تأمین‌کننده اپل از پایشگر غیر تهاجمی قند خون رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دستاورد راکلی فتونیکس در ساخت سیستم حسگر دیجیتال پیشرفته، طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های جدید نظیر سنجش غیر تهاجمی گلوکز خون را در نسل‌های بعدی اپل واچ فراهم خواهد کرد.
تبلیغات

راکلی فنتونیکس یکی از تأمین‌کنندگان حسگرهای بیولوژیکی ساعت هوشمند اپل، روز گذشته از یک سیستم حسگر سلامت دیجیتال موسوم به «کلینیک-روی-مچ-دست» را رونمایی کرد که دستگاه‌های پوشیدنی را قادر می‌سازد چندین نشانگر بیولوژیکی همچون سنجش دمای بدن، فشار خون، هیدراتاسیون و سطح الکل خون، اسید لاکتیک و روند گلوکز را کنترل کنند.

این فناوری با استفاده از راه حلی مبتنی بر یک تراشه‌ی کوچک به‌ همراه حسگرهای اپتیکال که نظارت مستمر و غیر تهاجمی روی نشانگرهای بیولوژیکی مختلف را فراهم می‌کنند، سعی دارد بسیاری از چالش‌های مرتبط با نظارت بهداشتی دستگاه‌های پوشیدنی را برطرف  و از نیاز به حسگرهای تهاجمی جلوگیری کند. حسگرهای تهاجمی مواردی هستند که برای سنجش بیولوژیکی نیاز به سوراخ کردن پوست بدن دارند. برای مثال، حسگرهای فعلی برای سنجش گلوکز باید با استفاده از سوزن کوچکی پوست را سوراخ و خون‌گیری کنند.

در حال حاضر، بسیاری از پوشیدنی‌ها از LED-های سبز برای نظارت بر ضربان قلب استفاده می‌کنند؛ اما سنسور راکلی از اسپکتروفتومترهای مادون قرمز بهره می‌گیرد که می‌تواند طیف وسیع‌تری از نشانگرهای بیولوژیکی را شناسایی و کنترل کند تا عملکرد دستگاه‌های پوشیدنی را به طرز چشمگیری افزایش بدهد. این سنسور برای تجزیه‌وتحلیل خون، مایعات مخاطی و لایه‌های درم برای ترکیبات خاص و پدیده‌های فیزیکی، پرتوهایی از لیزر را برای کاوش غیر تهاجمی در زیر پوست ایجاد می‌کند.

گفته می‌شود راکلی در ابتدا راه حل چندمنظوره خود را در قالب مچ‌بندی شامل ماژول سنسور و یک برنامه ارتباطی راه‌اندازی خواهد کرد  و ظاهرا سیستم مذکور در ماه‌های آینده در تعدادی از مطالعات انسانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. راکلی اعلام کرده است که ماژول حسگر و طرح‌های مرجع مرتبط با آن، از جمله سخت‌افزار و فرم‌ور اپلیکیشن، برای سایر محصولات مصرفی در دسترس خواهد بود.

در اوایل سال جاری مشخص شد که اپل بزرگ‌ترین مشتری راکلی فوتونیکس محسوب می‌شود. در پرونده‌های این شرکت آمده است که طی دو سال گذشته بیشترین درآمد این شرکت از اپل حاصل شده است و از قرار معلوم، توافق‌نامه تولید و توسعه مداومی با این اپل دارد که طبق آن، انتظار می‌رود درآمدش طی سالیان متمادی تضمین شود.

با توجه به رشد راکلی فوتونیکس و همکاری اپل با این شرکت، بسیار محتمل است که فناوری حسگرهای بیولوژیکی این شرکت دیر یا زود در اپل واچ مورد استفاده قرار بگیرد و قابلیت‌های جدیدی برای ساعت‌های هوشمند غول دنیای فناوری به ارمغان بیاورد. راکلی پیش از این گفته بود حسگر یادشده می‌تواند به‌زودی در سال آینده در ساعت‌های هوشمند مصرفی و سایر لوازم الکترونیکی تعبیه شود که تقریبا با عرضه مدل‌های اپل واچ سری ۸ هم‌سو است.

چند سالی است شایعاتی درباره ویژگی مهم اپل واچ برای نظارت بر گلوکز خون منتشر می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد سطح قند خون خود را از طریق این دستگاه پوشیدنی بررسی کنند. طبق گزارشی‌های قبلی، این ویژگی می‌تواند در نسل هشتم ساعت‌ هوشمند اپل ظاهر شود و به‌طور بالقوه، اپل واچ سری ۸ به ویژگی کنترل غیر تهاجمی قند خون دست پیدا کند. با استناد به‌ گزارش‌های موجود، این ویژگی قبل از تجاری‌سازی برای قابلیت اطمینان و ثبات در دست آزمون‌وخطا است.

با استناد به دستاورد راکلی، پیش‌بینی می‌شود اپل واچ در آینده‌ای نزدیک به قابلیت کنترل گلوکز برای تعیین سطح قند خون بدون نیاز به گرفتن خون بیمار مجهز شود. بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۷، تیم کوک (مدیرعامل اپل) در آزمایش‌های کنترل گلوکز شرکت کرده است. او اعتراف کرد چند هفته از دستگاه سنجش قند خون مستمر استفاده کرده است. این ویژگی برای بیماران دیابتی نوع یک که باید سطح قند خون خود را از طریق دستگاه نظارت مستمر خون (CGM) یا انگشتان در طول روز کنترل کنند، تغییردهنده زندگی خواهد بود؛ اما ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به درجه دقت مورد نیاز افراد دیابتی قبل از مصرف دوز انسولین برسید.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات