نمای روبرو هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو / Apple Vision Pro

ویژن پرو بدون حضور در CES، برنده بزرگ جنگ هدست‌ها شد

جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰مطالعه 6 دقیقه
نمایشگاه CES صحنه‌ی رونمایی هدست‌ها و عینک‌هایی هیجان‌انگیز بود، اما همه‌ی آن‌ها در سایه‌ی اپل ویژن پرو قرار گرفتند.
تبلیغات

اپل در CES حضور پیدا نکرد، اما حضورش به‌شدت احساس شد. دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، در آستانه‌ی آغاز اولین کنفرانس مطبوعاتی نمایشگاه CES 2024، بیانیه‌ای جدید به‌طور ناگهانی روی وب‌سایت رسمی اپل قرار گرفت: ویژن پرو قرار است ۲ فوریه (۱۳ بهمن) روانه‌ی بازار آمریکا شود.

اپل سال گذشته هنگام رونمایی ویژن پرو گفته بود که هدست واقعیت ترکیبی‌اش «اوایل سال ۲۰۲۴» در دسترس قرار می‌گیرد. بنابراین رقبای اپل از قبل آماده بودند تا با استفاده از فرصتی که CES فراهم می‌کند، رقبای ویژن پرو را به‌نمایش بگذارند و از جدیدترین ایده‌هایشان در حوزه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پرده بردارند.

اپل در CES حضور پیدا نکرد، اما حضورش به‌شدت احساس شد

به روایت ورج، آنچه که از شرکت‌های رقیب اپل انتظار می‌رفت، در نهایت رنگ حقیقت به خود نگرفت. بسیاری از شرکت‌ها محصولات جدیدی در حوزه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نمایش دادند و اکثر هدست‌های جدید دارای قابلیت‌هایی نسبتا مشابه ویژن پرو بودند، نظیر ارائه‌ی مانیتور مجازی برای کار با کامپیوتر یا استفاده به جای تلویزیون.

با همه‌ی این‌ها، هیچ‌یک از محصولات رونمایی‌شده در CES به اندازه‌ی ویژن پرو کامل نبودند و هیچ‌یک از آن‌ها به‌ این‌زودی‌ها روانه‌ی بازار نمی‌شوند. تمامی محصولات معرفی‌شده، در سایه‌ی ویژن پرو قرار گرفتند و تقریبا همه‌ی رسانه‌ها یکایک آن‌ها را با هدست واقعیت مجازی اپل مقایسه کردند.

آنچه درباره‌ی اتفاقات CES گفته شد به معنی جذاب‌نبودن محصولات جدید این نمایشگاه نیست:

  • برند Xreal عینک هوشمندی با نام Air 2 Ultra رونمایی کرد که به شما امکان می‌دهد اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده را اجرا کنید و از عینک به‌عنوان نمایشگری برای کامپیوتر یا گوشی بهره بگیرید. قیمت عینک واقعیت مجازی موردبحث ۶۹۹ دلار است، بسیار کمتر از قیمت ۳٬۴۹۹ دلاری ویژن پرو.
  • TCL نسخه‌ی جدیدتر و سبک‌تر عینک واقعیت افزوده‌ی RayNeo X2 را نمایش داد که قرار نیست تا فصل سوم ۲۰۲۴ روانه‌ی بازار شود.
  • ایسوس عینک AirVision M1 را به‌عنوان یکی از سورپرایزهای بزرگ CES رونمایی کرد؛ اما نگفت که این عینک چقدر قیمت دارد.
  • سونی که سال گذشته هدست پلی استیشن VR2 را عرضه کرد، با رونمایی هدست واقعیت ترکیبی جدیدی، تولیدکنندگان محتواهای سه‌بعدی را هدف قرار داد؛ اما نه نام محصول را اعلام کرد و نه قیمت نهایی را.
  • نتفلیکس ویدیویی با محوریت سریال مورد انتظار Three Body Problem منتشر کرد که روی هدستی واقعیت مجازی تمرکز داشت.
  • حتی سامسونگ مانیتوری سه‌بعدی معرفی کرد که به شما امکان می‌دهد بازی‌های واقعیت مجازی را تجربه کنید.
مرد جوان ریشی خندان با هدست اپل ویژن پرو
هدست واقعیت ترکیبی اپل ۱۳ بهمن با قیمت ۳٬۴۹۹ دلار در آمریکا عرضه می‌شود

کوالکام هم از قافله عقب نماند و در CES 2024 تراشه‌ی واقعیت مجازی جدیدی معرفی کرد. این تراشه که Snapdragon XR2 Plus Gen 2 نام دارد، مخصوص هدست‌های واقعیت ترکیبی است و محصول جدید و مرموز سونی اولین هدستی است که از آن استفاده می‌کند.

انتظار می‌رود Snapdragon XR2 Plus Gen 2 در هدست واقعیت ترکیبی سامسونگ و گوگل نیز استفاده شود (این هدست در CES حضور نداشت، اما احتمالا قبل از پایان ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد).

محصولات شبیه ویژن پرو همین‌حالا در حال توسعه هستند، اما حقیقتی مهم درباره‌ی همه‌ی آن‌ها وجود دارد

برند Xreal اعلام کرد که با کوالکام وارد همکاری شده است تا روی پروژه‌ی واقعیت مجازی کار کند. ازطرفی دیگر کوالکام گفت که با همکاری Goertek، یک هدست مرجع تولید کرده است که به ازای هر چشم وضوح 4K ارائه می‌دهد.

بدین ترتیب محصولاتی با استایل ویژن پرو از همین‌حالا در حال ساخت هستند، اما یک حقیقت مهم درباره‌ی آن‌ها وجود دارد: هیچ‌یک اکنون آماده‌ی عرضه به بازار نیستند. ازطرفی اپل -حداقل فعلا- به‌خوبی می‌داند که در چه مسیری قدم بردارد.

کارشناسانی که با ویژن پرو کار کرده‌اند، می‌گویند هدست واقعیت ترکیبی اپل در زمینه‌ی ارائه‌ی تجربه‌ی واقعیت ترکیبی و قابلیت Passthrough عملکرد چشمگیر دارد. اپل کیت توسعه‌ی نرم‌افزار قدرتمندی ساخته است تا توسعه‌دهندگان، بازی‌‌ها و اپلیکیشن‌های هیجان‌انگیزی برای ویژن پرو بسازند. تولیدکننده‌ی آیفون و مک بوک حالا محصولی دارد که پر از قابلیت‌های پیشرفته و هیجان‌انگیز است و تا چند هفته‌ی دیگر در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

رویکرد اپل در قبال ویژن پرو تا حد زیادی قابل انتظار بود. باارزش‌ترین برند دنیا با ویژن پرو بالاترین سطح بازار را هدف گرفته و دستگاهی تولید کرده است که خرید آن برای هر کسی منطقی به نظر نمی‌رسد.

کارمند هندی اپل در حال توضیح قابلیت های ویژن پرو برای یک زن جوان
ویژن پرو برای افزایش جذابیت بصری به نمایشگر خارجی مجهز است

ویژن پرو به دو نمایشگر 4K در بخش داخلی مجهز است، نمایشگر خارجی برای افزایش جذابیت بصری دستگاه دارد و از پردازنده‌ی M2 و تعداد زیادی دوربین و حسگر استفاده می‌کند تا بتواند حرکات دست کاربر را با دقت مثال‌زدنی پایش کند. همه‌ی این مشخصات در داخل دستگاهی قرار گرفته‌اند که ظاهر جذابی دارد.

چرا شرکت‌های حاضر در CES محصولی برای رقابت مستقیم با ویژن پرو معرفی نکردند؟

مشخص نیست که چرا شرکت‌های حاضر در CES تلاش نکردند محصولی برای رقابت مستقیم با اپل بسازند، با این‌حال می‌توان یک‌سری فرضیه مطرح کرد.

فرضیه‌ی اول این است که شرکت‌ها از رویارویی با برندی به بزرگی اپل واهمه دارند. تا زمانی که می‌توانیم ایده‌های جدید وارد بازار کنیم و محصولات را با قیمت منطقی در دسترس تعداد بیشتری از مردم قرار دهیم، چرا برای هدف‌گرفتن بالاترین سطح بازار و رقابت با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا تلاش کنیم؟ بدون شک شماری از شرکت‌هایی که محصول واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در CES رونمایی کردند، زمان و بودجه‌ی کافی برای ساخت محصولی در حد و اندازه‌ی ویژن پرو ندارند.

به‌علاوه، ممکن است که شرکت‌ها با بررسی تحولات سال‌های اخیر حوزه‌ی واقعیت ترکیبی، در نهایت به این نتیجه رسیده باشند که سرمایه‌گذاری سنگین روی این بازار چندان عاقلانه نیست. متا در سال ۲۰۲۲ هدست کوئست پرو را با قیمت ۱٬۴۹۹ دلار عرضه کرد اما مجبور شد تنها چند ماه بعد، قیمت محصول را به‌شدت کاهش دهد. کوئست ۳ که اخیرا عرضه شده، هدست بسیار خوبی است، اما با هیچ متر و معیاری نمی‌توانیم آن را هم‌سطح ویژن پرو بدانیم.

چهره تیم کوک مدیرعامل اپل Tim Cook Apple از نمای نزدیک
اپل با ویژن پرو، یک ضرب‌المثل معروف انگلیسی را سرلوحه‌ی کارش کرده: Go Big or Go Home.

آینده‌ی محصولات سری کوئست پرو مبهم به نظر می‌رسد. ورج سال گذشته در گزارشی اختصاصی گفت متا تصمیم گرفته است تولید نسل دوم کوئست پرو را لغو کند؛ اما چند ماه بعد گفته شد که ممکن است متا در همکاری با ال‌جی، مدل جدید را بسازد.

در همین حین، مایکروسافت توسعه‌ی هدست واقعیت ترکیبی هولولنز ۳ را که می‌توانست رقیب مستقیم ویژن پرو باشد، لغو کرد. غول ردموندی که دومین شرکت بزرگ دنیا از لحاظ ارزش بازار محسوب می‌شود، به پشتیبانی از پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز نیز پایان داده است.

اپل برای موفقیت در بازار هدست‌های واقعیت ترکیبی، مسیری بسیار دشوار دارد. ویژن پرو هدستی گران‌قیمت است و وقتی روی صورت قرار می‌گیرد، ظاهر بسیار عجیبی دارد، آن هم در شرایطی که اپل به‌شدت تلاش کرده است ویژن پرو را محصولی امروزی و جذاب جلوه دهد.

فعلا مشخص نیست که ویژن پرو در بلندمدت می‌تواند تفاوت‌های معنادار در بازار هدست‌های واقعیت ترکیبی ایجاد کند یا نه. آیا روزی فرا می‌رسد که پرداخت ۳٬۴۹۹ دلار برای هدستی با شارژدهی ۲٫۵ ساعته منطقی باشد؟ جواب قطعی را نمی‌دانیم، اما برای‌مان واضح است که اپل در بازار هدست‌های واقعیت ترکیبی یک ضرب‌المثل معروف انگلیسی را سرلوحه‌ی کارش کرده: Go Big or Go Home.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات