۹ آبان: سالگرد مرگ رابرت مولیکن فیزیکدان و شیمیدان آمریکایی

سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۳۱ سال پیش در چنین روزی، رابرت مولیکن فیزیکدان و شیمیدان آمریکایی در ۹۰ سالگی دیده از جهان فروبست. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر توسعه تئوری اوربیتال مولکولی است.
تبلیغات

۳۱ سال پیش در چنین روزی، رابرت مولیکن فیزیکدان و شیمیدان برجسته‌ی آمریکایی دیده از جهان فروبست. رابرت مولیکن در نیوبری‌یپورت ماساچوست و در تاریخ ۷ ژوئن ۱۸۹۶ متولد شد. پدرش ساموئل مولیکان، استاد شیمی آلی در دانشگاه ماساچوست بود و تأثیر بسیار زیادی در هدف گیری رابرت جوان داشت. رابرت به سرعت با نتایج عالی مقاطع تحصیلی را پشت سر گذاشت و توانست بورسیه دانشگاه MIT را در سال ۱۹۱۳ به دست بیاورد؛ بورسیه‌ای که قبلا پدرش نیز موفق به کسب آن شده بود.

رابرت مولیکان موفق شد در سال ۱۹۱۷ با مدرک کارشناسی مهندسی شیمی از دانشگاه MIT فارغ التحصیل شود. همزمان با ورود آمریکا به جنگ جهانی اول، رابرت مولیکان به استخدام دانشگاه واشنگتن درآمد تا در خصوص ساخت گازهای سمی به تحقیق بپردازد. بعد از پایان جنگ در سال ۱۹۱۹ او تصمیم گرفت وارد دوره دکترا در دانشگاه شیکاگو شود و موفق شد در سال ۱۹۲۱ دکترای خود را از این دانشگاه دریافت کند. بعد از دریافت مدرک دکترا، رابرت مولیکان شروع به تحقیق در خصوص علم فیزیک و شیمی کرد و توانست زیربنای تئوری مهم اوربیتال مولکولی را پایه‌ریزی کند. این تئوری روشی برای مشخص‌ کردن ساختار مولکولی است که در آن الکترون وابسته به یک پیوند خاص در نظر گرفته نمی‌شود؛ بلکه تمامی الکترون‌ها به‌صورت مجموعه‌ای در تمامی مولکول در نظر گرفته می‌شود که در اثر کنش با هسته‌های اتم‌ها، در سرتاسر مولکول در حرکتند. در این تئوری، ترکیب خطی اوربیتال‌های اتمی برای ساخته‌ شدن اوربیتال‌های مولکولی به‌ کار گرفته می‌شود و اوربیتال‌های ساخته‌شده در سه گونه اوربیتال‌های پیوندی، پادپیوندی و ناپیوندی دسته‌بندی می‌شوند. ارائه این تئوری و توسعه آن موجب شد وی در سال ۱۹۶۶ مفتخر به دریافت جایزه نوبل شیمی شود.

دکتر رابرت مولیکان در تاریخ ۳۱ اکتبر سال ۱۹۸۶ و در سن ۹۰ سالگی، در منزل دخترش به‌ دلیل ایست قلبی دیده از جهان فروبست.

از دیگر اتفاقات مهم دنیای علم و فناوری در این روز می‌توان به ارسال اولین گروه از فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۰۰ اشاره کرد. این اعزام توسط سازمان فضایی روسیه و با فضاپیمای Soyuz-TM21 انجام شد.

این مطلب در تاریخ ۹ آبان ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات