نه! ساعت‌های هوشمند توانایی نظارت بر قند خون را ندارند

پنج‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل واچ اولترا روی مچ / Apple Watch Ultra
دقت قابلیت پایش قند خون دستگاه‌های پوشیدنی توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده رد شد.
تبلیغات

اپل و سایر شرکت‌های دنیای فناوری درصدد توسعه‌ی فناوری نظارت‌ غیرتهاجمی بر قند خون به‌کمک ساعت‌های هوشمند و دستگاه‌های مشابه هستند (منظور از غیرتهاجمی این است که در ساعت‌های هوشمند برای پایش قند خون، سرنگ وارد بدن نمی‌شود).

سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA) معتقد است که ساعت‌های هوشمند دستگاه‌های دقیق و مناسبی برای نظارت بر سطح قند خون نیستند و باعث می‌شوند که بیماران تشخیص نادرست دریافت کنند. این سازمان معتقد است که نباید برای اندازه‌گیری قند خون به ساعت‌های هوشمند اعتماد کرد.

بر اساس بیانیه‌ی سازمان غذا و دارو آمریکا، استفاده از دستگاه‌هایی که بدون نیاز به سرنگ، قند خون کاربر را اندازه می‌گیرند، توصیه نمی‌شود و این دستگاه‌ها سطح دقیق قند خون را نشان نمی‌دهند. این سازمان تأکید کرد که درحال‌حاضر هیچ ساعت هوشمندی با قابلیت اندازه‌گیری دقیق سطح قند خون وجود ندارد.

نتیجه‌ی اعتماد به دستگاه‌های پوشیدنی برای کاربران به‌ویژه افرادی که به دیابت مبتلا هستند، خطرآفرین خواهد شد و این بیماران نباید با توجه به ساعت‌های هوشمند، دوز انسولین یا سایر داروها‌ی خود را تنظیم کنند. مصرف بیش‌ از حد داروهای قند و انسولین باعث کاهش سریع گلوکز خون می‌شود و ممکن است منجر به آشفتگی ‌‌ذهنی، کما و حتی مرگ شود.

سازمان غذا و دارو می‌گوید: «فروشندگان ساعت‌های هوشمند و حلقه‌های هوشمند ادعا می‌کنند که دستگاه‌هایشان بدون نیاز به واردکردن سرنگ به سطح انگشت و پوست، می‌توانند سطح قند خون را اندازه بگیرند و از روش‌های غیرتهاجمی استفاده می‌کنند. این سازمان هرگز به دستگاهی که بدون وارد شدن به سطح پوست قندخون را اندازه‌ می‌گیرد، مجوز نداده است.»

درحال‌حاضر تنها دستگاه‌های پوشیدنی تأییدشده توسط FDA برای اندازه‌گیری سطح قند خون، دستگاه‌‌های پایش مداوم قند (CGM) مانند Dexcom G7 هستند.

اپل قصد دارد فناوری اندازه‌گیری قند خون بدون نیاز به وارد کردن سرنگ به سطح پوست را توسعه دهد و در این زمینه تلاش‌های زیادی کرده است؛ اگرچه این هدف بلندپروازانه به‌نظر می‌رسد، گزارش‌های به‌دست‌آمده از بلومبرگ در سال گذشته نشان می‌دهند که اپل به نقطه‌ی عطفی در نمونه‌های اولیه‌ی این فناوری رسیده است.

شرکت تولیدکننده‌ی گوشی آیفون و لپ تاپ مک بوک از فناوری فوتونیک سیلیکون و فرآیندی به‌نام طیف‌سنجی نوری بهره می‌گیرد. این فرآیند از لیزر برای ساطع کردن نور به ناحیه‌ای از زیر پوست که در آن مایع روده با مواد قابل جذب توسط گلوکز وجود دارد، استفاده ‌می‌کند.

FDA پیش‌تر تأیید کرده است که ساعت هوشمند اپل امکان گرفتن نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) و تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی یا ای‌فیب (AFib) را دارد. باتوجه به اهمیت اندازه‌گیری سطح قند خون بعید به‌نظر می‌رسد که اپل بدون دریافت تأیید FDA این ویژگی را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات