۷ کاری که حتما باید قبل از استعفا انجام بدهید

چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اینکه بتوانید موقعیت شغلی خود را ترک کنید و بدون ورشکسته شدن رئیس خودتان باشید، نیازمند یک‌ سری برنامه‌ریزی‌ است که افراد موفق آن‌ را انجام می‌دهند.
تبلیغات

ترک کردن یک موقعیت شغلی با این هدف که کسب‌و‌کار خودتان را راه بیندازید و از این بعد خودتان رئیس خودتان باشید، هم هیجان‌انگیز است و هم ترسناک. البته این کار نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است و نباید با آن به‌طور احساسی برخورد کنید، بلکه یک نفس عمیق بکشید و برای بهتر کردن اوضاع، با تمام وجود تلاش کنید. در ادامه راهنمایی‌های لازم برای کارهایی که باید قبل از ترک کردن موقعیت شغلی و شروع استارتاپ انجام شود، آورده شده است.

۱- روی رزومه خود کار کنید

حتی زمانی که قصد کار کردن برای دیگران ندارید، بازهم باید یک رزومه به‌روز داشته باشید. زیرا زمانی که می‌خواهید برند خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین معرفی کنید، رزومه قوی می‌تواند مشتری‌ها و سرمایه‌گذاران را قانع کند که شما استعداد، دانش و تجربه کافی برای موفق شدن دارید. برای نوشتن رزومه باید از کلمات قدرتمند استفاده کنید تا بتوانید توجه خوانندگان را جلب کنید، در ضمن شاید نیاز باشد برای تأمین مخارج زندگی خود یک شغل پاره‌وقت نیز  داشته باشید؛ پس داشتن یک رزومه‌ی قوی می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

پول

۲- وضعیت مالی خود را بررسی کنید

در حال حاضر چقدر سرمایه دارید؟ آیا این مقدار برای راه‌اندازی یک استارتاپ کافی است؟ آیا می‌توانید حدود ۱ یا ۲ سال با این مقدار پول مخارج ضروری خود را تأمین کنید؟ به یاد داشته باشید که هزینه اجاره مسکن و دیگر هزینه‌های ماهیانه مانند بیمه را نیز باید در نظر بگیرید. استارتاپ‌ها معمولا بعد از گذشت چند سال به سوددهی می‌رسند؛ بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که قبل از ترک موقعیت شغلی خود، هزینه حداقل ۱۲ ماه بدون حقوق را از قبل پس‌انداز کرده باشید. اگر هنوز نتوانسته‌اید این مقدار پول جمع کنید، بهتر است کمی صبر کنید تا بعدا مجبور به قرض کردن نشوید.

۳- تکالیف خود را انجام دهید

تصور کنید شخصی بخواهد یک اتاق به خانه خود اضافه کند، مطمئنا قبل از کسب دانش و مهارت و تهیه ابزار لازم شروع به ساخت و ساز نمی‌کند. برای راه‌اندازی کسب‌وکار نیز دقیقا باید همین کار را انجام دهید. باید مخاطبان و رقیبان خود را به‌خوبی شناسایی کنید و بتوانید یک خدمت خاص را به آن‌ها ارائه دهید. همچنین بررسی کنید که آیا از نظر قانونی و مالی نیازی به کسب گواهی‌نامه یا گذراندن دوره‌ی آموزشی هست یا خیر. خوشبختانه انجام این امور با ابزاری که گوگل و شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک ارائه می‌دهند کار سختی نیست و می‌توان به‌راحتی نیازهای بازار را شناسایی کرد.

۴- اهداف بلند پروازانه داشته باشید و برنامه‌ریزی کنید

نلی گالان مؤسس جنبش توانمندسازی آمریکای لاتین از نظر اقتصادی می‌گوید:

زمانی که من از مردم می‌پرسم چه هدفی در زندگی دارند، دوست ندارم بگویند می‌خواهم در آینده یک ماشین مدل‌بالا بخرم. همه ما باید یک لیست خصوصی از آرزوهایمان داشته باشیم؛ از مالکیت یک منزل مسکونی گرفته تا سفر به دور دنیا. زمانی که این لیست را تهیه کردید، ببینید چه کاری برای محقق شدن آن‌ها باید انجام دهید؛ از خودتان بپرسید دوست دارید در سن ۸۵ سالگی چطور دیده شوید؟ یا قبل از اینکه از دنیا بروید چه کارهایی می‌خواهید انجام دهید؟ شاید کمی ناخوشایند به نظر برسد؛ اما تهیه این لیست به شما انگیزه می‌دهد و هرزمان که شرایط زندگی شما در خطر باشد، به چیزهای بیشتری دست پیدا خواهید کرد.

زمانی که اهداف خود را شناسایی و اولویت‌بندی کردید، سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:

آیا محصول، خدمت یا موردی برای سرمایه‌گذاری و ترجیحا در زمینه کاری که در حال حاضر مشغول به انجام دادن آن هستید وجود دارد که بتواند در طی چند سال آینده برای شما درآمد‌زایی داشته باشد؟

تمام درآمد شما از چه راهی تأمین می‌شود؟

آیا کسی را می‌شناسید که ایده‌ی شما را بخرد یا به شما کمک کند آن را بازاریابی کنید؟

اگر در این مسیر تنها شدید، آیا می‌توانید خودتان را پشتیبانی کنید؟

انجام تحقیقات، بررسی شرایط مالی و مشخص کردن تاریخ برای رسیدن به اهداف می‌تواند به شما کمک کند تا این سؤال‌ها را پاسخ دهید و روبه‌جلو حرکت کنید.

مقاله کسب و کار

۵- یک راهنما یا مربی پیدا کنی

مربی شخصی است که در زمینه کارآفرینی تجربه دارد و می‌تواند شما را در طول این سفر راهنمایی کند. از جمله مزیت‌های بهره‌مندی از راهنمایی‌های یک فرد متخصص، می‌توان موارد زیر را نام برد:

به شما کمک می‌کنند اشتباهات آن‌ها را تکرار نکنید.

احساسات شما را از طریق مشاوره و پشتیبانی احساسی مدیریت می‌کنند.

از آنجایی که دیگر نیاز به استخدام مشاور اقتصادی نیست، در هزینه‌های شما نیز صرفه‌جویی می‌کنند.

شبکه ارتباطی شما را گسترش می‌دهند.

پیدا کردن این افراد از آنچه تصور می‌کنید راحت‌تر است، مربی می‌تواند یک دوست خانوادگی یا استاد دانشگاه باشد که کسب‌وکار خودش را راه‌اندازی کرده است. همچنین می‌توانید این اشخاص را در رویدادها ملاقات کنید، آن‌ها را به‌صورت آنلاین دنبال کنید یا کتاب‌هایی را که در زمینه کارآفرینی نوشته‌اند، مطالعه کنید.   

۶- شروع به کار کنید

اگر هزینه‌های مالی خود را تأمین کرده‌اید، تحقیقات لازم را انجام داده‌اید، اهداف خود را مشخص کرده‌اید و مربی خود را نیز انتخاب کرده‌اید، حال زمان آن رسیده است که برای شروع کار مراحل زیر را انجام دهید:

کارهای قانونی لازم را انجام دهیدو در صورت نیاز، علامت تجاری خود را ثبت کنید.

دامنه بخرید و یک وب‌سایت بسازید.

یک آدرس ایمیل شرکتی بسازید و از آن برای بازاریابی ایمیلی استفاده کنید.

یک حساب بانکی باز کنید و آن را فقط به کسب‌و‌کار خود اختصاص دهید.

برای برند خود در شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری باز کنید.

یک شبکه تشکیل دهید تا بتوانید همکارها، کارمندها، سرمایه‌گذاران، مشاوران و مشتری‌های خود را شناسایی کنید.

برای پیش‌بینی‌های مالی و نقشه‌های خود، پیش‌نویس تهیه کنید.

برای سرمایه‌گذارها و مشتری‌های خود، نمونه‌های اولیه همراه با ارائه درست کنید.

به یاد داشته باشید که تمام این کارها را در ساعات بی‌کاری و اوقات فراغت نیز می‌توانید انجام دهید. کار کردن روی کسب‌و‌کار خودتان زمانی که برای شخص دیگری کار می‌کنید، غیراخلاقی و غیرقانونی است؛ زیرا شما برای کاری که انجام می‌دهید حقوق دریافت می‌کنید. پس برنامه‌ریزی‌های خود را به زمان دیگری غیر از ساعات کاری خود موکول کنید.

مقاله کسب و کار

۷- پل‌های پشت ‌سرتان را خراب نکنید

همه چیز سر جای خودش قرار دارد و همه شرایط مهیا شده است، پس زمان آن رسیده که قدم بعدی را بردارید و از شغل خود استعفا دهید. نباید تمام پل‌های پشت سرتان را خراب کنید؛ متن استعفای خود را بنویسید و در آن به خاطر تمام چیزهایی که در این مدت یاد گرفته‌اید، از کارفرمای خود تشکر کنید. به یاد داشته باشید که در روزهای پایانی نباید به دلایل مختلف تقاضای مرخصی کنید. بهتر است نهایت سعی و تلاش خود را به کار بگیرید تا کارفرمای شما از شما راضی باشد؛ زیرا در این صورت شما را به سرمایه‌گذارها و مشتری‌ها معرفی می‌کند و این به نفع شما خواهد بود. همچنین این کار باعث می‌شود که اگر به هر دلیل نتوانستید به موفقیت برسید، راه برگشت داشته باشید.

آیا برای استعفا دادن آمادگی دارید؟

راه‌اندازی کسب‌وکار از آن چیزی که فکر می‌کنید، سخت‌‌تر است. قبل از این که اقدام به انجام این کار کنید، زمان بگذارید و تمام تحقیقات لازم را انجام دهید، شرایط مالی خود را بررسی کنید و سپس برند خود را بسازید. تا قبل از اینکه از درآمد‌زا بودن کسب‌وکار خود اطمینان حاصل نکرده‌اید، سعی کنید منبعی برای کسب درآمد داشته باشید و پل‌های پشت‌ سر خود را خراب نکنید.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات