت کنسرت خواننده محبوب خود را خریداری کنید یا به کوه‌نوردی بروید. سراغ کارهایی بروید که تا‌به‌حال انجام نداده‌اید. برای آخر هفته خود به ‌خوبی برنامه‌ریزی کنید. خوش بگذرانید و حال‌و‌هوای خودتان را عوض کنید.

۸- زود از خواب بیدار شدن

همه ما دوست داریم آخر هفته‌ها دیر از خواب بیدار شویم. اگرچه انجام آن لذت بخش است، اما ساعت بدن شما را به هم می‌زند. ساعت بدن شما برای هر یک از مراحل خواب به‌طور دقیق تنظیم شده است. یکی از این مراحل آماده کردن مغز برای بیدار و هشیار شدن است. به همین دلیل اکثر افراد قبل از زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شوند. بنابراین بیشتر از اندازه خوابیدن باعث به ‌هم خوردن ساعت بدن می‌شود و نتیجه آن، احساس خستگی و کسالت است. همین موضوع برخاستن از خواب در صبح روز شنبه را سخت می‌کند. اگر احتیاج به خواب بیشتر دارید، شب‌ها زودتر بخوابید.

me time

۹- اختصاص دادن زمان به خودتان

معمولا سخت است که بتوانید زمانی در آخر هفته را فقط به خودتان اختصاص دهید؛ مخصوصا اگر صاحب خانواده باشید. صبح زود و زمانی که از خواب برخاستید، یکی از کارهای مورد‌علاقه خودتان را انجام دهید. این کار انگیزه شما برای زود بر خواستن را نیز بالا می‌برد. ذهن شما بعد از بیدار شدن، به ۲ تا ۴ ساعت زمان برای رسیدن به بالاترین میزان کارایی نیاز دارد؛ بنابراین، این مدت‌زمان را با فعالیت‌های فیزیکی آغاز کنید و سپس به فعالیت‌های ذهنی بپردازید.

۱۰- آماده شدن برای هفته جدید

کافی است ۳۰ دقیقه زمان بگذارید و برای فعالیت‌هایی که باید در طول هفته انجام دهید، برنامه‌ریزی کنید. این کار، قابلیت مدیریت‌ فعالیت‌های طول هفته شما را بیشتر می‌کند. درنتیجه میزان بهره‌وری شما را بالا می‌برد و استرس را کاهش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات