10 نرم‌افزار مشوّق برای علاقه‌مندان به ورزش و دویدن - زومیت

10 نرم‌افزار مشوّق برای علاقه‌مندان به ورزش و دویدن

دویدن یکی از بهترین و ساده‌ترین ورزش‌هاست. تنها چیزی که برای تمرین و دویدن نیاز داریم، انتخاب مسیر دلخواه و لباس و کفش مناسب است. اما گاهی بی‌حوصله هستیم و ترجیح می‌دهیم به جای دویدن به تماشای تلویزیون و ... بپردازی و اینجاست که نرم‌افزارهای مرتبط با ورزش دویدن موثر واقع می‌شوند و ما را به ورزش تشویق می‌کنند. در ادامه چند نرم‌افزار کاربردی برای کسانی که به ورزش دو علاقه دارند را معرفی می‌کنیم.

شاید داشتن گوشی‌های هوشمند برای ورزشکاران یک شانس بزرگ باشد چرا که امکانات جالبی توسط نرم‌افزارهای مختلف برایشان مهیا شده است. دنبال کردن دقیق روند تمرینات و آمار آنی فعالیت‌ها توسط هزاران نرم‌افزار مختلف ارائه می‌شوند، حتی پیشنهاداتی هم برای بهبود وضعیت جسمانی و تمرینات آتی داده می‌شود. با استفاده از این امکانات علاوه بر اینکه وضعیت جسمانی ورزشکار بهبود می‌یابد، انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ی تمرینات پیدا می‌کند.

نرم‌افزارهایی برای تازه‌کارها

Couch to 5K نام نرم‌افزاری است که برای علاقه‌مندان به دو، طراحی شده و همان‌طور که نام آن نشان می‌دهد، در نقش یک مربی به شخص کمک می‌کند تا پیشرفت کرده و مسافت 5 یا 8 کیلومتر را بدود.

نرم‌افزار به گونه‌ای است که در 8 هفته تمرین دو ، قدرت و استقامت شخص افزایش می‌یابد و در نهایت می‌تواند 8 کیلومتر بدود. سه روز در هفته باید تمرین کرد و در طول تمرین هشدارهایی برای دویدن، راه رفتن و استراحت کردن داده می‌شود.

نرم‌افزار دیگری به عنوان جایگزین وجود دارد که نام آن 5K101 است. در این نرم‌افزار هر هفته می‌بایست برنامه‌ی تمرینات و نکات مفید را دانلود کنید. حین تمرین نیز موسیقی‌های ورزشی برای بهتر دویدن و سرعت گرفتن پخش می‌شود. (هر دو نرم افزار برروی iOS قابل نصب هستند.)

نرم‌افزارهایی که نقش مربی را بازی می‌کنند

نرم‌افزار MiCouch شباهت زیادی به یک مربی مجازی دارد. با وارد کردن قد، وزن و سرعت متوسط خود، نرم‌افزار یک طرح خاص برای تمرینات به شما پیشنهاد می‌کند. در این طرح تمرین‌ها و ویدیوهایی نیز وجود دارد و در نهایت سرعت و استقامت شما افزایش می‌یابد. (MiCouch در سیمبین، بلک بری، اندروید و iOS قابل اجرا است.)

به کمک این نرم‌افزار می‌توانید داده‌هایی در مورد مسافت، سرعت و مقدار کالری مصرفی را محاسبه کنید و همچنین حداقل 400 تمرین قدرتی و نرمشی در آن وجود دارد.

یکی دیگر از امکانات آن بررسی میزان استفاده از کفش‌ها است و به کاربر اطلاع می دهد که در چه زمانی کفش خود را تعویض کند.

نرم‌افزار دیگری که شباهت زیادی به MiCouch دارد، Endomondo است. این نرم‌افزار هم گوشی هوشمند شما را به یک مربی تبدیل می‌کند که با دنبال کردن تمرین شما بازخوردی درباره‌ی آن ارائه می‌کند. بازخورد ممکن است به صورت زمان دویدن یا اهدافی مرتبط با کالری مصرفی ارائه شود که باید آن را قبل از شروع تمرین تنظیم کرد. از دیگر امکانات آن بررسی ضربان قلب، فاصله‌ی زمانی با دونده‌ی مجازی و سرعت است. (Endomondo برای اندروید و iOS دسترس است)

این نرم‌افزار برای به اشتراک گذاشتن تمرینات مختلف ورزشی به صورت آنلاین از طریق انجمن‌های اختصاصی‌اش یا از طریق فیس‌بوک یا توییتر نیز امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ورزش دسته‌جمعی با دوستان

03 50 55 55 file

Running Club نرم‌افزاری برای دویدن گروهی است. حتی اگر دوست دارید تنها به تمرین دو مشغول شوید باز هم این نرم‌افزار برای شما مفید خواهد بود. در واقع این نرم‌افزار برای انجام تمرینات گروهی و مسابقات طراحی شده است. به کمک آن می‌توان در مسابقات دسته‌جمعی با دوستان و یا با افراد ناشناس شرکت کرده و از طریق سیستم موقعیت‌یابی آنی آن به بررسی موقعیت خود و مقایسه با دیگر شرکت‌کنندگان پرداخت.

وقتی تمرین به پایان رسید، می‌توانید از Race Finder برای یافتن 40 هزار مسابقه‌ی دیگر بهره ببرید. در مسابقات متنوعی از ماراتن گرفته تا مسابقات 10 یا 5 کیلومتری و حتی در مسابقات تفریحی کشورهای مختلف  شرکت کنید!

دویدن در مسافات‌های طولانی

وقتی مسافت زیادی را برای تمرین دو انتخاب می‌کنید، استفاده از جی‌پی‌اس برای ردیابی موقعیت بسیار مهم است. به کمک جی‌پی‌اس می‌توان موقعیت جغرافیایی را روی نقشه مشاهده کرده و دوری و نزدیکی مقصد را بررسی کرد.

کاری که نرم‌افزار Nike+ Running انجام می‌دهد دقیقاً همین است. علاوه بر ثبت فاصله، سرعت و زمان، با استفاده از بازخورد صوتی به شما اعلام می‌کند که پس از طی هر کیلومتر، چقدر زمان گذشته است. علاوه بر این با پخش صدای کف زدن در مواقعی مختلفی مثل دستیابی به هدفی از پیش تعیین شده، شما را تشویق می‌کند. می‌توان نقشه‌ی جی‌پی‌اس مسیر دو را با دوستان به اشتراک گذاشت تا آنها هم از مسیر تمرین شما مطلع شوند. (اکثر این قابلیت ها در نرم افزار Endomondo نیز وجود دارند. )

نرم‌افزار دیگری با همین امکانات RunKeeper نام دارد. این نرم‌افزار، مواقعی که رکورد شخصی خود را می‌شکنید، اطلاع‌رسانی کرده و به شما در مدیریت کردن اهداف و رکوردهای زمانی، کمک می‌کند. از همه مهم‌تر این است که پس از طی هر مایل، فاصله‌ی زمانی شما را نشان داده و مسیر دویدن شما را به کمک جی‌پی‌اس معین می‌کند. در نهایت نقشه‌ی مسیر را با دوستان و حامیانتان به اشتراک می‌گذارد و آنها هم می‌توانند موقعیت شما حین دویدن را دنبال کنند.

برای افزایش استقامت

بعضی افراد هنگام دویدن موسیقی گوش می‌کنند و بیشتر اوقات سرعت موسیقی با سرعت شخص هماهنگی ندارد. نرم‌افزار Upbeat Workouts for Runners هنگام دویدن سرعت شخص را اندازه گرفته و یکی از موسیقی‌های موجود در کتابخانه که از نظر سرعت مناسب است را پخش می‌کند. هر چه سریعتر بدوید، موسیقی تندتری انتخاب و پخش می‌شود. وقتی دویدن را متوقف کنید و راه بروید، موسیقی هم کند می‌شود. در این نرم‌افزار طرح‌های تمرینی رایگان هم برای راهنمایی کردن شما وجود دارد.

برای افزایش استقامت می‌بایست حین دویدن و حتی قبل و بعد از آن از بروز آسیب جلوگیری شود. به کمک RunInjuryFree می‌توان بخش‌هایی از بدن را که آسیب دیده یا بخش‌هایی که می‌خواهید تقویت کنید را مشخص کرده و در صورت مشاهده‌ی علائم آسیب‌دیدگی متوجه آن شوید. در این نرم‌افزار پیشگیری‌ها و حرکات کششی خاصی نیز برای درمان درد بخش‌های مختلف بدن پیش‌بینی شده است.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده
تبلیغات

بیشتر بخوانید