مایکروسافت تا چه زمانی از ویندوز 11 پشتیبانی می‌کند؟

دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
سرفیس پرو ۹ روی میز با قلم
مایکروسافت هر نسخه از ویندوز را به‌مدت مشخصی پشتیبانی می‌کند. در این مقاله، جزئیات مربوط به دوره‌ی پشتیبانی از ویندوز ۱۱ را ارائه می‌دهیم.
تبلیغات

مایکروسافت ویندوز ۱۱ را در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد. اکنون انتظار داریم این سیستم‌عامل در اکثر لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی جدید به‌طور‌پیش‌فرض ارائه شود. درحال‌حاضر، برخی از دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ مشخصات موردنیاز برای نصب ویندوز ۱۱ را ندارند. به‌هرحال، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی لپ‌تاپ و کامپیوتر محصولات جدید خود را با ویندوز ۱۱ عرضه می‌کنند.

اکنون سؤال این است که غول فناوری مستقر در ردموند تا چه زمانی از جدیدترین سیستم‌عامل دسکتاپ خود پشتیبانی خواهد کرد؟ پاسخ دقیقی برای این پرسش وجود ندارد؛ اما دوره‌ی پشتیبانی از هر نسخه‌ی ویندوز ۱۱ را می‌دانیم و با درنظر‌گرفتن تاریخچه‌ی این سیستم‌عامل، می‌توان دوره‌ی پشتیبانی مایکروسافت از این نسخه‌ی ویندوز را پیش‌بینی کرد.

به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۱ دوره‌های پشتیبانی متفاوتی خواهند داشت

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، این است که طبق اعلام مایکروسافت، ویندوز ۱۱ هرسال یک به‌روزرسانی بزرگ دریافت خواهد کرد. در مقام مقایسه، آپدیت‌های بزرگ ویندوز ۱۰ هرسال دو بار منتشر می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، نسخه‌ی کنونی این سیستم‌عامل با اولین نسخه‌ی آن که سال ۲۰۱۵ منتشر شد، تفاوت‌های زیادی دارد و همین روند برای ویندوز ۱۱ نیز ادامه خواهد یافت.

اولین نسخه‌ی ویندوز ۱۱ پنجم اکتبر منتشر شد و پس‌از‌آن هرسال شاهد انتشار به‌روزرسانی‌های جدید مثل آپدیت 22H2 برای این سیستم‌عامل هستیم؛ روندی که مایکروسافت آن را «سیاست چرخه‌ی حیات مدرن» ویندوز می‌نامد.

سرفیس پرو ۹ ویجت

به‌نوشته‌ی XDA، به‌روزرسانی‌های اصلی ویندوز ۱۱ علاوه‌بر تغییرات ظاهری، چرخه‌ی پشتیبانی خاص خود را دارند. طبق اعلام مایکروسافت، به‌روزرسانی‌های این سیستم‌عامل برای نسخه‌ی Home یا پرو ۲۴ ماه پس‌ از انتشار پشتیبانی می‌شوند. این دوره برای نسخه‌های اینترپرایز و Education معادل ۳۶ ماه است.

در مقام مقایسه، برخی به‌روزرسانی‌های اصلی ویندوز ۱۰ فقط از ۱۸ ماه پشتیبانی برخوردار بودند و برخی نسخه‌های دیگر این سیستم‌عامل مثل اینترپرایز و Education تا ۳۰ ماه پشتیبانی دریافت می‌کردند.

به‌عنوان مثال، اولین نسخه‌ی هوم و Pro ویندوز ۱۱ که ۵ اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد، تا ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ و نسخه‌های اینترپرایز و Education تا ۸ اکتبر ۲۰۲۴ پشتیبانی می‌شوند. اگر ویندوز ۱۱ را به نسخه‌ی 22H2 که در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، به‌روزرسانی کنید، تا ۸ اکتبر ۲۰۲۴ از پشتیبانی‌ نرم‌افزاری آن بهره خواهید برد.

به‌روزرسانی‌های جدید ویندوز به‌‌رایگان منتشر می‌شوند و مایکروسافت از کاربرانش درخواست می‌‌کند برای افزایش دوره‌ی پشتیبانی سیستم‌عامل خود، همیشه از جدیدترین نسخه‌های منتشر شده استفاده کنند.

آیا پایان دوره‌ی پشتیبانی کلی ویندوز ۱۱ مشخص است؟

لوگوی ویندوز ۱۱ روی صفحه‌نمایش لپ‌تاپ

نکته‌ای که شاید بسیاری از افراد به آن توجه نکنند، این است که با وجود به‌روزرسانی‌های مدوام ویندوز ۱۰، پشتیبانی از این سیستم‌عامل در تاریخ مشخصی پایان خواهد یافت. مایکروسافت می‌گوید آپدیت‌های جدید ویندوز ۱۰ تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد و این یعنی دوره‌ی کلی پشتیبانی از این سیستم‌عامل حدود ۱۰ سال خواهد بود. این دوره‌ی زمانی تقریباً برای سایر نسخه‌های اصلی ویندوز نیز صدق می‌کند؛ زیرا هرکدام ۵ سال پشتیبانی اصلی و حداقل ۱۰ سال پشتیبانی گسترش‌یافته دریافت می‌کنند. مایکروسافت این روند را «سیاست چرخه‌ی عمر ثابت» می‌ماند.

هریک از نسخه‌های ویندوز تا این‌ لحظه خط‌مشی چرخه‌ی عمر ثابت را دنبال کرده‌اند. البته ویندوز ۱۰ از سیاست چرخه‌ی حیات مدرن برای به‌روزرسانی‌های خود بهره می‌برد؛ به‌همین‌دلیل، شاید پشتیبانی از برخی نسخه‌های آن پایان یابد. به‌هرحال، تا زمانی‌که از جدیدترین آپدیت‌های این سیستم‌عامل استفاده کنید، مایکروسافت همچنان از آن پشتیبانی خواهد کرد.

تاکنون، مایکروسافت اشاره‌ای به تاریخ پایان پشتیبانی از ویندوز ۱۱ نکرده است و شاید دلیل آن تمدید پشتیبانی فراتر از دوره‌ی ۱۰ ساله‌ی معمول باشد. اگر به‌روزرسانی‌های آینده‌ی این سیستم‌عامل تا چند سال دیگر ادامه پیدا کند، دوره‌ی پشتیبانی از آن نیز می‌تواند برای مدت طولانی‌تر تمدید شود. به‌هرحال، می‌توان انتظار داشت غول فناوری اهل ردموند حداقل تا ۱۰ سال از این سیستم‌عامل پشتیبانی کند.

یکی از نکاتی که کاربران تجاری باید مدنظر قرار دهند‌، کانال خدمات پشتیبانی گسترش‌یافته‌ی مایکروسافت است. نسخه‌های منتشر‌شده در این کانل بدون هیچ‌ شرطی تا ۱۰ سال پشتیبانی می‌شوند. به‌عنوان مثال، نسخه‌ی ۱۸۰۹ ویندوز ۱۰ با عنوان Windows 20 2019 LTSC منتشر شد؛ بنابراین، تا سال ۲۰۲۹ پشتیبانی خواهد شد.

احتمال دارد همین اتفاق برای ویندوز ۱۱ نیز رخ دهد و پس از انتشار نسخه‌ی LTSC، مشتریان این شرکت بتوانند تا ۱۰ سال دیگر از پشتیبانی آن بهره‌مند شوند. به‌هرحال، مایکروسافت تا این‌ لحظه هنوز چنین نسخه‌ای را برای ویندوز ۱۱ منتشر نکرده است و باید دید در آینده چنین تصمیمی اتخاذ خواهد کرد یا خیر.

درنهایت، باید اشاره کنیم اگر لپ‌تاپ جدید مجهز به ویندوز ۱۱ می‌خرید، تا سال‌ها از پشتیبانی مایکروسافت برخوردار خواهید بود. همان‌طور‌که اشاره شد، این شرکت هرسال یک به‌روزرسانی بزرگ برای ویندوز ۱۱ منتشر می‌کند که با نصب هرکدام از آن‌ها، دوره‌ی پشتیبانی از سیستم‌عامل شما به آینده‌ی دورتر گسترش خواهد یافت. بدین‌ترتیب، اگر آپدیت‌های این نسخه از ویندوز را همیشه نصب کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که حداقل تا ۱۰ سال دیگر از پشتیبانی‌های نرم‌افزاری بهره‌مند شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات