بررسی گوشی هوشمند یو اولترا اچ تی سی

دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 17 دقیقه
بررسی گوشی هوشمند اچ‌ تی سی یو اولترا؛ جدیدترین گوشی بالارده‌ی شرکت تایوانی که از بدنه‌ی شیشه‌ای بهره می‌برد.
تبلیغات

همه‌ می‌دانیم که درحال‌حاضر اچ‌تی‌سی در بازار گوشی‌ هوشمند حال و روز خوشی ندارد و محصولات این شرکت تایوانی با وجود آنکه در اغلب مواقع کیفیت بالایی دارند؛ اما مدت‌ها است که از هیچ‌کدام از آن‌ها استقبال چندانی صورت نمی‌گیرد. شرکتی که با رونمایی از One M7، تحسین همگان را برانگیخت؛ اکنون در جلب توجه کاربران به مشکل برخورده است و تلاش‌های متعدد و بعضا بی‌هدف آن در ارائه‌ی نسخه‌های متعدد از پرچم‌داران‌اش (M9 ،M9+ ،HTC 10 ،HTC 10 evo)، نتیجه‌ی چندانی در بر نداشته است.

اچ‌تی‌سی در ادامه‌ی تلاش‌های خود، اوایل سال جاری میلادی از نخستین محصولات سری جدید گوشی‌های هوشمند خود با نام‌های HTC U Play و HTC U Ultra رونمایی کرد که اولی نقش میان‌رده‌ی سری جدید U را برعهده دارد و یو اولترا، محصول بالارده‌ی این سری است. اچ‌تی‌سی در ساخت سری جدید محصولات خود از همان فرمولی استفاده کرده است که این روزها بسیاری از کمپانی‌ها از آن بهره ‌می‌برند: ترکیب شیشه‌ و فلز. اما آیا صرفا با تغییر نوع متریال بدنه، می‌توان نظر کاربران را به محصولی جلب کرد؟ در این مقاله با بررسی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی یو اولترا سعی در یافتن پاسخ این سؤال و سؤالات مشابه خواهیم داشت، با زومیت همراه باشید.

اچ تی سی یو اولترا / htc U ultra

پیش از شروع بررسی، نگاهی به مشخصات فنی یو اولترا خواهیم داشت، چنانچه زومیت را طی ماه‌های اخیر دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که سامسونگ امسال تمام نمونه‌های نخست تراشه‌ی بالارده‌ی جدید کوالکام، موسوم به اسنپدراگون ۸۳۵ را خریداری کرده است؛ بنابراین بسیاری از گوشی‌های بالارده‌ای که برای سال ۲۰۱۷ تدارک دیده شده‌اند، با پردازنده‌ی سال ۲۰۱۶ کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸۲۱ روانه‌ی بازار خواهند شد، یو اولترا نیز از این قاعده مستثنی نیست و اچ‌تی‌سی آن را به پردازنده‌ی چهار هسته‌ای اسنپدراگون ۸۲۱ مجهز کرده است.

مشخصات / مدل

اچ‌تی‌سی یو اولترا

اچ‌تی‌سی ۱۰

نمایشگر

5.7 inches, Super LCD5, 1440 x 2560 pixels, Secondary display, 160 x 1040 pixels, 2.05 inches

5.2 inches, Super LCD5, 1440 x 2560 pixels

پردازنده

Qualcomm Snapdragon 821, Quad-core (2x2.15 GHz Kryo & 2x1.6 GHz Kryo), Adreno 530

Qualcomm Snapdragon 820, Quad-core (2x2.15 GHz Kryo & 2x1.6 GHz Kryo), Adreno 530

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

64/128GB

32/64GB

حافظه‌ی رم

4

GB

4GB

سیستم‌عامل

Android OS, v7.0 (Nougat)

Android OS, v6.0.1 (Marshmallow), upgradable to v7.0 (Nougat)

دوربین اصلی

12 MP, f/1.8, 26mm, OIS, laser & phase detection autofocus, dual-LED (dual tone) flash

12 MP, f/1.8, 26mm, OIS, laser autofocus, dual-LED (dual tone) flash

دوربین سلفی

16MP

5MP, f/1.8

پورت اتصالی

USB-C

USB-C

سیم‌کارت

Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)

Nano-SIM

باتری

3000 mAh

3000 mAh

ابعاد

162.4 x 79.8 x 8 mm

145.9 x 71.9 x 9 mm

وزن

170g

161g

حسگر

Fingerprint (front-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass

Fingerprint (front-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass

قیمت

€749

€500

بررسی ویدیویی

طراحی

یو اولترا نخستین گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی به حساب می‌آید که در طراحی آن از ترکیب شیشه و فلز استفاده شده است. پنل پشت گوشی از جنس شیشه‌ی فوق‌العاده براق است؛ اما شباهتی به گوشی‌های شیشه‌ای موجود در بازار نظیر گلکسی اس ۷ ندارد. ا‌چ‌تی‌سی فناوری ساخت آن را «طیف نوری ته‌نشست هیبریدی» می‌نامد و به ادعای این شرکت تایوانی، توسعه‌ی آن، دو سال به طول انجامیده است. نتیجه‌ی نهایی، پوششی براق است که در آن، رنگ دستگاه به‌جای آنکه همانند گوشی‌های سامسونگ، طرف زیرین شیشه‌ را پوشانده باشد، داخل شیشه نقش بسته است. این تغییر باعث شده تا یو اولترا جذاب و زیبا به‌نظر برسد. براق‌ بودن گوشی باعث لک‌پذیری بسیار شدید آن شده است؛ به‌طوری‌که با هر بار لمس گوشی، اثر انگشتان کاربر روی پنل پشت آن نقش می‌بندد و از زیبایی گوشی به‌شدت می‌کاهد. اچ‌تی‌سی با علم به این مسئله، دستمال مخصوصی نیز داخل جعبه‌ی گوشی تعبیه کرده است!

اچ تی سی یو اولترا / htc U ultra

اچ‌تی‌سی طراحی پنل پشت یو اولترا را «سطح مایع» می‌نامد و مدعی است که در توسعه‌ی آن از حرکت و جریان آب الهام گرفته است. این طراحی باعث شده است بسته به زاویه‌ی نوری که بر پشت گوشی تابیده می‌شود، پنل شیشه‌ای گوشی، رنگ‌های گوناگونی به خود بگیرد. پنل آینه‌ای گوشی بسیار جذاب و مینیمالیستی و از نوع سه‌بعدی است، به این مفهوم که لبه‌های آن با انحنای مناسبی به فریم فلزی و هم‌رنگ خود پیوند خورده است.

اگرچه یو اولترا شیشه‌ای است، به لطف خمیده بودن پنل، به خوبی در دست جا می‌‌گیرد و برخلاف گوشی‌های شیشه‌ای دیگر، به‌سادگی از دست لیز نمی‌خورد. شاید بتوان یکی از نکات منفی طراحی پشت گوشی را برآمدگی نسبتا زیاد دوربین دانست. با وجود آنکه یو اولترا با ضخامت ۸ میلی‌متری خود، گوشی چندان باریکی به حساب نمی‌آید، اما متاسفانه اچ‌تی‌سی باز هم نتوانسته است ماژول دوربین را به‌طور کامل درون گوشی جا دهد. برآمدگی دوربین یو اولترا، حتی از نمونه‌ی موجود در گلکسی اس ۶ نیز بیشتر است؛ این مسئله ممکن است به مذاق بسیاری از کاربران خوش نیاید.

اچ تی سی یو اولترا / htc U ultra

کلیدهای پاور و کنترل حجم صدا در لبه‌ی سمت چپ گوشی جای گرفته‌اند و مطابق معمول، اچ‌تی‌سی، بافت خاصی روی سطح کلید پاور ایجاد کرده است تا پیدا کردن آن به‌سادگی و ازطریق لمس امکان‌پذیر باشد. این کلید‌ها عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می‌گذارند و فشردن آن‌ها، حس خوبی به کاربر انتقال می‌دهد. لبه‌ی پایین گوشی، میزبان اسپیکر و پورت USB-C است، ضمن آنکه اچ‌تی‌سی نیز با پیوستن به موتورولا و اپل، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را از گوشی خود حذف کرده است، اما در کمال تعجب، از فضای حاصل از حذف جک صوتی، بهره‌ای نبرده و این فضا حداقل در ظاهر گوشی خالی است.

هرچه بخش پشت یو اولترا جذاب و زیبا بود، بخش جلوی آن به همان میزان نامتجانس و بدفُرم است. وجود نمایشگر دوم، ظاهری غیرمتقارن به گوشی بخشیده و از زیبایی آن کاسته است. کلید‌های خازنی گوشی هم نسبت به ابعاد گوشی، کوچک هستند، محل قرارگیری این کلیدها بسیار نامعقول و پایین‌تر از حد معمول است؛ این مسئله، دسترسی به کلیدها را نیز دشوار می‌کند. با وجود آنکه تمام کمپانی‌های سازنده‌ی گوشی‌ هوشمند، سعی در باریک‌ کردن حاشیه‌های نمایشگر دارند، اما به‌نظر می‌رسد اچ‌تی‌سی کماکان به این مسئله اعتقادی ندارد و گوشی جدید این شرکت تایوانی حاشیه‌های بسیار زیادی - به‌خصوص در بخش بالا و پایین نمایشگر - دارد.

اچ تی سی یو اولترا / htc U ultra

یکی از قابلیت‌های کلیدی که از یک گوشی پرچم‌دار در سال ۲۰۱۷ انتظار داریم، مقاومت آن در برابر آب و گردوغبار است؛ اما با وجود ضخامت نسبتا زیاد یو اولترا و حاشیه‌های زیاد نمایشگر آن، این گوشی ضد آب نیست و این مسئله می‌تواند از ارزش خرید گوشی جدید اچ‌تی‌سی بکاهد.

نمایشگر

صفحه‌نمایش اصلی دستگاه از پنل LCD بسیار خوبی بهره می‌برد؛ این نمایشگر ۵.۷ اینچی تصاویر شارپ و پویایی به نمایش می‌گذارد و رنگ‌ها نیز با دقت مناسبی به نمایش درمی‌آیند. رزولوشن این نمایشگر ۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل یا QHD است، این رزولوشن تراکم ۵۱۳ پیکسل بر اینچ به ارمغان می‌آورد؛ بنابراین وضوح تصاویر بسیار مناسب است و متون نیز به‌راحتی قابل خواندن هستند. میزان روشنایی نمایشگر یو اولترا بسیار بالا است؛ بنابراین کار کردن با گوشی زیر نور آفتاب به‌راحتی امکان‌پذیر است. علاوه‌بر این، همان‌طور که از یک پرچم‌‌دار در سال ۲۰۱۷ انتظار می‌رود، نمایشگر گوشی جدید اچ‌تی‌سی زاویه‌ای دید گسترده‌ای نیز به ارمغان می‌آورد و در زوایای مختلف، شاهد کاهش دقت رنگ‌ها نیستیم.

اچ تی سی یو اولترا / htc U ultra

علاوه‌ بر نمایشگر اصلی، اچ‌تی‌سی نمایشگر دومی نیز برای یو اولترا تدارک دیده است. عملکرد این نمایشگر دو اینچی، همانند چیزی است که پیش از این در گوشی‌های وی ۱۰ و وی ۲۰ ال‌جی تجربه کرده بودیم. این نمایشگر اعلان‌ها‌ی مختلف را به نمایش می‌گذارد و میان‌بر‌هایی از اپلیکیشن‌های دلخواه دراختیار کاربر قرار می‌دهد. علاوه‌بر این، نمایشگر مورد بحث، به‌صورت پیش‌فرض همو‌اره روشن است و طبق ادعای اچ‌تی‌سی، این مسئله تأثیر چندانی بر میزان مصرف باتری دستگاه ندارد.

اچ‌تی‌سی مانور زیادی روی وجود نمایشگر دوم می‌دهد و آن را یکی از قابلیت‌های کلیدی یو اولترا می‌داند. در نگاه اول، نمایشگر دوم یو اولترا چندان کاربردی به‌ نظر نمی‌رسد؛ گویی این نمایشگر، قطعه‌ای است که متعلق به یو اولترا نیست و اچ‌تی‌سی نیز هدف خاصی از اضافه کردن آن ندارد و صرفا در لحظات پایانی و بدون هیچ برنامه‌ای، آن را به یو اولترا اضافه کرده است؛ البته ممکن است این حس پس از مدتی استفاده از گوشی، تغییر کند. 

اچ تی سی یو اولترا / htc U ultra

نسخه‌ای از یو اولترا که دراختیار ما قرار دارد، مشکلاتی نظیر نشت نور از اطراف حاشیه‌های نمایشگر اصلی ندارد؛ اما اخیرا در فضای مجازی اخباری مبنی بر وجود چنین مشکلی در نمونه‌های به فروش‌رفته از یو اولترا منتشر شده است. در هر حال انتظار می‌رود یک گوشی هوشمند ۲.۳ میلیون تومانی، از چنین مشکلاتی رنج نبرد.

اسپیکر

یو اولترا برخلاف اچ‌تی‌سی ۱۰ از مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) بهره نمی‌برد و به‌جای آن اچ‌تی‌سی ترجیح داده است به استفاده از راهکار کوالکام، موسوم به Aqstic، موجود در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ اکتفا کند. هرچند عملکرد یو اولترا از این لحاظ مناسب است؛ اما کیفیت صدای خروجی در حد اچ‌تی‌سی ۱۰ نیست.

همان‌طور که در بخش طراحی اشاره شد، اچ‌تی‌سی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را از گوشی یو اولترا حذف کرده است. هدفون تعبیه‌شده در جعبه‌ی یو اولترا، USonic نام دارد و سوکت آن از نوع USB-C است. اچ‌تی‌سی مدعی است که این هدفون‌ها با استفاده از الگوریتمی خاص، با صداهای محیطی سازگار می‌شوند؛ اما این هدفون در عمل، عملکرد چندان خاصی به نمایش نمی‌گذارد و صدای خروجی از آن بسیار بم است.

اچ تی سی یو اولترا / htc U ultra

اسپیکرهای بوم‌ساند یو اولترا همانند آنچه پیش از این در گوشی اچ‌تی‌سی ۱۰ دیده بودیم، از دو بخش تشکیل شده‌اند، بخش در داخل اسپیکر مکالمه‌ی گوشی جا داده شده است و به‌عنوان توییتر عمل می‌کند و صداهای زیر را تولید می‌کند و بخش دوم که در لبه‌ی پایینی گوشی قرار دارد، صداهای بم را تولید می‌کند. عملکرد این اسپیکرها به لحاظ کیفیت صدای تولیدی، در حد خوبی است؛ اما حجم صدای خروجی بسیار پایین‌تر از رقبای دیگر است.

حسگر اثر انگشت

همانند آنچه پیش از این در گوشی اچ‌تی‌سی ۱۰ دیده بودیم، در گوشی یو اولترا حسگر اثر انگشت در پنل جلوی گوشی و در بخش پایین نمایشگر قرار گرفته است. این حسگر با کلید هوم دستگاه یکپارچه شده است، این کلید حالت لمسی دارد و امکان فشردن آن وجود ندارد.

اچ تی سی یو اولترا / htc U ultra

تنظیم این حسگر به سرعت گوشی‌هایی مانند پی ۱۰ صورت نمی‌گیرد؛ اما پس از تنظیم کردن آن فرایند بازکردن قفل گوشی با استفاده از حسگر اثر انگشت بسیار سریع است. با اینکه این حسگر، سریع‌ترین حسگر اثر انگشت روی گوشی‌های هوشمند نیست، اما سرعت قابل قبولی دارد و اکنون سرعت حسگرها به‌حدی رسیده است که نمی‌توان تفاوت زیادی بین گوشی‌های پرچم‌دار در این زمینه قائل بود.

دوربین

اچ‌تی‌سی برای دوربین اصلی یو اولترا ماژول ۱۲ مگاپیکسلی با لنز f/1.8، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، فوکوس خودکار لیزری به‌همراه تشخیص فاز و فلش LED دوگانه در نظر گرفته است. ابعاد حسگر این ماژول ۱/۲.۳ اینچ و ابعاد پیکسل‌های آن ۱.۵۵ میکرومتر است.

نرم‌افزار دوربین اچ‌تی‌سی، رابط زیبایی دارد و به‌سادگی امکان دسترسی به حالت‌های مختلف، از جمله‌ حالت «Pro» را دراختیار کاربر قرار می‌دهد؛ اما به‌صورت قابل درکی، تمرکز اصلی در طراحی این رابط، بر ثبت سریع تصویر یا point-and-shoot معطوف بوده است.

اچ تی سی یو اولترا / htc U ultra

همان‌طور که از مشخصات دوربین یو اولترا برمی‌آید، این گوشی می‌تواند تصاویری با کیفیت مطلوب ثبت کند. همانند دوربین بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی، اغلب تصاویر ثبت شده توسط دوربین ۱۲ مگاپیکسلی یو اولترا، شفاف و با جزئیات بالا هستند و به خوبی فوکوس شده‌اند.

اما همانند تمام پرچم‌داران اچ‌تی‌سی، معایب دوربین یو اولترا به دو بخش عمده تقسیم می‌شوند: گستره‌ی داینامیکی نامناسب تصاویر؛ نداشتن ثبات در ثبت تصاویر در محیط‌های کم‌نور. در طول روز و شرایط نوری مناسب، دوربین یو اولترا تصاویر بسیار خوبی ثبت می‌کند؛ اما مشکل آن نداشتن گستره‌ی داینامیکی مناسب جهت ثبت جزئیات بخش‌هایی از تصویر با شرایط نوری نامناسب است. حتی در حالت HDR، یو اولترا بخش‌هایی از تصاویر را تیره‌ و‌ تاریک یا بسیار روشن ثبت خواهد کرد.

اچ تی سی یو اولترا / htc U ultra

در طول شب و شرایط نوری نامناسب، دوربین یو اولترا به لطف رزولوشن بالا، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر و پیکسل‌های بزرگی که دارد، عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارد؛ اما مشکلی که در این شرایط می‌توان بدان اشاره کرد، تمایل U Ultra به ثبت تصاویر با سرعت شاتر بسیار پایین، جهت روشن‌کردن تصویر است. این مسئله باعث می‌شود در بسیاری مواقع، لرزش دست اثرگذار شود و تصویر حاصل بسیار بلور و ناواضح باشد.

اما ماژول به‌کاررفته برای دوربین سلفی یو اولترا، تا حدودی نسبت به نمونه‌ی موجود در گوشی اچ‌تی‌سی ۱۰ ارتقا یافته است. دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی یو اولترا، قادر به ثبت ویدئو‌هایی با رزولوشن فول‌ HD است و حتی از حالت HD‌‌آر هم پشتیبانی می‌کند. این دوربین تصاویر بسیار پویا و با جزئیات بالایی ثبت می‌کند و عملکرد آن از بسیاری از رقبای یو اولترا بهتر است.

گالری تصاویر ثبت‌شده توسط یو اولترا

تصاویر ثبت شده با یو اولترا اچ تی سی
تصاویر ثبت شده با یو اولترا اچ تی سی
تصاویر ثبت شده با یو اولترا اچ تی سی
تصاویر ثبت شده با یو اولترا اچ تی سی
تصاویر ثبت شده با یو اولترا اچ تی سی
تصاویر ثبت شده با یو اولترا اچ تی سی
تصاویر ثبت شده با یو اولترا اچ تی سی
تصاویر ثبت شده با یو اولترا اچ تی سی

نرم‌افزار

آخرین نسخه‌ی سنس اچ‌تی‌‌سی، بر مبنای اندروید ۷.۰ توسعه‌ داده شده است و به‌طور حتم می‌تواند نظر آن دسته از افرادی را که طرفدار رابط کاربری سنگین و گرافیکی نیستند، به خود جلب کند. رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی بیش‌ازپیش به اندروید خالص نزدیک شده است. منوی تنظیمات یو اولترا از طراحی نوقا تبعیت می‌کند، تایل‌‌های تنظیمات سریع استاندارد نیز در داخل رابط سنس به‌کار رفته‌اند و اچ‌تی‌‌سی تغییری در بخش اعلان‌ها به وجود نیاورده است، ضمن آنکه کماکان فروشگاه تم یا پوسته‌ی اچ‌تی‌سی در داخل رابط سنسن دردسترس است؛ اما این پوسته‌ها تغییر زیادی در ظاهر رابط کاربری به وجود نمی‌آورند.

البته اچ‌‌تی‌سی تعدادی قابلیت سودمند نیز به رابط کاربری خود اضافه کرده است که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون دابل‌تپ برای روشن‌کردن نمایشگر، تغییر دمای رنگ‌ها، فیلتر نور آبی با قابلیت زمان‌بندی، امکان فعال‌کردن حالت همیشه‌روشن برای کلید‌های خازنی ناوبری، اجرای سریع نرم‌افزار دوربین با دو بار فشردن کلید پاور و تنظیماتی برای چراغ LED اعلان اشاره کرد.

اسکرین شات یو اولترا

نمایشگر دوم یو اولترا مهم‌ترین قابلیت نرم‌افزاری آن را به ارمغان می‌آورد؛ اما همان‌طور که انتظار داشتیم، عملکرد این نمایشگر دقیقا همانند چیزی است که پیش از این در گوشی وی ۲۰ ال‌جی تجربه کرده بودیم. اچ‌‌تی‌سی در مراسم رونمایی از یو اولترا سعی داشت با اشاره به ارتباط نمایشگر دوم این گوشی با نرم‌افزار Companion AI، بر متفاوت بودن آن‌ها تأکید کند؛ اما در عمل چنین نیست.

نمایشگر دوم یو اولترا اعلان‌ها را به نمایش می‌گذارد و امکان دسترسی سریع‌ به مواردی مانند مخاطبان منتخب، اپلیکیشن‌های دلخواه، تقویم و یادآورها را فراهم می‌کند. اما عملکرد این نمایشگر خالی از ایراد نیست؛ به‌عنوان مثال نمایشگر دوم حتی در حالت همیشه‌روشن نیز پس از چند ثانیه خاموش می‌شود و برای استفاده‌ی مجدد از آن، باید از دابل‌تپ استفاده کنید؛ ضمن آنکه نمایشگر نمی‌تواند آخرین پنلی را که به آن مراجعه‌کرده‌ بودید، به خاطر سپارد. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که پنل تنظیمات سریع تنها زمانی دردسترس است که نمایشگر اصلی گوشی خاموش باشد و این مسئله کاربرد نمایشگر دوم را بسیار محدود می‌کند.

بازده و عملکرد

اچ‌تی‌سی همانند گذشته گوشی بالارده‌ی خود را به یکی از تراشه‌های قدرتمند کوالکام مجهز کرده است. یو اولترا که یکی از گوشی‌های بالارده‌ی اچ‌‌تی‌سی در سال ۲۰۱۷ به حساب می‌آید، از سیستم-روی-یک-چیپ پرچم‌دار کوالکام در سال ۲۰۱۶، یعنی اسنپدارگون ۸۲۱ مجهز شده است. این تراشه چهار هسته‌ای است و بر مبنای لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید شده است. تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ از دو خوشه‌ی پردازشی تشکیل شده است؛ یک خوشه‌ با توان کمتر شامل دو هسته‌ی اختصاصی Kryo با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز و یک خوشه‌ی قدرتمند، شامل دو هسته‌ی Kryo که روی فرکانس ۲.۱۵ گیگاهرتز تنظیم شده‌اند. این هسته‌های پردازشی با واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۵۳۰ و کنترلر حافظه‌ی LPDDR4 مجتمع شده است.

اچ تی سی یو اولترا / htc U ultra

اما پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ را ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی همراهی می‌کند که این حافظه به لطف وجود درگاه میکرو‌اس‌دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت قابل ارتقا است؛ البته نسخه‌ای که دراختیار ما قرار دارد، از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی بهره می‌برد. همان‌طور که از مشخصات گوشی برمی‌آید، واضح است که با گوشی ضعیفی طرف نیستیم. یو اولترا گوشی قدرتمندی است و از پس تمام بازی‌های گرافیکی کنونی برمی‌آید. این گوشی به استثنای لگ‌های جزئی، در اغلب مواقع، عمکرد سریع و روانی از خود به نمایش می‌گذارد.

در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلفی را که روی گوشی HTC U Ultra اجرا کرده‌ایم، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PC Mark

Work 2.0

Overall /

Web Browsing 

Geekbench 4

Single / Multi

GFX Bench

  Manhaten 3.1

Offscreen / 

GFX Bench

Car Chase

Offscreen / 

GFX Bench

 T-Rex

OffScreen /  

Vellamo

Browser /

Metal

CF Bench

v1.3

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Google Pixel

139,879

25,256

6896

5987

1498

4198

48FPS

22FPS

19FPS

17FPS

58FPS

63FPS

5936

3112

68978

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xiaomi Mi5s Plus

133451

24876

4875

3302

64215

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

Xiaomi Mi 5

122695

26859

4896

3485

65847

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

LG G5

128459

26152

4869

3465

65986

HTC 10

132456

24589

4568

3569

64589

Huawei P9

95369

19026

5401

2956

48963

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

باتری

یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف یو اولترا به‌طور حتم باتری آن است؛ با وجود ضخامت نسبتا زیاد و ۸ میلی‌متری گوشی و ابعاد بسیار بزرگ آن، اچ‌تی‌‌سی باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی برای این گوشی در نظر گرفته است. این باتری برای گوشی هوشمندی با نمایشگر LCD ۵.۷ اینچی با رزولوشن QHD و نمایشگر دوم، بسیار ناکافی به‌نظر می‌رسد. این در حالی است که بسیار از رقبای این گوشی، حداقل از یک باتری با ظرفیت ۳۴۰۰ میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برند.

اچ تی سی یو اولترا / htc U ultra

با این همه، طول عمر باتری یو اولترا چندان بد نیست و چنانچه استفاده‌ی سنگینی از گوشی خود نداشته باشید، می‌توانید یک روز کامل با استفاده معمولی و بدون فعال‌کردن باتری‌سیور، از یو اولترا استفاده کنید؛ اما در صورتی که برای شما کاربریِ گوشی فراتر از استفاده‌ی روزمره باشد، طول عمر باتری U Ultra، کمتر از یک روز خواهد بود.

البته با پشتیبانی یو اولترا از نسخه‌ی سوم فناوری شارژ سریع کوالکام، موسوم به Quick Charge 3.0 می‌توان تا حدودی از مشکل پایین‌ بودن ظرفیت باتری یو اولترا چشم‌پوشی کرد ؛اما باتوجه‌به ابعاد زیاد گوشی، کمترین انتظار این بود که باتری با حجم بیشتری در یو اولترا قرار داده شود.

#

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

PC Mark 

(h)

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3000

8:40

7:35

7:26

Huawei P10

1080p / 5.1"

3200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3450

11:10

9:30

8:16

Pixel Google

5" / 1080p

2770

11:20

8:10

7:43

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

Xperia XA Ultra

6.0" / 1080p

2,700

8:50

8:00

Huawei P9 Lite

5.2" / 1080p

3,000

11:06

11:30

Galaxy C5

5.2" / 1080p

2,600

8:20

9:00

جمع‌بندی

اچ‌تی‌سی باز هم با یو اولترا، به خوبی پیش‌نیازهای اولیه‌‌ی یک پرچم‌دار خوب را به نمایش گذاشت. نمایشگر یو اولترا بسیار خوب است، کیفیت ساخت و طراحی آن جذاب است و این گوشی به لطف مشخصات سخت‌افزاری مناسب خود، عملکرد سریع و روانی به ارمغان می‌آورد.

اچ تی سی یو اولترا / htc U ultra

نمایشگر دوم یو اولترا کاربرد چندانی ندارد، خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در آن نیست و بدنه‌ی این گوشی ۷۵۰ دلاری، مقاومتی در برابر آب و گردوغبار ندارد. شاید در آخر بتوان قیمت بالای گوشی را مهم‌ترین سد مقابل استقبال کاربران از آن دانست.

نکات مثبت

  • عملکرد سریع و روان
  • نمایشگر بسیار خوب
  • رابط کاربری نزدیک به اندروید خالص

نکات منفی

  • نبود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • شارژدهی متوسط باتری
  • مقاوم نبودن در برابر آب و گردوغبار
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات