مایکروسافت با زبان برنامه‌نویسی Rust، امنیت و عملکرد ویندوز را ارتقا می‌دهد

شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
زبان برنامه نویسی Rust
Rust یکی از بهینه‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای مدیریت حافظه است و مایکروسافت تصمیم دارد از آن در ویندوز بهره ببرد.
تبلیغات

اگرچه Rust زبان برنامه‌نویسی نسبتاً جدیدی محسوب می‌شود، مایکروسافت آن را به‌عنوان راهکاری امیدوارکننده برای ارتقای عملکرد هسته‌ی ویندوز پذیرفته است. مهندسان نرم‌افزار غول فناوری اهل ردموند در حال بازنویسی بخش‌های حیاتی سیستم‌عامل دسکتاپ این شرکت با Rust هستند و بهبودهای درخورتوجهی در عملکرد و امنیت کدهای اساسی اعمال کرده‌اند.

Rust زبان برنامه‌نویسی سریع و کارآمدی است که توانایی بسیار بالایی برای مدیریت بهینه‌ی حافظه دارد. Rust به‌عنوان زبان کامپایل‌شده‌ی معمولی، می‌تواند در انواع برنامه‌ها ازجمله نرم‌افزارهای رایانه‌ای، دستگاه‌های مجهز به سخت‌افزار ضعیف و غیره عملکرد بسیار خوبی ارائه دهد.

Rust از ابتدا به‌نحوی طراحی شده تا بتواند امنیت حافظه را تأمین کند و به‌ همین دلیل بسیاری از باگ‌های احتمالی را هنگام کامپایل، برطرف می‌کند. گفتنی است مشکلات امنیتی حافظه‌، ۷۰ درصد از آسیب‌پذیری‌های امنیتی فهرست‌شده در CVE را تشکیل می‌دهند.

دیوید وستون، معاول امنیت مایکروسافت می‌گوید برخی کدهای هسته‌ی ویندوز با Rust بازنویسی شده‌اند. وستون همچنین اعلام کرده است ویندوز ۱۱ می‌تواند با Rust بوت شود.

به گزارش تِک‌اسپات، مایکروسافت از سال ۲۰۲۰ بازنویسی برخی کدهای مهم ویندوز را با Rust آغاز کرده است و این تغییر با API DirectWrite (که بخشی از DirectX است) آغاز شد. DirectWrite وظیفه‌ی مدیریت رندر متن با کیفیت بالا، فونت‌های مستقل، پشتیبانی کامل از متن و طرح‌بندی یونیکد و موارد دیگر را برعهده دارد. در حال حاضر حدود ۱۵۲ هزار خط از کدهای API مذکور به‌ زبان Rust نوشته شده و حدود ۹۶ هزار خط کد دیگر آن به زبان ++C است. استفاده از زبان برنامه‌نویسی مذکور علاوه‌بر ارتقای امنیت ویندوز، عملکرد این سیستم‌عامل را بین ۵ تا ۱۵ درصد بهبود خواهد داد.

ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ با زبان‌های C، C++، C# و اسمبلی نوشته شده‌اند و میلیون‌ها خط کدهای آن‌ها احتمالاً هرگز با Rust بازنویسی نخواهد شد. به‌هرحال، ۳۶ هزار خط از کدهای رابط گرافیکی اصلی ویندوز (Wind32 GDI) به زبان Rust تغییر خواهد کرد. وستون می‌گوید بخش SysCall هسته‌ی ویندوز نیز با Rust پیاده‌سازی شده است.

مایکروسافت تنها شرکت بزرگ حوزه‌ی فناوری نیست که به Rust علاقه دارد. شرکت‌های دیگری مثل آمازون، فیسبوک، گوگل و غیره نیز از این زبان در محصولات مختلف خود استفاده کرده‌اند. علاوه‌براین بخشی از هسته‌ی لینوکس با Rust توسعه داده شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات