ویژن پرو هک شد؛ کشف آسیب‌پذیری در سیستم‌عامل هدست اپل

یک‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
قابلیت نمایش رنگ‌ها روی بخش خارجی اپل ویژن پرو / Apple Vision Pro
یکی از محققان MIT آسیب‌پذیری امنیتی غیرمنتظره‌ای را در سیستم‌عامل هدست ویژن پرو شناسایی کرده است که امکان جیلبریک را فراهم می‌کند.
تبلیغات

تنها دو روز روز پس از عرضه‌ی هدست واقعیت مجازی اپل، مشکلی امنیتی در این محصول پیدا شده است. جوزف راویچندران، دانشجوی دکتری MIT و متخصص در امنیت ریزمعماری، ادعا می‌کند که آسیب‌پذیری کرنل حیاتی را در سیستم‌عامل visionOS شناسایی کرده است. این آسیب‌پذیری می‌تواند به‌طور بالقوه امکان قفل‌شکنی (جیل‌بریک) و توسعه‌ی بدافزارها را فراهم کند.

راویچندران یافته‌های خود را در پستی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس به‌اشتراک گذاشت و عکس‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهند اپل ویژن پرو در کرنل سیستم‌عاملش آسیب‌پذیری دارد. پس از مواجهه با این آسیب‌پذیری، دستگاه وارد حالت پرسپکتیو می‌شود و به کاربر دستور می‌دهد تا با برداشتن هدست برای راه‌اندازی مجدد آماده شود.

آسیب‌پذیری کرنل اپل ویژن پرو

پس از راه‌اندازی مجدد، دستگاه گزارش هشدار اضطراری را نمایش می‌دهد. علاوه‌بر‌این، تصویری از برنامه‌‌ای به نام Vision Pro Crasher منتشر شده است که جمجمه‌ای با نماد هدست و گزینه‌ای با برچسب Crash My Vision Pro دارد.

به‌نظر می‌رسد سخت‌افزار جدید اپل آن دسته از محققان امنیتی را جذب کرده است که مشتاق آزمایش قابلیت‌های دفاعی آن هستند. تحقیقات راویچندران مشابه جیلبریک گوشی آیفون، آسیب‌پذیری‌های امنیتی در اکوسیستم ویژن پرو را برجسته می‌کند.

آسیب‌پذیری کرنل اپل ویژن پرو
آسیب‌پذیری کرنل اپل ویژن پرو

مشخص نیست راویچندران یافته‌های خود را به اپل گزارش کرده است یا خیر؛ اگرچه پاداش مالی وسوسه‌کننده ممکن است افشاگری این‌چنینی را تشویق کند.

ویژن پرو دردسترس افراد نسبتاً محدودی قرار دارد و همین موضوع از خطرناک‌بودن آسیب‌پذیری موجود در این محصول می‌کاهد؛ اما درهرصورت اپل باید برای رفع مشکل سریعاً اقدام کند.

فروش اپل ویژن پرو از جمعه در ایالات متحده آغاز شده است. اگرچه هنوز اطلاعیه‌ای رسمی درباره‌ی عرضه در چین وجود ندارد، تیم کوک اعلام کرده است که این کار خیلی زود انجام خواهد شد. قیمت هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو در ایالات متحده از ۳,۴۹۹ دلار شروع می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات